نحوه آبیاری ساکولنت ها و نکات مهمی که به شما نمیگن

نحوه درست آبیاری ساکولنت ها

اگر آبیاری ساکولنت ها رو به درستی انجام بدید خیلی کم پیش میاد که این گیاهان دچار مشکل و بیماری بشن، در این مقاله سعی کردیم نحوه درست آبیاری ساکولنت ها و اینکه از چه آبی برای آبیاری استفاده کنید و روش آبیاری ساکولنت رو بررسی کنیم، ساکولنت ها گیاهان مقاومی هستند و نیاز خیلی زیاد به آبیاری ندارد. این گیاهان بومی مناطق خشک هستند، ساکولنت ها آب اضافی را در برگ های گوشتی خود نگه می دارند و به همین خاطر سرمای زمستان را تحمل نمیکنند. اما سوالی که خیلی پرسیده میشه اینه که هر چند وقت یکبار باید ساکولنت ها را آبیاری کرد؟ یک بار در هفته؟ دو بار در هفته؟ یکبار در ماه؟ در ادامه کامل بررسی میکنیم.

مهمترین قانون برای آبیاری ساکولنت ها این است: فقط زمانی آبیاری کنید که خاک گلدان ساکولنت ها بیشتر از 1/3 خشک شده باشد. این نکته خیلی مهم هست و بخاطر همین دوباره تاکید میکنم که بین دو آبیاری اجازه دهید خاک کاملا خشک بشه. حتما بررسی کنید که بعد از آبیاری هم آب از زیر گلدان خارج بشه و هم خاک و هم گلدان زهکشی خوبی داشته باشه، این رو یادتون باشه که آبیاری زیاد ساکولنت برابر پوسیدگی ریشه و مرگ خواهد بود. آبیاری ساکولنتها هم مشابه آبیاری کاکتوس ها هست و تفاوت چندانی با هم ندارند.

آبیاری ساکولنت ها
آبیاری ساکولنت ها

اصلا ساکولنت چیست؟

ساکولنت ها عجایب طبیعت هستند که آب های اضافی را در برگ ها، ساقه ها یا ریشه های خود ذخیره می کنند. این گیاهان معروف به رشد در شرایط خشک هستند و بسیاری از مردم متوجه نیستند که وقتی ما آنها را در محیط خانه و باغ پروش می دهیم، آنها باید به طور منظم آبیاری شوند.

بنر گل من و تو

ساکولنت به هر گیاهی که دارای اندام های گوشتی، سفت و ذخیره کننده ی آب است، اطلاق می گردد. ساکولنت ها آب را در برگها، ساقه ها و ریشه های خود ذخیره می کنند. این گیاهان خود را با شرایط آب و هوایی خشک و لم یزرع در سرتاسر جهان، از آفریقا تا صحرای آمریکا، وفق داده اند و همین سازگاری باعث شده که بتوانیم انواع ساکولنت ها را که دارای برگهای پهن، گلهای سفت و برگ های اشکی یا ستونی هستند در منزل پرورش دهیم. گروهی از ساکولنت ها مانند آلوئه ها به خوبی شناخته شده اند در حالیکه برخی از آنها ناشناخته اند. همچنین کاکتوس ها زیر مجموعه ای از ساکولنت ها هستند.

آموزش کاشت ساکولنت ها در یک گلدان- گل من و تو

آبیاری ساکولنت ها در داخل خانه

بهترین روش آبیاری ساکلونت این هست که شما ظرفی رو پر آب کنید و گلدان رو داخل اون قرار بدید تا خودش از کف گلدان شروع به جذب آب بکنه که بهترین روش آبیاری گیاهان آپارتمانی است.

آبیاری ساکولنت به عوامل مختلفی مانند اندازه گلدان، فصل، دما محیط نگهداری، میزان نور دریافتی ، نو گلدان و رطوبت محیط نگهداری گیاه بستگی داره و به همین خاطر نمیتوان یک شرایط کلی برای آبیاری ساکلونت ها پیشنهاد داد، مثلا اگر گلفروشی به شما بگوید که هر هفته یکبار به گیاه آب بدید این اشتباه ترین راه برای مشخص کردن زمان آبیاری هست، حتما قبل از آبیاری خاک رو چک کنید و سپس اقدام به آبیاری ساکولنت ها کنید.

ساکولنت هایی که در گلدان و داخل منزل کاشته اید حتما دقت داشته باشید که گلدان زهکشی مناسبی داشته باشد، به اندازه ای به گیاه آب بدهید که آب از زیر گلدان خارج شود. حتما آب اضافه ای که از زیر گلدان خارج شده است را جمع آوری کنید. حتما بین دو آبیاری خاک گلدان خشک شود ساکولنت ها محیط مرطوب را دوست ندارند. در انتخاب خاک ساکولنت خیلی دقت کنید چون اگر آبیاری خوب باشه ولی خاک درستی انتخاب نشه گیاه شما دچار پوسیدگی ریشه میشه

طبق تجربه شخصی توصیه می کنم خاک را یک هفته پس از آبیاری بررسی کنید؛ اگر هنوز مرطوب است، یک هفته دیگر صبر کنید.

تاثیر دما، رطوبت و نور در آبیاری ساکولنت ها

هر چقدر دما و نور محل نگهداری شما ساکولنت های شما زیاد باشه شما باید تعداد دفعات بیشتری به گیاهان خودتون آب بدید، بخاطر بالا بودن دما یا نور زیاد میزان تبخیر آب از سطح خاک بالا خواهد رفت و خاک گلدان سریعتر خشک میشه و باید زود به زود گیاه خودتون رو آبیاری کنید. برعکس هر چقدر میزان رطوبت محیط بالا بشه زمان طولانی نیاز هست تا خاک گلدان خشک بشه و به همین خاطر آبیاری دیر به دیر انجام میشه، حتما قبل از آبیاری خاک رو چک کنید.

تاثیر نوع و اندازه گلدان در آبیاری

هرچقدر گلدان بزرگ باشه و یا میزان خاک بیشتری داشته باشه زمان زیادی نیاز داره تا خشک بشه و به همین خاطر شما باید تایم بیشتری رو اجازه بدید تا خاک گلدان خشک بشه، همچنین گلدان های سفالی ، سرامیکی و پلاستیکی هم دیرتر از گلدانهای فلزی خشک میشه و به همین خاطر میگیم که نباید زمان برای آبیاری گیاهان مشخص کرد.

تاثیر فصل بر آبیاری ساکولنت ها

بیشتر ساکولنت ها در بهار و تابستان رشد خوبی دارند، بنابراین باید در طول فصل رشد تعداد دفعات آبیاری بیشتر از فصل استراحت یعنی پاییز و زمستان باشه. در زمستان، ساکولنت ها به خواب می روند، رشد متوقف می شود، بنابراین میزان آبیاری در این مدت کاهش پیدا میکنه.

نحوه آبیاری ساکولنت ها
نحوه آبیاری ساکولنت ها

چطور زمان آبیاری ساکولنت را مشخص کنیم؟

راههای مختلفی برای مشخص کردن زمان آبیاری ساکولنت ها وجود داره که یک به یک بیاید با هم بررسی کنیم؟

استفاده از سیخ چوبی: در این روش کافیه یک سیخ چوبی را داخل خاک گلدان قرار بدید، و بعد از خارج کردن اگر سیخ رطوبت خیلی کمی داشت میتونید آبیاری کنید و اگر اینجوری نبود آبیاری رو انجام ندید.

کنار زدن خاک : در این روش شما باید خاک گلدان رو به اندازه 2 الی 3 سانتی متر کنار بزنید و اگر خشک بود ساکولنت خودتون رو آبیاری کنید.

تست با انگشت: در این روش انگشت خودتون رو داخل خاک فرو میکنید و اگر احساس رطوبت کردید گیاه نیاز به آبیاری نداره در غیر این صورت میتونید گلدان رو آبیاری کنید.

استفاده از سنسور : این یکی از بهترین روش ها و در عین حال هزینه بر است که سنسور رو داخل گلدان قرار میدید و اگر گیاه نیاز به آبیاری داشته باشه به شما هشدار میده

مشخص کردن زمان : در این روش شما یک زمان مشخص برای آبیاری در نظر میگیرید که بدترین روش ممکن است چون طبق گفته های بالا خشک شدن خاک بسته به شرایط مختلف متفاوت است.

آبیاری ساکولنت
آبیاری ساکولنت

نکات مهم آبیاری ساکولنت

زمان آبیاری دقت کنید که آب روی برگهای ساکلونت نریزه چون به مرور باعث بیماری قارچی در گیاه شما خواهد شد، همچنین آب نباید بیشتر از 20 ثانیه روی خاک بماند، اگر بیشتر از این تایم آب روی خاک ماند نشان دهنده این است که خاک گلدان زهکشی مناسبی نداره و میتونه باعث به وجود آمدن بیماری قارچی و پوسیدگی ریشه در گیاه شما بشه

سدوم ، سانسوریا، کالانکوا، آلوئه ورا انتخاب های خوبی برای گیاهان داخل خانه هستند. ساكولنت ها شامل دانه تسبیحی نيز مي شوند كه به طور كلي ممكن است آب كمتري نسبت به ساير سوكولنت ها داشته باشند. خاک مورد استفاده باید دارای وجود منافذ گلدان چرا مهم است زهکشی مناسب باشد تا هوا در آن جریان داشته باشد و آب به راحتی از آن خارج شود زیرا آب بیش از حد باعث پوسیدگی و مرگ گیاه خواهد بود. خاک قبل از استفاده در گلدان ضدعفونی شود.

ترکیب خاک مناسب ساکولنت ها ترکیبی از پیت ماسکوکوپیت و ماسه می‌باشد. ساکولنت ها در اوایل بهار نیاز به آب بیشتری دارند. نیازهای آب ممکن است در اواخر تابستان ولی بیشتر مواقع در زمستان کاهش یابد. هنگامی که نور در ماه های زمستان کاهش می یابد و بیشتر ساکولنت ها در یک دوره خفته است، نیاز آب نیز کاهش می یابد. در طول زمستان، حتما خاک گلدان تا عمق 3 سانتی متر خشک شود و سپس آن را آبیاری نمایید.

میتوان پیشنهاد داد که هر ماه یک بار گیاه را آبیاری کنید اما این به شرایط محیطی شما نیز بستگی دارد. دفعات آبیاری نیز به شرایط نور و رشد در منطقه(محل زندگی و همچنین دمای محیطی شما ) شما بستگی دارد و همچنین اندازه گیاه. ظرف بزرگتر، رطوبت بیشتری می تواند داشته باشد. و همچنین گلدان های کوچک چون رطوبت کمتری دارن نیاز آبیاری بیشتر نسبت به گلدان های بزرگ دارند.

آبیاری گلدان ساکولنت

آبیاری گلدان ساکولنت ها در خارج از خانه

تابستان زمان خوبی برای جابجا کردن گلدان هایدر خارج از منزل است. اگرچه آنها عاشق آفتاب هستند، آنها را قبل از رفتن به مکان با شرایط نوری زیاد و خارج از خانه، به آنها فرصت دهید تا در محیط های بیرونی قرار گیرند. از اواخر صبح تا اواسط ظهر آنها را از نور شدید محافظت کنید. گیاهان در فضای باز معمولا نیاز به آب بیشتری نسبت به گیاهان داخلی دارند. ولی باز هم به شرایط محیطی شما و نور مستقیمی که به گیاهان میتابد بستگی دارد. با چک کردن هفتگی گیاه و شرایط آبیاری آن، با توجه به شرایط خاک گلدان و اینکه آیا خشک یا مرطوب است، شروع و برنامه ریزی برای آبیاری نمایید.

ساكولنت ها، از جمله تسبیحی كه در ظروف كم عمق رشد مي كنند، ممكن است هر چند روز چند بار آب مصرف كنند.

آبیاری ساکولنت هایی که در باغچه کاشته شده

آبیاری ساکولنت در باغچه

ساکولنت ها، به ویژه سدیم ها، در زمین بسیار خوب رشد می کنند. گیاهان کاشته شده در باغچه دارای یک سیستم ریشه قوی تری هستند نسبت به سایر ساکولنت های کاشته شده در گلدان دارند و شرایط خشک را بسیار بهتر از گیاهان تازه کاشته شده تحمل می کنند.

در انتخاب خاک برای کاشت ساکولنت بسیار دقت کنید چرا که در این موارد نیز حتما باید خاک زهکشی مناسبی داشته باشد.آب جاری و همیشه برای ساکولنت ها یک فاجعه حساب میشود.

خاک خوب، خیساندن خوب، و زهکشی خوب، برابر با گیاه شما را شاداب می کند شاد است.

جمع بندی آبیاری ساکولنت در خانه

در این مقاله سعی کردیم هر آنچه درباره آبیاری ساکولنت ها باید بدانید رو گفتیم ولی به شکل خلاصه باید گفت که این گیاه خیلی به آبیاری زیاد نداره و حتما قبل از آبیاری خاک گلدان رو چک کنید که خشک شده باشه در غیر این صورت حتما گیاهتون دچار پوسیدگی ریشه خواهد شد. خاک گلدان بسیار مهم است و باید زهکشی بالایی داشته باشه، در کنار این موارد سعی کنید آب روی برگ ساکولنت ها نریزه، اگر شما هم تجربه ای در نگهداری و آبیاری این گیاه دارید حتما در بخش دیدگاه بنویسید.