نحوه نگهداری و معرفی گل پاندانوس

نحوه نگهداری و معرفی گل پاندانوس
نحوه نگهداری و معرفی گل پاندانوس

نگهداری گل پاندانوس : از گل های آپارتمانی است که برگ های سوزنی شکل هستند و در حاشیه برگ ها مملوء از دندانه های ظریف و تیغ مانند هستش، تکثیر گل پاندانوس بسیار راحت  و نگهداری آن هم بسیار ساده می باشد. گل پاندانوس در اکثر منازل و ادارات و شرکت ها وجود داره و به دلیل سازگاری با محیط های بسته در همه جا دیده میشه و در ادامه با ما همراه باشید تا نحوه نگهداری و تکثیر این گیاه چگونه هستش.

شرایط نگهداری پاندانوس

خاک:

مناسبترین خاک برای کاشت پاندانوس مخلوطی از ماسه، خاکبرگ به دست آمده از خاکی که قبلا در آن چمن کاشته شده و پیت است. البته این گل به نوع خاک حساسیت زیادی ندارد و حتی خاک باغچه نیز برای رشد گیاه مناسب است.

نور:

پاندانوس نیاز به نور فراوان برای رشد احتیاج دارد ولی توجه داشته باشید که در برابر نور مستقیم خورشید قرار نگیرد. برگهای گل پاندانوس در اثر نور کم حالت ابلق خود را از دست می دهد و سبز یک دست میشوند و در برابر نور زیاد نیز برگها رنگ پریده و چروکدار خواهند شد.

بنر گل من و تو
آبیاری:

بین دو آبیاری بایثد خاک خشک شود.با اب کتری سرد شده آبیاری کنید در غیر این صورت نوک برگ شما می سوزد.

دما:

دمای مناسب برای نگهداری پاندانوس دمای بین 20 تا 22 درجه سانتی گراد است. از قرار دادن گیاه در کنار پنجرههای سرد، باد کولر و یا قرار دادن آن در برابر شوفاژ و بخاری خودداری کنید.

رطوبت:

اضافه نمودن اب به زیر گلدانی سنگریزه دار بدون ایجاد تماس ته گلدان با اب در ایجاد رطوبت پایدار کمک میکند.

تغذیه:

کمبود عناصر خاک گلدان را با اضافه نمودن کود شیمیایی مخصوص گیاهان زینتی هر ۲۰ روز یکبار طبق دستور جبران نمایید.معمولا زمانی که برگهای جوان گیاه در وسط بوته سفید می شوند و شکل زیبایی به گیاه می دهد ، و مردم خیال میکنند این طبیعی هستش ولی درحالی که از کمبود آهن خصوصا در تابستان رنج می برد.

گل پاندانوس
گل پاندانوس
تعویض گلدان:

هر یکسال و یا یکسال و نیم یکبار گیاه احتیاج به تعویض  گلدان دارد.گیاه ترجیح میدهد در گلدان کوچکتری زندگی نماید.

کوددهی:

كود مورد نیاز این گیاه را می توان به میزان 3 گرم در لیتر هر دو هفته یكبار، از فروردین تا آبان ماه، مصرف نمود. کود مخصوص گیاهان آپارتمانی برای این گیاه مفید است و میتوانید آن را از گل فروشیها تهیه کنید.

مهپاشی:

گیاه پاندانوس نیاز به گرما و رطوبت بالا دارد. رطوبت هوای 50 تا 70 درصد برای رشد و شادابی گیاه موثر است. به این منظور به ویژه در فصل تابستان، روزانه گیاه را مهپاشی کنید.

آفات و بیماری ها: تریپس، عنکبوت قرمز و سایر حشرات مضر از مهمترین آفات گیاه پاندانوس است که بوسیله سموم حشره کش می توانید آنها را از بین ببرید.

تکثیر پاندانوس

تکثیر پاندانوس از طریق بذر و یا پاجوش انجام میگیرد و بهترین روش ازدیاد این گیاه جدا کردن پاجوش های اطراف گیاه هستش که به آرمی میتوانید آن ها را جدا کرده و در یک گلدان با خاک مناسب بکارید و همچنین بهتر است جوانه ها قبل از انتقال به گلدان مدتی (چند روز) در فضای آزاد قرار داده شوند و دمای مناسب بین 20 تا 22 درجه سانتی گراد و مراقب باشید که با آبیاری زیاد گیاه را از بین میزود و هر روز مه پاشی را انجام دهید و بهترین زمان کاشت اواسط بهار می باشد.

نگهداری گل پاندانوس
نگهداری گل پاندانوس
آنچه در این مطلب مطالعه میکنید: