شرایط نگهداری نخل شامادورا برای رشد انفجاری، شامادورا گیاه مقاوم

نگهداری شامادورا
نگهداری شامادورا

شرایط نگهداری نخل شامادورا : یکی از گیاهان تصفیه کننده هوا و سم زدایی نخل شامادورا نام داره که از خانواده اریکاسه هستش و نام علمی اون Chamaedorea elegans و علت این که این گیاه اینقدر محبوب شده قدرت تحمل اون با شرایط نوری کم و تحمل در برابر دمای پایین هست و اگر از نظر زیبایی هم بخواهیم بگیم رشد دسته ای و ظرافت در برگ های از عوامل محبوبیت نخل شامادورا در بین مردم هست.  شما میتونید با نگهداری نخل شامادورا سلامت ریه های خودتون رو تضمین کنید. با ما همراه باشید با معرفی و نیازهای نگهداری و همچنین تکثیر شامادورا در ادامه برای شما قرار داده شد.

اگر به دنبال اضافه کردن گیاهی با رنگ سبز و ظرافت بالا به فضای داخلی خود هستید، نخل شامادورا یک گزینه بسیار عالی برای شما خواهد بود. مراقبت از این گیاه زیبا نه تنها یک تجربه ارزشمند است، بلکه یک سفر لذت بخش باغبانی است. در ادامه ما شما رو با تمام بخش های مراقبت از نخل شامادورا آشنا می‌کنیم، پس تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

نخل شامادورا
نخل شامادورا

معرفی نخل شامادورا

شامادورا، که معمولاً به عنوان Parlor Palm هم شناخته میشه، این گیاه از خانواده گیاهان استوایی کوچک Arecaceae و در عین حال خیره کننده می باشد که به دلیل داشتن برگ های ظریف و سهولت مراقبت، برای چندین دهه انتخابی محبوب در میان تمام کسانی بوده که به نگهداری گل و گیاه علاقه داشتند. این گیاه دارای گونه های زیادی است که همگی به عنوان گیاهان آپارتمان استفاده میشن. نخل شامادورا بومی آمریکای مرکزی بوده و یک نخل جمع و جور، دارای ظاهری ظریف و باریک و برگهای سبزتیره و ساقه هایی روشن  و رشد کم.

بنر گل من و تو

شامادورا دارای یک ساقه است که در انتهای آن خوشه ای از برگ ها قرار می گیرند. میتونیم بگیم که خیلی شبیه درخت خرما هستند و اندازه های اونها گوناگون هست و همچنین ارتفاعش از ۲ متر بیشتر نمیشه  و بخاطر تحمل سایه و نیاز نوری کم، گیاهی مناسب برای نگهداری داخل آپارتمان هست ولی با این وجود نور غیر مستقیم باعث بهبود رنگ برگهای شانه ای اون میشه. در ضمن میوه ها و گلهای این گیاه در گواتمالا و السالوادور به عنوان غذایی لذیذ و در سالاد استفاده میشود.

مشخصهشرح
نام متداولPallor Palm، Neanthe Bella Palm
نام فارسی و انگلیسینخل شامادورا ، Chamaedorea elegans
خانواده Arecaceae
آفات رایجکنه های عنکبوتی، شته ها، شپشک های آردآلود
PH خاک خاک سبک و کمی اسیدی
نورنور غیر مستقیم و فیلتر شده
سمیتغیر سمی برای انسان و حیوانات خانگی
جدول مشخصات شامادورا

البته گونه elegans ارتفاعی کم تر از یک متر دارد و دارای برگهای خمیده بسیار زیبایی هست. برگچه های آن تقریبا مستطیلی شکل هستند و گلها به صورت پیازچه هایی زرد رنگ کوچک بوده که بر روی دمگلهای باریک قرار می گیرند.

نخل شامادورا
نخل شامادورا

نگهداری و نیازهای گیاه شامادورا

به طور کلی شامادورا به نور متوسط، گرمای معمولی، خاک همیشه خیس، رطوبت نسبی بین ۵۰ تا ۷۰ درصد و خاک قلیایی احتیاج دارد. ولی در زیر به طور مختصر هر کدام از شرایط نگهداری این گیاه رو بیان می کنیم شرایط مناسب برای پشت پنجره های شمالی و شرقی، هرچند وقت سطح برگ ها را با آب مقطر ولرم شست وشو داده و برگ های تغییر رنگ داده را از ساقه جدا کنید. هفته ای یکبار باید خاک آن را غرقاب نمود، در فاصله بین دو آبیاری اجازه دهید سطح خاک خشک شود. در فصل بهار و تابستان ماهی یک بار از کود مایع استفاده کنید.ازدیاد: از طریق کاشت بذر تازه در بهار درون خاکبرگ، مدت دو سال نشاءها را در محیطی گرم و مرطوب با درجه حرارت ۳۰-۲۴ درجه سانتیگراد نگهداری کنید.

نگهداری نخل شامادورا(بامبو)-گل من و تو
نیازهای گیاه نخل شامادورا

آبیاری گیاه شامادورا

گیاه شامادورا به آبیاری زیاد حساس هستش و حتما باید در فاصله بین دو آبیاری خاک را تا عمق 3 سانتی متری بررسی کنید تا کاملا خشک شده باشه و سپس آن را آبیاری کنید. پس حتما قبل از آبیاری خاک گلدان را چک کنید چون آبیاری زیاد و یا خارج نشدن آب از کف گلدان باعث پوسیدگی ریشه و از بین رفتن گیاه شما خواهد شد. همچنین توجه داشته باشید که باید به نحوه آبیاری کنید که تمام قسمت های خاک آبیاری شود.

سعی کنید هنگام آبیاری، آب روی برگ گیاه نریزد چون باعث ایجاد لکه روی برگها خواهد شد.

توجه داشته باشید که در زمستان که نیاز آبی کمتر میشه و میتونید عمق خشکی گیاه رو تا عمق 5 سانتی متری هم بررسی کنید و اگر نیاز به آبیاری داشت اقدام به آبیاری کنید حتما زهکشی گلدان شما باید مناسب باشد و پس از آبیاری آب از زیر گلدان خارج بشه و هیچ وقت اجازه ندید که آب در زیر گلدانی شما جمع شود.

سوختگی نوک برگ شامادورا و زرد شدن

اگر از آب با کیفیت پایین برای آبیاری استفاده کنید و هوای محیط گیاه خشک باشد باعث سوختگی نوک برگ شامادورا خواهد شد و همچنین اگر آبیاری زیاد باشد و یا گلدان زهکشی مناسبی نداشته باشد باعث زرد شدن برگهای و همچنین ریزش برگ خواهد شد. و آبیاری کم هم باعث سوختگی نوک برگ شامادورا خواهد شد و برگ های جدید کم رنگ میشن.

پس حتما آبیاری این گیاه رو مورد توجه قرار بدین و به راحتی از کنار اون نگذرید.

نحوه کوددهی نخل شامادورا

نخل شامادورا را با کود گیاهان آپارتمانی هر هفته یکبار از فروردین ماه تا مهر ماه تغذیه کنید البته میتونید از کودهایی با نسبت ۲-۱-۳ و یا ۳-۱-۳ همانند ۸-۴-۱۲ و یا ۱۲-۴-۱۲ استفاده کنید. به طور کلی میتونید از کود 20-20-20 هم استفاده کنید ولی در این مورد هر دو هفته یکبار زمان آبیاری گیاه را کوددهی کنید. نکته مهم این است که سعی کنید هر سه ماه یکبار شامادورای خودتون رو با هیومیک اسید آبیاری کنید تا جذب مواد مغذی بالا بره، توجه داشته باشید که در پاییز و زمستان که رشد گیاه کند می شود، دفعات آن را به هر دو تا سه ماه یکبار کاهش دهید. برای خرید کود گیاهان میتونید به فروشگاه گل من و تو مراجعه کنید.

نور مناسب برای گیاه شامادورا

همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم به شرایط نوری کم مقاوم هست و نیاز نوری کم و متوسطی داره ولی بهتره مقابل نور پنجره شرقی و شمالی قرار بگیره. توجه داشته باشید که تابش نور مستقیم آفتاب از عوامل سوختگی نوک و حاشیه برگ‌ها و یا بروز نواحی سفید کرم رنگ بر پهنه برگ‌ها است و این مسئله بخصوص با وجود نور بعد از ظهر اتفاق میوفته.

برای بهتر شدن رشد این گیاه سعی کنید آن را در مکانی که حداقل روزانه 6 الی 8 ساعت نور هست قرار بدید تا تعداد برگها اون شما رو شگفت زده کنه، اگر نور طبیعی ندارید، می توانید از چراغ های رشد مصنوعی نیز برای تکمیل نور مورد نیاز آن استفاده کنید.

بهترین دما برای نخل شامادورا

بهترین دما برای شامادورا 18 الی 27 درجه سانتی گراد می باشد. در صورت بالا رفتن میزان دمای محیط شما باید تعداد دفعات آبیاری را بالا ببرید و همچنین میزان رطوبت محیط را افزایش دهید. توجه داشته باشید که به هیچ وجه این گیاه رو در مقابل وسایل گرمایشی و سرمایشی قرار ندید چون باد کولر باعث مشکلات برگی در گیاه شما خواهد شد.

معرفی و نگهداری نخل شامادورا(بامبو)

رطوبت مورد نیاز شامادورا

گیاه شامادورا رطوبت رو دوست داره ولی اجباری در این کار نیست ولی شما میتونید با ریختن سنگ ریزه زیر گلدان این گیاه رطوبت براش ایجاد کنید. همچنین با استفاده از دستگاه بخور سرد میتونید رطوبت مورد نیاز این گیاه رو تامین کنید، پیشنهاد میکنم از غبارپاشی برای تامین رطوبت شامادورا استفاده نکنید، ما در مقاله ای جداگانه درخصوص تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی صحبت کردیم که حتما مطالعه کنید.

از چه خاکی برای شامادورا استفاده کنیم؟

دو نکته در خاک شامادورا باید رعایت شود 1- زهکشی بالا 2- سبک بودن خاک که اگر این دو نکته رعایت شود شما میتوانید از هر خاکی برای آن استفاده کنید، یکی از خاک هایی که میتونید برای این گیاه انتخاب کنید خاک هوموسی یا همون خاک جنگل هست که سبک و دارای زهکشی مناسبی هست البته اگر بخواهیم به طور کلی یک فرمول برای این گیاه بگیم به خاکی با زهکش خوب نیاز داره. که میتونیم از مخلوط خاک برگبه همراه خاک معمولی و ۲۰٪ شن (از شن ساختمانی استفاده نکنیدا) میشه استفاده کرد.

من برای این گیاه از ترکیب خاک کوکوپیت + پرلیت + پیت ماس و کمی خاک باغچه استفاده میکنم، اگر قصد خرید خاک آماده را دارید سعی کنید خاکهای استریل شده و سبک رو برای این کار انتخاب کنید.

زمان تعویض گلدان شامادورا

تعویض گلدان برای بهتر شدن رشد شمامادورا مهم است چون کوچک بودن گلدان باعث توقف رشد خواهد شد.هنگام تعویض گلدان، گلدانی را انتخاب کنید که فقط کمی بزرگتر از گلدان فعلی باشد تا از نگهداری بیش از حد رطوبت جلوگیری شود و همچنین گیاه انرژی زیادی برای رشد ریشه صرف نکند. گیاه را به آرامی از گلدان قدیمی خود خارج کرده، ریشه آن را شل کرده و در ظرف جدید با خاک تازه قرار دهید. پس از گلدان مجدد به طور کامل آبیاری کنید تا به گیاه کمک کند تا با خانه جدید خود سازگار شود. حتما مقاله زمان تعویض گلدان را مطالعه کنید.

تمیز کردن برگ شامادورا

سعی کنید همیشه شاخ و برگ شامادورا خود را تمیز نگه دارید تا به طور موثر فتوسنتز گیاه به نحوه احسن انجام شود. برگ ها را به طور مرتب با یک پارچه مرطوب پاک کنید تا گرد و غبار از بین برود. این نه تنها ظاهر گیاه را به بهترین شکل حفظ می کند، بلکه به تنفس و جذب موثر نور نیز کمک می کند.

تکثیر شامادورا

بهترین روش تکثیر تقسیم بوته در بهار و پاییز هست ولی تکثیر شامادورا با بذر هم انجام میشه .برای تکثیر این گیاه، باید بتونید شرایط مناسبی را برای جوانه زدن بذرها، به وجود بیاورید. بذرها را در سینی بذر که حاوی کمپوست مخصوص قلمه و بذر با پایه پیت می باشد، بکارید و در دستگاه گرمازایی تکثیر، قراردهید یا اینکه دمای محیط را حدود ۲۱ درجه سانتیگراد و یا حتی بالاتر دما یعنی ۲۴ درجه سانتیگراد به طور ثابت نگاه دارید. به طور کلی درصد بذرهایی که جوانه می زنند نسبتا پایین است. بذرهای این گیاه را باید از اواسط بهار تا اوایل تابستان کاشته و در سایه روشن نگهداری نمود. بسیار مهم است که جوانه ها را به طور منظم کنترل کنید تا فساد قارچی به وجود نیامده باشد. زیرا ممکن است قسمتهای پایین ساقه توسط قارچها صدمه ببیند. زمانی که نشاءها به طول ۵ سانتیمتر رسیدند ، آنها را بیرون آورده و در گلدان دیگری بکارید و دقت کنید، آبیاری بیش از اندازه صورت نگیرد.

تکثیر شامادورا - تکثیر نخل شامادورا
تکثیر شامادورا – تکثیر نخل شامادورا

تکثیر شامادورا به روش قلمه ساقه

نخل شامادورا دارای ساقه‌های زیرزمینی است که توسط آنان در زیر خاک گسترش می‌یابد بنابراین بعد از گذشت مدتی گیاه مادری متراکم و انبوه شده و می‌توان هنگام تعویض گلدان، گیاه مادری را به دو یا چند بخش تقسیم کرد و هر بخش را به شکل جداگانه در گلدانی مستقل کاشت کرد. همچنین می‌توان پاجوش‌های نزدیک به گیاه مادری را نیز جدا کرد. بهترین زمان جدا کردن پاجوش‌ها هنگامی است که پاجوش حدود ۲۰ سانتیمتر ارتفاع داشته باشد. برای جدا کردن پاجوش باز هم می‌بایست گیاه مادری را از گلدان در آورد و ناحیه اتصال را با وسیله‌ای تیز قطع کرد و آنها را در مخلوطی که میزان شن بیشتری از مخلوط گیاه مادری دارد کاشت کرد. مثلاً میزان شن را حدود نصف حجم کل خاک در نظر بگیرید. بعد از انتقال به گلدان جدید، پاجوش را آب بدهید و اجازه ندهید که بین دو آبیاری سطح خاک بیشتر از ۵ سانتیمتر در عمق خشک شود. البته خیلی آبیاری نکنید مثلاً اندازه یک لیوان آب کافی است این کار به رشد و توسعه بهتر ریشه‌ها کمک می‌کند تا برای جستجوی آب به عمق گلدان نیز رویش کنند. حدود ۶-۴ هفته بعد می‌بایست رشد جدید روی دهند و بعد از گذشت ۴ ماه می‌توان نسبت به بزرگ‌تر کردن گلدان اقدام کرد.

بیماری های و آفات نخل شامادورا - گل من و تو
نخل شامادورا

بررسی مشکلات و بیماری های شامادورا

در مقاله ای جداگانه به بررسی مشکلات و بیماری های شامادورا پرداخیتم که پیشنهاد میکنم حتما مطالعه کنید ولی در ادامه به برخی از بیماری و مشکلات رایج این گیاه می پردازیم

علت قهوه ای شدن نوک برگ شامادورا چیست؟

نوک قهوه ای روی برگ ها در بیشتر مواقع به دلیل رطوبت کم ایجاد می شود. شما میتوانید با ساخت جزیره برای گلدان و یا استفاده از دستگاه بخور سرد این مشکل را رفع کنید.

علت زرد شدن برگ شامادورا چیست؟

زرد شدن برگها ممکن است نشان دهنده آبیاری بیش از حد یا زهکشی ضعیف باشد. اطمینان حاصل کنید که گلدان دارای سوراخ های زهکشی است و بگذارید خاک بین دو آبیاری خشک شود.

چرا برگ های شامادورا من باز نمیشه؟

سایز گلدان و یا خاک آنرا تعویض کنید یا تغذیه از تغذیه مصنوعی استفاده کنید.

روشن شدن برگ شامادورا

میتونه از کمبود نور یا مواد غذایی باشه گیاهتون رو به محیط پر نور منتقل کنید و تغذیه گیاه رو بررسی کنید.

پوسیدگی ریشه شامادورا

آبیاری بیش از حد یا استفاده از مخلوط گلدانی با زهکشی ضعیف می تواند منجر به پوسیدگی ریشه شود. حتما گیاه را کم آبیاری کنید و از خاک با زهکشی خوب استفاده کنید.

چرا نوک برگها گیاه من قهوه ای شده؟

از کمبود رطوبت یا کمبود پتاس و کلسیم میتونه باشه شاید هم بخاطر آبیاری نامنظم هست از آب جوشیده برای  آبیاری استفاده کنید

برگها تار عنکبوت گرفته !

مربوط به کنه میباشد طبق دستور سمپاشی کنید و رطوبت محیط را با آبپاشی بیشتر کنید.

برگها خشک شدند!

از تشنگی هست آبیاری کنید!

بیماری قارچی شامادورا

شامادورا می تواند به بیماری های قارچی مانند سفیدک پودری یا لکه برگی حساس باشد. از آبیاری بیش از حد خودداری کنید، از گردش هوای خوب اطمینان حاصل کنید و با قارچ کش های مناسب درمان کنید.

عفونت باکتریایی شامادورا

لکه‌های باکتریایی روی برگ‌ها شامادورا میتواند باعث ایجاد ضایعات تیره و آغشته به آب روی برگ‌ها شود. گیاهان آلوده را جدا کرده و برگ های آسیب دیده را کوتاه کنید. از یک قارچ کش بر پایه مس استفاده کنید.

در این مقاله سعی کردیم تا تمامی مواردی که باید در نگهداری از شامادورا رعایت کنید رو به همراه بررسی برخی از مشکلات رایج با هم بررسی کنیم، اگر شما هم تجربه یا مشکلی داشتید حتما در دیدگاه با ما مطرح کنید.