نور مصنوعی برای گیاهان آپارتمانی بررسی ویژگی های مهم

نور مصنوعی برای گیاهان آپارتمانی
نور مصنوعی برای گیاهان آپارتمانی

نور مصنوعی برای گیاهان آپارتمانی : برای خیلی از ما پیش اومده که خواستیم گل و گیاه بخریم ولی چون نور کافی برای نگهداری نداریم پشیمون میشیم، یا تازه خونه خودتون رو عوض کردید و خونه جدید نور کافی برای گیاهای جدیدتون نداره، اینجاست که اصلا جای نگرانی نداره فقط کافیه از نورهیا مصنوعی برای گیاهان (نور رشد) استفاده کنید. شما علاوه بر انتحاب گیاهان مناسب و مقاوم به نور کم میتونید از نور مصنوعی برای گل های آپارتمانی و هم چراغ رشد گیاه هم استفاده کنید.تکنولوژی نور مصنوعی برای خانه هایی که نورگیری خوبی ندارند و خیلی دوست دارن که گل و گیاه پرورش بدن مناسب هست و نیاز های نوری گیاه رو میتونن با این روش برطرف کنن پس با ما همره باشید تا نورهای مختلف و ویژگی های اونارو براتون بیان کنیم.

نور یکی از کلیدی ترین موارد برای رشد گیاهان هست که در صورت نبود یا کمبود اون رشد گیاهان شما متوقف شده و فاصله بین برگها افزایش پیدا میکنه و گلدهی به شدت کاهش پیدا میکنه پس فراهم کردن نور خوب و کافی برای گیاهان از اهمیت بالایی برخوردار هست. این روزها با پیشرفت تکنولوژی شما میتونید به کمک نور مصنوعی گیاهان، نور مورد نیاز و کافی رشد و گلدهی گیاهان خوتون رو فراهم کنید، فقط یک نکته خیلی مهم رو فراموش نکنید که نوری باید خریداری کنید که طیف کامل باشه و صرفا بر اساس رنگ خرید نکنید.

نور مصنوعی گیاهان در خانه
نور مصنوعی گیاهان در خانه

بررسی ویژگی های یک نور مصنوعی ایده آل برای گیاهان آپارتمانی

همانطور که در بالا گفتیم نور مصنوعی میتونه راه موثری برای تامین نور کافی برای گیاهان آپارتمانی شما باشه، به خصوص در شرایطی که نور طبیعی خورشید در آپارتمان ها کم شده. ولی زمان انتخاب نور مصنوعی برای گیاهان آپارتمانی و یا گلخانه ها، فاکتورهای زیر را در نظر بگیرید:

بنر گل من و تو

کامل بودن طیف مورد نیاز گیاهان

بیشتر گیاهان آپارتمانی از نور در طیف های آبی (400-500 نانومتر) و قرمز (600-700 نانومتر) برای فتوسنتز استفاده می کنن. پس زمان خرید نور مصنوعی مناسب گیاهانی رو انتخاب کنید که این طیف با طول موج های آبی و قرمز رو داشته باشند (یاتون باشه صرفا رنگ مهم نیست ). این روزها چراغ های LED هستنند که رنگ سفید ولی طیف کامل رو دارند پس زمان خرید حتما از فروشنده درخواست تست طیف رو داشته باشد. همچنین دمای رنگ با اندازه گیری کلوین (K) نشان دهنده رنگ نور ساطع شده از نور شما هست. برای گیاهان در حال رشد، دمای رنگ بین 5000 تا 6500 کلوین هست که باعث رشد رویشی خواهد شد و دمای رنگ گرمتر (مثلاً 2700 کلوین) برای مراحل گلدهی و میوه دهی گیاهان مناسب است.

شدت تابش نور

از دیگر ملاک های خرید نور رشد شدت نور بر حسب لومن یا لوکس هست. برای گیاهان، اندازه گیری چندین روش برای اندازه گیری وجود داره که بهترین اونها PAR (تابش فعال فتوسنتزی) یا PPFD (تراکم شار فوتون فتوسنتزی) است. گیاهان مختلف نیاز به شدت نور متفاوتی دارند، بنابراین نورهایی را انتخاب کنید که شدت خوبی داشته و بتونند سطوح نوری مناسبی را برای گیاهان شما ارائه کنند.

مدت قرار گرفتن گیاهان زیر نور مصنوعی

چون نورهای رشد شدت کامل نور خورشید رو ندارند پس باید مدت زمان بیشتری گیاهان زیر این نورها قرار بگیریند، و هر گیاه برای رشد خودش میزان نور متفاوتی رو نیاز داره، بعضی 8 ساعت و برخی 16 ساعت. اما بیشتر گیاهان آپارتمانی از 8 تا 16 ساعت نور در روز براشون مورد نیاز هست. پس اگر از نور رشد استفاده میکنید حداقل گیاهان شما باید 8 ساعت نور کامل رو دریافت کنند.

فاصله تا نور مصنوعی گیاهان

شما باید یک فاصله استاندار متناسب با شدت نوری و زمان مورد نیاز برای گیاهان خود داشته باشید ولی به طور کلی فاصله نور مصنوعی از نوک برگ گیاهان باید بین 20 الی 30 سانتی متر در حالت بدون لنز باشه ، زمان خرید حتما از فروشنده فاصله رو بپرسید تا گیاهتون دچار سوختگی برگ و یا کمبود نور نشود، اگر فاصله زیاد باشه عملا گیاه نور مناسب رو دریافت نمیکنه

نور قرمز برای رشد گیاهان

نور مصنوعی برای گل و گیاه که گلدهی میکنند: نور قرمز و آبي از همه مهمتر هست كه نور قرمز موجب رشد گياه و گلدهي اما اگر تنها استفاده شود موجب رشد علفي گياه ميشه و نور آبي هم باعث رشد شاخ و برگها و ازدياد آن اما دريافت ان به تنهايي سبب كوتاه و ضخيم شدن شاخ و برگها ميشود كه نتيجتا بايد با هم استفاده شود .

نکاتی که باید بدانیم

گياهان به سه دسته روز بلند (نياز نوري ١٢ تا ١٨ ساعت) گياهان روز كوتاه (كمتر از ١٢ ساعت) گياهان خنثي (فرق زيادي ندارن) تقسيم مي شوند كه بهتره قبل از نور مصنوعي دادن نوع انها را بشناسيم .

نور بنفش : گياهاني كه تمايل به كشيدگي دارند به  رنگ بنفش نياز دارند ، به عنوان مكمل استفاده مي شود .

لامپ فلورسنت : براي بذر كاري تا دوره اي كه نياز نوري كم هست و براي گياهان كم نور و سايه دوست از لامپهاي فلورسنت كم مصرف سفيد استفاده مي شود

 نور زرد و پاییز

رنگ زرد براي بردن گياه به فصل پاييز استفاده مي شود . و در واقع با انرژي بيشتر به گياه گلدهي و باردهي رو حمايت مي كنند . اما مي توان در منزل هم به عنوان يك منبع مستقل براي مواقع كم نوري استفاده كرد.

نور سبز: رنگ سبز به همراه ابي و قرمز در LED ها به تشكيل ريشه و رشد گياه كمك شاياني مي كند . و در واقع رنگ سبز به تنهايي استفاده قرار نمي گيرد و يك مكمل محسوب ميشود .

نور مصنوعی برای پرورش گیاهان
نور مصنوعی برای گیاهان آپارتمانی

فاصله نور مصنوعی از گیاه

اصولا فاصله نور مصنوعی از گیاه بنا به نسبت وات و نوع لامپ که استفاده کردید تنظیم میشه که اصولا 30 سانتی متر می باشد ولی باید طوری قرار بگیره که نه باعث سوختگی گیاه بشه و نه کم نوری.

شما میتونید با یک راه حل مناسب فاصله نور مصنوعی از گیاه رو تشخیص بدین به این صورت که دست خودتون رو با فاصله از گیاه قرار بدین و اگر احساس گرما کردین به این معنی هست که نور منصوعی به گیاه شما نزدیکه و فاصله را افزایش دهید.

توجه : معمولا در منازل جهت كم نوري گاهي از نور مصنوعي استفاده ميشود و با اين اطلاعات مي توانيد نسبت به نوع گياه ، نور مورد نياز ان را تامين كنيد .

شما در مطلبی که چراغ رشد گیاهان نام داره در وب سایت گل من و تو قرار داده شده میتونید با انواع چراغ های رشد آشنا بشید ولی در این مطلب هم کوتاهی از این موضوع میگیم.

تفاوت led رشد گیاه با led معمولی

همانطور که در بالا گفتیم رنگهای مختلف برای رشد گیاهان مناسب هست که چراغ های ال ای دی مخصوص رشد گیاهان این طیف زنگی رو میتونه برای گیاه شما فراهم کنه که مخصوص تحریک و تقویت فتوسنتز گیاه شما خواهد بود توجه کنید که به هیچ وجه این نورها برای ما انسان ها مضر نیست. ولی چراغ های ال ای دی معمولی که در خانه ها استفاده میشود فقط یک طیف رنگی را پوشش میدهد و همین امر باعث میشه که ال ای دی مخصوص رشد گیاهان نتیجه بهتری داشته باشه.

فاصله نور مصنوعی از گیاه
فاصله نور مصنوعی از گیاه ال ای دی مخصوص رشد گیاهان

نحوه آبیاری گیاهان

اگر از نور مصنوعی برای گیاهان آپارتمانی خود استفاده میکنید آبیاری آنها باید کمی کمتر از حالت معمولی که زیر نور مستقیم قرار دارند باشه چون در این حالت تقریبا میشه گفت هیچ آبی تبخیر نمیشه و حتما آبی که در زیر گلدان جمع میشه رو خالی کنید.

مزایا و معایب نور مصنوعی برای گیاهان آپارتمانی

دلایل مختلفی برای انتخاب نور مصنوعی برای گیاهان آپارتمانی داره که یکی از اونها کم مصرف بودن هست که ال ای دی مخصوص رشد گیاهان این ویژگی و همچنین رشد بالا رو داره و همچنین عدم تولید گرما و در نهایت طول عمر بالا در عین حال کم نشدن نور یکی از ویژگی ها و مزایای نورهای ال ای دی میباشد.

تنها عیب نور مصنوعی گیاهان

تنها ایرادی که میشه به نور مصنوعی گیاهان گرفته اینه که هزینه اولیه تولید اونها زیاده هست و زمانی که از این نورها خریداری میکنید تعداد کمی از گیاهان رو میتونید زیر اون قرار بدید و برای نگهداری گیاهان بیشتر شاید باید هزینه بیشتری انجام بدید.