نوشیدنی های مناسب برای رفع تشنگی در ماه مبارک رمضان

نوشیدنی های مناسب برای رفع تشنگی در ماه مبارک رمضان
نوشیدنی های مناسب برای رفع تشنگی در ماه مبارک رمضان

بد نیست که با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان با نوشیدنی ها و خوراکی هایی که به رفع تشنگی در این ماه کمک می کنند آشنا شویم. همانطور که می دانید یک سری نوشیدنی ها و خوراکی هایی وجود دارند که برای رفع عطش و تشنگی روزه داران مفید هستند. برخی از ما به اشتباه بعد از افطار به نوشیدنی های گازدار و آبمیوه‌های مصنوعی و…. روی می آوریم که فقط برای مدت کوتاهی ما را سر حال نگه می‌دارند. این نوشیدنی ها نه تنها راه حل مناسبی برای رفع تشنگی در طول روز نیستند بلکه به دلیل دارابودن مواد قندی برای بدن ضرر دارند. همچنین نوشیدنی های گازدار می توانند باعث بروز مشکلات معده شوند. در این مطلب با نوشیدنی های مناسب برای رفع تشنگی در ماه مبارک رمضان آشنا می شویم.

 

عرق کاسنی و شا‌تره

عرق کاسنی و شا‌تره از جمله نوشیدنی های مناسب برای کاهش تشنگی در ماه مبارک رمضان هستند. عرق کاسنی یکی از بهترین عرقیات برای کاهش دمای بدن است، علاوه بر آن می‌تواند به مقاومت بدن در برابر گرما کمک کند. این عرق عملکرد معده و اندام گوارشی را نیز بهبود می بخشد. عرق کاسنی علاوه بر رفع تشنگی دارای فواید دیگری برای بدن نیز هست. این عرق خون ساز، تقویت‌کننده کلیه ، فشار خون و صفرا، پاک‌کننده مجرای ادرار و کلیه‌ها و مسکن حرارت و عطش، و گرمی است. برای رفع تشنگی، می‌توانید یک یا ۲ استکان از آن را در فاصله افطار تا سحر بنوشید. اما دقت کنید اگر فشار خون‌تان پایین است آن را با شکر یا گلاب مخلوط کرده و سپس استفاده کنید.

 

نوشیدنی های مناسب برای رفع تشنگی در ماه مبارک رمضان
کاسنی

 

 عرق شا‌تره نیز برای رفع تشنگی بسیار مفید است. شاتره برای پیشگیری از احساس خشکی در دهان و گلو توصیه می‌شود. برخی افراد ممکن است طعم این عرق گیاهی را دوست نداشته باشند، بنابراین می توانند آن را با خاکشیر و عسل مخلوط کرده و میل کنند. همچنین این گیاه تحریکات دستگاه گوارش، نفخ، درد شکم، اسهال و یبوست را درمان می کند و تسکین می دهد.

بنر گل من و تو

 

نوشیدنی های مناسب برای رفع تشنگی در ماه مبارک رمضان
عرق شاتره

 

همچنین می‌توانید از مخلوط عرق کاسنی و شا‌تره ۲ تا ۳ استکان در این فاصله استفاده کنید.

 

دمنوش نعناع

یکی دیگر از نوشیدنی های مناسب ماه رمضان دمنوش نعناع است. نعناع علاوه بر این که باعث کاهش دمای بدن می شود و بدن را خنک می کند، با دارا بودن خاصیت ضد میکروبی از بوی بدن دهان که دغدغه ی بسیاری از روزه داران می باشد نیز جلوگیری می کند. در واقع نعناع دارای منتول است و به همین خاطر نوشیدن آن می تواند باعث تعریق خارجی شود و دمای داخلی بدن را کاهش دهد. علاوه بر این این دمنوش به بهبود اختلال سیستم گوارشی و نفخ کمک می کند. دمنوش نعناع یک ماده ضد انقباض است و می تواند خطر استفراغ و حالت تهوع را نیز کاهش دهد. به همین دلیل مصرف آن در‌ماه رمضان که معده برای مدت طولانی خالی است توصیه می‌شود.

 

نوشیدنی های مناسب برای رفع تشنگی در ماه مبارک رمضان
دمنوش نعناع

 

برای تهیه این دمنوش می‌توانید از برگ‌های تازه نعناع استفاده کنید. بدین منظور چند برگ نعناع را در آب‌جوش انداخته و حدود ۵ تا ۸ دقیقه درپوشی روی فنجان بگذارید تا دم بکشد. اگر برگ‌های تازه نعناع در دسترس شما نیست می‌توانید از بسته‌بندی‌های آماده این دمنوش که به‌صورت غیرکیسه‌ای و کیسه‌ای در بازار عرضه می‌شود استفاده کنید.

 

چای سبز

چای سبزدر طب سنتی چین جایگاه بالایی دارد. این دمنوش خاصیت تب‌بری دارد  و برای رفع گرمازدگی کاربرد دارد. علاوه بر آن این دمنوش گیاهی سبب کاهش عطش می شود و عرق بیشتری در بدن تولید می کند که منجر به خنک شدن بدن می‌شود. در ایام ‌ماه‌رمضان به‌دلیل خالی بودن معده ممکن است دچار بوی بد دهان شوید. چای سبز برای از بین‌بردن باکتر‌ی‌های دهان مفید بوده و باعث خوشبو شدن آن ‌می‌شود. این قابلیت به دلیل وجود فلورید طبیعی در چای سبز است که نه تنها بوی بد دهان را محدود می‌کند، بلکه هم‌چنین میزان تشکیل پلاک‌ها را کاهش می‌دهد. اما اگر فشار خون پایینی دارید بهتر است این چای را همراه با عسل بنوشید. همچنین ویتامین C موجود در چای سبز با تقویت سیستم ایمنی بدن، بدن را در مقابل بیماری های مختلف مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا، اسهال و استفراغ مقاوم می کند. در چین باستان برای افرادی که دائماً بیمار بودند، چای سبز تجویز می کردند.

 

نوشیدنی های مناسب برای رفع تشنگی در ماه مبارک رمضان
دمنوش چای سبز

 

دمنوش بابونه

این گیاه در طب سنتی ایران طبعی گرم و خشک دارد اما برای فصل تابستان توصیه می‌شود. بابونه دارای خاصیت ضد‌التهابی است به همین دلیل برای جلوگیری از گر گرفتگی و عطش در روزهای‌ماه رمضان می‌توانید از آن استفاده کنید. همچنین بابونه به عنوان ملین گوارشی قدرتمندی می باشد، که می‌تواند برای درمان اختلالات گوارشی گوناگونی از جمله نفخ، علائم رفلاکس اسید، سو هاضمه، اسهال، بی اشتهایی، حالت تهوع، و استفراغ به کار رود. علاوه بر این عملکرد کبد را نیز بهبود می‌بخشد. بدین ترتیب می تواند نوشیدنی مناسبی برای ماه مبارک رمضان باشد. این دمنوش را می‌توانید بعد از افطار و نزدیک به زمان خواب مصرف کنید، زیرا سبب ایجاد احساس آرامش می شود و خاصیت خواب آوری دارد.

نوشیدنی های مناسب برای رفع تشنگی در ماه مبارک رمضان
دمنوش بابونه

 

عرق بهارنارنج

اگر در طول روز در معرض گرما بوده‌ و کلافه شده‌اید، خوردن عرق بهارنارنج بعد از افطار می‌تواند شما را سرحال کند. عرق بهارنارنج نشاط‌آور بوده و اضطراب را از بین می‌برد. درواقع مهم ترین خاصیت دارویی بهار نارنج تأثیر آن روی سیستم عصبی بدن است. بهار نارنج آرامش بخش و ضدهیجانات دستگاه عصبی است. حتی عطر و بوی عرق بهار نارنج اثر آرام‌بخش دارد. بهارنارنج همچنین سردرد‌های ناشی از گرمازدگی و سردرد‌های میگرنی را بهبود می‌بخشد و برای ناراحتی‌های گوارشی و تقویت معده بسیار مؤثر است. توجه کنید که به‌دلیل طعم و عطر خوب این عرق می‌توانید آن را با شربت‌ها یا عرقیات دیگر مخلوط کرده و میل کنید.

 

نوشیدنی های مناسب برای رفع تشنگی در ماه مبارک رمضان
بهارنارنج

 

عرق بیدمشک

میوه یکی از چیزهایی است که معمولا بعد از افطار به سراغ ان می رویم، اما مصرف میوه‌هایی که طبع سرد دارند، ممکن است کمی ما را دچار معده‌درد یا اختلالاتی در ناحیه شکم کنند. برای رفع این مسئله می‌توانید عرق بید‌مشک را استفاده کنید. این عرق همچنین خاصیت تب‌بر دارد و می‌تواند باعث کاهش گرما در بدن شود و بدن را خنک کند. در واقع یکی از فواید عرق بیدمشک رفع عطش شدید و درمان گرمازدگی است. علاوه بر آن، عرق بیدﻤﺸﻚ تقویت کننده دستگاه عصبی است و جوشانده برگ آن با عسل آرام کننده اعصاب می باشد. بنابراین به‌عنوان یک آرام‌بخش خوب  می‌توان از آن استفاده کرد. همچنین بید مشک برای تقویت دستگاه گوارش نیز مفید است. اما توجه کنید که قند خون را به‌شدت کاهش می‌دهد. می‌توانید یک استکان از آن را به هر شربتی که می‌خواهید اضافه کرده و سپس میل کنید.

 

 

نوشیدنی های مناسب برای رفع تشنگی در ماه مبارک رمضان
عرق بیدمشک

 

تخم شربتی

قبلا با خواص و فواید تخم شربتی آشنا شدیم. تخم شربتی برای ماه مبارک رمضان بسیار پر کاربرد و مفید است. این گیاه به دلیل دارابودن ترکیبات لعاب‌دار به‌صورت محلول در آب (شربت) استفاده می‌شود. لعاب این دانه‌ها پس از جذب آب به شکل ژله‌ای درمی‌آید که گزینه بسیار مناسبی برای رفع عطش در طول روز است. علاوه بر این تخم شربتی برای درمان ناراحتی های گوارشی مانند درد معده، نفخ، یبوست، سوءهاضمه و بی نظمی کارکرد روده ها کاربرد دارد. همچنین برای تقویت اعصاب مفید است و خستگی مفرط ذهنی، تنش های عصبی، افسردگی و سردرهای میگرنی را برطرف می کند.

 

نوشیدنی های مناسب برای رفع تشنگی در ماه مبارک رمضان
نوشیدنی تخم شربتی