نکاتی برای نگهداری گل و گیاه در خانه

نگهداری گل و گیاه در خانه
نگهداری گل و گیاه در خانه

نگهداری گل و گیاه در خانه : سلام میکنم به تمامی دوستان خودم در سایت گل من و تو  مطلب امروزمون درباره نحوه نگهداری گل و گیاهان در منزل هست، شاید همین نکات ریز و کوچک به شما کمک بکنه تا گیاهانی شاداب داشته باشید ، 95 درصد همین مطالب ریز و کوچک رو رعایت نمیکنند و باعث زرد شدن برگها و خشک شدن گیاهانشون میشه امیدوارم با اهمیت دادن به این موارد هم گیاهانتون رو به امنیت سلامت برسونید و هم خودتون رو کمتر اذیت کنید .

چند نکته اساسی و کلی در مورد نگهداری گل و گیاه در منزل

1- همیشه در منزل چهار نوع کود و سم رو داشته باشید

کسانی که به نگهداری گل و گیاه در خانه می پردازند و تعداد گلهای اونها از 5 بیشتر هست حتما کودها و سمه هایی که در ادامه گفته میشه رو در خونه نگهداری کنند.

الف) یک سم سیستماتیک یا تماسی حشرات مثل دیازینون یا مالاتیون یا کونفیدور یا پیریپروکسی فن در خانه داشته باشند، که البته دیازینون برای مصارف خانگی بهتر هست .
ب) همیشه یک قارچ کش داشته باشید . مثل بنومیل ، مانکوزب یا توپسین یا هگزاکونازول یا تبوکونازول یا کوپراکسی کلراید یا هر نوع دیگه . ولی پیشنهاد من مانکوزب است.
ج) همیشه یک نوع کود کامل ان پی کا ٢٠/٢٠/٢٠ جهت تقویت داشته باشید و همچنین کود اهن مثل سکوسترین هم در خانه داشته باشید خوبه
د) آبپاش و قیچی باغبانی و لوازم اولیه قلمه زدن را هم تهیه کنید چون از آب پاش برای تامین رطوبت گیاهانتان میتوانید استفاده کنید و از قیچی باغبانی برای هرس و قلمه گرفتن.

بنر گل من و تو

2- پیشگیری بهتر از درمان است

به خاطر داشته باشید بهترین روش نگهداری از گیاهانتون پیشگیری هست نه درمان …! متاسفانه فرهنگ استفاده صحیح و منطقی سموم کشاورزی در ایران در بین عموم جا نیفتاده و مردم از استفاده از این سموم به جهت پیشگیری دریغ می کنند و به همین دلیل مرتب به مشکلاتی در زمینه نگهداری گیاهانشون می خورن ، و همیشه بین بد و بدتر ، بدتر رو انتخاب می کنند .

اگر این سموم با در پایین و در وقت به جا به جهت پیشگیری استفاده بشه نه تنها مشکلی نداره بلکه زیان ناشی از خرابی گیاهانتون در اثر قارچ گرفتگی و خرابی بیشتر از زیان استفاده از سموم خواهد بود. چون در زمان درمان مجبور به استفاده مکرر و با دز بالا خواهید بود که همه طرفه زیان بار خواهد بود . پس بهتره با پیشگیری به گیاهانتون کمک کنید نه با درمان .

سم پاشی در اواخر اسفند ماه

از دیگر نکات مهم در نگهداری گل و گیاه در خانه این است که اگر اواخر اسفند ماه در باغچه منازلتون سم پاشی کنید از وجود شته در بهار راحت خواهید بود ، اگر از سم خاک استفاده کنید از وجود هزاران حشرات و کرم ها در خاک راحت خواهید بود ، اگر از سموم قارچ کش استفاده کنید از پیدا شدن هر گونه قارچ مثل گندیدگی ها روی برگها و ساقه و غیره راحت خواهید بود .

3- گیاهان مشکوک به بیماری را جدا کنید

گیاه مثل انسان یک جاندار هست و نیاز به مراقبت دارد همونطور که ما نیاز به واکسن برای پیشگیری و در زمان دیدن کوچکترین علائم مریضی به دکتر مراجعه می کنیم و از دست دادن و نزدیک شدن به نزدیکانمون به جهت احتمال واگیر بیماری رعایت میکنیم در مورد گیاه هم همینطور هست و باید با دیدن اولین نشانه های بیماری احتمالی از بقیه جدا کنید تا به بقیه گیاهان سرایت نکند .

نگهداری گل و گیاه در خانه
نگهداری گل و گیاه در خانه

4- برگهای زرد و سوخته را جدا کنید

یکی دیگر از اصل های نگهداری گل و گیاه در خانه این است که برگهای سوخته ، گندیده ، زرد شده و خراب شده هرگز ترمیم نخواهند شد و موندن اونها روی گیاه باعث آسیب به بقیه برگها و شاخه های گیاه و گیاهان اطراف میشه پس در صورت مشاهده بلافاصله باید آنها را قطع کنیم . تا مانع از زرد شدن بقیه شود.

5- خاک را تعویض نکنیم

خاک گیاه رو حتی الامکان عوض نکنیم ، با تعویض خاک باعث شوک وارد کردن به ریشه و در نتیجه خرابی احتمالی گیاه خواهیم شد . به جای تعویض می تونیم خاک رو تقویت یا در صورت افت سم پاشی و پاکسازی کنیم . تعویض خاک باید در شرایط ایده آل و در فصل مخصوص به خودش اون هم در زمان نیاز مبرم انجام بشه . ضمنا منظور از تعویض خاک تعویض گلدان نیست ، در صورت هوا نخوردن ریشه و قالبی در آوردن گیاه از گلدان و انتقال به گلدان دیگر مشکلی پیش نخواهد آمد و فصل خاصی هم نداره.

ولی باز تاکید میکنم تعویض گلدان با تعویض خاک متفاوت است و تعویض گلدان باید در فصل های خاص و همچنین شرایطی که گیاه نیاز به تعویض گلدان دارد انجام شود.

6- گیاهان متناسب با محیط انتخاب کنید

زمانی که به خرید یک گل اقدام میکنید تحقیق کنید و گیاهی متناسب با محلی که گیاه رو میخواهید قرار دهید انتخاب و خرید کنید تا در نگهداری گیاه دچار مشکل نشوید.

7- گیاه را سم پاشی کنید

سعی کنید پس از خرید گیاه از هر گلفروشی و یا مرکز خرید گل و گیاه آن را ابتدا با سم های قارچ کش سم پاشی کنید و ابتدا به جمع گیاهان دیگر خود وارد نکید و این سم پاشی را 4 روز یکبار به برای 3 بار انجام دهید تا کاملا از نداشتن حسرات مضر مطمئن شوید تا گیاهان قبلی شما دچار بیماری نشوند.

نگهداری گل و گیاه در منزل
نگهداری گل و گیاه در منزل

8- سریع برای کنترل اقدام کنید

به محض دیدن علائمی مانند لکه سوختگی یا گندیدگی یا پیچیدگی یا زردی یا شته یا شپشک یا نقطه سیاهی یا هر نوع تغییرات جدید بلافاصله به فکر حل چاره باشید، چون درمان بیماری در ابتدا که کم و کوچک است بسیار راحت تر از برطرف کردن بیماری زمانی که به پیشرفته ترین حالت خود رسیده می باشد. چون احتما گرفتار شدن سایر گیاهان شما به بیماری بسیار زیاد است.

توجه داشته باشید که این مطالب مهم در مورد همه گیاهان بیرونی و آپارتمانی و کاکتوس و … صدق پیدا میکنه و همیشه با خاطر داشته باشید که پیشگیری کردن بهتر از درمان است و این مطلب رو برای همه کسانی که به نگهداری گل و گیاه در منزل می پردازند ارسال کنید تا شاید آنها هم در نگهداری گل و گیاه دچار مشکل نشوند.