نگاهی به خواص گُلپَر

نگاهی به خواص گُلپَر
گلپر

گُلپَر گیاهی گلدار، علفی و چندساله از تیرهٔ چتریان است. این گیاه بومی ایران است و بیشتر در نواحی مرتفع و کوهستانی می روید.  این گیاه در مازندران، کولک نامیده می‌شود و در غذای معروف باکله پته (باقلا پخته) به عنوان ادویه استفاده می‌شود. . این گیاه معطر دارای برگهایی نسبتاً پهن، نوک تیز و بریده شده همراه با ریشه هایی ضخیم است. گُلپَر گیاهی بسیار مفید است که می توان از تمام بخش های آن در صنعت غذا و دارو استفاده کرد. بنابراین از این گیاه، چه به صورت روغن، پودری،‌ادویه و حتی دود کردنی(مثل اسپند) می توان استفاده کرد. در واقع این گیاه دارویی می‌تواند یکی از درمان های طبیعی برای برخی بیماری‌ها و علائم مختلف باشد. در این مطلب با گوشه ای از خواص گُلپَر برای بدن آشنا می شویم.

 

خواص گُلپَر برای سلامتی:

کاهش اضطراب

روغن گلپر با اضطراب مبارزه می کند. بنابراین افرادی که دچار برخی اختلالات روانشناختی هستند می توانند از مزایای این روغن بهره مند شوند. همچنین این روغن معطر به کاهش ترس و آرامش ذهن کمک می کند.

 

سندروم پیش از قاعدگی

استفاده از این عصاره ی روغنی برای درمان PMS (سندروم پیش از قاعدگی ) مفید است. در واقع این سندروم حالت شایعی است که هر ماه برای خانم ها اتفاق می‌افتد. بنابراین، این روغن باعث ایجاد احساس آرامش و تسکین درد PMS می شود. همچنین روغن معطر گلپر به تسکین درد و گرفتگی قاعدگی کمک می‌کند.

بنر گل من و تو

 

بهبود عملکرد مغز

یکی دیگر از خواص خارق العاده روغن گلپر بهبود عملکرد مغز است. بنابراین، استفاده از آن یک درمان خوب برای تحریک رشد مغز و پیشگیری از بروز اختلال مغزی در کودکان و سالخوردگان است.

 

افسردگی

این گیاه می تواند موجب تقویت سیستم عصبی شود و دارای خاصیت نشاط اوری است. بنابراین روغن گلپر می‌تواند به کاهش افسردگی کمک کند.

 

تقویت معده و بهبود فرایند هضم

گیاه گلپر دارای خاصیت تقویتی برای اندام های داخلی به ویژه گوارش می باشد که با از بین بردن نفخ و خروج مواد سمی از بدن، به سلامت معده، روده و کبد کمک می کند.

روغن این گیاه همچنین می‌تواند برای کمک به بهبود فرایند گوارش مورد استفاده قرار گیرد. بدین منظور این روغن را با آب گرم مخلوط کنید و ترکیب حاصل را قبل از خواب بخورید.

 

نگاهی به خواص گُلپَر
روغن گلپر

 

محرک هورمون‌

استفاده از روغن گلپر می‌تواند یک محرک هورمون خوب باشد. بنابراین، در طولانی مدت ترشح بهتر هورمون‌ها را به دنبال خواهد داشت.

 

لاغری و کاهش وزن

میوه گلپر نسبتاً پهن،گرد و سفید رنگ است که می توانید قبل از غذا میل کنید. این میوه دارای خاصیت چربی سوزی بالایی است و موجب تنظیم وزن بدن می شود. همچنین با سرد کردن معده، سیری کاذب ایجاد می کند.

رفع سیاهی دور چشم

برای رفع سیاهی دور چشم، باید برگهای خشک شده گلپر را با مقداری روغن زیتون ترکیب کرده و برای رفع کبودی زیر چشم به صورت ضماد هر شب به محل مورد نظر بمالید.

عوارض جانبی گلپر: 

زیاده روی در مصرف این گیاه در زنان باردار سبب سقط جنین می شود. 

– افراد با مشکلات قلبی و عروقی از مصرف زیاد آن اجتناب کنند چون باعث افزیش تپش قلب می شود.

– مصرف گلپر می تواند در بعضی افراد حساسیت یا آلرژی بوجود بیاورد.