نگهداری مواد غذایی

روش های نگهداری از مواد غذایی
روش های نگهداری از مواد غذایی
همیشه از اینکه در یخچال رو باز کنیم و میوه های خراب شدرو ببینیم و بخوایم دور بندازیم در حالی که شاید از خریدشون چند روزی هم نگذشته باشه. کار خیلی سختیه که همیشه یخچالمون پر از مواد غذایی سالم باشه چون همه چی به سرعت فاسد میشه ولی خب راه حل هایی وجود داره که بتونیم برای مدت بیشتری اون ها رو سالم نگهداریم.
حالا این سوال پیش میاد که مواد غذایی رو کجا نگهداری کنیم؟ انباری؟ یخچال یا بسته بندی شده؟
بریم سراغ راه حل های نگهداری مواد غذایی

نگهداری خیار

خیار جزو موادی هست که ظرف میوه رو خیلی دوست داره چون کنار سایر میوه ها حالش بهتره و ویتامین هاش از بین نمیرند و دیرتر کپک میزنه. ولی خیار از گوجه فرنگی و سیب خوشش نمیاد چون گازهایی که از اون ها خارج میشه باعث زود کپک زدن خیار میشه.

لیمو

لیمو و نحوه نگهداری از آن
لیمو و نحوه نگهداری از آن

لیمو و بقیه مرکبات چون در مناطق گرمسیری و معتدل پرورش داده می شوند به همین خاطر تحمل سرما رو اصلا ندارند پس اونهارو در یخچال قرار ندید. حتی لیمویی که برش خورده شده رو در ظرفی دربسته نگهداری کنید.

پنیر

پنیر رو هیچوقت در پلاستیک برای نگهداری قرار ندهید چون باعث عرق کردن اون میشه و سریع خراب میشه. پس چکار کنیم؟ اگر فقط چند روزی میخواید پنیر رو نگهداری کنید می تونید از کاغذ استفاده کنید. ولی برای نگهداری 20 روزه میتونید پنیر رو داخل پارچه ای که در آب نمک خیسانده و چلانده اید قرار بدید ولی پارچه اون رو باید هر 3 روز دوباره در آب نمک بخیسانید و آبش رو بگیرید. بریدن پنیر در جایی که قبلا نون بریده اید باعث کپک زدن سریع پنیر می شود.

کرفس

کرفس را معمولا در بسته‌های پلاستیکی می‌فروشند. به محض خرید برای جلوگیری از پلاسیده شدن سریع باید آن را از پلاستیک خارج کرد. دمای یخچال برای نگهداری کرفس بسیار مناسب است.

بنر گل من و تو

ریحان

ریحان از جمله سبزی هایی است که ماندگاری بالایی دارد. پس از اینکه ریحان را پاک کردید با قرار دادن اون ها درون پارچه نم دار و گذاشتن در یخچال ماندگاری آن ها بالاتر می رود.

تخم مرغ

روش نگهداری تخم مرغ
روش نگهداری تخم مرغ

درسته که توی همه یخچال ها محل قراردادن تخم مرغ مشخص شده و در بالای یخچال هست ولی از نظر نگهداری تخم مرغ اشتباه است چون با هر بار باز و بسته شدن در یخچال تخم مرغ ها با دمای گرم و سرد روبرو می شوند. پس بهتر تخم مرغ هارو در محوطه درونی یخچال قرار بدین و نوک تیز تخم مرغ رو به طرف پایین قرار بدین.

سیب زمینی

سیب‌زمینی خام را در یخچال نگهداری نکنید. روشنایی زیاد، گرما و رطوبت هم برای نگهداری سیب‌زمینی مناسب نیست.

سیر

روش نگهداری از سیر
روش نگهداری از سیر

سیر باید نفس بکشد و به همین خاطر نگهداری در یخچال و یا جای گرم برای آن مناسب نیست. بهترین راه نگهداری سیر در یک ظرف باز در یک قفسه است.

پیاز

پیاز را در جای خنک و نه سرد (یخچال) نگهداری کنید. در عین حال باید جای نگهداری پیاز تاریک و خشک هم باشد.

سیب و موز

قرار دادن سیب و موز در کنار هم کار اشتباهی می باشد. سیب و موز گاز اتیلنی را از خود خارج می کنند که باعث سریع تر رسیدن آن ها می شود. و نکته دیگر اینکه بهتر است موز را به صورت آویخته همانطور که روی درخت می باشد نگهداری کنید.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی نیز از جمله میوه هایی است که گاز اتیلن از خود ترشح می کند. به همین دلیل هیچوقت کاهو را در کنار گوجه فرنگی قرار ندهید زیرا به سرعت باعث پلاسیده شدن آن می شود.

فلفل دلمه

فلفل دلمه علاقه زیادی به سرما ندارد پس اگر در یخچال میخواهید قرار دهید در قسمتی که دمای کمتری دارد نگهداری کنید.

ماهی

نگهداری مواد غذایی

گوشت ماهی در سرمای ۲ تا ۶ درجه سانتی‌گراد را می‌توان در یک ظرف شیشه‌ای یا چینی حداکثر یک روز نگهداری کرد. فاصله زمانی نگهداری ماهی دودی در یخچال نیز بین دو تا چهار روز است.

گوشت

گوشت گاو را می‌توان بین ۳ تا ۴ روز، گوشت گوساله بین ۲ تا ۳ روز و گوشت مرغ را بین یک تا ۲ روز در یخچال نگهداری کرد. گوشت چرخ کرده بسیار حساس است و سعی ‌کنید آن را در همان روز خرید سرخ کنید. به تاریخ مصرف گوشت‌های بسته‌بندی شده حتما دقت کنید.