نگهداری فیکوس بنجامین شاداب و سرحال

فیکوس بنجامین
فیکوس بنجامین

معرفی و نگهداری فیکوس بنجامین : یکی از بهترین گیاهان مناسب برای ادارات و آپارتمان که میتونه در محیط سر پوشیده زندگی کنه، ولی خیلی لوسه در ضمن این گیاه و به جابجایی بسیار حساس هست و نیاز به رطوبت برای نگهداری داره اگر خوب بهش برسید ارتفاعش به 5 متر هم میرسه به نور کافی و غیر مستقیم نیاز داره که در کشور ما بیشتر نوع ابلق اونو مردم میشناسن در کل یک گیاه مناسب برای آپارتمان و پاسیو به حساب میاد. با این مقدمه کوچیک که با کلیات بنجامین آشنا شدید بریم این گیاه زیبا رو مورد بررسی قرار بدیم.

معرفی فیکوس بنجامین

اگر بخواهیم به صورت علمی این گیاه رو معرفی کینیم باید گفت که اسم علمی این گیاه Ficus benjamina و از خانواده Moraceae به حساب میاد. این گیاه از گیاهان خزان کننده و همیشه سبز به شکل درخت، درختچه و بالارونده میباشد. این گونه از بنجامین (فیکوس بنجامین)، بومی جنوب و جنوب شرق آسیا (هندوستان) می باشد. شاخه ها حالت آبشاری و برگ های اون به شکل بیضوی و نوک تیز هستند.برگها هنگام جوانی سبز روشن هستند و به مرور به رنگ سبز تیره در می آیند.

این گیاه در گونه ابلق (فیکوس بنجامین ابلق)، برگ‌ها به رنگ سبز روشن و سفید – کرم هستند، آویزان بودن شاخه‌ها در بنجامین ابلق بیشتر است ولی برعکس رشد ریشه زیادی ندارد؛ به همین دلیل انواع ابلق را روی نوع برگ سبز پیوند می‌زنند. یکی دیگر از دلایل پیوند این است که معمولا بنجامين را به‌دليل حساسيت بالا و مقاومت كم در برابر عوامل محيطي روي فيكوس بنجامين پيوند مي‌زنند تا مقاوم‌تر شود.

بنر گل من و تو
فیکوس بنجامین
فیکوس بنجامین – بنجامین ابلق

[accordion]بنجامين نسبت به تغيير عوامل محيطي بسيار حساس است و با كمترين تغييري برگ‌هاي آن ريزش مي‌كند، از چرخاندن و جابه‌جايي گلدان بپرهيزيد.[/accordion]

نیازها و نگهداری فیکوس بنجامین

نیاز نوری

این گیاه نیاز نوری زیادی نسبت به سایر گیاهان آپارتمانی دارد ولی به نور مستقیم خورشید حساس میباشدف بخصوص در تابستان به هیچ وجه پشت پنجره شیشه ای قرار ندهید بلکه از نور فیلتر شده برای این گیاه استفاده کنید که در غیر این صورت باعث صدمه دیدن برگهای بنجامین خواهد شد.(میتوانید با استفاده از پرده نور فیلتر شده مورد نیاز را برای گیاه تامین کنید.)

دمای مناسب

بهترین دما برای این گیاه 15 درجه سانتی گراد می باشد و بیشترین دمایی که میتواند تحمل کند 24 درجه سانتی گراد میباشد(اگر دمای اتاق و یا محل نگهداری شما بالا می باشد حتما گیاه را روزانه آبیاری کنید) ولی در سرمای زمستان حتما باید در داخل خانه نگهداری کنید.

گیاهی رطوبت دوست است

این گیاه رطوبت را بسیار زیاد دوست داره و طبق تجربه ای داشتیم غبارپاشی روزانه را دوست دارد، اگر گیاه شما دجار ریزش برگ شده یکی از دلایل کافی نبودن رطوبت است و با غبار پاشی میتوانید ریزش برگها را متوقف کنید. روش جزیره زیر گلدان هم میتوانید بریا تامین رطوب گیاه استفاده کنید.

نیازها و نگهداری فیکوس بنجامین
نیازها و نگهداری فیکوس بنجامین
نیاز آبی بنجامین

اولین نکته در نیاز آبی فیکوس بنجامین استفاده از آب بدون املاح می باشد و همچنین این برای آبیایر حتما از آب ولرم و هم دما شده با محیط اتاق استفاده شود، این گیاه را میتوانید در تابستان هفته ای 2 مرتبه آبیاری کنید ولی این تعداد دفعات به تناسب محیط نگهداری متفاوت می باشد به طوری که اجازه دهید سطح خاک تا عمق 2 سانتی متری خشک شود و سپس گیاه را آبیاری کنید. در زمستان هر هفته یکبار آبیاری کنید.

این گیاه به کم آبی مقاوم نیست و اگر گیاه را تشنه نگه دارید باعث ریزش برگ ها خواهد شد.

کود دهی

این گیاه باید با کود تغذیه شود و برای تغذیه میتوانید هر دوهفته یکبار از کودهای محلول در آب و مخصوص گیاهان زینتی استفاده کنید،روش استفاده به این گونه است که سه گرم کود را در یک لیتر آب حل کرده و به صورت آبیاری به گیاه بدهید. البته این کوددهی باید در فصل های گرم سال مانند بهار و تابستان انجام شود و از اوایل مهر ماه کوددهی را متوقف کنید.

خاک مناسب

این گیاه به خاک گیاهان آپارتمانی نیاز دارد که میتوان از کمپوست و یا مخلوط خاک‌برگ، خاک باغچه و ماسه برای گلدان این گیاه استفاده کرد.

زمان تعویض گلدان

تا زمانی که گیاه شما جوان میباشد باید هر سال گلدان فیکوس بنجامین را تعویض کرد تا اینکه این گیاه به بیشترین میزان حجم خود رسیده باشید که بعد از آن هر سال باید خاک سطحی گیاه را تعویض کنید. راستی زمانی که شما این گیاه را غبارپاشی میکنید به خودی خود برگهای آن تمیز خواهند شد و نیازی به تمیز کردن برگها ندارد.

نگهداری از فیکوس بنجامین
نگهداری از فیکوس بنجامین
هرس فیکوس بنجامین

اگه رشد گل آپارتمانی بنجامین شما زیاد هست و قد اون بلند و بلندتر می‌شه و تصمیم دارید کمی اون رو کوتاه کنید، هرس کردن کار عاقلانه‌ای هست. اما در هرس این گیاه زمان‌بندی بسیار مهمه. زمانی باید بنجامین رو هرس کنید که گیاه در حال رشد نیست. رشد بیشتر بنجامین‌ها در فصل بهار و تابستان فعاله.

در فصل بهار رشد این گیاه کمتر می‌شه. اما در فصل زمستان بنجامین به خواب می‌ره و کمتر در معرض آسیب ناشی از هرس خست. بنابراین زمستان بهترین فصل هرس کردن بنجامینه. در هرس بنجامین، شاخه‌ها و برگ‌های مرده را برای جلوگیری از شیوع بیماری‌ها و با عفونت‌های قارچی که ممکنه گیاه شما رو تحت تاثیر قرار بده، جدا کنید. جدا کردن برگ‌ها و شاخه‌های مرده در هر زمانی از سال می‌تونه انجام بگیره.

از نگهدارنده یا قیم استفاده کنید

بهتر است برای نگهداری و آسیب ندیدن گیاه برای گیاهان جوانتر از یک نگهدارنده یا قیم استفاده کنیدف چون گیاه جوان ساقه های محکمی ندارد نیاز به قیم دارد.به هیچ وجه از نخ ها و بند های پلاستیکی برای بستن به قیم استفاده نکنید و همچنین بین ساقه و قیم یک قطعه پلاستیکی قرار دهید.نگهدارنده موجب خوش فرم شدن و انسجام فیکوس بنجامین شما خواهد شد.

نصب نگهدارنده برای بنجامین
نصب نگهدارنده برای بنجامین – بنجامین ابلق

تکثیر فیکوس بنجامین

تکثیر فیکوس بنجامین به روش های مختلفی انجام میشه که بهترین روش آن قلمه گرفتن میباشد که این عمل را باید از اواخر بهار تا اواخر بهار انجام داد. قلمه گرفتن به این روش انجام میشود که یه قلمه اندازه یه مداد از چوب های سفت شده حاوی یه جفت برگ، اریب میزنید و سپس آن را در یکی ظرف پرلیت یا ماسه قرار میدین! و سپس گلدان را سعی کنید از زیر ابیاری کنید. اگه هورمون هم دارید که چه بهتر. زودتر میگیره همینطور میتونید توی بهار یه جای ساقه رو زخم بزنید و دورش رو با خزه مرطوب ببندید و دورش یه لایه پلاستیک بکشید تا یه ماه روزانه این خزه رو مرطوب کنید همش تا از اونجا ریشه بزنه.بعد که دیدی  ریشه زده از پایین نقطه ی زخمی ببرید بزنید تو خاک.

یکی دیگر از روش های تکثیر فیکوس بنجامین استفاده از برگ هست که در این روش شما ابتدا چند برگ جوان را انتخاب کرده و در داخل خاک قرار میدهید به مدت 1 ماه(در این مدت خاک باید مرطوب باشد) و سپس که برگها ریشه دار شدند آنها را در داخل خاک میکارید و به همین راحتی گیاه شما تکثیر خواهد شد. توجه داشته باشید که این روش نیاز به زمان خیلی بیشتری دارد.

برخی از بیماری هیا فیکوس بنجامین

پینه های سفید روی ساقه ها وجود دارد؟

علت اون وجود شپشک میباشد که ابتدا با یک گوش پاک کن شپشک ها را پاک کنید و سپس با استفاده از محلول آب و مایع ظرف شویی گیاه را اسپری کنید و این عمل را هر 3 روز یکیبار تکرار کنید اگر در مدت 3 هفته شپشک از بین نرفت از سم کونفیدور استفاده کنید.

وجود لکه های سیاه و آبکی روی برگ

اگر روی برگ های گیاه شما لکه های پهن و آبکی و سیاه وجود داشته باشه یکی از نسانه های وجود بیماری قارچی روی فیکوس است. لکه های موجود را با آب و صابون خیس کنید.

ریختن برگ‌های فیکوس بنجامین

بنجامین از آن دسته گیاهان آپارتمانی ست که حساس به تغییر و جابجایی هستش و با ریختن برگ‌ها به تغییرات واکنش نشان می‌ده؛ برگ‌های گیاه بنجامین زرد شده و می‌ریزه. اگر به تازگی این گیاه آپارتمانی زیبا را به خانه‌ی خود آوردید انتظار ریزش برگ‌های آن را داشته باشید. به محض اینکه گیاه به محیط جدید خود عادت کند دوباره برگ‌ها رشد می‌کنن.

اما اگه خیلی وقته که این گیاه رو دارید و اخیرا اون رو جابجا نکرده‌اید، ریزش برگ‌های آن می‌تونه به خاطر تغییر شرایط نوری و یا تغییرات فصلی باشه. ریزش برگ‌ها بعلاوه می‌تونه ناشی از افزایش یا کاهش دفعات آبیاری گیاه باشه. نسبت به عادت‌های منظم بنجامین آگاه باشید و سعی کنید برای جلوگیری از ریزش برگ‌های آن، این عادت‌ها رو تغییر ندید.

و خیلی از مشکلات که میتوایند  با مراجعه به مطلب مشکلات فیکوس بنجامین همه اون ها رو مطالعه کنید. با توصیه هایی که برای شما آوردیم شما می توانید به راحتی از گیاه فیکوس بنجامین خودتون مراقبت کنید و یه گل شاداب داشته باشید. 

مطالب مرتبط :

دلیل ریزش برگ بنجامین

نیازهای اولیه نگهداری گل های آپارتمانی چیه؟

گیاهان آپارتمانی کم نور