خواص آویشن برای سلامتی، 19 خاصیت شگفت انگیر اثبات شده + موارد منع مصرف

خواص آویشن برای سلامتی
خواص آویشن برای سلامتی

خواص آویشن برای سلامتی : آویشن یا آزربه (Thymes) در ایران دارای 14 گونه متفاوت می باشد. از گروه نعناعیان می باشد. اکثر بانوان از آویشن برای پخت و استفاده میکنند و دوست داران پیتزا حتما پودر خوشمزه آویشن را می شناسند. اما آویشن به خاطر خواص بی نظیری که دارد بسیاری از بیماری ها را می تواند درمان کند از عفونت قسمت های مختلف بدن گرفته تا درمان مسمومیت. آویشن حتی برای درمان سرماخوردگی و حتی برای لاغری نیز مفید می باشد. اگر دوست دارید با خواص فوق العاده آویشن آشنا شوید حتما این مقاله را مطالعه کنید.

تاریخچه آویشن

همانطور که اشاره شد آویشن متعلق به خانواده نعناع می باشد. در مصر باستان از آویشن برای رفع بوی بد دهان استفاده می کردند و در یونان باستان به عنوان بخور در معابد استفاده می شد.

خواص فوق العاده آویشن
خواص فوق العاده آویشن

رومی های از آویشن کوهی برای طعم دار کردن غذاهایشان استفاده می کردند بخصوص برای پنیز و نوشیدنی های الکی. بقراط برای درمان بیماری های تنفسی از آیشن استفاده می کرد.جالب هست بدونید که در شجاع‌تر کردن مردم پس از یونان قدیم کاربرد داشته: طبق گزارش‌ها، خانم‌های قرون وسطایی یک شاخه آویشن و مقداری عسل را به شوالیه‌های خود می‌دادند.

بنر گل من و تو

مهمترین چیزی که در ادویه ها می خواهیم بدانیم طبع آن است. طبع آویشن گرم و خشک می باشد. امروزه آویشن به شکل های مختلفی وارد بازار می شود. آویشن تازه و آویشن خشک، روغن آویشن و عرق آویشن و …. .

آویشن حاوی مقادیر بالای تیمول که خواص ضد عفونی کننده دارد و کارواکرول که خواص ضد باکتریایی دارد می باشد. آویشن شیرازی به انگلیسی Zataria در جنوب ایران، افغانستان و پاکستان می‌روید و خواص دارویی و خوراکی دارد. در ادامه به بررسی خواص آویشن و نحوه استفاده از آویشن و انواع مختلف دمنوش آویشن می پردازیم:

رومی های از آویشن کوهی برای طعم دار کردن غذاهایشان استفاده می کردند بخصوص برای پنیز و نوشیدنی های الکی. بقراط برای درمان بیماری های تنفسی از آیشن استفاده می کرد.جالب هست بدونید که در شجاع‌تر کردن مردم پس از یونان قدیم کاربرد داشته: طبق گزارش‌ها، خانم‌های قرون وسطایی یک شاخه آویشن و مقداری عسل را به شوالیه‌های خود می‌دادند.
رومی های از آویشن کوهی برای طعم دار کردن غذاهایشان استفاده می کردند بخصوص برای پنیز و نوشیدنی های الکی. بقراط برای درمان بیماری های تنفسی از آیشن استفاده می کرد.جالب هست بدونید که در شجاع‌تر کردن مردم پس از یونان قدیم کاربرد داشته: طبق گزارش‌ها، خانم‌های قرون وسطایی یک شاخه آویشن و مقداری عسل را به شوالیه‌های خود می‌دادند.

ارزش و خواص غذایی آویشن

طبق بررسی های انجام شده در 31 گرم آویشن مقدار مواد مغذی زیر موجود هست.

  • کالری : ۲۸
  • پروتئین : ۱.۶
  • گرم چربی : ۰.۵ گرم
  • کربوهیدرات : ۶.۸
  • گرم فیبر : ۳.۹ گرم

همچنین طبق تحقیقات انجام شده در آمریکا آویشن سرشار از مواد مغذی می باشد که عبارتند از :

  • ویتامین A
  • ویتامین سی
  • فلز مس
  • فیبر
  • اهن
  • منگنز

ولی نباید خیلی زیاد ری مواذ مغذی که داخل این گیاه هست حساب کنید چون به طور مثال در 1 قاشق چایخوری آویشن ، 1.28 میلی گرم ویتامین C است که این تنها 1 درصد منبع مورد نیاز بدن برای دریافت ویتامین C است.

خلاصه ای از خواص آویشن برای بدن

درسته از قدیم بخاطر طعم خوب از آویشن در آشپزی به عنوان چاشنی استفاده میشده ولی آویشن دارای خواص دارویی فوق العاده است که در زیر به صورت تیتر وار برخی از اونها رو اشاره میکنم و ادر ادامه تک تک موارد رو با هم بررسی میکنیم :

  • مبارزه با آکنه
  • کاهش فشار خون
  • کمک به کاهش سرفه
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • ضد عفونی کردن
  • یک دفعه کننده عالی هست
  • آروماتراپی
  • تقویت روحیه
  • کاربرد فوق العاده زیاد در آشپزی
  • جلوگیری از عفونت های باکتریایی
  • کمک به درمان عفونت های قارچی
  • احتمالاً در برابر انواع خاصی از سرطان کمک می کند
خواص آویشن برای پوست و مو
خواص آویشن برای پوست و مو

خواص آویشن برای پوست و مو

آویشن به علت خاصیت ضد باکتریایی که دارد برای از بین بردن آکنه های صورت بسیار مفید می باشد. در اکثر کرم و صابون های مخصوص آکنه از آویشن نیز استفاده می شود. همچنین روغن آویشن نیز برای درمان اگزما بسیار مفید می باشد.
اگر می خواهید پوستی سالم و شاداب داشته باشید می توانید از روغن آویشن استفاده کنید. برای این کار روغن آویشن را با آب مخلوط کرده و به عنوان تونر از آن استفاده کنید. تونر آویشن باعث می شود پوستی شاداب و سالم داشته باشید. در ضمن این تونر با انواع پوست ها سازگار می باشد.

اگر رشد موهای شما کم شده است می توانید روغن آویشن را با روغن زیتون مخلوط کرده و با این روغن موهای خود را ماساژ دهید تا باعث افزایش رشد موهایتان شوید. همچنین استفاده از روغن آویشن بر روی موها باعث ضخیم تر شدن موهای نازک نیز می شود.
اگر از شوره سر نیز رنج میبرید باز هم آویشن را به شما معرفی می کنیم. همانطور که اشاره شد آویشن خواصیت ضد باکتریایی دارد و به همین دلیل در درمان شوره سر نیز موثر می باشد.

خواص آویشن برای آکنه پوست

اگه تمام روش های ممکن برای از بین بردن و درمان آکنه رو امتحان کردید حالا باید برید سراغ آویشن همانطور که گفتیم آویشن به دلیل خواص ضد باکتریایی که داره میتونه در درمان آکنه های پوستی شما کمک کنه میتونید از تونر آویشن هم برای این کار استفاده کنید. در یک مطالعه قدیمی در سال 2010، مشخص شد که اسانس آویشن دارای فعالیت ضد باکتریایی در برابر آکنه هست.

آیا آویشن برای التهاب خوبه؟

جدیدا مطالعاتی روی روغن آویشن انجام شده که نشون میده وقتی از روغن آویشن بر روی نقاط دارای التهاب استفاده میشه میزان التهاب کاهش پیدا میکند، این مورد به این خاطر هست که کارواکرول مانع گسترش و ترشح آنزیم COX_2 که نوعی آنزیم التهابی است می شود.

فواید بخور آویشن برای جوش های سر سیاه

یک لیوان پر آب را در ظرفی ریخته، هنگامی که به جوش آمد، ۴ قاشق غذا خوری آویشن شیرازی را درون آن ریخته، حرارت را خیلی کم کنید، به طوری که بخار از ظرف متساعد شود.
با انداختن حوله‌ای بزرگ روی سر، پوست صورت را در فاصله ۳۰ سانتیمتری بخار قرار داده و این عمل را حدود ۱۵ دقیقه ادامه دهید. بعد محلول مورد نظر را صاف کرده و با پنبه‌ای محلول را روی پوست صورت بمالید و بعد از ۱۰ دقیقه، صورت را با آب ولرم بشویید. بهتر است بعد از بخور از کرم‌های تقویت‌کننده استفاده شود. با تکرار این روش، جوش‌های سر سیاه از بین خواهند رفت.

خواص دارویی و درمانی دمنوش آویشن

آویشن یکی از گیاهان دارویی در طب سنتی است که کاربرد های فراوانی برای سلامتی بدن ما داره، در ادامه برخی از ویژگی ها و خواص اون برای درمان و رفع خیلی از مشکلات رو بررسی کردیم :

خواص آویشن برای سرفه، گلودرد و سرماخوردگی

آویشن به دلیل وجود تیمول و کارواکرول دارای خواص ضد میکروبی بوده و به درمان سرماخوردگی و سرفه و گلودرد کمک می کند. برای درمان سرفه، گلودرد و سرماخوردگی می توانید آویشن را به سوپ خود اضافه کرده و میل کنید. خواص آویشن بر سرفه و درمان مشکلات تنفسی طبق تحقیقات انجام شده مورد تایید قرار گرفته و میتونید از دمنوش و عرق آویشن بریا این کار استفاده کنید.

فواید آویشن برای لاغری و کاهش وزن

خاصیت دیورتیک آویشن به دفع سموم بدن کمک کرده و برای لاغری و کاهش وزن مفید می باشد. در طبب سنتی بسیار از دمنوش آویشن برای کاهش وزن و لاغری استفاده میشود، اگر شما هم مزاج سر دارید میتونید از آویشن برای لاغری استفاده کنید. دمنوش آویشن به راحتی میتونه متابولیسم بدن رو افزایش بده که برای لاغری بسیار کاربردی است. همانطور که اشاره شد آویشن برای هضم غذا و کارکرد درست سیستم گوارشی بسیار مفید هیت که همین مورد هم میتونه به لاغری کمک فوق العاده ای کنه

خواص آویشن برای زنان در دوران بارداری و شیردهی

اگرچه در طول بارداری مصرف مقدار کم آویشن به عنوان چاشنی غذا مفید است اما مقادیر بالای آن محرک رحمی بوده و بهتر است در مصرف آن احتیاط کنید.
معلوم نیست که آیا ترکیبات آویشن به شیر مادر منتقل می شوند یا نه با این حال، لازم به ذکر است که آویشن برای درمان مشکلات قاعدگی استفاده می شود و ممکن است در دوران بارداری خطر سقط جنین را افزایش دهد. توجه داشته باشید که زنان باردار و شیرده نباید بدون تجویز پزشک از آویشن استفاده کنند.

خواص روغن آویشن
خواص روغن آویشن

خواص آویشن برای اعصاب

کارواکرول موجود در آویشن برای روی بر روی فعالیت نورون ها تأثیر گذاشته و باعث بهبود خلق و خو و احساسات شما می شود و از استرس جلوگیری می کند.

آیا آویشن به سیستم گوارشی کمک میکند؟

یکی از خواص بسیار خوب آویشن کمک به کاهش گاز معده و اسپاسم های معده است، این گیاه بخاطر داشتن چربی های فرار به سیستم گوارش به کاهش انقباض معده و کم کردن اسپاسم روده کمک میکند.

خواص آویشن برای چشم

غلظت کاروتنوئید و ویتامین A موجود در آویشن عامل موثری برای سلامت بینایی بوده و به پیشگیری از دژنراسیون ماکولا و آب مروارید کمک می کند.

خواص آویشن برای فشار خون و کلسترول خون

محققان دانشگاه بلگراد در صربستان دریافتند که عصاره ی آویشن می تواند تری گلیسیرید، کلسترول و فشار خون بالا را کاهش دهد. طبق تحققات انجام شده دو گونه از آیشن که در افغانستان و پاکسات یافت میشه تاثیر خیلی زیادی روی کاهش فشار خون داشته، ولی این تحقیقات بیشتر روی حیوانات انجام شده و فعلا تحقیقات روی انسان کامل نشده است.

آویشن و سرطان

مطالعات نشان می دهد که کارواکرول موجود در آویشن برای پیشگیری و درمان سرطان روده بزرگ و سرطان پستانمفید می باشد.

آویشن برای مسمومیت غذایی

آویشن توانایی بالایی برای جلوگیری از آلودگی مواد غذایی و درمان مسمومیت غذایی دارد. محققان در مطالعات متعدد نشان دادند که اضافه کردن آویشن به وعده های غذایی احتمال ابتلا به مسمومیت را کاهش می دهد.

خواص چای و دمنوش آویشن - خواص آویشن برای عفونت واژن
خواص چای و دمنوش آویشن – خواص آویشن برای عفونت واژن

آویشن برای کم خونی

غلظت بالای آهن و دیگر مواد معدنی ضروری در آویشن، آن را برای تحریک تولید گلبول های قرمز ایده آل می سازد، بنابراین گردش خون و اکسیژن رسانی به بدن را بهبود بخشیده و به درمان کم خونی کمک می کند.

آویشن برای قلب و بیماران قلبی

آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی و ویتامین های موجود در آویشن برای جلوگیری از آترواسکلروز، حملات قلبی و درمان بیماری های قلبی عروقی مفید می باشد.

خواص عرق آویشن

عرق آویشن می تواند برای درمان اختلالات تنفسی مانند تنگی نفس، برونشیت و سرفه، عفونت قارچی، درمان سوزش سر دل و رفع بوی بد دهان استفاده شود. قبل از استفاده از عرق آویشن با پزشک خود مشورت کنید.

خواص روغن آویشن

امروزه روغن آویشن در دو نوع قرمز و سفید تولید می شود. روغن آویشن قرمز دارای مقدار بیشتری فنل بوده و از روغن آویشن سفید گران تر می باشد.

برای درمان بیشتر بیماری ها روغن آویشن را موضعی استفاده می کنند.

روغن آویشن برای درمان بیماری های باکتریایی، ویروسی و قارچی مناسب می باشد. استقاده از روغن آویشن برای ماساژ به درمان روماتیسم و سیاتیک کمک می کند. روغن آویشن سفید برای درمان بیماری های تنفسی و عفونت ریه و همچنین به عنوان دهان شویه استفاده می شود.
روغن آویشن به عنوان یک دیورتیک محسوب می شود که با افزایش میزان ادرار به درمان سنگ و عفونت کلیه کمک می کند.

آویشن و عفونت واژن

خواص ضد باکتریایی آویشن آن را برای درمان عفونت واژن در زنان مناسب کرده است.

خواص چای و دمنوش آویشن

تحقیقات نشان داده که نوشیدن یک فنجان چای آویشن برای جلوگیری از بیماری آلزایمر، درمان گلودرد، سرفه وسرماخوردگی، درمان سوزش سر دل و معده درد مفید می باشد.

نحوه استفاده از آویشن و تهیه چای و دمنوش آویشن
نحوه استفاده از آویشن و تهیه چای و دمنوش آویشن

نحوه استفاده از آویشن و تهیه چای و دمنوش آویشن

آویشن به دلیل خواص بسیار زیادی که دارد در تمامی طول سال به راحتی در دسترس می باشد. آویشن خشک بیشتر از آویشن تازه به دلیل سهولت دستیابی به آن استفاده می شود. شما می توانید با خشک کردن آویشن تازه همیشه در آشپزخانه آویشن داشته باشید.
آویشن را می توان به روش های مختلف مصرف کرد. بیشترین مصرف آویشن به عنوان ادویه در کنار غذاها کاربرد دارد. ولی به عنوان چای و دمنوش هم مورد استفاده قرار می گیرد.

آویشن را میتوانید در غذاهایی مانند مرغ ، ماهی ، گوشت قرمز، پنیر ، انواع پاستا، پیتزا ، سوپ ها و دسر ها و بخصوص انواع ترشی ها و خوراک ها استفاده کرد. تمامی مواردی که گفته شد به ذائقه شما بستگی دارد اگر از طعم آویشن خوشتان می آید میتوانید به هر چیزی که احساس میکنید با آویشن خوشمزه تر می شود اضافه کنید.
برای تهیه چای و دمنوش آویشن باید یک قاشق غذا خوری آویشن را در یک لیوان آب جوش بریزید و بگذارید به مدت بیست دقیقه دم بکشد. برای شیرین کردن آن می توانید از عسل استفاده کنید.

مضرات و عوارض آویشن
مضرات و عوارض آویشن

چه کسانی نباید آویشن مصرف کنند؟

مصرف زیاد آویشن یا عصاره آن در دوران بارداری می تواند احتمال سقط جنین را افزایش دهد. بنابراین توصیه شده است که خانمهای حامله بهتر است از مصرف این گیاه خودداری کنند.
مطالعات نشان می دهد که آویشن می تواند روند انعقاد خون را با تاخیر مواجه کند. بنابراین کسانی که قرار است تحت عمل جراحی قرار بگیرند، از دو هفته قبل از عمل جراحی، نباید آویشن استفاده کنند.

برای افرادی که دارای معده حساس هستند، مصرف زیاد آن می تواند موجب ناراحتی های دستگاه گوارش شود، اما به طور کلی آویشن به عنوان ماده آلرژیک شناخته نمی شود و می تواند به طور منظم در رژیم غذایی استفاده شود.
زنانی که به هورمون‌ها حساس هستند، مثل کسانی که مبتلا به سرطان سینه، سرطان تخمدان، سرطان رحم، فیبروئیدهای رحمی یا اندومتریوز هستند، آویشن ممکن است در بدن‌شان مانند استروژن عمل کند. اگر چنین شرایطی دارید، به‌هیچ‌وجه از آویشن استفاده نکنید.

مطالب مفید :

تمامی فواید و خواص عرق خارشتر برای سلامتی

۱۹ خواص گل ختمی ؛ گل ختمی عفونت و کیست را برطرف می کند

با ۱۰ مورد از خواص چای سبز برای پوست آشنا شوید

در این مطلب سعی کردیم تمام نکات و خواص آویشن برای سلامتی رو بیان کنیم، اگر شما هم نظر، تجربه یا سوالی داشتید حتما در بخش دیدگاه برای ما بنویسید.