پيت ماس چيست؟ کابردهای فوق العاده خاک پیت ماس

موارد استفاده کود

سلام دوستان خیلی از دوستان در مورد کود و مواد مورد نیاز برای گیاهان سوال میپرسن که ما در اولین آموزش ورمی کپوست رو براتون ارائه کردیم ولی در این مطلب شما رو با پیت ماس آشنا می کنیم، اگر بخواهیم یک تعریف اولیه از پيت ماس چيست؟ ارائه کنیم باید بگیم که، پیت ماس مواد مغذی را به خوبی در خودش نگه میداره و در زمان آبیاری گلدان، این مواد از خاک شسته و خارج میشه.

پيت ماس چيست؟

سوالی که شاید برای شما هم پیش آمده باشد پيت ماس چيست؟  پیت ماس در واقع بقایای نوعی خزه و جلبک است که اکثراً در کشورهایی مانند استونی و لیتونی تولید می‌شود. ابتدا این خزه‌ها جمع آوری شده و در طی فرایندی آماده سازی و بسته بندی می‌شود. پیت ماس تا بیست برابر وزن خود آب جذب می‌کند و برای حفظ رطوبت خاک بسیار عالی می‌باشد. پیت ماس دارای PH خنثی می‌باشد.

عموما پیت ماس در مصارف عمومی نظیر باغبانی، گلخانه‌ای، پرورش گل و گیاه کاربرد دارد.

نحوه تشکیل خاک پیت ماس

معرفی پیت ماس - گل من و تو

در تشکیل این خاک ، تضاد شدید دما در فصول تابستان و زمستان بسیار موثر است . بدین صورت که در زمستان در اثر سرما خاک یخ زده و در بهار و با آب شدن یخها ، خاک مملو از آب می شود . در تابستان این آب تا عمق زیادی از خاک خشک می شود و همین امر باعث تجزیه نشدن مواد آلي موجود در خاک میشود .

بنر گل من و تو

فواید و مزایای خاک پیت ماس

این خاک بستر مناسبی برای کشت هر نوع بذری می باشد . از آنجا که این خاک دارای مقادیر زیادی از مواد آلی می باشد ، استفاده از ان سبب بهبود خاک می شود . همچنین پیت ماس دارای قدرت زیادی جهت جذب و نگهداری آب می باشد .

استفاده از پیت ماس ، سبب نگهداری بیشتر کود در خاک و جلوگیری از آبشویی آن می شود . همچنین پیت ماس از خاک در برابر فرسایش محافظت می کند.

موارد استفاده از خاک پیت ماس

در هنگام کاشت درختان ، ترکیبی از یک قسمت پیت ماس و دو قسمت خاک بسیار مناسب می باشد . لازم است پس از حفر چاله ای به عمق دو برابر ریشه درخت ، درخت را در چاله قرار داده و سپس آن را با ترکیب پیت ماس و خاک به همان میزان که قبلا ذکر شد ، پر کرده و سپس ابیاری نمایید . ترکیب پیت ماس و خاک به میزان ذکر شده ، به منظور جابجایی درخت نیز مورد استفاده قرار می گیرد . در نشاء کاری نیز به عنوان بستر کشت در سینی نشاء از پیت ماس استفاده می گردد . ترکیب پیت ماس و خاک مناسب کشاورزی همچنین در مورد کشت سبزیجات نتیجه مطلوبی در بر خواهد داشت .

مصرف در کشت

در مورد کاشت انواع چمن نیز ابتدا لازم است مقداری پیت ماس را با میزان سه برابر ، خاک ترکیب کرده و پس از اضافه نمودن بذر چمن و کود ، مجددا سطح خاک را با پیت ماس بپوشانید .
در تولید قارچ نیز از این خاک به منظور پوشش سطح کمپوست استفاده می گردد . از انجا که پیت ماس نوعی ماده آلی بوده و به مرور تجزیه شده و به خاک بر میگردد ، به منظور بهبود عملکرد آن ، معمولا یک قسمت از پیت ماس و چهار قسمت کمپوست را مخلوط کرده و مورد استفاده قرار می دهند . یکی دیگر از عمده ترین مصارف این خاک ، استفاده از آن به عنوان بستر کشت گیاهان حساس به شوری می باشد .

عمده ترین ترکیبات موجود در پیت ماس به ترتیب پتاسیم ، فسفر و ازت می باشد .

کاربردهای خاک پیت ماس

پیت ما چیست؟ - گل من و تو

1- بستری مناسب برای کاشت بذر کاکتوس و انواع بذرهای سایر گیاهان و گل های آپارتمانی.
2- حفظ رطوبت بستر کاشت و خاک.
3- نگهداری کود و جلوگیری از آبشویی.
4- به علت دارا بودن مواد آلی بسیار بالا باعث بهبود خاک می‌شود.
5- در ترکیب خاک گل های آپارتمانی استفاده می شود بخصوص انواع کاکتوس ها و ساکولنت ها بن سای بنفشه آفریقایی کاج مطبق و سایر گل ها.
6- بستر مناسب برای گلخانه های خیار ، گوجه و سایر محصولات گلخانه ای.

انواع خاک پیت ماس:

پیت ماس در رنگ‌های سیاه، قهوه‌ای و سفید در بازار وجود دارد که تفاوت آنها در میزان مواد آلی و بافت این خاک می‌باشد. همچنین انواع آن بر اساس سایز بافت وجود دارد که کاربرد آنها برای مصارف مختلف متفاوت می‌باشد. برای کاشت بذر کاکتوس بیشتر از نوع دانه ریز و متوسط استفاده می‌شود.

روش استفاده کود پیت ماس:

یکی از عواملی مهم در استفاده از کود پیت ماس وجود بیماری‌های قارچی به علت رطوبت بالا همچنین وجود بذر علف‌های هرز در داخل آن می‌باشد و یا وجود تخم انواع حشرات از این رو برای استفاده از این کود برای مصارف حساس مانند کاشت بذر کاکتوس و ساکولنت حتماً در ابتدای کار با سم حشره کش و قارچ‌کشی کاملاً ضدعفونی شود.

قیمت کود پیت ماس:

قیمت کود پیت ماس بسته به نوع و شرکت سازنده آن متفاوت است و خرید و فروش پیت ماس معمولاً بر اساس واحد لیتر می‌باشد که هر لیتر پیت ماس در حدود ۳۴۰ گرم می‌باشد. این خاک اغلب در بسته بندی ۷۰ و ۸۰ لیتری همچنین ۲۰۰ و ۳۰۰ لیتری در بازار موجود است. خیلی از کشورها مانند هلند آلمان لیتونی و استونی اقدام به تولید و بسته بندی می‌کنند.حتما این خاک و کود را از مراکز معتبر تهیه کنید و تا حد ممکن از خرید خاکهایی که با دیگر مواد مخلوط شده‌اند خودداری کنید.

حال با مفهوم پيت ماس چيست؟ و همچنین کاربردها و نحوه استفاده از این خاک یا به نوعی کود آشنا شدید ایمدوارم که مفید بوده باشه.