چرا گل ها بوی خوبی دارند؟

چرا گل ها بوی خوبی دارند؟
چرا گل ها بوی خوبی دارند؟

آیا تا به حال این سوال براتون پیش اومده که چرا گل ها بوی خوبی دارند؟ خیلی ها رایحه گل ها رو دوست دارند و لذت می برند چه در گلدان باشه چه در باغچه و یا دسته گل هایی که براشون می خرن. خب حالا توی این مطلب دلیل بوی خوب گل ها رو میفهمیم پس با ما همراه باشید.

مثل تمامی چرخه های طبیعی که در جهان وجود دارند گل ها و گیاهان هم فرایند تولید مثل دارند. گل ها یسری دانه تولید می کنند که در طول بقا، خودشون رو حفظ می کنند. با این وجود، همه چیز لازم برای تولیدمثل را منتقل نمی کنند به همین دلیل گرده افشانی ضروری می باشد. اساسا گرده افشانی توسط باد صورت می گیرد ولی با این حال حیوانات و حشراتی که با گل ها در تماس هستند نیز نقش بسیار مهمی در این امر دارند.در طی این فرآیند از گلی به گل دیگر،گرده با تخم فعل و انفعالاتی انجام می دهد که منجر به ایجاد بذر می گردد و با منتشر شدن بذرها گل ها تکثیر می یابند.

دلیل بوی خوب گل ها

گل ها زمانی که گل ها و گرده افشانها آماده گرده افشانی هستند گرایش به تولید بو دارند.

مواد فرار ساطع شده از گل به عنوان عامل تعیین کننده فاصله طعمه عمل می کند و نقشی برجسته در بومی سازی و انتخاب گل توسط حشرات – مخصوصا پروانه های گرده افشانی که در شب عمل میکنند- بازی می کند. گلهای گرده افشانی شده به وسیلـه زنبورها و مگس ها بویی شیرین دارد در حالیکه گرده افشانی توسط سوسک ها بویی تند، کپک زده و میوه ای مانند دارد.

بوی گل و گرده افشانی

بوی گل و گرده افشانی
بوی گل و گرده افشانی

گیاهانی که در طول روز بو تولید می کنند در درجه اول توسط زنبورها و پروانه ها گرده افشانی می شوند اما آنهایی که اغلب در شب بو تولید می کنند بوسیله ی خفاش ها و پروانه های شب پر گرده افشانی می شوند. در طول توسعه گل، گلهایی که تازه باز شده و جوانتر هستند و هنوز آماده گرده افشانی نیستند جذابیت کمتری نسبت به گلهای بالغ تر دارند.

بنر گل من و تو

زمانی که یک گل به اندازه کافی گرده افشانی شد، تغییرات کمی و کیفی رخ داده در گل ها منجر به کم شدن جذابیت آنها می شود و گرده افشان ها را به سمت گل هایی که گرده افشانی نشده اند هدایت می کنند . این ویژگی به تولید مثل موفق در گیاهان کمک می کند.

بخشی از مکانیسم جذب حشرات و حیواناتی نظیر خفاش ها به گل های رز و دیگر گل ها رایحه و بوی خوش می باشد.استفاده از این طعمه ی قدرتمند باعث می شود گل ها به هدف خود که گرده افشانی می باشد برسند. در حقیقت دلیل اصلی اینکه گل ها رایحه ی خوبی می دهند این است که وسیله و شیوه ای مطمئن ،ساده و  طبیعی برای اطمینان از تکمیل چرخه ی حیات آن ها بدون انقطاع می باشد.

حس خوب بوی گل

حس خوب بوی گل
حس خوب بوی گل
در این بین انسان ها از این چرخه سود می برند. ما از بوی خوش گل ها برای تازه کردن هوای محیط اطرافمان و مهمتر از همه ابزار علاقه به دیگران و به عنوان هدیه به کسانی که دوست داریم استفاده می کنیم.  گل قرمز به خاطر رنگ و بوی خوبی که دارد نشانه عشق و جذابیت می باشد.
پس از طرفی بوی خوش گل ها باعث جذب حشرات و ادامه روند تولید مثل گل ها شده و از طرف دیگر به خاطر بوی خوبی که دارد انسان ها سالیان سال است که در باغچه ها و خانه هایشان پرورش می دهند. پس این است دلیل اصلی بوی خوش گل ها

آنچه در این مطلب مطالعه میکنید: