{کود کاکتوس} انتخاب کود برای کاکتوس و نحوه درست کوددهی کاکتوس در خانه

کود مناسب کاکتوس و ساکولنت
کود مناسب کاکتوس و ساکولنت

انتخاب کود مناسب برای کاکتوس ها : هر گیاهی برای برای رشد و سرحال بودن نیاز به تغذیه داره، درسته کاکتوس جزو گیاهانی هست که نیاز غذایی کمتری به نسبت سایر گیاهان آپارتمانی داره ولی خب برای رشد و شاداب بودن باید اون رو با مواد مغذی تغذیه کنیم. بحثی که در مورد کاکتوس ها هست اینه که آیا کاکتوس شما در حال رشد هست یا صرفا بقا داره.

ممکنه کاکتوس شما با یه نگهداری معمولی زنده بمونه اما امکان داره در صورتی که خوب ازش نگهداری بشه به خوبی رشد و نمو داشته باشه… پس صرفا به بقای کاکتوس فکر نکنید، چون کاکتوس ها اگه خوب ازشون نگهداری بشه شاهد رشد خفنشون میشید. در کل کاکتوس ها رو میشه به دو گونه ی اصلی تقسیم کنیم:۱- خاردار و حبابی که بیشتر در مناطق بیابانی دیده می شوند ۲- گونه های گلدار گرمسیری که برای هر دو گونه باید از کود مناسب استفاده کنیم.

انتخاب کود مناسب برای کاکتوس ها
انتخاب کود مناسب برای کاکتوس ها

انتخاب کود کاکتوس و کوددهی آن:

نکاتی رو برای انتخاب کود مناسب برای کاکتوس و همچنین زمان کوددهی توجه کنید که در ادامه به بررسی اونها میپردازیم. شاید شما خودتان را سرزنش می کنید و فکر می کنید که عدم مراقبت شما از کاکتوس باعث مرگ کاکتوس شده است. ممکن است کود مناسب کاکتوس را به آن نداده باشید. برای جلوگیری از تکرار این اتفاق، دفعه بعد باید در انتخاب کود کاکتوس خود با دقت بیشتری عمل کنید. کاکتوس ها گیاهان بیابانی هستند که برای زنده ماندن در شرایط خشک و نیمه خشک سازگار هستند. در بیشتر موارد، خاک این مناطق دارای مواد مغذی کمی هستند. بر همین اساس، یک تصور غلط عامیانه وجود دارد که کاکتوس در هنگام رشد در خانه نیازی به کود ندارد. این یک فکر اشتباه است که ممکن است جلوی رشد کاکتوس شما را به راحتی بگیرد. همان‌قدر که کاکتوس در مناطقی با مواد مغذی و آب محدود رشد می‌کند، به کمی کود نیاز دارد تا سالم‌تر، قوی‌تر و خوش رنگ تر شود و رشد خوبی را داشته باشد. با این حال، کاکتوس به ویژه در زمان و فصول رشد خود نیاز به کود مناسب کاکتوس دارد. ویژگی های خاصی وجود دارد که انتخاب مناسبی برای کود کاکتوس است.

بنر گل من و تو

بهترین کود کاکتوس چیست؟

انتخاب کود کاکتوس: در حالی که کاکتوس به ترکیب خاصی از کود نیاز ندارد، به عنوان کود مناسب کاکتوس ترجیحاً میتوان از کود خانگی برای کاکتوس، کود NPK، و کود هایی که حاوی اسیدهای هیومیک و میکروب های مفید خاک مانند میکوریزا و پروبیوتیک ها هستند استفاده کرد. همچنین باید آهسته آزاد شود و فسفر بیشتری نسبت به نیتروژن داشته باشد.

کود های موجود در بازار برای گیاهان آپارتمانی دارای هر سه عنصر اصلی در تغذیه گیاهان یعنی نیتروژن،پتاسیم و فسفر هستند، روی بسته بندی کودها میزان هر کدام از مواد مغذی نوشته شده است که عدد اول میزان نیتروژن عدد دوم فسفر و عدد سوم مقدار پتاسیم را مشخص میکنید. شما برای کاکتوس باید از کودهایی که مقدار نیتروژن کمی دارند استفاده کنید که من به شما توصیه میکنم از کود ۵-۱۰-۱۰ و یا کود ۱-۷-۶ ، 105210 استفاده کنید.

نحوه استفاده از این کود به این شکل است که یک قاشق غذاخوری از کود را در ۴ لیتر آب حل کنید و در زمان آبیاری به گیاه بدهید. توجه داشته باشید که هر دو کود را در یک آبیاری به گیاه ندهید و یک در میان بین نوع کود فاصله بیندازید.

در این مطلب به بررسی بهترین کود کاکتوس ها با توجه به ویژگی ها، اهمیت و نحوه استفاده از آنها می پردازیم…

کود مناسب برای کاکتوس ها
کود مناسب برای کاکتوس ها

اهمیت کود کاکتوس در رشد گیاه:

به عنوان یک علاقه‌مند به کاکتوس‌ها، می‌دانید که این ساکولنت با دما، هوا، آب و خاک مناسب رشد می‌کنند، اما آیا این همه ی چیزی ست که کاکتوس ها به آنها نیاز دارن؟ هر چند وقت یکبار ممکن است به این نتیجه برسید که به کود کاکتوس نیاز دارید تا با این کار بتوانید شاهد رشد کاکتوس خودتون باشید. آیا کاکتوس شما به کود نیاز دارد؟ ممکن است پاسخ به این سوال ساده نباشد زیرا تحقیقات نشان می‌دهد که اکثر کاکتوس‌ها در بیابان‌های برهوت زنده می‌مانند و نمی‌توان در مورد کاکتوس‌های خانگی یا باغچه همین را گفت. اگر شما می خواهید کاکتوستان سالم، قوی و درخشان باقی باشد، نیاز به کاکتوس خواهید داشت، اینجاست که اهمیت کود مشخص می شود…

یک کود خوب میتواند باعث رشد بهتر کاکتوس شما بشود، که این کود کاکتوس میتواند به شکل مایع یا جامد مورد استفاده قرار گیرد.

انتخاب کود کاکتوس: کود npk برای کاکتوس

گیاهان کاکتوس به یک ترکیب متعادل از کود NPK برای رشد گیاه نیاز دارد. پس یعنی کاکتوس ها به نیتروژن، پتاسیم و فسفر نیاز دارن. نیتروژن به گیاهان کاکتوس کمک می کند تا سالم تر و قوی تر رشد کنند. این یعنی با مصرف کود کاکتوس، رنگ های روشن تر و برگ های روشن تر، بزرگ تر و پرتر خواهید داشت. این رشد خوب به نوبه خود باعث افزایش طول عمر گیاه می شود.

از سوی دیگر در انتخاب کود کاکتوس، پتاسیم برای گلدهی کاکتوس بهترین عملکرد را دارد، زیرا باعث شکوفایی بهتر و در نهایت بهبود تولید میوه کاکتوس می شود. در نهایت فسفر به گیاهان کاکتوس کمک می کند تا با بیماری ها مبارزه کنند و در طول عمر خود سالم بمانند. قابل ذکر است که کاکتوس در زیستگاه طبیعی خود چندان تحت تأثیر بیماری ها قرار نمی گیرد، اما گیاه نسبت به بیماری ها و آفات حساس است.

شما برای کاکتوس میتوانید از کودهای مثل ۱۰-۱۰-۵ هر ۸هفته یکبار اون هم فقط بهار و تابستان استفاده کنید. کود ۶-۷-۱ رو هم میتونید در زمان رشد اون هم دو هفته یکبار استفاده کنید. در زمان استراحت گیاه یا همون فصل پاییز و زمستان از کود استفاده نکنید.

چه مقدار کود کاکتوس استفاده کنیم؟

پیدا کردن کود مناسب کاکتوس در اول کار موضوعی پر اهمیت است، اما نگهداشتن تعادل مناسب از نظر کاربرد و نوع گیاه کاکتوس یک کار سختتر است. به یاد داشته باشید، موضوع زیاد به مقدار کود بستگی ندارد، بلکه به طریقه ی مصرف آن مرتبط است. ساکولنت و کاکتوس ها مقدار زیادی مواد مغذی محلول در خود نگه می دارند.

چرا از کود خانگی برای کاکتوس استفاده کنیم؟

انتخاب کود کاکتوس: همانطور که قبلاً مشخص شد، یک کاکتوس به کود با دوزهای کمتر NPK نیاز دارد. بر این اساس، کود آلی و کود های اورگانیک بهترین عملکرد را دارد زیرا حاوی دوزهای کمتری از NPK است. علاوه بر این، مواد مغذی حاصل از کودهای آلی مدت زمان بیشتری در خاک باقی می مانند. این به کود زمان کافی می دهد تا به صورت همزیستی با خاک کنار بیاید تا گیاه را بهتر تغذیه کند. کود آلی همچنین ترکیبات مفیدی را به کاکتوس‌های شما میدهد که می‌توانند به‌طور طبیعی در صورت نیاز گیاه توسط گیاه جذب شوند.

زمان استفاده از کود برای کاکتوس
زمان استفاده از کود برای کاکتوس

زمان مناسب کوددهی کاکتوس چیست؟

از کجا بفهمیم زمان مناسب برای کود کاکتوس است؟ علیرغم این واقعیت که کاکتوس ها می توانند در برخی از سخت ترین شرایط روی زمین زنده بمانند و رشد کنند، اکثر کاکتوس ها ترجیح میدهند تا در هر جایی که کاشته شده اند به خوبی تغذیه بشوند پس مهم نیست که شما کاکتوس را در باغچه کاشته اید یا در گلدان، در هر صورت باید کود مناسب کاکتوس تون رو پیدا کنید و بعد با کود کاکتوس اونها رو تغذیه کنید. گیاهان کاکتوس به مقدار زیادی آب یا کود نیاز ندارند (آنها به نور زیاد زیادی نیاز دارند). در بهترین حالت، کود دادن به گیاهان کاکتوس یک بار در سال یک قانون خوب است، اما اگر واقعا منظم هستید و می‌توانید به گیاهتون رسیدگی بیشتری بکنید، تغذیه 2 تا 3 بار در سال در بهار، تابستان و پاییز به راحتی میتواند رشد گیاه شمارو بیشتر بکنه و شاهد تغییرات اون باشید. نیاز شما به کود کاکتوس، در طول دوره رشد فعال گیاهان کاکتوس بیش از هر زمان دیگری است. زمانی که قصد دارید از گیاهان کاکتوس خود مراقبت کنید، یکی از “قوانین طلایی رشد” را به خاطر بسپارید: هرگز بیش از حد کود ندهید! تغذیه بیش از حد برای گیاهان کاکتوس شما به همان اندازه خطرناک است که آبیاری بیش از حد برای هر گیاه و خصوصا کاکتوس ها خطرناک است.

اولین نکته این است که بهترین زمان برای کوددهی رو انتخاب کنیم که در این خصوص باید به دو نکته یا زمان توجه کنیم نیمه دوم اسفند ماه کاکتوس ها از خواب زمستانی بیدار میشن میتونید گلدونهاشونو عوض کنید تو محیط باز و نور بیشتر بزارید و آروم آروم آبیاریشونو زیاد کنید و ماهی یکبار کود بهشون بدید. و دومین زمان این است که کاکتوس های خودتون رو از اول بهار مورد بررسی قرار بدین و زمانی که نشانه های رشد مثل رشد برگها ، ایجاد خار جدید ، افزایش اندازه و هر نشانه ای که دال بر رشد کاکتوس شما هست، یعنی باید از کود استفاده کنید.

علائم کمبود و ضعیف شدن کاکتوس چیست؟

کاکتوس ها معمولا با مواد مغذی کمی زندگی می کنند. بنابراین معمولاً بهتر است کود دهی خیلی کم باشد و از کود های ضعیف استفاده شود. در غیر این صورت کوددهی بیش از حد می تواند به سرعت منجر آسیب به بافت نرم شود.
علائم کمبود در کاکتوس ها دیر ظاهر می شود و به این سرعت ظاهر نمی شود ( همانطور که میدانید کاکتوس ها سرسخت هستند) . بنابراین سعی کنید نسبت کود مناسب را پیدا کنید ( از کود های npk سبک استفاده کنید) اگر کاکتوس شروع به روشن شدن کرد، این نشانه واضحی از کمبود پتاسیم یا نیتروژن است. روشن شدن معمولاً در قاعده کاکتوس بیشتر دیده میشود و دیر یا زود چوبی می شود. این کمبود همچنین با کاهش رشد همراه است.

کاکتوس همچنین ممکن است فاقد فسفر باشد. با این حال، این کمبود در غیاب شکوفه ها خود را به طور نامحسوس نشان می دهد، زیرا فسفر برای رشد گل ها و میوه ها اهمیت ویژه ای دارد.

چگونه بهترین کود کاکتوس درست کنیم؟

– قهوه آسیاب شده برای گیاهان شما مثل خرید کود ۱۲۱۲۳۶ عمل میکنه، این ماده گیاهان شمارو با نیتروژن، پتاسیم، فسفر و بقیه مواد معدنی کمیاب تامین می کنه. مطلب قهوه برای گیاهان آپارتمانی در این مورد برایتان مفید خواهد بود.
– درست کردن کود خانگی کاکتوس با پوسته تخم مرغ که سرشار از کلسیم و پتاسیم هست خیلی کمک کننده میتونه باشه. مطلب پوست تخم مرغ برای گیاهان آپارتمانی رو مطالعه کنید.
– از علف های هرز می تونید به عنوان کود استفاده کنید. اونها نیتروژن مورد نیاز گیاه رو تامین می کنن و مواد مغذی رو از گیاهان نمی گیرن. می تونید اون رو به قطعات کوچک برش بدید و در آب خیس کنید و بذارید یک یا دو روز بمونه. 
کود مرغ، اسب و گاو و گوسفند هم کود مناسبی برای گیاهان هست. مطمئن بشید که این نوع کودها قدیمی هستن چون برای گیاهان بهترین کارایی رو دارن.
– سایر کودهای ارگانیک که می تونید برای ساکولنت ها استفاده کنید جلبک دریایی، نمک اپسوم و چای سبز هستند.
– در صورت استفاده نکردن از کود خانگی برای کاکتوس میتوانید از کود های معدنی برای کاکتوس خود بسازید. از آنجایی که کاکتوس ها بیشتر به محیط های معدنی عادت دارند، ساختن کود معدنی توسط خودتان به این راحتی ها نیست. برای انجام این کار، شما باید مواد مغذی مورد نیاز برای کود کاکتوس مانند نیتروژن، فسفر و پتاسیم و همچنین ریزمغذی هایی مانند مس و روی را به دست آورید و آنها را به نسبت صحیح با هم مخلوط کنید. جدا از این واقعیت که مخلوط کردن با یکدیگر به شرایط خاصی نیاز دارد، متأسفانه شما نمی توانید در هزینه صرفه جویی کنید، زیرا مواد مغذی فردی در مقادیر کم گران هستند. پس بهترین روش یا پک کود کاکتوس آماده است و یا کود های خانگی که از دور ریز ها میشه استفاده کرد…
 ولی یادتان باشد که استفاده از کودهای استاندارد بخاطر داشتن شرح مصرف میتواند باعث رشد بهتر گیاه بشود که میتوانید خرید کود گیاهان خودتون رو از فروشگاه گل من و تو انجام بدید چون تمامی کود و سم ها تست میشوند.

انتخاب کود مناسب کاکتوس
انتخاب کود مناسب کاکتوس

نکات کاربردی در خصوص انتخاب کود مناسب کاکتوس:

 باقی مانده محلول کود را در یک ظرف در بسته نگهداری کنید تا بتوانید در مواقع لزوم از این محلول آماده استفاده کنید.
توجه داشته باشید که همیشه استفاده از کود برای گیاهان خوب نیست استفاده از کود کاکتوس می تواند به کاکتوس های جوان و یا تازه کاشته شده آسیب برساند. تا زمانی که کاکتوس به گلدان جدید خود عادت نکرده است از کوددهی به گیاه خودداری کنید.
از کود حیوانی زمانی استفاده کنید که کاکتوس را به باغچه منتقل کرده اید.

خاک های مناسب کاکتوس چیست؟

برای کاکتوس از خاکی استفاده کنید که دارای منافذ زیاد و زهکشی منظور از زهکشی مناسب این است که در زمان آبیاری آب سریعا از زیر گلدان خارج شده و همچنین خشک شده خاک سریع باشد. از خاکهایی که دارای مقدار زیادی خاک برگ هست برای کامتوس ها خودداری کنید.
۱ قسمت خاک باغچه + ۱ قسمت شن و ماسه + ۱ قسمت کمپوست
۱/۲ قسمت خاک رس + ۱ قسمت خاک باغچه + ۱ قسمت ماسه
۱ قسمت کمپوست + ۱ قسمت خاک پیت ماس + ۱ قسمت ماسه

کود مناسب کاکتوس چیست؟

انتخاب کود کاکتوس بسیار راحت است. هر کود گیاه آپارتمانی (رقیق شده) که فسفر بیشتری نسبت به نیتروژن داشته باشد، انتخاب خوبی است. مثلا کود 5-10-5 می تواند رشد خوبی را بر کاکتوس شما اعمال کند.

آیا گیاه کاکتوس به کود نیاز دارد؟

بله کاکتوس ها هم مثل گیاهان دیگر به کود نیاز دارند، اما این کود باید سنگین نباشد و رقیق شود.

چه زمانی باید به کاکتوس کود داد؟

بهترین زمان برای تغذیه ساکولنت ها در اوایل بهار، درست قبل از شروع فصل رشد است. البته در بهار، تابستان و پاییز هم میتوانید کوددهی کنید.

یک کاکتوس به چه مقدار کود نیاز دارد؟

ابتدا باید بدانید که کاکتوس ها به هیچ وجه در طول رشد یا بقای خود به آب یا کود اضافی و زیاد نیاز ندارند. کود دهی یک بار در سال اشکالی ندارد، اما اگر برنامه ریزی میکنید و میتوانید زمان برای کوددهی مشخص کنید، می توانید دو تا سه بار در سال این کار را انجام دهید.

انتخاب کود کاکتوس ممکن است ساده باشد، اما با این کار شما رشد گیاهتون رو تضمین میکنید و میتونید زیبایی هایی خاص از اون رو ببینید. برای خرید کود از سایت فروشگاه گل من و تو اقدام کنید که تمامی این کود ها تست شده هستند و میتوانند کود مناسب کاکتوس شما باشند.