چمن زارتان را برای سال جدید آماده کنید

چمنزارتان را برای سال جدید آماده کنید
چمنزارتان را برای سال جدید آماده کنید

در حالی که ممکن است این توصیه را زیاد شنیده باشید اما اغلب نادیده گرفته می شود. نگهداری از چمن ها از جمله کارهای مهمی است که ماهانه یا هفتگی باید به آن رسیدگی کرد. چمن ها با کاهش رواناب نقش مهمی در حفاظت از آب های زیر زمینی بازی می کنند. از این رو توجه و رسیدگی به چمن ها یکی از موارد مهمی است که نقش مهمی در کیفیت فضای سبز دارد، آبیاری و هرس به موقع از جمله این موارد است.فرقی ندارد یک زمین یک هکتاری یا یک تکه کوچک از باغچه‌تان را چمن کاشته اید، با رسیدن بهار باید این چمنزار را سر و سامان دهید.

۱- آهک دادن

حضور خزه‌ها می تواند باعث اسیدی شدن فضای چمنزارتان شود. اما چمن‌ها پی اچ خنثی را دوست دارند. می‌توانید این مشکل را به وسیله آهک دادن به خاک حل کنید. اما انتظار نداشته باشید این روش خیلی سریع جواب دهد. اثر آهک به تدریج نمایان می‌شود.

چمنزارتان را برای سال جدید آماده کنید
چمنزارتان را برای سال جدید آماده کنید

2- شن کش کشیدن

کشیدن شن کش روی علفزارتان یکی از اولین کارهایی است که باید انجام دهید. این کار برای برداشتن برگ‌ها، شاخه‌ها و اندام‌های گیاهی مرده از روی چمن‌ها است. در هنگام شن کش کشیدن تنها به پاک کردن سطح چمن‌ها بسنده نکنید، بلکه شن کش را عمیق تر در خاک فرو کنید و لا به لای چمن‌ها را هم پاک کنید. این کار باعث می‌شود چمن‌های مرده هم از خاک درآیند و جا برای رشد جدید گیاهان‌تان باز شود.

بنر گل من و تو

شن کش کشیدن خوبی دیگری هم دارد. آن هم اینکه توده چمن‌های به هم فشرده را باز می‌کند. در هم گره خودن چمن‌ها باعث مناسب شدن فضا برای حمله قارچ سفیدک پودری به آنها می شود. اما شما با این روش از این بیماری جلوگیری می‌کنید.

3- به هم فشردگی‌ها را پیدا کنید

اگر زیاد از حد روی چمن زارتان راه می‌روید (راه رفتن روی چمن‌ها تا حدی برای رشد بهتر آنها مفید است) ممکن است این ترافیک طی سال‌ها و سال‌ها باعث فشرده شدن خاک بستر آنها شود. هوا دادن می‌تواند درمانی خوب برای این حالت باشد. برای این منظور می‌توانید دستگاه‌های هوا دهی را از فروشگاه کشاورزی نزدیک خانه‌تان اجاره کنید.

۴-کود دهی

ستفاده از کمپوست به خاک کمک می کند تا رطوبت خود را حفظ کند، کمپوست همچنین می تواند باعث کاهش بیماری ها و دفع آفات شود. غنی سازی خاک با کمپوست نه تنها مواد مغذی مورد نیاز خاک را فراهم می کند بلکه به کاهش زباله نیز کمک می کند.

5-زود هنگام علف کش بزنید

اگر می‌دانید که هر ساله در زمین‌تان علف هرز دارید، پس در هنگام کود دهی در بهار به زمین‌تان علف کش هم بزنید. این علف کش‌ها قبل از اینکه بذر علف هرز جوانه بزند آنها را از بین می‌برند.

چمنزارتان را برای سال جدید آماده کنید
چمنزارتان را برای سال جدید آماده کنید

6- بذر پاشی دوباره

آیا زمین چمن‌تان به خاطر ترافیک بیش از حدی که رویش بوده، غفلت شما و یا هر دلیل دیگری تکه تکه شده و از ریخت افتاده؟ اگر زمین‌تان به اصطلاح کچلی پیدا کرده، باید مقداری بذر چمن تهیه کنید در این نقاط خالی بپاشید. این راه حل به عنوان “بذر پاشی دوباره” شناخته می‌شود. مقداری کود نیتروژن دار آرام آزاد شونده هم به زمین‌تان بدهید.

7- میزان کردن سطح علفزار

زمانی که علف‌ها رشد جدید خود را شروع می‌کنند، هرس کردن و اندازه کردن سطح‌شان با یکدیگر آسان تر و ضروری است.

8- علف کش زود هنگام یا بیرون کشیدن علف‌های هرز

اگر چمنزارتان کوچک است، حواستان را به آن جمع کنید و اگر علف هرزی در آن دیدید آن را از زمین درآورید. به خصوص در بهار که این علف‌های هرز گل می‌دهند کار شناسایی و کندن آنها آسان تر است. پس قبل از اینکه گل آنها تبدیل به دانه شود و در همه جا پخش شود، آنها را از خاک بیرون بکشید.

چمنزارتان را برای سال جدید آماده کنید
چمنزارتان را برای سال جدید آماده کنید

9- خرید ماشین چمن زنی جدید

انواع و اقسام ماشین‌های چمن زنی وجود دارد. اگر علفزارتان به اندازه یک مربع ۱ متر در ۱ متر هست هم می‌توانید ماشین چمن زنی کوچک برای آن دست و پا کنید. به هر حال اگر ماشین چمن زن‌تان قدیمی شده، بهار بهترین زمان برای عوض کردن آن است.

منبع : footofan