چگونه سنبل را در گلدان بکاریم؟

آموزش کاشت سنبل در خانه
آموزش کاشت سنبل در خانه

با سلام خدمت همراهان عزیز گل من و تو شاید شما هم از طرفداران سنبل برای عید هستید که در سفره هفت سین خونتون حتما سنبل باشه و اگر دوست دارید این گیاه رو خودتون بکارید و در سفره هفت سین قرار بدین با این آموزش با ما همراه باشید.

زمان کاشت سنبل

بهترین زمان برای کاشت سنبل آذر و دی ماه است.

سنبل را می توانید هم در باغچه و هم در گلدان بکارید که ما هر دو نوع رو برای شما عزیزان آموزش میدهمی

نیازها و نگهداری

آموزش کاشت سنبل-گل من و تو

🌞نور: سنبل به نور زیادی نیاز دارد مخصوصا در زمان  گلدهی پس اگر درون منزل نگهداری میکنید پرنور ترین مکان را برای این گل زیبا انتخاب کنید مثلا کنار پنجره جنوبی🌿

بنر گل من و تو

💦🌺آبیاری: سنبل به آبیاری زیادی احتیاج ندارد هر وقت که سطح خاک خشک شد آبیاری کنید مواظب باشید آبیاری زیاد باعث پوسیده شدن پیاز میشود

✅🤓نگهداری : سنبل یک گل دائمی نیست پس نباید انتظار داشته باشید این گل همیشه بماند دوام گل نهایتا یک ماه میباشد اما بعداز از بین رفتن گل پیاز آن را از خاک در بیارید و ساقه آن را قطع کنید در محلی خشک و تاریک بگذارید تا سال دیگه هم میتوانید بکارید و سبز میشود🍀✅

✅خاک مناسب برای سنبل کوکوپیت و پیت ماس  میباشدیااینکه مخلوطی از کودوخاک برگ وماسه وخاک باغچه

کاشت در باغچه

برای کاشت در باغچه ابتدا خاک باغچه را بیل زده و نرم کنید. سپس با بیلچه حفره‌ای به عمق ۱۲ تا ۱۵ سانتی‌متر حفر کرده و پیاز را در آن قرار داده با خاک بپوشانید.
توجه کنید که از کف پیاز تا سطح خاک باید حدود ۱۲ تا ۱۵ سانتیمتر فاصله باشد. در مناطق سردسیر باید برای حفاظت پیازها از سرمای زمستان و جلوگیری از یخ زدگی آنها، روی سطح خاک را با برگ های خشک شده یا کود حیوانی پوسیده پوشش داد. از اواسط اسفندماه و گرم شدن تدریجی هوا پوشش را از روی سطح خاک بردارید تا جوانه های سبز سنبل کم کم سر از خاک درآورده و رشد نمایند.

مراحل کاشت پیاز سنبل درگلدان

ابتدا روی سوراخ ته گلدان سنگ‌ریزه قرار دهید. مقداری خاک بستر ریخته و پیاز را روی خاک بگذارید. سپس دور پیاز را با خاک بستر پر کرده و به آرامی فشار دهید. توجه کنید که نصف پیاز باید بیرون از خاک بماند. بعد از آبیاری گلدان را در محلی گرم که دمای آن بین ۱۲ تا ۲۰ درجه است، قرار دهید.
در روزهای اول کاشت نیازی به نور مستقیم نیست. بهتر است گلدان را در محل تاریکی قرار دهید تا ریشه ها رشد کنند.

بعد از خروج جوانه و ظاهر شدن برگ ها باید به گیاه نور کافی برسد.
سنبل از نظر گلدهی روز خنثی است طول، یعنی کوتاه یا بلند بودن طول روز در صورت فراهم بودن سایر شرایط در گلدهی آن تاثیری ندارد.

درطول مدت رشد باید آبیاری مرتب بوده و خاک بستر همواره مرطوب باشد. پس از گلدهی میزان آبیاری را کم کنید.
آبیاری بیش از اندازه پیازها منجر به پوسیدگی و از بین رفتن گیاه می گردد.

آموزش نگهداری پیاز گل برای سال بعد:

آموزش کاشت سنبل در خانه - گل من و تو

در مناطقی که زمستان‌های سردی دارند برای جلوگیری از یخ زدگی پیازها و همچنین جلوگیری از پوسیدگی پیازها در اثر مرطوب ماندن به مدت طولانی در طی این فصل می‌توان آنان را از خاک درآورد و در انبار نگهداشت. پیازهایی را که در گلدان کاشته شده‌اند نیز می‌توان از گلدان در آورد و در مکانی خشک و تمیز انبار کرد. بعد از در آوردن پیازها باید خاک اطراف آنها را تمیز کرد و نباید آنان را با آب شست چون می‌تواند باعث پوسیدگی آنان در طی مدت انبارداری شود.

نکات کاربردی

البته اگر از روش شستن برای تمیز کردن استفاده شود باید به مدت یک هفته پیازها را در مکانی خشک و به دور از نور آفتاب بر روی قطعه‌ای کاغذ همانند روزنامه قرار داد تا رطوبت اضافی خود را به خوبی از دست بدهند. برای انبار کردن پیازها از گلدان‌ها و یا ظرف‌های پلاستیکی استفاده نکنید. جعبه‌های مقوایی و یا سینی‌های کم عمق برای این کار بهتر است. (برخی افراد پیازها را در محلول قارچ‌کش می‌زنند و بعد می‌گذارند خشک شود)
کف جعبه ابتدا لایه‌ای از ورمی کولایت، شن خشک و یا پیت ماس بریزید و سپس پیازها را بر روی آن بگذارید.

اگر تعداد پیاز زیاد باشد

اگر تعداد پیازها زیاد است ابتدا یک ردیف را در کف جعبه بچینید و سپس یک لایه روزنامه بگذارید و ردیف بعدی پیازها را بر روی روزنامه‌ها قرار دهید و در نهایت نیز یک لایه روزنامه بر روی آخرین ردیف پیازها قرار دهید. البته برخی از پرورش دهندگان از روش متفاوتی استفاده می‌کنند بدین صورت که برای پوشاندن این پیازها مخلوط مساوی پیت ماس + ماسه و سینی‌های کم عمق را استفاده می‌کنند بدین صورت که تنها یک ردیف لاله را با مخلوط شن و پیت موس می‌پوشانند و چیز دیگری روی آنها قرار نمی‌گیرد تا تهویه هوا به خوبی صورت گیرد. جعبه محتوی پیازها را در مکانی خشک و خنک با دمای حدود ۵ درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا نیاز سرمایی آنان برطرف شود. پیازهای لاله حداقل ۸_۶ هفته سرما نیاز دارند.