کاشت قهوه در منزل

کاشت قهوه در منزل
کاشت قهوه در منزل

کاشت قهوه در روش های سنتی به گونه ای است که در آغاز فصل بارندگی 20 عدد از دانه قهوه را در حفره می کارند. بدی این روش این است که نیمی از دانه ها به ثمر می نشیند و بقیه آن ها منجر به جوانه زنی نمی شود. ولی روش بهتر و مطمئن تری که در برزیل انجام می شود پرورش قهوه در گلخانه و انتقال و کاشت آن بعد از 6 تا 12 ماه به خارج از محوطه می باشد.

گیاه قهوه معمولا سه تا چهار سال پس از کاشته شدن شروع به تولید گل می‌نماید و از این گل‌ها، میوه‌ی گیاه قهوه نمایان می‌شود (که معمولا به عنوان گیلاس‌های قهوه شناخته می‌شوند)، اولین برداشت مفید از این گیاه، پنج سال پس از کشت امکان پذیر است. این گیلاس‌ها در حدود هشت ماه بعد از ظاهر شدن گل، با تغییر رنگ از سبز به قرمز یا بنفش رسیده می‌شوند و این زمانی است که محصول باید برداشت شود.

روش کاشت بذر قهوه

کشت قهوه - کاشت بذر قهوه
کشت قهوه – کاشت بذر قهوه

برای کاشت بذر باید بذر ها را به مدت یک شبانه روز در آب ولرم بخیسانید. پس از گذشت 24 ساعت برآمدگی سفیدی روی بذر ایجاد می شود. حالا ظرف به عمق و قطر 15 سانتی متر را با شن و ماسه یا ورمیکولیت پر کنید و هر بذر قهوه را در عمق 12 میلیمتری گلدانتان قرار دهید و روی بذر را با مقداری خیلی کمی خاک بپوشانید. تمامی بذرها را به همین روش می کاریم.

بنر گل من و تو
کاشت قهوه در گلدان - انتقال به محل نور گیر
کاشت قهوه در گلدان – انتقال به محل نور گیر

گلدان ها را در یک مکان که حداقل 6 ساعت در روز نور غیرمستقیم دارد قرار بدهید. دمای مناسب برای جوانه‌زنی بذر قهوه ۲۴ درجه سانتی‌گراد در طول روز و شب است. هر روز ورمیکولیت را مرطوب کنید. روی گلدان یک پلاستیک شفاف بکشید تا رطوبت حفظ شود. فقط در زمان آبیاری پلاستیک را بردارید. بعد از جوانه‌زنی پلاستیک را حذف کنید. جوانه‌زنی بذر قهوه معمولا دو ماه طول می‌کشد. ولی اگر بذرهای شما کهنه باشند این جوانه زنی تا 6 ماه نیز به طول می انجامد.

انتقال نشاء قهوه

کاشت قهوه در گلدان - انتقال نشاء قهوه
کاشت قهوه در گلدان – انتقال نشاء قهوه

بعد از اینکه اندازه گیاه به ۱۵ سانتی‌متر رسید آن را به یک گلدان ۲۰ لیتری حاوی خاک گلدان منتقل کنید یا در مناطق نیمه گرمسیری آن را به طور مستقیم در زمین بکارید. یک گودال به عرض ۱۸ سانتی متر و به عمق توپ ریشه در خاک حفر کنید و ریشه گیاه را در مرکز گودال قرار دهید و اطراف ریشه را با خاک پر کنید. مواظب باشید همه ریشه به طور کامل با خاک پوشانده شود. به گیاه آب دهید به طوری که ۱۵ سانتی‌متر از سطح خاک مرطوب شود. هر روز به گیاه آب دهید و اجازه دهید بین هر بار آبیاری خاک کمی خشک شود. فاصله بین گیاهان را ۲ متر و فاصله ردیف‌های کاشت را ۴ متر در نظر بگیرید. زمان مناسب برای کاشت گیاه قهوه عربیکا در زمین، اواخر پاییز تا اواسط زمستان است.
در صورتی که گیاه قهوه را در گلدان کاشته‌اید، آن را جایی قرار دهید که روزی شش ساعت نور غیر مستقیم خورشید دریافت کند، در غیر این صورت از چراغ‌های رشد استفاده نمایید. در صورت استفاده از چراغ رشد، روزانه ۱۲ ساعت چراغ را روشن بگذارید. هر روز در یک زمان معین چراغ را روشن و خاموش کنید. چراغ را در فاصله ۳۰ سانتی‌متری از گیاه قرار دهید. هر روز به گیاه آب دهید به طوری که همه برگ‌های گیاه خیس شوند.

نگهداری درخت قهوه در مزرعه

نگهداری درخت قهوه در مزرعه
نگهداری درخت قهوه در مزرعه

نیاز برخی گونه‌های گیاه قهوه به نور مستقیم خورشید و با توسعه مزارع در کشورهای مختلف به دلیل کمبود زمین مناسب مقدار زیادی از جنگل‌ها تخریب گردید که این باعث تخریب زیستگاه جانوران زیادی بخصوص پرندگان شده است از این رو از جانب برخی انجمن‌ها نظیر انجمن آمریکایی پرنده شناسی، مرکز پژوهشی پرندگان مهاجراسمیت‌سونیان، بنیاد ملی روز درختکاری و اتحاد کشورهای استوایی سلسله فعالیت‌هایی برای تولید بوته‌ی قهوه‌ی “سایه رشد” که به شکل طبیعی می‌توان از آن به طور مداوم بهره‌برداری کرد انجام شده است. سیستم‌های کشت بوته های سایه رشد قهوه ،تنوع زیستی بیشتری نسبت به سیستم های کاملا خورشید رشد، نشان می‌دهند.

مسئله مهم دیگر در مورد بوته‌ی قهوه میزان آب مصرفی آن است این درحالی است که قهوه اغلب در کشورهایی رشد می کند که با کمبود منابع آب مواجه هستند، مانند اتیوپی.