کاشت هویج در گلدان مرحله به مرحله در خانه

کاشت هویج در گلدان - کاشت هویج در خانه
کاشت هویج در گلدان - کاشت هویج در خانه

آموزش کاشت هویج در گلدان : اگر شما هم جزو اون دسته از آدمها هستید که میخواهید در خانه خود سبزیجات و صیفی جات نگهداری کنید و از عطر و طعم بی نظیر اون استفاده کنید هویج یکی از راحت ترین این صیفی جات هست. توجه کنید که چون هویج ریشه یک گیاه است پس خاک و فضا برای کاشت هویج در خانه بسیار مهم است . برای کاشت هویج در منزل یک گلداان عمیق و گود انتخاب کنید تا اجازه ی رشد کافی برای ریشه هویج را در محیط کاشت بدهد و همچنین محیط را برای دریافت آب کافی توسط گیاه هویج برای رسیدن به بیشترین میزان رشد، مرطوب نگه دارد.

آموزش کاشت هویج در خانه

البته شما میتونید از کیسه یا نایلون زباله هم برای کاشت هویج در گلدان هم به جای گلدان استفاده کنید.

انتخاب بذر مناسب هویج

ما در بازار بذر های مختلفی برای هویج داریم که شما برای کاشت در گلدان به نوعی از بذر هویج نیاز دارید که طول آن به صورت معمولی باشه (چون گونه هایی وجود دارد که دارای طول بیشتری هستن) یا به اصطلاح ارقام ریشه کوتاه برای کاشت هویج در گلدان مناسب هستند.از ارقامی که مناسب کاشت در گلدان هستند میتوان Thumbelina، Parmex وParisienne  نام برد.

بنر گل من و تو
انتخاب بذر مناسب هویج
انتخاب بذر مناسب هویج – کاشت هویج در خانه

انتخاب گلدان و ظرف مناسب کاشت

ظرف مناسب برای کاشت هویج در منزل تا زمانی که گیاه شما رشد کامل نکره موضوع مهمی نخواهد بود ولی زمانی که گیاه داره رشد میکنه و ریشه بزرگتر میشه این موضوع اهمیت خودشو نشون میده یک ظرف یا گلدان با عمق کافی و مناسب برای کاشت هویج پیدا کنید (تاکید میکنم عمق مناسب). ظرف انتخابی حداقل30 سانتی متر یا بیشتر عمق داشته باشه. و همچنین باید توجه داشته باشید که ظرف یا گلدان شما باید دارای زهکشی مناسب باشه چون اگر گلدان زهکشی خوبی نداشته باشه باعث انباشت آب در گلدان و در نتیجه پوسیدگی در گیاه شما میشه.

بعد از انتخاب گلدان و ظرف مناسب حتما آن را به خوبی بشورید تا باکتری یا تخم حشرات احتمالی که امکان داره در ظرف شما باشه از بین بره میتونید از آب و صابون برای شستشو استفاده کنید.

انتخاب گلدان و ظرف مناسب کاشت هویج
انتخاب گلدان و ظرف مناسب کاشت هویج در گلدان

انتخاب و آماده سازی بستر کاشت هویج

از آن‌ جایی که هویج ریشه‌ ی یک گیاه است، پس خیلی مهم هست که خاک را به طور مناسب آماده‌ کنید.

اگر این کار را اشتباه انجام دهید هویج‌ های شما از همین ابتدا محکوم به فنا هستند.

خاک باید سبک و شنی بوده و هیچ قطعه‌ ی گل خیس سنگین و یا سنگی در آن نباشد.

هویج‌ ها می‌ بایست بتوانند به راحتی به سمت عمق خاک رشد کنند.

اگر مشکل بودجه ندارید، برای کاشت هویج در گلدان می‌ توانید از خاک پوسال تازه استفاده کنید.

وقتی که خاک را در محفظه می‌ ریزید حداقل ۲۵ سانتی‌ متر از سطح محفظه را خالی بگذارید.

این کار برای این است که وقتی برگ‌ های گیاهتان شروع به سبز شدن کردند، توسط مگس هویج مورد هجوم قرار نگیرند.

انتخاب و آماده سازی بستر کاشت هویج
انتخاب و آماده سازی بستر کاشت هویج

زمان کاشت هویج در گلدان

اصولا زمان کاشت هویج در بهار هست و بسته به آب‌ و هوا، تا بعد از آخرین سرما باید صبر کنید و دوباره شروع به کاشت کنید. این نکته توجه کنید که دانه های هویج سرما را نمیتوانن تحمل کنند.

اگر میخواهید در تمام طول سال در آپارتمان خود هویج داشته باشید باید ابتدا هویج‌های یک کیسه را کاشته و قبل از اینکه در کیسه‌ ی بعدی نیز بذر بریزید، دو هفته صبر کنید. شما با این کار  در فواصل مختلف میتونید هویج برداشت کنید. اگر فضای کافی دارید می‌ توانید تا آخر تابستان هر دو هفته یک‌ بار، در یک محفظه، هویج بکارید. هویج‌هایی که می‌ خواهید خوب برسند را فقط تا اواسط تابستان بکارید.

اما گاهی اوقات می توان کاشت هویج را در اسفندماه هم شرو کرد. هویج در آب و هوای سردتر بهتر رشد می کند. برخی از ارقام “زودرسِ” هویج باید در اوایل اسفندماه کاشته شوند، در حالی که بسیاری از انواع  گونه های اصلی “main crop” بهتر است در اواسط اسفند ماه کاشته شوند. پس زمان کاشت به نوع و گونه هویجی که شما بذر اون رو خریداری کردید متفاوت است.

چگونه بذر هویج را بکاریم

پس از اینکه شما بستر کاشت را آماده کردید متونید برای افزایش رشد هویج ها به مخلوط خاک کود هم اضافه کنید که این کار ضروری نیست. و بعد از اون سوراخ هایی به عمق 3 سانتی متر و با فاصله 7 الی 8 سانتی متر از هم بر روی بستر کاشت ایجاد کنید.

کاشت هویج در آپارتمان - ایجاد سوراخ در خاک
کاشت هویج در آپارتمان – ایجاد سوراخ در خاک

اگر تونستید روز قبل از کاشت خاک را به خوبی آب دهید. بذر هویج بسیار کوچک است اما شما سعی کنید تا جایی که می‌ توانید به طور مساوی بذرها را در خاک بریزید. این کار از هدر رفتن آن‌ ها در هنگام محصول دهی جلوگیری می‌ کند.

بذرها را در ردیف‌ های کوچکی در خاک ریخته، روی آن را با خاکی مرغوب پوشانده و با دست کمی فشار دهید. با استفاده از یک آب‌ پاش، روی خاک آب بریزید.

بذرها رو در سوراخ های ایجاد شده بکارید (سعی کنید که در هر کدام از سوراخ ها فقط یک بذر قرار بگیره) و با استفاده از یک آبپاش روی خاک رو آب بپاشید و مرطوب کنید.

آبپاشی بذر های کاشته شده
آبپاشی بذر های کاشته شده

مراقبت از هویج کاشت شده

پس از کاشت هویج در گلدان بین دو تا سه هفته طول می‌ کشد تا اولین جوانه‌ های هویج را در خاک مشاهده کنید. اگر چند روز هوا سرد باشد، ممکن است کمی بیشتر طول بکشد. ولی شما باید شرایطی نوری، آبیاری و کوددهی گیاه رو فراهم کنید تا رشد هویج خب باشه و در آخر هم به ثمر بشینه. پس باهم شرایط محیطی رو بررسی میکنیم.

نور مورد نیاز

میتونید گلدان هویج رو در مکانی که نور و سایه جزئی داره قرار بدین. چون هویج یک گیاه ریشه ای است به نور زیاد احتیاج ندارد پس یکی از زنه های خوب، کاشت هویج در منزل است. قرار دادن گلدان هویج در مکانی که هر روز شش ساعت نور دریافت می کند،  نسبت به مکانی که هیچ نوری را دریافت نکمیکنه باعث میشه رشد گیاه شما افزایش پیدا کنه.

آبیاری

سعی کنید گلدانی که هویج را در اون کاشتید مرطوب نگه دارید ولی منظور از این حرف باتلاقی کردن نیست. توصیه میکنیم گلدان رو دوبار در روز آبیاری کنید و اجازه ندین که مدت زمانی بین دو آبیاری زیاد بشه و گلدان شما خشک بشه.

آبیاری گلدان هویج - کاشت هویج در خانه
آبیاری گلدان هویج – کاشت هویج در خانه

تغذیه

برای اینکه گیاه شما رشد کافی داشته باشه هفته ای یکبار هویج رو کود بدین ولی به نظر من کود ندین بهتره چون خونه هم بخواین کود بدین همون از بیرون بخرین بهتره.

و سایر موارد

به محض اینکه جوانه‌ ها در حدود 2.5 سانتی‌ متر قد کشیدند، وقت آن است که به آرامی آن‌ ها را از خاک بیرون کشیده و به طور مرتب در یک ردیف بکارید.

اگر شاخه‌ ها خیلی به هم نزدیک بودند، شاخه‌ های جایگزین را قطع کنید. بهتر است هویج‌ هایتان حدود ۵ سانتی‌ متر از یکدیگر فاصله داشته باشند. من یک کیسه‌ ی خاک دیگر هم دارم که وقتی هویج‌ های جوان را از خاک بیرون می‌ کشم، اگر لازم بود در این کیسه بکارم. البته بعضی از آن‌ ها سبز نمی‌ شوند. اما بیشترشان رشد خواهند کرد.

هرس کردن هویج

همیشه حذف کردن بوته های اضافی در کل گیاهان آپارتمانی مهمه وقتی ارتفاع جوانه های سبز هویج به ارتفاع 2.5 سانتی متر رسید اضافه ها رو هرس کنید.

راههای محافظ گلدان هویج

یکی از دلایل دیگه که باید هرس کنیم مگس هویج هست که حتما هویج را عصرها هرس کنید. این کار برای این است که مگس هویج، به محصولتان حمله نکند. تمام برگ‌ هایی که هرس کرده و نمی‌ خواهید را در عمق خاک دفن کرده که این کار به طور طبیعی یک نوع کود دهی هست و یا اونارو در سطل زباله بندازید.

دشمن محصول شما یکی کرم ابریشم و دیگری مگس هویج هست که دستور بالا در خصوص هرس رو انجام بدین دیگه مگس سمت گدون شما نمیاد.شما میتونید برای محافظت بیشتر از محصول خودتون بهتره گلدان هویج رو با تور پوشش بدین.

سفیدک روی بوته هویج

اگه روی بوته های هویج سفیدک دیدی میتونید از ضد قارچ برای از بین بردن استفاده کنید که به صورت اسپری روی بوته گیاهتون بپاشید. دلیل سفیدک زدن هم میتونه رطوبت بیش از حد باشه.
سفیدک روی بوته هویج
سفیدک روی بوته هویجکاشت هویج در آپارتمان

زمان برداشت هویج

در اصل برداشت هویج پاییز هست ولی وقتی شما کاشت هویج در گلدان رو انتخاب میکیند میتونید هر زمان هویج تازه در خانه داشته باشید. خب از کجا بدونیم که هویج برای برداشت آمادس؟ اصولا محصول هویج را پس از گذشت دو تا دوماه و نیم، میشه برداشت کرد. زمانی که برگ‌های بیرونی پژمرده شده و برگ‌های داخلی ریختند، یعنی هویج شما آماده‌ی برداشت است.

پس از خارج کردن از خاک برگهاشو جدا کنید و در یک جای خشک نگهداری کنید. توجه کنید که خاک رو از هویج ها بتکونید اما تا زمانی که نمیخواید استفاده کنید تمیز نکنید.

برداشت هویج
برداشت هویج