گلدانم پشه های ریز دارد چکار کنم؟

گلدانم پشه های ریز دارد چکار کنم؟
گلدانم پشه های ریز دارد چکار کنم؟

شپشه قارچ ( Fungus gnat ) که از آن به عنوان مگس قارچ یا soil gnats نیز یاد میشود، آسیب بسیار کمی به گیاهان آپارتمانی وارد میکند. اما برخی انواع پشه قارچ هنگامی که لاروهایشان از ریشه گیاه تغذیه میکنند به گیاه آسیب میرسانند. معمولا این آفت حشره ای در اطراف گیاهان گلدانی پرسه میزند و وز وز کمی ایجاد میکند.

چگونه پشه قارچ را بشناسیم

پشه قارچ حشره ای بالدار و کوچک و ظریف است که ظاهری مشابه پشه های ریز دارد. این پشه ها در تمام طول سال وجود دارند اما در پاییز و زمستان بیشتر میشوند. مشخص نیست این حشره های مضر چه زمانی تخم میگذارند. جنس ماده این حشره هنگام تخم گذاری در 5 تا 7 سانتیمتری سطح خاک تخمهای خود را میریزد. یک پشه ماده میتواند ظرف یک فصل چند نسل لارو تولید کند.

پشه قارچ، در واقع پروازگر ضعیفی است و معمولا زیاد از گیاه فاصله نمیگیرد. با این حال ممکن است گیاهان دیگری را که در نزدیکی قرار دارند، دچار آلودگی کند. ممکن است متوجه شوید این حشره به نور جذب میشود و اطراف لامپها یا پنجره های نزدیک به گیاه پرواز میکند.

بنر گل من و تو

چگونه با مگس قارچ مقابله کنیم

آب دهی مناسب اولین خط دفاعی در مقابل گسترش آن است. در مورد بیشتر گیاهان آبیاری باید عمیق و کامل بوده و سپس زهکشی خاک کامل و خوب انجام شود و آب اضافی از داخل گلدان خارج شود. همیشه پیش از آبدهی مجدد باید بگذارید خاک گلدان تا عمق 5 سانتیمتری خشک شود.

اجازه ندهید خاک گلدان خیس و اشباع از آب بماند. محیط خشک میزان بقای پشه قارچ را کاهش میدهد. حتما در ته هر گلدان باید سوراخهای زهکشی مناسبی وجود داشته باشد. باید آبی که وارد بشقاب زیر گلدانی میشود را خالی کنید.

چگونه با مگس قارچ مقابله کنیم
چگونه با مگس قارچ مقابله کنیم

کارت زرد (کارتهای چسبناک مخصوص به تله انداختن حشرات مضر) معمولا میتواند به کاهش جمعیت این حشره و پیشگیری از آسیب رساندن آن به گیاه کمک کند. کارت را به قطعات کوچک تقسیم کنید و آنها را به میله پلاستیکی یا چوبی بچسبانید و آنها را در خاک گلدان فرو کنید. تله ها را زمانی که با پشه پوشیده شدند، عوض کنید. کارتهای چسبناک را از بیشتر مراکز باغبانی میتوانید تهیه کنید.

گلدانم پشه های ریز دارد چکار کنم؟
گلدانم پشه های ریز دارد چکار کنم؟

قطعات سیب زمینی خام را نیز به همین منظور میتوان استفاده کرد. یک تکه سیب زمینی را در سطح خاک بگذارید و سپس آن را هر چند روز یک بار بررسی کنید. سیب زمینی هایی که به پشه ها آلوده شده اند خارج کرده و سیب زمینی تازه به جای آنها بگذارید.

سایر روشهای مبارزه با مگس قارچ

گلدانم پشه های ریز دارد چکار کنم؟
گلدانم پشه های ریز دارد چکار کنم؟

به ندرت به استفاده از مواد شیمیایی سمی و حشره کشها در خانه نیاز میشود. همیشه باید اولین انتخاب شما روشهای طبیعی و غیر سمی مقابله با آفت زدگی باشد. با این حال در صورتی که روشهای دیگر موثر نباشند، از حشره کشهایی که سمیت کمتری دارند مانند محصولات بر پایه پیرتروئید ( pyrethroid ) یا باسیلوس تورینجینسیس که به عنوان بی تی آی ( BTI ) بیشتر شناخته میشود، میتوان استفاده نمود. این محصولات را باید مرتبا استفاده کرد چون تاثیر بلند مدت ندارند. استفاده از این حشره کشها باید مطابق با دستور العمل ذکر شده بر روی محصول باشد. همه مواد شیمیایی را باید خارج از دسترس کودکان در محلی مطمئن نگهداری کنید.

در صورتی که هیچ یک از این روشها موثر نبودند، باید خاک گلدان را عوض کنید و گیاه را در خاک تمیز و غیر آلوده بگذارید. گیاه را از خاک آلوده و عفونی خارج کنید و همه خاک قبلی را از ریشه های آن بشویید. گلدانی که خاک آلوده در آن قرار داشت را در محلول رقیق شده حاوی سفید کننده (ضد عفونی کننده) بشویید. با این کار تمامی لاروها و تخمهای باقی مانده در گلدان را نابود میکنید. گیاه را در گلدان بگذارید و با خاک تمیز و تازه گلدان را پر کنید. دقت داشته باشید خاک پیش از آبیاری باید خشک شود تا دوباره به مگس قارچ آلوده نشود.

اگر چه ابتلای گیاه به مگس قارچ ناراحت کننده است اما همین که متوجه آن شدید با اقدام به موقع میتوانید گیاه مورد علاقه خود را نجات دهید.

منبع: پایش