9 گیاه سمی و مضر برای حیوانات خانگی (سگ و گربه)

گیاهان مضر برای حیوانات
گیاهان مضر برای حیوانات

گیاهان مضر برای حیوانات خانگی رو میشناسید؟  امروزه نگهداری از حیوانات خانگی بخصوص سگ و گربه خیلی طرفدار پیدا کرده  به همین دلیل تصمیم داریم یک لیست کامل از گیاه سمی و مضر برای حیوانات خانگی (سگ و گربه) رو معرفی کنیم تا کسانی که هم عاشق حیوانات خانگی و هم عاشق گل و گیاه هستند به مشکل بر نخورن. به گفته دکتر زینب پرومند:

مجله دنیای حیوانات – دکتر زینب پورمند:

اغلب در مورد مزایای گیاهان آپارتمانی برای بهبود هوای داخل آپارتمان شنیده اید. اگر شما صاحب حیوان خانگی هستید باید توجه داشته باشید که تعدادی از گیاهان خانگی آپارتمانی و قابل کاشت در حیاط منزل می توانند برای حیوان شما سمی و کشنده باشند. برای امنیت حیوان خود این گیاهان خانگی را دور از دسترس گذشته و فضای حیاط  منزل را برای حیوان خود محدود کنید تا نگران مسمومیت ناشی از خوردن گیاهان و کودهای شیمیایی سمی نباشد. فراموش نکنید، در صورتی که احساس کردید حیوانتان مسموم شده باید سریعا آن را نزد دامپزشک ببرید.

معرفی 9 گیاه سمی و مضر برای حیوانات خانگی

در ادامه تعدادی از گیاهانی که برای حیوانات خانگی سمی است آورده شده تا با آشنایی با این گیاهان و دور نگه داشتن حیوانات خود از آنها، از مسموم شدنشان پیش گیری به عمل آورید.

بنر گل من و تو
گیاهان مضر برای حیوانات
گیاهان مضر برای حیوانات

گیاه سمی دیفن باخیا (Dieffenbachia)

دیفن باخیا - گل من و تو

دیفن باخیا یکی از گل های آپارتمانی محبوب می باشد اکثر دوست داران گل و گیاه یک گلدان زیبا و پرپشت از دیفن باخیا در خانه هایشان دارند. اما غافل از اینکه این گیاه زیبا سمی می باشد. خوردن برگ دیفن باخیا موجب سوزش شدید دهان شده و ترشح بزاق را افزایش می دهد. کسی که دیفن باخیا خورده باشد با حالت تهوع و استفراغ روبرو می شود و مشکل بلع پیدا می کند. این گیاه زیبا نه تنها برای حیوانات خانگی بلکه برای انسان نیز سمی و خطرناک می باشد.

مطلب مرتبط : معرفی و نگهداری گیاه دیفن باخیا (گیاهی سمی)

سیکلامن یا پنجه مریم (Cyclamen)

معرفی گل پاییزی سیکلامن

سیکلامن یکی دیگر از گیاهانی می باشد که برای حیوانات بسیار سمی می باشد. اگر به خاطر زیبایی بی نظیر این گیاه دوست دارید در خانه داشته باشید حتما دور از دسترس حیوانات خانگی قرار دهید. ریشه های سیکلامن گلدار فصلی برای حیوانات خانگی مثل گربه و سگ بسیار خطرناک می باشند. این گیاه نیز مانند دیفن باخیا سبب استفراغ شدید می شود. سیکلامن جزو گیاهان مضری می باشد که متاسفانه ممکن است موجب مرگ حیوان خانگی شما نیز شود.

مطلب مرتبط: هر آنچه که برای نگهداری گل سیکلامن باید بدانید

                  دلیل زرد شدن و ریزش برگ سیکلامن

گیاه سمی برای حیوانات : آزالیا (Azalea)

آزالیا - گل من و تو

گیاه زیبای آزالیا یکی دیگر از گیاهان سمی برای حیوانات خانگی می باشد. میتوان آزالیا را جزو صدرنشین های لیست معرفی کرد. خوردن حتی مقدار بسیار اندگی از برگ آزالیا موجب استفراق و حالت تهوع در حیوان خانگی شما شود. اگر بعد این اتفاق ناخوشایند سریعا به دامپزشک مراجعه نکنید حیوان به کما رفته و ممکن است دیگر زنده نماند.

مطالب مرتبط: 

گیاه سمی برای حیوانات : خرزهره یا گیش (Oleander)

خرزهره یا گیش - گل من و تو

گیاه خرزهره جزو گیاهانی می باشد که در فضای آزاد رشد می کند. پس فقط مراقب حیوانات خانگی در محیط خانه نباشید. اگر برای گشت و گذار و طبیعت گردی حیوان خانگی خود را هم می برید مراقب گیاه خرزهره باشید. این گیاه نیز سمی می باشد و یکی دیگر از گیاهان مضر برای حیوانات خانگی می باشد. با خورده شدن این گیاه حالت استفراغ و کاهش ضربان قلب و در نهایت مرگ اتفاق می افتد.

مطالب مرتبط: آشنایی با خواص خرزهره

زنبق یا سوسن سفید (Lillies)

گل زنبق جزو گیاهانی است که کمتر انسانی عاشق آن نمی شود. اما اگر شما هم دوست دار این گیاه زیبا هستید باید مراقب باشید. گیاه زنبق از نظر خطر برای حیوانات خانگی به دو دسته کم خطر و پر خطر تقسیم می شود. علائم خفیفی که بعد از خوردن گیاه به حیوان خانگی شما دست می دهد شامل تحریک و سوزش بافت دهان، زبان، حلق و مری بوده که سبب افزایش خفیف ترشح بزاق دهان می شود. ولی در مقابل اگر نوع خطرناک آن را در خانه داشته باشید حیوان خانگی شما بخصوص گربه ها با خوردن مقدار خیلی اندک هم به مشکلات حاد مانند ناهنجاری کلیه دچار می شوند. اگر متوجه خورده شدن گل زنبق توسط حیوان خانگی شدید حتما به همراه نمونه ای از گل به دامپزشک مراجعه کنید.

نرگس زرد (Daffodils)

نرگس زرد - گل من و تو

گل نرگس جزو گیاهانی می باشد  که تمامی قسمت هایش برای حیوان خانگی شما مضر می باشد. خوردن قسمتی از گل ، برگ و یا پیاز این گیاه به شدت استفراغ آور می باشد. نشانه هایی که بعد از خوردن گل نرگس دیده می شود استفراغ شدید ، اسهال ، درد شکمی و مشکلات قلب و تنفسی می باشد.

مطالب مرتبط: تمامی رازهای نگهداری و کاشت گل نرگس در خانه

نخل ساگو (Sago palm)

از نخل ساگو به عنوان نخل های زینتی در داخل و خارج از خانه ها نگهداری می شود. این درختچه زیبا نیز برای دوست دارای حیوانات خانگی خطرناک می باشد. از علائم خوردن این نخل در حیوانات استفراغ ، ادرار و مدفوع خونی و مشکلات معده و کبدی و متاسفانه مرگ وجود دارد. حتی خوردن بذر این نخل زیبا نیز خطرناک می باشد.

گل های لاله و سنبل (Tulips and Hyaciths)

سنبل برای جیوانات خانگی

تا به اینجای کار اکثر گیاهان مورد علاقه و زیبا برای حیوان خانگی مانند گربه و سگ ها مضر شناخته شده اند. گل لاله نیز یکی دیگر گیاهان مضر و زیبا می باشد. گل لاله دارای لاکتون های آلرژیک هستند در مقابل سنبل ها دارای الکالوییدهای مشابه هستند. بیشترین قسمت سمی این گیاهان پیاز آنهاست. اگر حیوان خانگی شما پیاز این گیاه را بجود علایمی همچون تحریکات دهان و مری و افزایش ترشح بزاق و استفراغ و اسهال را نشان می دهند که شدت علائم بسته به میزان مصرف آنها دارد.

مطالب مرتبط: چگونه سنبل را در گلدان بکاریم؟

کاشت دوباره پیاز سنبلی

بهترین روش کاشت پیاز گل لاله در گلدان و باغچه + زمان کاشت

گیاه سمی برای حیوانات : آلوورا (Aloe vera)

9 گیاه سمی و مضر برای حیوانات خانگی (سگ و گربه)

گیاه آلوورا یکی از گیاهانی می باشد که خواص بیشماری از جمله درمان سوختگی، سلامت پوست ، رطوبت رسانی و خواص دارویی بیشماری دارد اما در مقابل خواصی که برای انسان دارد همین اندازه مضر برای حیوانات می باشد. در صورتی که حیوانات برگ یا  ژل آن را بخورند، ساپوتین های موجود در این گیاه باعث مسمومیت آنها می شود که با علایمی مانند تغییر رنگ ادرار، پریشانی، اسهال، استفراغ، تشنج ماهیچه ها، بی اشتهایی نمایان می شود.