گیاه خواری به معنای پرهیز از خوردن گوشت جانوران است که ممکن است شامل پرهیز از غذاهایی مانند شیر، فراورده لبنی،تخم‌مرغ و عسل که خاستگاه جانوری دارند نیز بشود. چندین نوع گیاه‌خواری وجود دارد که بسته به نوع آن، جهت‌گیری گیاه‌خواران در برابر حیوانات دامی و فراورده‌های دامی متفاوت است. عده‌ای از گیاه‌خواران در کنار نخوردن یا کمتر خوردن فراورده‌های جانوری با آزار و کشتار آن‌ها نیز مخالفند.

برخی از گیاه خواران از پوشیدن لباس‌هایی مانند چرم، ابریشم و خز که از کشتن جانوران به دست آمده نیز پرهیز می‌کنند. دروگانیسم (Veganism) که گاهی «گیاه‌خواری کامل» هم نامیده می‌شود از همه فراورده‌های جانوری، چه از کشتن جانوران به دست آمده باشند و چه با بهره‌گیری از آن‌ها (مانند لبنیات، تخم مرغ، عسل، و…) پرهیز می‌شود.

امروزه در همهٔ کشورهای جهان گیاه خواران وجود دارند و در بعضی کشورها همانند هند، گیاه‌خواری دارای ریشه‌های تاریخی و مذهبی است.

بنر گل من و تو

چه گیاه‌خوار باشید و در فکر رفتن به سطح بالاتری از خوردن مواد غیرحیوانی و چه گوشتخواری که مدت‌ها است که خود را برای یک رژیم گیاهی آماده می کند، فرقی نمی کند؛ چراکه گیاه‌خواری تصمیم بزرگی در زندگی به حساب می آید. برای همین خوب است که قبل از هر گونه تغییر وضعیت و رفتن به سمت گیاه‌خوار شدن، از تغییرات عمده بیولوژیکی آن آگاه باشید؛ تا هنگامی که با آنها مواجه می شوید، هراس نداشته باشید.

فواید گیاه خواری

فواید گیاه خواری
فواید گیاه خواری

ریسک بیماری قلبی کاهش می‌یابد

سبک زندگی گیاهخواری سبب کاهش ریسک بیماری قلبی می شود. از آنجا که غذاهای این رژیم بدون کلسترول و عموم کم چرب هستند خطر بیماری قبلی را کاهش می دهند.

گیاه خواری و کاهش وزن

مطالعه‌ای در ۲۰۱۵ نشان داده است که گیاه‌خوار شدن عموما منجر به کاهش وزن می‌شود، اگر شما در حال تلاش برای از دست دادن وزن خود هستید، یک رژیک گیاهخواری می تواند بخش خوبی از برنامه شما را تشکیل دهد.

 

کمی نفخ پیدا می‌کنید

ترک ناگهانی گوشت و محصولات حیوانی، تمامی آنزیم‌های هضم مربوطه به آنها در روده‌تان را بیکار می‌کند. از طرف دیگر آنزیم‌های هضم مواد گیاهی به شدت سرشان شلوغ می‌شود. این وضع باعث عدم تعادل باکتریایی در روده می‌شود و پیامدش نفخ کردن است. اما نگران نباشید فقط کمی زمان لازم است تا همه چیز تنظیم و مشکل نفخ شما خود به خود حل شود.

در گیاه خواری ماهیچه‌های‌تان کمی باید صبور باشند

در گیاه خواری ماهیچه‌های‌تان کمی باید صبور باشند
در گیاه خواری ماهیچه‌های‌تان کمی باید صبور باشند

احتمالا می‌دانید که پروتئین برای ساختن و حفظ ماهیچه‌ها ضروری است. گوشت و تخم مرغ حاوی مقادیر بالایی از پروتئین در مقایسه با بیشتر مواد خوراکی هستند. پس مهم است که به عنوان یک گیاه‌خوار پروتئین را از حبوباتی مانند لوبیا، آجیل، توفو و سبزیجات برگ سبز دریافت کنید. اگر هیچ پروتئینی نگیرید ماهیچه‌ها ضعیف و کوچک می‌شوند.

بدن پروتئین‌های حیوانی را خیلی سریع‌تر از پروتئین گیاهی جذب و استفاده می‌کند. پس مطمئن شوید که در طول روز پروتئین کافی دریافت می‌کنید، خصوصا بعد از ورزش کردن زمان طولانی‌تری برای برگشتن به حالت اول لازم است چون ماهیچه‌های‌تان زمان بیشتری می‌خواهند تا پروتئین‌های گیاهی را استفاده کنند.

مزه چیزها عجیب می‌شود

«روی» در رژیم غذایی به زبان شما کمک می‌کند که قدرت خود را حفظ کرده و طعم و مزه را بهتر حس کند. اما قصه این است که روی عمدتا در گوشت قرمز و صدف‌ها پیدا می‌شود که مشخصا از دسترس گیاه‌خواران خارج است. پس جذب قابل توجه ماده معدنی روی با رژیم های غذایی گیاه خواری را نمی توان نادیده گرفت ، شما میتوانید نیاز بدن به ماده معدنی روی را با گنجاندن غلات، حبوبات و مغزه ها در رژیم غذایی تامین کنند.

 

صرف نظر از فواید این رژیم 

گیاه خواری
گیاه خواری

باید توجه داشت که رژیم گیاه خواری برای برخی افراد مناسب نیست به خصوص گروه های آسیب پذیر مانند زنان باردار و شیرده، کودکان، نوجوانان و ورزشکاران وجود دارد.