چرا کاکتوس من از بین میره؟ دلیل مرگ کاکتوس ها

دلیل مرگ کاکتوس ها و از بین رفتن کاکتوس
دلیل مرگ کاکتوس ها و از بین رفتن کاکتوس

دلیل مرگ کاکتوس و خراب شدن آن: یکی از اتفاقات ناخوشایند و بد برای هر کسی که به نگهداری گل و گیاه می پردازه از بین رفتن گیاه هست که در مواقعی میتوان با استفاده از روش های مختلف مثل قلمه زدن و روش های تکثیر دیگر گیاه جدید تولید نمود و جاگزین گیاهی که از بین رفته کرد ولی بهتره با دلایل مرگ کاکتوس آشنا شوید تا قبل از رسیدن به این مرحله مانع مرگ آنها شوید. با من همراه باشید تا موارد مهم رو بهتون بگم

علت مرگ کاکتوس

اگر به طور خلاصه بخوام بگم عمده دلیل مرگ کاکتوس آبیاری زیاد و کم، بیماری های قارچی، نور کم و زیاد،دمای نامناسب، نداشتن زهکشی مناسب در خاک و گلدان می باشد که هرکدام از این دلایل خود برای از بین رفتن گیاه شما کافی است که در ادامه تمامی موارد رو مورد بررسی قرار میدهیم

آبیاری زیاد و کم

اصلی ترین دلیل مرگ کاکتوس آبیاری زیاد می باشد همیشه اجازه بدین که خاک گلدان کاکتوس کاملا تا عمق 4 سانتی متری خشک بشه و سپس اقدام به آبیاری اون کنید به هیچ وجه روز برای آبیاری مشخص نکنید چون در شرایط مختلف زمان خشک شدن خاک متفاوت می باشد. این گیاهان آب را در داخل ساقه خود ذخیره میکنند پس آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه و ساقه گیاه خواهد شد. به هیچ وجه در فصل خواب و استراحت کاکتوس ها آنها را زیاد آبیاری نکنید.

بنر گل من و تو
آبیاری زیاد و کم کاکتوس و ساکولنت
آبیاری زیاد و کم کاکتوس و ساکولنت
آبیاری کم

درست هست که کاکتوس ها به آبیاری کم مقاوم هستد ولی این مقاومت هم به مقداری میتونه قابل تحمل باشه و اگر آبیاری به اندازه کافی صورت نگیرید کم کم گیاه شما دچار مرگ خواهد شد، درسته از بین رفتن گیاهان از آبیاری کم خیلی کمتر از آبیاری زیاد هست ولی خب میتونه تاثیر در طولانی مدت بر روی گیاه شما بگذاره. توجه داشته باشید در آبیاری کم ریشه به مرور از بین خواهد رفت و چون ریشه ای برای جذب آب وجود ندارد پس باعث پوسیدگی ساقه در گیاهان خواهد شد.

میتوانید گیاه را از محل پوسیدگی برش بزنید و در خاک بکارید که در مطلب تکثیر کاکتوس پوسیده به صورت کامل روند انجام این کار را توضیح دادیم

دلیل مرگ کاکتوس : بیماری های قارچی

یکی دیگر از دلایل از بین رفتن کاکتوس ها بیماری های قارچی هست که به علت آبیاری زیاد و همچنین بالا بودن رطوبت، نداشتن تهویه مناسب و انتقال بیماری از سایر گیاهان به کاکتوس اتفاق میوفتد و حدود 80 درصد ازبین رفتن کاکتوس ها بخاطر همین مشکل است. سعی کنید در آبیاری دقت لازم را داشته باشدی و گیاهانی که تازه خریداری میکند را به هیچ وجه خیلی سریع در کنار سایر گیاهان خود مخصوصا کاکتوس ها قرار ندهید تا اگر دچار بیماری هست به سایر گیاهان منتقل نشود.

گلدان خود را در محلی با تهویه خوب (هوا به خوبی رد و بدل شود) قرار دهید و در صورت بروز مشکل از قارچ کشهای موجود در بازار برای از بین بردن مشکل استفاده کنید.

علت مرگ کاکتوس : نور زیاد و کم

همانوطر که میدانید کاکتوس های گیاهانی بیابانی هستند پس برای رشد نیاز به نور زیاد دارند و در صورت کم شدن نور رشد خوبی نخواهند داشت و در نهایت منجر به از بین رفتن گیاه خواهد شد، اگر مشاهده کردید که گیاه شما به صورت علفی رشد میکند بدانید که نور آن کافی نیست.

درسته این گیاهان به نور زیاد احتیاج دارند ولی چون آنها را در شرایط گلخانه ای پروش داده اند به نور مستقیم خورشید حساس هستند و اگر در مقابل نور مستقیم خورشید قرار بگیرند دچار سوختگی خواهند شد و اگر این روند ادامه داشته باشید باعث مرگ آنها خواهد شد. سعی کنید پشت پنجر جنوبی و با نور فیلتر شده قرار بدهید.

نکته : به هیچ وجه یدفعه گیاه خود را به نور زیاد منتقل نکنید و این کا را آرام آرام انجام دهید.

نور مناسب برای کاکتوس
نور مناسب برای کاکتوس
نداشتن خاک مناسب

کاکتوس ها به تجمع آب در خاک بسایر حساس هستند پس یعی کنید خاکی با زهکشی بالا برای آنها فراهم کنید تا زمانی که گیاه را آیباری کردی آب اضافی از زیر گلدان خارج شود، خاک سنگین (خاک باغچه) باعث پوسیدگی ریشه گیاهان شما خواهد شد. پس یا از خاک های مخصوص کاکتوس استفاده کنید و یا از ترکیب پرلیت + ماسه +کوکوپیت استفاده کنید.

علت مرگ کاکتوس : دمای نامناسب

کاکتوس ها به اخلاف دما بسایر حساس هستند و دمای 5 الی 50 درجه را به خوبی تحمل میکنند ولی زمانی که دمای محل نگهداری آنها به زیر صفر برسد بافت داخلی گیاه که دارای آب فراوان است دچار یخ زدگی شده و گیاه از بین میرود. و همچنین اگر دما بالاتر از 50 درجه سانتی گراد شود بافت داخلی گیاه دچار پختگی شده و مرگ گیاه را به همراه خواهد داشت پس سعی کنید دمای مناسب با هر گیاه را برای آن فراهم کنید در انواع کاکتوس ها دمای تحمل متفاوت می باشد.

دمای مناسب کاکتوس
دمای مناسب کاکتوس

نیازهای گیاهان خود را بشناسید

هر گیاهی نیازهای خاص و منحصر به فرد خود را دارد و کاکتوس ها نیز از این قاعده مستثنا نیستند کاکتوس ها نیز دارای خصوصیت‌ها و نیازهای یکسانی مانند زمان آبیاری، دما نیستند پس قبل از خرید و نگهداری حتما نیازهای ۀنها را شناسایی کنید تا در نگداری آن دچار مشکل نشوید. حتما از فروشنده بخواهید نیازهای کامل گیاه را برای شما توضیح دهند و یا از سایت گل من و تو این نیازها را مورد بررسی قرار دهید.

کلام آخر

هیمشه به گیاهان خود عشق بروزید و با آنها مهربان باشید چون آنها موجوداتی زنده هستند و احساسات شما را نیز درک خواهند کرد، کاکتوس ها گیاهانی بسیار کم توقع هستند و با اندک توجهی به نیازهای نگهداری آنها میتوانید به راحتی آنها را پرورش دهید و در خانه از زیبایی های خاص آنها استفاده کنید.

سایر مطالب مربوط به کاکتوس ها :

تمام نکات نحوه صحیح و زمان مناسب آبیاری کاکتوس

چطور شرایط گلدهی کاکتوس را فراهم کنیم؟

انواع روش های تکثیر کاکتوس در خانه