آشنایی با فواید و خواص نخود فرنگی

آشنایی با فواید و خواص نخود فرنگی
نخود فرنگی

نخودفرنگی در واقع دانه یا تخم کروی شکل ریزی است که از گیاه نخود سبز بدست می آید. نام علمی این گیاه Pisum sativum است. دانه‌های نخود فرنگی داخل کیسه‌هایی قرار دارند. این گیاه معمولاً در فصول سرد سال یعنی از شروع زمستان تا اوایل تابستان زراعت و کشت می‌شود. از دیرباز از نخود فرنگی برای پخت‌وپز استفاده می کردند. صرف نظر از این که نخودفرنگی سرشار از پروتئین می‌باشد، مقدار زیادی ویتامین و املاح نیز در آن یافت می‌شود. از این رو این گیاه خواص و فواید فراوانی برای بدن دارد. در این مطلب با گوشه ای از خواص نخود فرنگی آشنا می شویم.

خواص نخود فرنگی :

دیابت و قند خون

نخود فرنگی شاخص گلیسمی نسبتا کمی دارد و پس از مصرف قند خون را افزایش نمی دهد. همچنین مقادیر بالای فیبر و پروتئین موجود در نخود فرنگی با کاهش هضم قند می تواند به کنترل قند خون افراد دیابتی کمک کند.

از طرفی مقادیر بالای ویتامین های K، A و C و منیزیم موجود در نخود فرنگی خطر ابتلا به دیابت را در افراد کاهش می دهد. همچنین مواد ضد التهاب و آنتی اکسیدانی مقاومت نسبت به انسولین را کاهش می دهند.

لاغری و کاهش وزن

نخود فرنگی یکی از سبزیجات کم چرب با کالری پایینه که برای کاهش وزن و لاغری مفید است.

بنر گل من و تو

علاوه بر این نخود فرنگی حاوی مقدار بسیار عالی فیبر و ویتامین است. فیبر موجود در نخود فرنگی سبب کاهش اشتها شده و با جلوگیری از پرخوری باعث کاهش وزن و لاغری می شود.

سرماخوردگی

نخود فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، روی، مس و منگنز است. این مواد سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از ابتلا به سرماخوردگی پیشگیری می کنند.

 

زخم معده و دستگاه گوارش

نخود سبز دارای مقادیر بالای فیبر است که هضم غذا را بهبود می بخشد، زخم معده را درمان می کند و به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند. به علاوه فیبر موجود در نخود فرنگی خطر ابتلا به بیماری های شایع گوارشی مانند بیماری التهابی روده، سندرم روده تحریک پذیر و سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.

آشنایی با فواید و خواص نخود فرنگی
نخود فرنگی

 

یبوست

مقادیر بالای فیبر موجود در نخود فرنگی موجب بهبود حرکات روده می شود. بنابراین برای پیشگیری و درمان یبوست مفید است.

 

چربی خون، فشار خون و قلب

پتاسیم و منیزیم موجود در نخود فرنگی برای کاهش فشار خون بالا مفید است. بنابراین از بیماری های قلبی و عروقی پیشگیری می کند.

از طرفی مقادیر بالای فیبر موجود در نخود سبز سبب کاهش کلسترول بالا و چربی خون شده و از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی پیشگیری می کند. نخود سبز همچنین حاوی مقادیر بالای فلاونول ها، کاروتنوئید ها و ویتامین C می باشد که خطر حمله ی قلبی، آترواسکلروزیس و سکته قلبی را کاهش می دهد.

به علاوه مقادیر زیاد ویتامین B1 و فولات، B2، B3 و B6، سطوح هموسیستئین را کاهش می دهند که عامل خطر بیماری های قلبی هستند.

 

مقابله با پیری پوست:

آنتی اکسیدان هایی که در نخود فرنگی وجود دارند مثل فلانوئیدها، کاتچین، اپیکاتچین، کاروتنوئید، آلفا کاروتن و غیره برای جلوگیری از فرآیند سالخوردگی پوست مفید هستند.

 

عوارض جانبی نخود فرنگی:

– نخود فرنگی یکی از غذا های ممنوعه در بیماران مبتلا به فاویسم می باشد، نخود فرنگی ممکن است در برخی افراد سبب فاویسم شود.

– نخود فرنگی حاوی ماده ای به نام پورین است که می تواند علائم بیماری نقرس را تشدید کند.

– نخود فرنگی باعث افزایش شیر مادر در مادران شیرده می شود اما گفته می شود که برخی مواد غذایی از جمله نخود فرنگی می تواند باعث ایجاد ناراحتی گوارشی در نوزادان شوند.