آموزش کاشت کلم پیچ در گلدان مرحله به مرحله

کاشت کلم پیچ در گلدان
کاشت کلم پیچ در گلدان

آموزش کاشت کلم پیچ در گلدان : شاید تا حالا خیلی از کلم پیچ که به همون کلم برگی هم معرف هست استفاده کردید آیا به این فکر کردید که اون رو توی خونه پرورش بدید؟ میخوام بهتون نحوه کاشت کلم در خانه و گلدان رو آموزش بدم تا بتونید خیلی راحت اونو بکارید و به صورت ارگانیک ازش استفاده کنید پس با من همراه باشید

مختصری در خصوص کلم پیچ

نام علمی این گیاه Brassica oleracea که بومی اروپا هست، این نوع کلم دارای سه گونه مختلف است که میتونه هر سه گونه را در خانه پرورش بدید این سه گونه عبارتند از : كلم پيچ سفيد (B.o.var.c.f. alba) كه مهمترين سبزي اين گروه است، كلم پيچ قرمز (B.o.var.c. f. rabra) ، كلم پيچ ميلان (B.o.var.c. f. sabuda) كه داراي برگهاي ناصاف و مجعد با رنگ سبز متمايل به آبي است.

زمان کاشت کلم پیچ

بهترین زمان برای کاشت این گیاه اوایل بهار می باشد ولی اگر بتونید شرایط ایده آل رشد اون رو توی خونه فراهم کنید هر زمانی که دوست داشته باشید میتونید توی خونه بکارید. برای  کاشت هم میتویند به سه روش عمل کنید.

بنر گل من و تو

 الف) کاشت مستقیم بذر در گلدان، باغچه و مزرعه

ب) کاشت در خزانه فضای باز: که این روش مرسوم ایران است.

ج) کاشت در شاسی سرد: که باعث کوتاه شدن دوره رشد محصول می گردد.

نکات کاشت و نگهداری کلم پیچ :

خاکی که کلم پیچ در آن رشد می کند، باید همیشه مرطوب باشد.خاک باید تخلخل بالایی داشته باشد. سنگ های کوچک و بزرگی در زیر گلدان قرار دهید. مخلوط کمپوست و کود حیوانی را روی خاک بریزید. PH خاک باید بین ۶.۵ تا ۷.۵ باشد. بهتر است PH خاک بازی باشد. پس برای بالا رفتن آن، مقداری آهک به آن اضافه کنید.

کاشت کلم پیچ در گلدان
کاشت کلم پیچ در گلدان

نحوه کاشت کلم پیچ در گلدان

تکثیر و ازدیاد کلم پیچ، از طریق بذرهایی که به شکل ریز و گرد هستند، صورت می گیرد. این بذر ها بعد از کاشت در عمق ۲ سانتی متری گلدان، به دمای ۱۳ تا ۱۵ درجه ی سانتی گراد احتیاج دارند. چون در غیر این صورت بذر ها جوانه نمی زنند.

بعد از تهیه ی بذر ها از فروشگاه، آن ها را به مدت ۲۴ ساعت خیس کنید. همچنین لازم است سطح خاک تمیز و عاری از هرگونه ترکیبی باشد. خاک مورد استفاده ترکیب کوکوپیت و پیت ماس می باشد.

در مرحله ی اول خاک را درون گلدان بریزید. سپس بذر ها را در عمق یک سانتی متری گلدان بکارید. بعد از ریختن دوباره ی خاک روی بذر ها، سطح خاک را با آب پاش مرطوب کنید. مناسب ترین دما برای رشد بذر های کلم پیچ، بین دمای ۲۰ تا ۲۵ است.

بعد از این که ارتفاع بذر ها به ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر رسید، می توان آن ها را به مکان دیگری انتقال داد. البته می توانید از همان مرحله ی اول، بدون کاشت بذر در گلدان، آن را در زمین بزرگی بکارید.

برای کاشت بذر کلم پیچ در زمین اصلی، باید گودال هایی با عمق ۳ سانتی متر ایجاد کرد. توجه کنید که حتما بذر ها با فاصله از هم کاشته شوند. اگر فاصله ی بذر ها ۵۰ سانتی متر باشد، مناسب است. می توانید بذر ها را به صورت ردیفی یا افقی بکارید. در کاشت ردیفی بین هر دو بذر، حداقل ۵۰ سانتی متر فاصله قرار دهید. فاصله نباید از ۱۰۰ سانتی متر بیشتر باشد.

کاشت کلم
کاشت کلم

نیازها و نحوه نگهداری از کلم پیچ

آبیاری:

خاکی که بذر کلم پیچ در آن کاشته می شود، باید همیشه مرطوب باشد. اما خیسی بیش از حد خاک به ریشه ی گیاه آسیب می زند و در نهایت دچار پوسیدگی می شود. توجه کنید که گلدان باید دارای زهکشی مناسب باشد تا آب اضافی از طریق آن خارج شود.

کود دهی:

خاکی که بذر کلم پیچ در آن کاشته می شود، به کود احتیاج دارد‌. می توانید کوددهی را هفت روز یکبار یا یک روز در ماه با یک برنامه ی منظم انجام دهید‌‌

انتخاب گلدان برای کاشت:

نیازی نیست برای کاشت کلم پیچ از گلدان خیلی بزرگی استفاده کنید. این گیاه دارای ریشه های سطحی است. به همین جهت رشد آن در گلدان سایز متوسط هم، به خوبی انجام می شود.
مناسب ترین گلدانی که می توانید انتخاب کنید، گلدانی است که ارتفاع و قطر آن سی سانتی متر باشد. نکته ی مهم دیگری که وجود دارد این است که مراقب باشید خاک گلدان نیمه سبک، غنی و دارای زهکشی مناسب باشد.

آیا شما هم تجربه کاشت کلم پیچ در منزل رو دارید؟ حتما نظر و تجربه خودتون رو در بخش دیدگاه ها مطرح کنید.

مطالب مرتبط :

آموزش کاشت گل کلم در گلدان و باغچه گام به گام

آموزش کامل پرورش و کاشت قارچ در گلدان

کاشت فلفل دلمه ای در گلدان و باغچه