0 تا 100 شرایط نگهداری آگلونما نقره ای در خانه برای رشد فوق العاده + بررسی مشکلات

نگهداری آگلونما نقره ای در خانه
نگهداری آگلونما نقره ای در خانه

شرایط درست نگهداری آگلونما در خانه و محل کار : میتونم به جرئت بگم که آگلونما نقره ای که گیاه همیشه سبز چینی هم بهش میگن یکی از کم دردسرترین گیاهان آپارتمانی است که میتونید در خانه و محل کار از اون نگهداری کنید، تقریبا هیچ شرایط خیلی خاصی برای نگهداری نیاز نداره، کافیه براش نور خوب و آبیاری منظم فراهم کنید تا شاهد رشد عالی اون باشید، هرچند میتونه نور کم رو هم تا حدودی تحمل بکنه و به راحتی داخل آب هم اون رو میشه نگهداری کرد. من خودم عاشق نقوش زیبایی هستم که روی برگهای این گیاه میتونید ببنید که با فراهم شدن نور خوب این نقوش جذابتر هم میشن

این گیاه رو میشه یک گزینه عالی برای اتاقل کار و روی میز خودتون بدونید، چون آگلونما نقره ای در اندازه های مختلف میتونید در بازار پیدا کنید و برای میز کار عالی جواب میده، این گیاه ابتدا در آسیای شرقی بود که در حدود سال 1800 به کشور انگلستان برده شد و از اون موقع به بعد به گیاه آپارتمانی تبدیل شد که در اکثر خونه ما ایرانی ها هم میشه پیداش کرد. راستی میتونم بگم که اگر شما هم در نگهداری گل و گیاه آپارتمانی مبتدی هستید آگلونما بهترین گزینه شما خواهد بود.

گیاه آگلونما نقره ای زیبا
گیاه آگلونما نقره ای زیبا

بیاید با آگونما نقره ای بیشتر آشنا بشیم

آگلونما نقره ای به انگلیسی میشه “Aglaonema “Silver Bay که بومی شرق آسیا بوده و از خانواده شیپوری ها هست. این گیاه دارای برگ های بیضی شکل است که از مرکز گیاه باز میشه و به سمت بیرون رشد میکنه، اگر رسیدگی خوبی داشته باشید اندازه برگهای اون 12 الی 30 سانتی متر خواهد رسید. این گیاه در مناطق بومی خودش و زمانی که به بلوغ میرسه میتونه ارتفاعی حدود 1.2 متر داشته باشه. ساقه و برگهای آگلونما نقره ای نیمه براق به رنگهای سبز تیره، سبز روشن و نقره ای هستند.

بنر گل من و تو

علاوه بر زیبایی، به پاکسازی و تصفیه هوا خانه و محل کار هم میتونید از آگلونما استفاده کنید (گیاهان تصفیه کننده هوا) این گیاه میتونه به راحتی بنزن (موجود در پلاستیک، رزین، الیاف مصنوعی، رنگ، مواد شوینده و غیره) و همچنین فرمالدئید را از محیط پاکسازی کنه. فرمالدئید یک ماده شیمیایی بی رنگ با بوی قوی است که اغلب در ساخت انواع محصولات از جمله محصولات چوبی مانند کابینت، مبلمان، تخته سه لا، تخته خرده چوب و کفپوش لمینت استفاده میشه، بریم در ادامه نحوه نگهداری و نیازهای آگلونما نقره ای رو با هم بررسی کنیم.

نام علمی گیاه Aglaonema Silver Bay
نام های رایجآگلونما نقره ای ، همیشه سبز چینی
PH مناسب خاکخاک کمی اسیدی رو دوست داره
رنگ گلهاسفید
سمیتبرای انسان و حیوان خانگی سمی است
جدول مشخصات آگلونما نقره ای

آیا آگلونما نقره ای سمی است؟

بله، ساقه و برگ های آگلونما نقره ای سمی است و حاوی کریستال اگزالات کلسیم است که میتونه موجب، حالت تهوع، اسهال، استفراغ، تحریک، بثورات پوستی و مشکل در تنفس بشه.سعی کنید یان گیاه و سایر گیاهان سمی رو از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگهداری کنید.

شرایط درست نگهداری آگلونما نقره ای

گیاه هیمشه سبز چینی نگهداری خیلی سختی نداره و با فراهم کردن حداقل ها برای اون میتونید شاهد رشد عالی اون باشید ولی در حالت کلی به محلی با نور متوسط به بالا آبیاری متوسط زمانی که خاک تا عمق 2 الی 3 سانتی متر خشک شد و دمای معمول اتاقل با خاک که زهکشی خوبی داشته باشه نیاز داره در ادامه تک تک موارد رو به صورت جداگانه برری میکنیم.

شرایط نگهداری آگلونما نقره ای
شرایط نگهداری آگلونما نقره ای

آگلونما نقره ای چقدر آبیاری کنیم؟

آگلونما نیاز خیلی زیادی به آبیاری مدام نداره و از آبیاری زیاد بدش میاد پس حتما قبل از آبیاری خاک گلدان رو چک کنید که به اندازه 2 الی 3 سانتی متر خشک شده باشه و بعد اقدام به آبیاری مجدد کنید، همچنین یادتون باشه که گیاه رو باید زمان آبیاری سیراب کنید، به این معنی که بعد از آبیاری آب اضافی از زیر گلدون خارج بشه و اون آب خارج شده رو دور بریزید. در ضمن یادتون باشه که آبیاری کم هم کم کم باعث از بین رفتن ریشه و مرگ گیاه خواهد شد.
آبیاری زیاد و یا جمع شدن آب در کف گلدان به مرور باعث پوسیدگی ریشه گیاه خواهد شد. زرد شدن گیاه رو جدی بگیرید و اولین دلیل در آبیاری بدونید همچنین بیحال شدن و افتادگی برگهای اگلونما میتونه از آبیار کم باشه که اگر مدت زمان طولانی تری هست که گیاه رو آبیاری نکردید برای رفع شوک وارد شده گیاه رو به مدت 20 دقیقه داخل تشت آب قرار بدی تا از کف آب مورد نیاز رو جذب بکنه، این گیاه بومی مناطق گرمسیری است و رطوبت رو دوست داره ولی به هیچ وجه منظور از رطوبت این نیست که خاک همیشه خیس و باتلاقی باشه

آگلونما نقره ای چقدر نور نیاز داره؟

این گیاه نه خیلی زیاد باید در معرض نور مستقیم باشه و نه خیلی در جایی که نور کم دریافت کنه، این گیاه نور متوسط رو دوست داره ولی توجه داشته باشید که نوری که برای گیاه فراهم میکنید باید غیر مستقیم و فیلتر شده باشه، روزانه حداقل 6 الی 8 ساعت نور فیلتر شده براش کافیه، این گونه از آگلونما میتونه نور کم رو هم تحمل بکنه ولی یادتون باشه که در این شرایط فقط زنده خواهد موند و نباید انتظار رشد عالی از اون داشته باشید.
نور زیاد و مستقیم خورشید هم باعث سوختگی در برگهای گیاه خواهد شد، سعی کنید گیاه رو در مکانی قرار بدید که پشت پرده باشه یا شیشه مات باشه و یا حداقل 1 متر از پنجره فاصله داشته باشه، اگر داخل خونه نور کافی ندارید بهتره از نور مصنوعی برای رشد بهتر این گیاه استفاده کنید.

بهترین خاک برای کاشت و نگهداری آگلونما نقره ای چیه؟

خاک ایده آل برای همیشه سبز چینی نقره ای باید دارای ویژگی هایی چون تخلخل بالا، نگهداری رطوبت، زهکشی بالا باشد، این گیاه به هیچ وجه نمیتونه در خاک سنگین رشد دشاته باشه و بعد از مدتی ریشه ها دچار بیماری قارچی خواهند شد. بهترین ترکیب برای خاک این گیاه میتونه ترکیب کوکوپیت + پرلیت + پیت ماس و کمی خاک باغچه باشه، البته میتونید از ترکیب های آماده موجود در بازارهم استفاده کنید که حتما موقع خرید اون رو ضدعفونی کنید (ضدعفونی کردن خاک گلدان) و از برنهای معتبر خرید کنید. از ترکیب پیشنهادی زیر هم میتونید استفاده کنید :

  • دو قسمت پیت ماس
  • یک قسمت کوکوپیت
  • یک قسمت پوست درخت یا خاک ارکیده
  • یک قسمت پرلیت یا ورمیکولیت

ترکیبی که معرفی کردم هم زهکشی بالای داره، هم رطوبت رو در خودش نگهداری میکنه و هم هوادهی به ریشه رو به خوبی انجام میده. یک رابطه مستقیم بین نور، آبیاری وجود داره که اگر میزان نور دریافتی کم باشه خک دیرتر خشک شده و خاک مدت طولانی تری مرطوبت خواهد ماند و یه هیمن خاطر میگیم که زمان برای آبیاری مشخص نکنید.

نگهداری همیشه سبز چینی
نگهداری همیشه سبز چینی

بهترین دما برای نگهداری آگلونما نقره ای چقدر هست؟

گیاه آگلونما نقره ای میتونه دمای بین 16 الی 29 درجه سانتی گراد رو تحمل بکنه ولی با بالا رفتن دما (23) باید میزان آبیاری و رطوبت محیط افزایش پیدا کنه و همچنین دمای پایین تر از 12 درجه سانتی گراد رو هم نمیتونه تحمل بکنه پس اگر در مناطق سردسیر زندگی میکنید حتما گیاه رو به داخل خونه بیارید و هیچ وقت کنار پنجره و چسبیده به شیشه قرار ندید. در ضمن به هیچ وجه در مقابل باد کولر و کنار وسایل گرمایشی قرار ندید.

زمان و نحوه کوددهی همیشه سبز چینی نقره ای

بهترین زمان برای تغذیه و کوددهی این گیاه فصل بهار که فصل رشد گیاه است تا اواخر تابستان می باشد و میتونید در این مدت گیاه رو یکبار با هیومیک اسید و سپس با کود های محلول در آب آبیاری کنید، روند کوددهی هم میتونه هر دو الی سه هفته یکبار انجام بشه، فقط یادتون باشه که در فصول سرد سال و زمان استراحت گیاه کوددهی رو متوقث کنید. میتونید از کود سه بیست برای کوددهی استفاده کنید، شاید این سوال براتون پیش بیاد که چه کودی رو از کجا تهیه کنیم که خیالمون ازش راحت باشه، ما در فروشگاه گل من و تو تمامی کود و سم ها رو تست کردیم و با خیال راحت میتونید خرید کود گیاهان آپارتمانی خودتون رو انجام بدید.

آگلونما نقره ای چقدر رطوبت نیاز داره؟

این گیاه عاشق رطوبت است و هرچقدر رطوبت بالایی براش فراهم کنید (شرایطی نزدیک به مناطق بومی خودش) رشد گیاه و شکل برگ ها عالی خواهد شد. من پیشنهاد میکنم که حداقل براش 50 درصد رطوبت فراهم کنید (در مطلبی جداگانه در خصوص روش های تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی صحبت کردیم که حتما مطالعه کنید). میتونید با غبارپاشی اصولی، ساخت جزیره و یا دستگاه بخور سرد رطوبت مورد نیاز گیاه رو براش فراهم کنید، البته این رو هم بگم که در رطوبت معمول اتاق هم میتونه رشد داشته باشه ولی با افزایش دما حتما میزان آبیاری و رطوبت محیط رو افزایش بدید.

آیا آگلونما نقره ای نیاز به هرس دارد؟

این گیاه نیاز به هرس چندانی ندارد ولیهر گونه برگ و ساقه مرده، تغییر رنگ داده شده (زرد و قهوه ای)، آسیب دیده یا بیمار را با قیچی یا چاقوی تیز و استریل شده از گیاه مادری جدا کنید. همچنین بهتره برگهای گیاه رو هر چند وقت یکبار با دستمال مرطوب تمیز کنید تا عمل فتوسنتز به خوبی انجام بشه

هر چند وقت یکبار گلدان آگلونما را تعویض کنم؟

این گیاه رشد آنچنان سریعی نداره و میتونید به طور متوسط هر دو الی سه سال یکبار گلدان اون رو با یک گلدانی که فقط یک سایز بزرگتر باشه تعویض کنید. این کار بهتره در فصل بهار که گیاه تازه میخواد شروع به رشد کند انجام بدید ولی توجه داشته باشید که داخل خانه و با فراهم کردن شرایط گلخانه ای میتونید هر فصلی این کار رو انجام بدید. توجه داشته باشید که زمان تعویض گلدان اینگونه مشخص میشه که حداقل 2 سال از آخرین تعویض گلدان گذشته و یا رشد گیاه با فراهم کردن تمام شرایط متوقف شده است.

تکثیر آگلونما نقره ای
تکثیر آگلونما نقره ای

نحوه تکثیر آگلونما نقره ای در خانه

قبلا در مطلبی جداگانه نحوه تکثیر آگلونما رو بررسی کریدم که پیشنهاد میکنم حتما مطالعه کنید ولی اگر بخوام به صورت خلاصه نحوه تکثیر آگلونما نقره ای رو برای شما شرح بدم باید گفت که شما میتونید این گیاه رو با استفاده از قلمه های ساقه یا تقسیم بوته تکثیر کنید. هر دو روش بسیار ساده است که میتونید در فصل بهار و در داخل خانه هر فصلی این کار رو انجام بدید.

تکثیر آگلونما نقره ای از طریق تقسیم بوته

بهترین روش تکثیر آگلونما نقره ای با این روش زمانی است که شما گیاه رو میخواهید تعویض گلدان کنید، اگر گیاه شما به اندازه ای بزرگ و بالغ شده که نیاز به تعویض گلدان داره در زمان تعویض میتونید گیاه رو به دو قسمت یا بیشتر تقسیم کنید و هر قمت رو در یک گلدان بکارید. برای این کار کافیه گیاه رو از گلدان خارج کنید و خاک اطراف ریشه رو تا جایی که میتونید جدا کنید و ساقه ای که حداقل 3 برگ داشته باشه رو جدا نید و در گلدان جدید بکارید.

تکثیر آگلونما از طریق قلمه ساقه

از دیگر روش های تکثیر آگلونما نقره ای تکثیر از طریقه قلمه زدن ساقه گیاه است برای این کار کافیه که شما با استفاده از یک چاقوی تیز و استریل شده ساقه ای که بین دو گره رشد کرده را برش بزنید و سپس این قلمه را در داخل آب یا پرلیت قرار بدید تا ریشه بزنه و سپس قلمه ریشه دار شده را به گلدان و خاک منتقل کنید.

مشکلات رایج و بیماری های آگلونما نقره ای

گیاه همیشه سبز چینی تقره ای خیلی کم دچار بیماری میشه و با رعایت نکات گفته شده در بالا احتمال بیماری در گیاه و وجود مشکل کاهش پیدا خواهد کرد ولی زمانی که گیاه دچار بیماری شد به هیچ وجه عجله نکنید و با کمی صبوری میتونید گیاه رو نجات بدید. بریم و برخی از مشکلات رایج آگلونما نقره ای رو بررسی کنیم، هرچند در مطلبی جداگانه در خصوص مشکلات و بیماری آگلونما صحبت کردیم که حتما مطالعه کنید.

علت زرد شدن برگ آگلونما نقره ای در زمان رشد چیست؟

این مشکل میتونه از آبیاری زیاد و یا نداشتن زهکشی مناسب باشه، اگه متوجه شدید که برگ‌های گیاه شما زرد شده و از ته دچار ریزش شده نشون میده آبیاری زیاد بوده و کم کم ریشه ها در حال پوسیده شدن هستند که باید خیلی سریع مشکل رو رفع کنید.
برای رفع مشکل : ابتدا میزان آبیاری رو کاهش بدید ریشه رو بررسی کنید که اگر پوسیده بود قسمت های پوسیده رو جدا کنید و سپس گیاه رو با قارچ کش آبیاری کنید، در کنار این موارد آبیاری رو زمانی انجام بدید که خاک به اندازه 2 الی 3 سانتی متر خشک شده باشه و بعد از آبیاری آب اضافی هم از زیر گلدان خارج بشه

علت قهوه ای شدن نوک و لبه برگ ها چیست؟

اگر نوک یا لبه‌ برگ‌ها قهوه‌ای بشن نشون میده که دما محل نگهداری بالاست و رطوبت محیط هم کم شده در کنار این موارد میتونه از دریافت نور مستقیم هم این مشکل پیش بیاد.
برای رفع مشکل : این گیاه به محلی با دمای معمول اتاق و رطوبت 40 الی 70 درصد نیاز داره پس سعی کنید با غبارپاشی اصولی ، ساخت جزیره رطوبت رو افزایش بدید و آبیاری رو هم چک کنید که به موقع انجام بشه، و اگر گیاه در معرض نور مستقیم خورشید هست حتما اون رو به محلی با نور فیلتر شده منتقل کنید.

دلیل ایجاد لکه خاکستری روی برگ آگلونما چیست؟

وجود لکه های خاکستری روی برگ آگونما مخصوصا روی برگ های مسن تر، نشون میده که گیاه شما در دمای خیلی پایین قرار داشته و حتما باید گیاه رو به محلی با دمای بالاتر از 16 درجه سانتی گراد منتقل کنید.

علت پرپشت شدن یک طرف از گیاه چیست؟

این مشکل بیشتر مواقع بخاطر دریافت نور از یک سمت است، یعنی نور به تمتمی قسمت های گیاه به صورت یکسان نمیرسه
برای رفع مشکل : برای رفع مشکل کافیه هر هفته گیاه رو به اندازه 45 درجه بچروخانید تا تمامی قسمت های گیاه نور یکسانی رو دریافت کنند.

علت قهوه ای شدن پایین برگها آگونما چیست؟

این مشکل رایج هست و دلایل نگران کننده ای ندارند، فقط کافیه است که برگهایی که دچار مشکل شده رو از گیاه جدا کنید.

برگ آگلونما نقره ای
برگ آگلونما نقره ای

آفت های رایج آگلونما نقره ای کدام است؟

این رو به یاد داشته باشید که اگر دوست دارید یک گیاه سرحال و بدون بیماری داشته باشید، باید به طور مرتب آنها را بررسی کنید. من خودم هر بار که گیاهی را آبیاری می کنم، تمام بخش های اون رو بررسی مکینم حتی زیر برگها که دچار بیماری یا آفت نشده باشه. وقتی مشاهده میکنید که به یکباره گیاه شروع به بیحال شدن، زرد کردن برگها، سوراخ شدن برگها و ایجاد لکه روی برگها داره بدونید که گیاه دچار افت شده که داره از شیره گیاه برای زنده موندن خودش تغذیه میکنه که در ادامه تک تک موارد رو بررسی میکنم

شپشک‌ آرد آلود: اگر روی ساقه و جایی که برگ به ساقه متصل میشه گلوله های کوچک پنبه ای سفید دیدید بدونید که گیاهتون دچار شپشک شده و باید هرچه سریعتر اون رو رفع کنید در غیر این صورت گیاه رو نابود میکنه که ابتدا با استفاده از گوش پاک کن و الکل اون ها رو از روی ساقه پاک کنید و سپس با استفاده از سموم اون رو از بین ببرید.
فلس روی برگها : فلس ها برآمدگی های تیره رنگی هستند که خودشون رو به ساقه و برگ می چسبانند. دیدن اینها بسایر سخت هت و باید خیلی به برگ و ساقه دقت کنید. اسن موجودات مستونند در رنگهای مختلف ظاهر شوند اما اغلب از نظر ظاهری مایل به قهوه ای هستند.
شته آفت دیگر برای آگلونما: اگه گیاهان خودتون رو در فضای باز قرار میدید احتمال مبتلا شدن به بیماری شته زیاد هست شته ها حشرات کوچکی هستند که همراه با رنگ سیاه در سایه های زرد، سبز، قهوه ای و صورتی نیز در سطح زیرین برگها دیده میشوند.
کنه های عنکبوتی : اگر نقاط ریز متحرک سیاه یا قرمز زیر برگ یا ساقه مشاهده کردید بدونید گیاهتون دچار آفت کنه شده. در بعضی مواقع ممکن است فقط متوجه یک لایه قرمز رنگ در قسمت پایین برگ ها بشید که در این مورد باید حتما گیاه رو سمپاشی کنید.

جمع بندی نگهداری آگلونما نقره ای

ابتدا بگم که این گیاه سمی است و باید دور از کودکان و حیوانات خانگی نگهداری شود، آگلونما نقره ای نگهداری بسیار ساده ای داره و با فراهم کردن نور خوب و آبیاری منظم شاهد رشد اون خواهید بود. انواع مختلفی آگلونما وجود داره که این گونه ابتدا وارد ایران شد ولی الان گونه های مختلفی از اون رو میتونید در گل فروشی ها تهیه کنیدو اگر سوال، مشکل یا تجربه ای در نگهداری همیشه سبز چینی دارید حتما در بخش دیدگاه برای ما بنویسید تا کارشناسان گل من و تو در سریعترین زمان پاسخ شما را ارسال کنند.