انواع دیفن باخیا؛ معرفی 20 از گونه های مختلف دیفن باخیا + عکس

انواع دیفن باخیا - گونه های دیفن باخیا
انواع دیفن باخیا - گونه های دیفن باخیا

انواع دیفن باخیا: شاید از دیفن باخیا بتوان به عنوان یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی نام برد که از قدیم الایام در اکثر خانه های ایرانی مهمان است. این گیاه سمی بوده و باید دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگه داشته شود. اگر چه با شنیدن نام دیفن باخیا، گونه‌ی رایج آن در ذهن شما مجسم شود، اما بد نیست بدانید که این گیاه زیبا گونه های مختلفی دارد که ممکن است کمتر به آن پرداخته شده باشد.

ما در این قسمت از گل من و‌ تو سعی داریم ضمن معرفی و شرح مختصری از شرایط نگهداری این گیاه، انواع گونه های دیفن باخیا موجود در دنیا را به شما معرفی کنیم، اگر شما نیز به این گیاه بی نظیر علاقه مندید در ادامه با ما همراه باشید.

مشخصات دیفن باخیا

نام فارسی ؛ سم برگ
نام لاتین ؛ Dumb Cane
نام علمی ؛ Dieffenbachia
زادگاه ؛ برزیل
ویژگی خاص ؛ تمام قسمت ها سمی است . همیشه سبز
درجه سختی نگهداری ؛ کم
خانواده ؛ گل شیپوریان

بنر گل من و تو
انواع گونه های دیفن باخیا
انواع گونه های دیفن باخیا

شاید قبل از معرفی انواع واریته های دیفن باخیا، بد نباشه به طور مختصر شرایط نگهداری این گیاه رو مجددا مرور کنیم.

شرایط نگهداری از انواع گونه های دیفن باخیا

ما در مطلبی جداگانه به بررسی و نحوه نگهداری از دیفن باخیا پرداختیم که پیشنهاد میکنم حتما مطالعه کنید ولی در ادامه به صورت خلاصه برخی از نیازهای آن را بیان میکنیم

نور ؛ متوسط‌ و غیر مستقیم بهترین محل برای نگهداری این گیاه پشت پنجره جنوبی است.

آبیاری ؛ تابستان هفته ای ۲ بار ، زمستان هفته ای ۱ بار البته این که زمان برای آبیاری مشخص کنیم کار جالبی نیست و هر زمان خاک گلدان تا عمق 2 الی 3 سانتی متری خشک شد بهش آب بدید.

درجه حرارت مطلوب ؛ ۱۲ تا ۱۸ درجه سانتی‌گراد

کود دهی ؛ 30 گرم در لیتر دو هفته یکبار از فروردین تا آبان

خاک ؛ مخلوطی از سه قسمت خاک جنگلی و یک قسمت خاک معمولی + قلیایی تا کمی اسیدی

رطوبت ؛ هفته ای یک بار غبار پاشی کنید

در ادامه ۲۰ نوع از انواع واریته های دیفن باخیا رو برای شما آوردیم که ممکنه تا حالا باهاشون آشنا نشده باشید .

برخی از اسامی فارسی زیر، ترجمه تحت اللفظی نام لاتین گیاه می‌باشد، لذا بیشتر نام انگلیسی گیاه را مد نظر داشته باشید.

1. دیفن کاملیا (Dieffenbachia Camille)

یکی از رایج ترین و زیباترین انواع دیفن ها ، دیفن کاملیا است. این گیاه همیشه سبز برگ های پهن بزرگی دارد که در مرکز آهکی و در حواشی سبز رنگ است. نسبت به تهویه هوا و آبیاری زیاد، حساس است. بین دو آبیاری این نوع دیفن ، اجازه دهید خاک به خوبی خشک شود.

انواع دیفن باخیا - Dieffenbachia Camille
انواع دیفن باخیا – Dieffenbachia Camille

2. دیفن استتار (Dieffenbachia Camouflage)

دیفن استتار، نوعی از دیفن باخیا با برگ هایی جذاب و به رنگ سبز روشن است که با رگه های کرم رنگ تزیین شده. می‌تواند طیف های مختلف نور خورشید از جزیی تا زیاد ِ غیر مستقیم را تحمل کند و حتی در سایه به رشد خود ادامه دهد. اگر شرایط نگهداری این نوع دیفن مهیا باشد، اندازه برگ های آن به ۷۰ سانتی متر هم می‌رسد.

دیفن باخیا Dieffenbachia Camouflage
دیفن باخیا Dieffenbachia Camouflage

3. دیفن ماکولاتا (Dieffenbachia maculata)

یکی از بهترین انواع دیفن باخیا، دیفن ماکولاتا است. سطح برگهای این گونه به طور نامنظم به رنگهای سفیدکرم و سبز است. رویشی درختچه مانند و در چندین ساقه داشته و به ارتفاع ۲ متر هم می رسد. به مکانی پرنور ولی دور از تابش مستقیم آفتاب، نیازمند است. در بهار و تابستان هر دو هفته یکبار خاک گلدان را تقویت کنید. حداقل دمای قابل تحمل آن ۱۵ درجه سانتیگراد است.

واریته های دیفن باخیا Dieffenbachia maculata
واریته های دیفن باخیا Dieffenbachia maculata

4. دیفن سگوئین (Dieffenbachia Seguine)

این نوع دیفن باخیا، رایج ترین دیفن در ایران می‌باشد. نسبت به سایر گونه ها مقاوم تر است و نگهداری آسان تری دارد، اما از لحاظ سمی بودن مانند واریته های دیگر است و تمام قسمت هایش سمی است. اگر شرایط نگهداری آن مساعد باشد ممکن است گلهایی به رنگ سفید بدهد که بسیار شبیه نیلوفر خواهد بود. برگ های این نوع دیفن بزرگ و به رنگ سبز و‌ کرم است و گیاه می‌تواند تا ارتفاع ۲ متر هم رشد کند. برگهای جوان در ابتدای رویش با رنگ سبز روشن دیده شده و با گذشت زمان و بلوغ تیره تر می شوند.

Dieffenbachia Seguine
Dieffenbachia Seguine

5. دیفن کارینا (Dieffenbachia Carina)

این گونه دارای برگ هایی متوسط است و می‌تواند تا ارتفاع ۵۰ سانتی متر نیز رشد کند، حواشی برگ ها به رنگ‌ سبز روشن است و هر چه به سمت مرکز حرکت کنیم این رنگ روشن تر می‌شود.

Dieffenbachia Carina
Dieffenbachia Carina

6. دیفن کامپکت (Dieffenbachia Compacta)

این گیاه یکی از جمع و جور ترین انواع دیفن باخیاست. می‌توان آن را روی میزها و سایر فضاهای کوچک قرار داد. تصفیه کننده هوا بوده و تنفس را آسان می‌کند. برگ های سبز رنگ آن با سایه هایی از رنگ کرم و زرد تزیین شده اند و زیبایی وافری به محیط اطراف می‌بخشند.

Dieffenbachia Compacta
Dieffenbachia Compacta

حتما مطالعه کنید : مشکلات دیفن باخیا را بدانید

7. دیفن باخیا دلیلا (Dieffenbachia Delilah)

یکی از بهترین انواع دیفن باخیا که سرعت رشد بالایی دارد ، دیفن باخیا دلیلا است. این واریته برگ های سبز رنگی دارد که با لکه های سفید تریین شده است. دیفن دلیلا یا دلیله، روشن ترین برگ ها را در میان انواع دیفن باخیا به خود اختصاص داده است.

انواع دیفن باخیا Dieffenbachia Delilah
انواع دیفن باخیا Dieffenbachia Delilah

8. دیفن هانی دو‌ (Dieffenbachia Honeydew)

دیفن عسلک یا هانی دو یکی از دیفن های سریع الرشد با برگ های بزرگ و پهن است. برگ هایی طلایی با حاشیه سبز ، این گیاه زیبایی خارق العاده‌ای دارد و آن را به گیاهی جذاب برای فضای نشیمن تبدیل کرده است.

9. دیفن باخیا ماری (Dieffenbachia Mary)

اگر به دنبال گیاهی هستید که فضای دلگیر خانه شما روح و جانی دوباره ببخشید، دیفن ماری مناسب ترین گزینه است. سرعت رشد این گونه نسبت به سایر انواع دیفن باخیا بسیار سریع است در نتیجه باید به شکل مداوم هرس شود تا بیش از حد بزرگ و بلند نشود. بزگ های این دیفن باخیا سبز روشن است که با لکه های نامنظم سبز تیره تزیین شده است.

Dieffenbachia Mary
Dieffenbachia Mary

10. دیفن تروپیک اسنو (Dieffenbachia Tropic Snow)

این گیاه یکی از انواع رایج دیفن باخیاست که زیبایی زیادی دارد. برگ های بیضی شکل آن سبز رنگ بوده که در مرکز با سایه هایی از رنگ زرد و کرم پوشیده شده است. نسبت به سایر انواع واریته های دیفن باخیا، کوچک تر بوده و نور کم را به خوبی تحمل می کند. لذا برای نگهداری در آپارتمان و محیط کارهای کم نور گزینه ی مناسبی است. رشد برگ های این نوع از دیفن باخیا زیاد است به طوری که پس از مدتی ساقه گیاه توسط برگ ها پوشیده شده و دیده نمی شود.

11. دیفن اسنو یا برفی (Dieffenbachia Snow)

این گونه یکی از زیباترین انواع دیفن هاست، برگ های سبز آن با لکه های شبیه به برف پوشیده شده و به همین علت به دیفن برفی معروف شده است. سرعت رشد بالایی داشته و تا ارتفاع ۲ متر نیز رشد می‌کند.

Dieffenbachia Snow
Dieffenbachia Snow

12. دیفن سارا (Dieffenbachia Sarah)

دیفن سارا ، یک گیاه داخلی عالی است، برگهای متنوع و زیبایی را با لبه های سبز و لکه های کرم نامنظم به سمت مرکز به نمایش می گذارد. این گونه، یکی از قابل توجه ترین انواع دیفنباخیا است.

13. دیفن درخشان (Dieffenbachia Sparkle)

دیفن باخیا درخشنده یا درخشان برگهای به رنگ سبز روشن دارد که با لکه های سبز تیره و سفید و حفره مانند پوشانده شده است. این گیاه به ارتفاع ۱/۵ تا ۲ متر می‌رسد.

14. دیفن ستاره روشن (Dieffenbachia Star bright)

این نوع دیفن برگ های روشنی دارد که با لکه های سبز تزیین شده است، رویش و ظاهر برگ های آن به گونه ای است که بعد از چند برگ‌، اگر از نمای بالا به گیاه نگاه کنید شبیه ستاره ای درخشنده است، به همین دلیل به این نام ، شناخته می‌شود. این گونه، یک گیاه خانگی ایده آل است، به ویژه برای حمام ها برگهای سبز طلایی که در سایه سبز تیره خال خالی شده است این دیفن را فوق العاده جذاب کرده.

انواع گونه های دیفن باخیا Dieffenbachia Star bright
انواع گونه های دیفن باخیا Dieffenbachia Star bright

15. دیفن پیروزی (Dieffenbachia Triumph)

یکی از جذاب ترین و چشمگیرترین انواع دیفن باخیا، دیفن پیروزی است، این گیاه برگ های آهکی رنگ دارد که با مرزی سبز رنگ از هم جدا شده اند و حواشی برگ نیز با رنگ سبز جذابی تزیین شده است.

16. دیفن تروپیک ماریان (Dieffenbachia Tropic Marianne)

این نوع دیفن باخیا یکی از بهترین انواع دیفن باخیاست که می‌‌توانید انتخاب کنید. برگ ها در ابتدای رویش سفید و کرم است که به مرور به رنگ سبز پسته ای تغییر رنگ داده و‌ با لکه هایی از سبز تیره تزیین می‌شود. این گیاه می‌تواند تا ارتفاع ۵۰ سانتی متر رشد کند.

17. دیفن وایت اتنا (Dieffenbachia White Etna)

این نوع از دیفن باخیا، سرعت رشد بالایی داشته و در نور کم نیز به خوبی رشد می‌کند. برگ هایی بزرگی داشته که بسیار شبیه به پارو می‌باشد. رنگ برگ ها مخلوطی از سبز و‌کرم است که جلوه‌ی شکوهمندی را به گیاه هدیه می‌دهد.

Dieffenbachia White Etna
Dieffenbachia White Etna

18. دیفن پورتوریکو (Dieffenbachia Puerto Rico Variegated)

برگهای لانسی مانند این گیاه دارای رنگ سبز روشن، همراه با لبه های سبز تیره و لکه های زیبایی به رنگ زرد است. قرار دادن این گیاه در آفتاب کامل و سایه باعث می شود که شاخ و برگ ها کاملا سبز شوند.

19. دیفن تروپیک رین (Dieffenbachia Tropic Rain)

برگهای بزرگ و سبز روشن این گیاه دارای لکه های ریز و کک و مک هایی به رنگ سفید است. این گیاه را در مکانی دارای نور زیاد غیر مستقیم و رطوبت بالا نگهداری نمایید.

20. دیفن پلنگی (Dieffenbachia Panther)

این گونه نمونه ای با رشد سریع، دارای برگهای بزرگ سبز تیره با رگه هایی از نقره سفید است. شاخ و برگها می توانند تا طول قابل توجه ۲ تا ۳ متر رشد کنند.

Dieffenbachia Panther
Dieffenbachia Panther

در این مطلب به شما انواع دیفن باخیا رو که خیلی معروف هستند معرفی کردیم، فقط دقت داشته باشید که دیفنباخیا جزو گیاهان سمی است و باید خیلی مراقب بچه های کوچک و حیوانات خانگی باشید و دور از دسترس آنها قرار بدید.