با خواص درمانی گل عینک آشنا شوید

با خواص درمانی گل عینک آشنا شوید
گل عینک

خواص درمانی گل عینک :گل عینک یا چشمک که نام علمی آن Euphrasia rostkoviana و نام عربی آن «حشیشه النور» می‌باشد، گیاهی بومی مناطق اروپایی است. گل عینک، گیاهی یکساله، علفی و نیمه انگلی است. این گیاه از طریق ریشه‌هایش که دارای مکنده هستند روی ریشه گیاهان مجاور بخصوص گیاهان خانواده غلات قرار گرفته و از شیره گیاهی گیاه میزبان می‌مکد و رشد می کند. برگهای آن کوچک، دندانه دار، در قسمت پایین ساقه متقابل و در قسمت بالا نامنظم و متناوب است. این برگها به رنگ سبز و بدون دمبرگ هستند. این گیاه دارای گل هایی به رنگ زرد روشن است که از بغل برگها در تابستان ظاهر می‌شوند.

گل عینک در ایران

گل عینک، در ایران در آذربایجان در میشوداغ وجود دارد، واریته ای از آن که دارای ساقه های بلندتر است در دامنه های البرز، دره  لار، دره ی گرماب، درہ ی کرج و درجنوب ایران در ارتفاعات کوه دنا یافت می شود.

خواص درمانی گل عینک

سال های زیادی است که گل عینک کاربرد طبی دارد و درمانی طبیعی برای مشکلات چشمی مانند آب آمدن از چشم، خستگی در اثر نوشتن زیاد یا کار زیاد با چشم یا در اثر بادهای شدید، هم چنین ضعف دید چشم و ورم ملتحمه است. این گیاه شامل یک ماده تلخ، یک ماده رزینی، یک استانس و او فراستانیک اسید است. خواص معروف این گیاه برای ناراحتی‌های چشم احتمالا مربوط به وجود ماده رزینی معطّری است که در گیاه وجود دارد.گل عینک معمولا به عنوان یکی از مواد موجود در چشم شویه‌ها، قطره‌ی چشم و یا کمپرس چشم به کار می رود.این گیاه به صورت لوسیون برای رفع اختلالات عمومی چشم به شکل حمام چشم مصرف می‌شود، اما باید دقت کردکه مصرف این گیاه ممکن است منجر به عفونت، حساسیت و سایر مشکلات چشمی شود.

بنر گل من و تو
خواص درمانی گل عینک
خواص درمانی گل عینک

گل عینک علاوه بر درمان بیماری‌های چشمی مانند ورم ملتحمه و خستگی چشم به درمان خیلی از بیماری‌های دیگر نیز کمک می‌کند که شامل آلرژی‌ها، سرماخوردگی، سرفه، گوش درد، سر درد، کم شدگی حافظه، سینوزیت و گلودرد می‌شود. همچنین در استعمال داخلی در موارد زردی خورده می‌شود.

عوارض جانبی احتمالی

احتمال دارد که قطره چشم گل عینک برای برخی از افراد مضر باشد از جمله افرادی که:

-لنز استفاده می‌کنند

-عمل آب مروارید انجام داده‌اند

-جراحی لیزر داشته‌اند

-پیوند قرنیه انجام داده‌اند.

توجه داشته باشید که این قطره را نباید بدون مشورت با پزشک مصرف کنید، چون برخی از محصولات ممکن است استریل نبوده و برای مصرف داخل چشم مناسب نباشند.

همچنین گل عینک در صورت خورده شدن ممکن است عوارضی مانند یبوست، سر درد، بی‌خوابی، تهوع و یا مشکلات تنفسی به جا بگذارد.

مطالب مرتبط :

مصرف زوفا و خواص و مضرات آن

خواص و کاربرد برگ شیرین یا استویا

شنبلیله و فواید آن برای پوکی استخوان