با مهمترین دلایل ریزش مو و درمان آن آشنا شوید

دلایل ریزش مو
دلایل ریزش مو

دلایل ریزش مو : یکی از دغدغه های ما این هست که خدا کنه موهام نریزه و از این جور نگرانی های ولی باید به این نکته توجه کنید که ریزش مو تا یک حدی عادی هستش، دلیل این امر هم اینه که موهای مرده میریزن و مو جایگزین اون میشه، تعداد نرمال ریزش روزانه مو بین 50 الی 100 تار مو هستش ولی اگر ریزش موی شما بیش از این تعداد باشه دیگه غیر طبیعی خواهد بود و باید به دنبال درمان اون باشید از دلایل ریزش مو میتوانیم به کاهش وزن، بارداری، فشار های احساسی و… اشاره کنیم، اما شما میتونید با رعایت برخی نکات بر این مشکلات غلبه کنید. پس با ما همراه باشید تا به بررسی و راه حل های ریزش مو بپردازیم.

ارثی بودن ریزش مو

اولین نکته که در بررسی دلایل ریزش مو باید به اون توجه کنیم این هست که آیا در خانواده ما ریزش مو وجود داشته یا نه، یعنی میتوان با بررسی خانواده مادر یو پدری پی برد که آیا ژن ریزش مو به ما هم ارث رسیده یا نه، از نشانه های ارثی بودن ریزش مو این است که از اوایل 20 سالگی ریزش مو آغاز میشود. توجه کنید که اگر پدر و مادر شما هر دو و یا خانواده پدری و مادری با این مشکل مواجه بوده باشند احتمال این که شما هم دچار آن شوید هست.

برای درمان : شما میتونید از مایندوکسیدیل برای جلوگیری از ریزش موهای خود استفاده کنید. روش انجام این کار به این شکل است که روزی دو مرتبه از این محلول استفاده کنید. برخی داروها برای جلوگیری از این مشکل وجود دارد ولی خانم ها توجه کنند که مراقب عوارض جانبی داروها باشند. آقایان هم میتونند از داروهای خوراکی و فاینستراید برای این کار استفاده کنن.

بنر گل من و تو

توجه داشته باشید مصرف مایندوکسیدیل برای خانم های باردار و خانم هایی که به نوزاد شیر میدن ممنوع هست

کمبود آهن شایع در خانم ها

این مشل یکی از دلایل ریزش مو در خانم ها به حساب میاد، خانم ها که عادت ماهانه سختی دارند و در کنار آن از مکمل ها و غذاهایی که دارای آهن می باشد استفاده نمی کنند در خطر این مشکل خواهند بود. چگونه کمبود آهن موجب ریزش مو می شود؟ زمانی که شما با کمبود آهن مواجه می شوید سلول های قرمز کاهش پیدا می کنند و همین امر باعث میشه که اکسیژن و هموگلوبین کافی به پوست سر و همچنین ریشه مو نرسد و باعث این مشکل شود. پطور متوجه بشیم که کم خونی داریم؟ خستگی زیاد، رنگ پریدیگی و ضعیف از نشانه های کمبود آهن می باشد.

حتما مطالعه کنید : علل کم‌ خونی و نگاهی به فقر آهن

برای درمان : سعی کنید از غذاهایی که حاوی آهن هستند بیشتر استفاده کنید. از این غذا ها می توان به ماهی، گوشت گوساله، سبزیجات سبز، غلات و حبوبات اشاره کرد. حتما توجه داشته باشید که در کنار این غذاها حتما از ویتامین C و غذاهایی که دارای این ویتامین هستند استفاده کنید تا به خوبی آهن جذب شود. شما میتونید برای جلوگیری از ریزش مو از قرص ها و مکمل های آهن استفاده کنید ولی بهترین روش استفاده از غذاها و خوراکی های سرشار از آهن می باشد.

کمبود آهن
کمبود آهن

مشکلات جسمانی

مشکلات جسمانی اعم از تصادف ف بیماری می تواند باعث ریزش مو شوند، به این گونه مشکلات جریان تلوژن می نامند. این مشکلات باعث ریزش مو بعد از 3 الی 6 ماه خواهد شد و به این نکته توجه داشته باشید هر مشکلی می تواند بر روی موهای شما تاثیر گذار باشد. یک متخصص پوست می گوید زمانی اتفاق استرس زایی برای تان رخ می دهد، می تواند بر چرخه ی موی تان تأثیر بگذارد و مو را به مرحله ی ریزش سوق دهد.

برای درمان : نیاز نیست شما کای برای درمان این مدل از مشکلات کنید، پس از حل مشکل و بیماری شما ترمیم مو آغاز خواهد شد.

اثرات بارداری

یکی دیگر از دلایل ریزش مو در بانوان بارداری می باشد، این نوع جزو مشکلات جسمانی به حساب می اید که میتواند باعث ریزش مو شما شود. توجه داشته باشید که این نوع از مشکل بیشتر مواقع پس از به دنیا آوردن نوزاد پیش خواهد آمد پس زیاد نگران نباشید.

برای درمان : این مشکل نیز همانند مشکلات جسمانی پس از مدتی حل خواهد شد و رشد دوباره به موهای شما باز خواهد گشت.

کم کاری و پر کاری غده تیروئید

اگر بخواهیم بگوییم که غده تیروئید مسئولیت همه چیز را در بدن به عده داره اشتباه نگفتیم، غذه تیروئید مسئول ترشح هورمون تیروئید در بدن می باشد و این هورمون ضربان قلب، حالت های روحی و روانی انسان را بر عهده دارد و مسئولیت مصرف اکسیژن و رشد مو را بر عهده دارد و اگر به درستی در بدن ترشح نشود مشکلاتی برای شما از جمله ریزش مو خواهد شد. چطور بفهمیم که مشکل تیروئید داریم؟ پر کاری این غده باعث تپش قلب نامنظم، پرخاشگری و عصبانیت، کاهش وزن، ضعف عضلانی و تغییر حالت چشم شما دارد. و همچنین کم کاری این غده باعث افزایش وزن، یبوست، افسردگی و… می شود.

برای درمان:برای این بیماری به هیچ وجه از درمان های خودساخته استفاده نکنید و حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

دلایل ریزش مو
دلایل ریزش مو

مصرف بیش از حد ویتامین A

یکی دیگر از دلایل ریزش مو طبق نظریه های آکادمی پوست و مو آمریکا ، استفاده بیش از حد از ویتامین های A می باشد، این ویتامین از عوامل تحریک ریزش مو است.

برای درمان : مصرف ویتامین A و موادی که شامل این ویتامین می شوند را متوقف کنید و منظر باشید نا ریزش مو شما پس از دفع این ویتامین قطع شود.

کمبود پروتئین از دلایل ریزش مو

اگر بدن شما نتواند پروتئین کافی دریافت کند بدن شما به علت ساختاری که دارد رشد مو را کاهش می دهد تا کمبود پروتئین را چران کند. توجه کنید که این توقف رشد میتواند 2 الی 3 هفته بعد از کاهش پروتئین در بدن رخ درهد.

برای درمان : سعی کنید از غذاها و منابع ای که سرشار از پروتئین هستند استفاده کنید. پروتئین را می تواند در گوشت و تخم مرغ ، ماهی و حبوبات تامین کنید. و یا از مکمل ها با تجویز پزشک استفاده کنید.

حساسیت بی از حد

توجه داشته باشید همانطور که بی توجه بودن به مو باعث مشکلات و آسیب به موی شما خواهد شد همان اندازه رسیدگی بیش از حد مانند سشوار کشیدن، رنگ کردن، کراتینه کردن، شامو زدن به موهای شما اسیب خواهد زد. توجه داشته باشید که حرارت های زیاد و مداوم و استفاده از مواد شیمایی به تناسب زیاد یکی از دلایل ریزش مو می باشد. اگر دید که موهای شما بیش از حد خرد و شکسته شده موقع ریزش مو پیاز مو را نمی بینید این از نشانه های رسیدگی بیش از حد به موها می باشد.

برای درمان : زمانی که از سشوار استفاده میکنید سعی کنید آن را روی باد سرد تنظیم کنیدو اگر میتونید از اتوی مو استفاده نکنید.سعی کنید از موهای خود را چند درجه روشن تر از موهای فعلی رنگ کنید.

سشوار کشیدن
سشوار کشیدن

مشکلات و بیماری های پوست سر

یکی دیگر از دلایل ریزش مو بیماری ها و مشکلاتی است که برای پوست سر شما پیش می آید است. مشکلات پوستی مانند شوره سر، سوریاس، چربی های  پوست، بیماری های قارچی و… که از دلایل ریزش مو هستند. خب شاید سوال براتون پیش بیاد که چطور بفهمیم که مشکلات پوست سر داریم؟ زمانی که شوره های زرد رنگ و همچنین چرب روی شونه هاتون و لای موهای خود دیدی به احتمال زیاد دچار چربی نابهنجار پوست شده اید، سوریاس هم باعث ایجاد پوسته های ضخیم و سفید بر روی پوست سر می شود. بیماری های قارچی در نتیجه تماس با حیوانات یا انسان های آلوده به انسان سرایت می کنند و نشانه های آن شامل لکه های قرمز رنگ در کف سر می باشد.

برای درمان:هر کدام از مشکلات ذکر شده دارای درمان های مخصوص خود هستند که میتوانید هم با مراجعه به پزشک درمان های تخصصی دریافت کنیدف ولی برای رفع شوره سر می توانید از شماپوهای مختلف شوره سر استفاده کنید. ولی برای درمان سوریاس و بیماری های قارچی حتما به پزشک مراجعه کنید.

شوره سر
شوره سر
لوپوس (زخم پوستی)

از بیماری های پوستی که خود سیستم ایمنی بدن به بافت های سالم آسیب میزند لوپوس است. از نشانه های ابتلا به لوپوس خستگی مفرط، زخم های دهانیف زخم های مفاصل ، سردرد ، تب، ورم دست و پا و پف اطراف چشم ها، درد سینه و کم خونی می باشد،اگر دید که در قسمت استخوان بینی دچار لکه پروانه ای شدید و یا حساسیت خیلی زیادی به نور خورشید پیدا کردید حتما به پزشک مراجعه کنید.

برای درمان : اگر دچار ریزش مو و درد مفاصل، خستگی و دیگر نشانه های لوپوس شده اید حتما به متخصص روماتیسم مراجعه کنید، و اگر لکه های در کاسه سر خود دارید باید به متخصص پوست مراجعه کنید تا لوسیون های مناسب برایتان تجویز کند.

هورمون های زنانه

از دیگر دلایل ریزش مو خانم ها تغییرات در هورمون ها می باشد، همانطور که مطالعه کردید بارداری و هورمون های آن یکی از دلایل ریزش مو می باشد، و همچنین کنار گذاشتن قرص های ضد بارداری هم می تواند کی از دلایل باشد. کلا زمانی که تعادل هورمون های اتفاق بی افتد موهای شما دچار مشکل خواهد شد.

برای درمان : حتما به پزشک مراجعه کنید و از قرصهایی که استفاده میکنید به او توضیح دهید تا جایگزین مناسبی برای شما پیشنهاد کند.

پهورمونهای زنانه
دلایل ریزش مو و هورمونهای زنانه

کاهش وزن شدید

ما گفتیم که عوامل جسمانی از دلایل ریزش مو هستند، کاهش وزن هم جسم همین عوامل جسمانی به حساب می آید، چرا کاهش وزن برای موهای شما خوب نیست؟ چون شما برای کاهش وزن تغذیه خود را دستکاری میکنید و ویتامین ها و پروتئین های لازم را نمیگذارید که به بدنتان برسد و همین امر باعث آسیب به موهای شما خواهد شد.

برای درمان : اگر میتوانید از روش های معمول و اصولی برای کاهش وزن خود استفاده کنید و حتما در کنار آن با یک مشاوره تغذیه مشورت کنید. اما کاهش سریع وزن این احتمال را می دهد که به مدت 6 ماه شما ریزش داشته باشید و پس از آن ریزش متوقف شود.

فشارهای احساسی از دلایل ریزش مو

فشار های احساسی وارد شده به شما از دلایل ریزش مو نمی باشند بلکه تشدید کننده عوامل دیگر خواهند بود ولی در برخی موارد مانند مرگ عزیزان و یا طلاق گرفتن برای مدت خیلی کم باعث تشدید خواهد شد.

برای درمان : زمانی که ریزش مو به دلیل فشار احساسی،اتفاق افتاده باشد سرانجام کاهش پیدا خواهد کرد و این دائمی نخواهد بود.

سندروم تخمدان پلی کیستیک

یکی دیگر از دلایل ریزش مو سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) است ،همانطور که گفتیم تغییرات در هورمون های مردانه یا زنانه از دلایل ریزش مو هستند. میزان بالای آندروژن ممکن است باعث کیست تخمدان، افزایش وزن، ریسک بالای دیابت، تغییرات در دوره ی قاعدگی، ناباروری و کم پشتی مو شود.از آنجایی که هورمون های مردانه در PCOS بیش از حد رشد پیدا می کنند، ممکن است زنان موهای خشن در صورت و بدن را تجربه کنند.

برای درمان : شما برای به تعادل رساندن این هورمونها با دکتر متخصص مشورت کنید.

از دلایل ریزش مو تاسی سر می باشد

یکی دیگر از مشکلات پوستی سر تاسی می باشد، زمانی که سیستم ایمنی بدن شما به پیازهای مو آسیب برساند شما دچار این مشکل خواهید شد. از کجا بفهمیم تاسی سر داریم؟ تاسی خودش را به 3 شکل نشان می دهد.

تاسی
تاسی و ریزش مو

الف :خیلی از افرادی که دچار تاسی شده اند می گویند که قبل از ریز در محل تاسی سوزش و التهاب داشته اند.

ب : ریزش موهای کف سر به نام تاسی توتالیس و ریزش بقیه موها به نام تاسی یونیورسالیس در جهان معرفی می شود.

ج : تاسی عموما به صورت دایره ای در کاسه سر، ابروها یا پاها ظاهر می شود.

برای درمان : یکی از مهمترین راه های حل این مشکل کاهش استرس هست ولی شما میتونید از كورتيكواستروئيدها و ماینوکسیدیل برای درمان استفاده کنید.

در این مطلب با دلایل ریزش مو به همراه راه های رمان آن اشنا شدید امیدوارم که مفید بوده باشه