تمامی مشکلات و بیماری های نخل اریکا + راه درمان

مشکلات و بیماری های نخل اریکا
مشکلات و بیماری های نخل اریکا

مشکلات و بیماری های نخل اریکا : نگهداری هر گیاهی در منزل و محیط زندگی مشکلات و چالش‌های خودش را به همراه دارد. در اینجا قصد داریم به مشکلات و بیماریهای نخل اریکا یا همان اریکا پالم بپردازیم. حتماً شما هم دوست دارید گیاه شاداب و با طراوتی داشته باشید و از سرسبزی آن لذت ببرید، پس با ما همراه باشید تا به برخی مشکلات اریکا نظیر زرد شدن برگ‌ها، خشک شدنشون و حتی ریزش برگها بپردازیم.

با نخل اریکار بیشتر آشنا شویم

برای داشتن یک گیاه خوب و سرسبز و سالم نیاز دارید که خصوصیات و ویژگیهای آن گیاه را بشناسید، تا بتوانید بهتر از آن مراقبت کنید. پس کمی در مورد این ویژگیها صحبت کنیم و بعد به سراغ مشکلات و بیماریهای نخل اریکا برویم. اما اگر دوست دارید که خیلی بیشتر در خصوص این گیاه بدونید میتونید در سایت گل من و تو در خصوص نحوه نگهداری از نخل اریکا مطالعه کنید.

نخل اریکا گیاهی مقاوم است و به همین دلیل در ادارات، شرکت‌ها و کلاً هر جایی که زیاد وقت رسیدگی به گل‌ها نباشد زیاد به چشم می‌خورد. نسبت به سایر گیاه‌های همسان و مشابه خودش برگهای ظریفتر و بیشتری هم دارد.

بنر گل من و تو

این گیاه که از 30 سانتی متر تا 6 متر رشد می‌کند، بومی آمریکا بوده و بسیار خودش رو با محیط وفق میدهد. برگها روی یک دم برگ به بدنه اصلی چسبیده و بطرز زیبایی خود نمایی می‌کنند. و خیلی شبیه به نخل شامادورا هست و بشتر با اون اشتباه میگیرند.

شرایط نگهداری نخل اریکا
شرایط نگهداری نخل اریکا

چه شرایطی برای نگهداری اریکا مناسب هست؟

اگر شما شرایط مناسب برای هر گیاهی فراهم نکنید دچار مشکلات زیادی خواهد شد که به صورت خلاصه این نیاز ها رو بیان میکنم.

آب کافی

حالا که نخل اریکا را شناختید باید بدانید که این گیاه به اب زیادی در فصول رشد نیاز دارد. بین هر دو آبیاری ابتدا خاک را بررسی کرده تا خشک باشد و سپس آبیاری کنید. اریکا خاک اسیدی را دوست دارد، بنابراین هنگام آبیاری کمی آب لیمو با اب به آن بدهید.

نور مورد نیاز

اریکا به نور متوسط نیاز دارد. بهتر است آن را در مقابل پنره جنوبی و جلوی نور غیر مستقیم بگذارید.

رطوبت مورد نیاز گیاه

اریکا به رطوبت بالایی نیاز دارد و محیط‌ مرطوب دوست دارد. برای تآمین رطوبت روزی یک بار به آن آب اسپری کنید. برایش جزیره درست کنید تا محیط مرطوبی داشته باشد.

خاک مورد نیاز گیاه اریکا

خاک سبک و غنی و همانطور که گفتیم اسیدی برای این گیاه مناسب است. می‌توانید گاهی کود 20-20-20 به گیاه دهید تا تقویت شود.

دمایی مناسب برای نگهداری

از آنجا که اریکا بومی مناطق گرم است، در آب‌و‌هوای گرم رشد بهتری دارد. پس در فصل سرد سال حتماً آن را جابجا کنید و به جای گرمتری منتقل کنید.

مشکلات و بیماری های نخل اریکا

حال که با ویژگیهای گیاه و نیازهای اون آشنا شدید، بهتر است در مورد بیماری ها و مشکلات نخل اریکا هم بدانید. درست است که شما از گیاهتان مراقبت‌های لازم را می‌کنید، اما گاهی ناخواسته و در اثر عدم آگاهی ممکن است مشکلات زیر برای نخلتان پیش آید:

با وجود اینکه اریکا گیاهی مقاوم است، اما گاهی ممکن است دچار مشکلات و بیماریهایی شود. مرتب گیاهتان را بررسی نمایید تا در صورت وجود چنین مراحمانی، به سرعت و قبل از درگیری کل گیاه آن را نجات دهید.

مشکلات نخل اریکا - سوختگی نوک برگ
مشکلات نخل اریکا – سوختگی نوک برگ
چرا نوک برگهای اریکا می‌سوزد؟

نور بیش از حد، رطوبت و خشکی و گرمی می‌تواند باعث چنین عارضه‌ای شود. ضمناً آبیاری کم هم سبب سوختگی نوک برگ می‌شود. بررسی کنید و ببینید کدام یک از موارد به گیاه شما آسیب رسانده است و آن را رفع کنید.

گیاهم رشد علفی پیدا کرده، علت چیست؟

گاهی اوقات تنه و ساقه گیاه خم شده و حالتی شل بخود می‌گیرد. رشد گیاه علف مانند شده و برگها فاصله دار در می‌آیند. این مشکل بخاطر کمبود نور محیط بوده و با جابجایی گلدان و قرار دادن در محیط پر نورتر ولی غیر مستقیم مشکل حل می‌شود. اگر نور طبیعی ندارید، با استفاده از نور مصنوعی مشکل را حل کنید.

پژمرده و بیحال شدن گیاه

گاهی اوقات کم آبی و تشنگی و گاهی اوقات آبیاری زیاد سبب این مشکل است پس حتما طبق گفه های بالا گیاه را آبیاری کنید. سردی و گرمی را نیز بررسی نمایید. چون این مشکل در موارد خیلی کم بخاطر سردی هوا پیش میاد.

برگهای اریکا کمرنگ شده و حالت افتادگی دارد

هر گیاهی به اندازه نیاز به آبیاری دارد. آبیاری بیش از حد و غرقابی نودن آن سبب پوسیدگی و خرابی ریشه می‌شود. گاهی اوقات زهکشی گلدان را بررسی نمایید تا ببینید آب آن خارجی می‌شود یا خیر. زیر گلدانی را پر از آب باقی نگذارید.

بوجود آمد لک سوختگی روی برگهای نخل اریکا

از دیگر مشکلات و بیماری های نخل اریکا بوجود آمدن لکهای سوختگی بر روی برگهاست. این مشکل به دلیل غبارپاشی در زیر نور آفتاب بوجود آمده است. چنین کاری اشتباه است و حتما زمانی غبارپاشی را انجام دهید که نور روی برگهای گیاه مخصوصا ظهر ها نتابه.

ایجاد نقاط سیاه رنگ بر روی برگ و ساقه:

بهتر است برای جلوگیری از این مشکل گیاه اب معدنی برای آبدهی استفاده کنید. گیاه اریکا به آب حساس است و چون آب معدنی فاقد کلر و فلوراید است، برای آن مفید است. زیرا کلر باعث می‌شود نقاط سیاه روی شاخه و برگها ایجاد شود. میتویند 24 ساعت قبل آب را در محلی قرار دهید تا کلر آن خارج و هم دما با محیط شود و سپس گیاه را با آن اب آبیاری کنید.

قهوه ای شدن برگ نخل اریکا - مشکلات نخل اریکا
قهوه ای شدن برگ نخل اریکا – مشکلات نخل اریکا
علت قهوه‌ای شدن نوک برگ‌های اریکا:

نخل اریکا در برابر سرما مقاوم نبوده و حساس است. سرما باعث می‌شود نوک برگهای گیاه قهوه‌ای یا قرمز شود . دمای مورد علاقه گیاه 18 تا 27 درجه سانتی گراد بوده و به همین خاطر در فصل سرد سال آن را باید به فضای گرمتری منتقل کنید. در زمستان آن را نزدیک در ورودی خانه و یا پنجره قرار ندهید، چون از سرما یخ زده و  سرما باعث قهوه‌ای شدن برگهایش می‌شود.

زرد شدن برگهای نخل اریکا به چه علت است؟

یکی از مشکلات و بیماریهای اریکا زرد شدن برگهاست. برای حل این مشکل باید بررسی کنید ببینید کدام یک از عوامل زیر سبب زرد شدن برگها شده است. چون زردی برگهای اریکا می‌تواند به علل مختلفی داشته باشد.

یکی از دلایل زرد شدن برگها آبیاری نا منظم است. پس سعی کنید بطور دقیق و منظم به گیاه آب دهید.

دلایل دیگر ممکن است شوری خاک،  کمبود عناصر میکرو و آب دارای املاح زیاد باشد. برای رفع این مشکل آب جوشیده به گیاه دهید. و برای مدتی آن را در جایی ساکن قرار دهید.

گاهی اوقات گیاه برگ جدیدی می‌دهد، اما در عوض برگهای قبلی گیاه زرد می‌شود. و این بخاطر کمبود مواد مغذی خاک است. برای مقابله با این عارضه خاک را کود داده و تقویت نمایید.

بلایت با لکه‌هایی کرم و خاکستری:

نخل اریکا ممکن است دچار لکه‌های کرم و یا خاکستری شود که در کناره‌ها قهوه‌ای تیره‌اند. برای جلوگیری از این بیماری و شیوع آن هوای محیط را تهویه کرده، آبیاری بیش از حد نکنید، محیط را مرطوب نگه دارید و برگسار نخل را مرطوب کنید. خاک ضد عفونی شده برای گیاه بکار ببرید و در صورت بروز گسترده بیماری از سموم استفاده نمایید.

دلیل رشد کم نخل اریکا:

عدم وجود نور کافی، محیط مرطوب و خنک و همچنین نرساندن کود به گیاه سبب رشد کم گیاه می‌شود.

بیماری های نخل اریکا
بیماری های نخل اریکا

آفات نخل اریکا و راه حل مقابله:

بیماری های نخل اریکا بیشتر شامل کنه قرمز، کنه عنکبوتی و شپشک آردآلو هست که در ادامه راه های مقالبه با اون رو توضیح میدم.

1.کنه‌های عنکوتی:

کنه عنکبوتی موجودی سیاه رنگ بوده که از جمله آفات محسوب می‌شود. برای از بین بردن این کنه، یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را در آب بریزید و روی گیاه اسپری نمایید.

همچنین می‌توانید یک دستمال و پارچه آغشته به آب و صابون را روی برگهای گیاه بمالید و آنها را تمیز نمایید. با این دو روش در مراحل اولیه تشخیص آفات می‌توانید گیاهتان را نجات دهید.

2.کنه قرمز:

این آفت زخم‌هایی بصورت تار عنکبوت زیر برگها ایجادکرده و باعث می‌شود رنگ برگها زرد شود. برای اینکه از این آفت جلوگیری شود باید برای گیاه محیطی مرطوب فراهم نمود. در صورت بروز مشکل از سموم استفاده کنید.

3.شپشک آردآلود:

شپشک آردآلود دقیقا به شکل آرد روی برگهای گیاه بوده که خبر از آفت گرفتن گیاه می‌دهد. این شپشک شیره گیاه را مکیده و آن را پژمرده می‌کند و سرانجام از بین می‌برد.

برای جلوگیری از شیوع آن باید هر چه زودتر درمان را شروع کنید. بهتر است با اسپری آب و مایع ظرفشویی شروع کنید و در صورت ادامه از سمپاشی کمک بگیرید.

4.حشرات سپردار، آفت نخل اریکا:

این بیماری بصورت لکه‌هایی قهوه‌ای یا کرم بر روی ساقه و برگ بوجود آمده و شیره گیاه را می‌مکد و باعث خشکی و زردی آن می‌شود.

وجود این لکه‌ها اگر خشک بوده و با ناخنتان از برگ کنده شود، نشان از حشره سپردار است و برای درمان باید از سموم نفوذی استفاده شود. برای حشره کش می‌توانید ار سم متاسیستوکس استفاده کنید.

5.لکه برگی قارچی:

قارچ تمام گیاه را می‌تواند در بر بگیرد و بصورت لکه و زخم قهوه‌ای قرمز رنگ تا مشکی است. زخم‌ها را هاله‌ای زرد رنگ در بر می‌گیرد. در صورت عدم درمان شیوع پیدا کرده و کل گیاه را دربرمی‌گیرد. جهت درمان قارچ باید از سم قارچ کش مانکوزب استفاده شود.

ما در خصوص مشکلات و بیماری های نخل اریکا و راههای درمان اون صحبت کردیم، اگر شما هم سوال یا نظری در خصوص مشکلات نخل اریکا دارید در دیگاه مطرح کنید تا کارشناسان ما پاسخ را برای شما ارسال کنند.

مطالب مرتبط :

مشکلات و بیماری های نخل ماداگاسکار

مشکلات و بیماری های پوتوس

مشکلات گیاهان هوازی و رفع آن