تمامی مشکلات و بیماری های کروتون( ریزش برگ، شپشک،کنه و…)

بیماری و مشکلات کروتون
بیماری و مشکلات کروتون

بیماری ها و مشکلات کروتون : مهمترین عارضه کروتون، ریزش برگ های آن است که خانواده ها را با مشکل مواجه می کند. این موضوع به رطوبت هوا مربوط می شود. کروتون تا حد زیادی به رطوبت محیط نیاز دارد. هر قدر هوای محیط خشک باشد امکان ریزش برگها بیشتر می شود. در صورتی که در تابستان گاه گداری مقدار کمی آب روی برگهای کروتون اسپری کنید برگها استحکام خود را حفظ نموده و کمتر دچار ریزش می گردند.

[accordion]حتما مطالعه کنید : تکثیر و نگهداری کروتون[/accordion]

اگر گیاه تشنه باشد و در دمای بالایی نگه داری شود شاهد جمع شدن برگ‌های آن خواهید بود به همین دلیل برای از بین بردن این مشکل بهتر است این گیاه را به محیطی با دمای کمتر منتقل کنید و گیاه را آبیاری کنید تا تازه شود. برای اینکه دمای گیاه را پایین آورید از غبارپاشی نیز می‌توانید استفاده کنید و همچنین کم رنگ شدن برگ‌ها نشانه کمبود نوراست و باید برای حل این مشکل گیاه را به محلی با نور مناسب منتقل کنید.

بنر گل من و تو
مشکلات و بیماری کرتون - ریزش برگ کرتون
مشکلات و بیماری کروتون – ریزش برگ کروتون

آفت و بیماری های کروتون

کنه های ریز قرمز رنگ، مهمترین آفات کروتون محسوب می شوند. کنه ها در سطح زیرین برگ، تارهای عنکبوتی می بندند و باعث زردی برگها می شوند. برای از بین بردن کنه ها هر دو هفته یک بار به وسیله سم کنه کش برگها را سمپاشی کنید. آبیاری زیاد هم موجب پوسیدگی ساقه و ریزش برگها می گردد. در صورتی که ساقه دچار پوسیدگی گردد، باید آب کمتری به گیاه داده و خاک را خشک نگهدارید.

کم رنگ شدن برگها

اگر گیاه شما هم رنگ برگهای سبز روشن شده است نشانه کمبود نور می باشد گیاه را به محلی با نور بیشتر منتقل کنید. البته توجه داشته باشید که نور باید فیلتر شده به گیاه برسد.

مشکلات کرتون - کم رنگ شدن برگ
مشکلات کروتون – کم رنگ شدن برگ
ایجاد لکه های قهوه ای روی برگهای

دقت داشته باشید در آفتاب مستقیم، غبار پاشی انجام ندهید زیرا لکه های قهوه ای و سوخته روی برگ ایجاد می کند. برگهای منقبض شده کروتون نشانگر تشنگی و گرمای هوا می باشد. باید گلدان را به محل خنک تری ببرید و فورا آبیاری و غبار پاشی کنید زخمهای پنبه ای شکل در قاعده و سطح برگها را میتوان با سمپاشی توسط سموم حشره کش ، هر ۱۴ روز یکبار ، از بین می رود.

حمله شپشک آردآلو

اگر بر روی برگها و ساقه گیاه زخم های پنبه ای سفید رنگ مشاهده کردید نشانه این شپشک می باشد، یکی از بدترین آفت هایی که از شیره گیاه تغذیه میکند و موجب از بین رفتن تدریجی کروتون خواهد شد، برای از بین بردن این آفت ابتدا با استفاده از گوش پاک کن و یا پنبه آغشته به اکل گیاه رو تمیز کنید و سپس با استفاده از ترکیب مایع ظرفشویی، الکل و آب گیاه رو اسپری کنید تا آفت کامل از بین بره

آفت شپشک کرتون
آفت شپشک کروتون
پوسیدگی ساقه و برگها

آبیاری زیاد علت اصلی به وجود آمدن چنین مشکلی می باشد پس آبیاری را متوقف کنید و اجازه بدین که بین دو آبیاری خاک گلدان تا عمق 3 الی 4 سانتی متری کاملا خشک بشه

ریزش برگ کروتون و تغییر رنگ آن

اگر رنگ برگهای شما هم به این کل که در تصویر زیر مشاهده میکنید هست مشکل از کمبود مواد مغذی و یا وجود بیماری در گیاه می باشد. در ضمن توجه داشته باشید که به هیچ وجه نوسانات دمایی برای گیاه ایجاد نکنید

مشکلات کروتون و ریزش برگ
مشکلات کروتون و ریزش برگ
نکات مهم پس از خرید کروتون

یکی دیگر از مشکلات کروتون ریزش برگ بعد از انتقال می باشد، باید توجه کرد که بعد از خرید حتما برای سازگاری با محیط تعدادی از برگهای پیر خواهد ریخت یا زرد میشود، نباید نگران شد ، در زمستان باید مراقب سرما باشید همینطور به بوی گاز در منزل یا گازوییل در محیط خود بسیار حساس هستند، رنگ و شکل برگ با توجه به واریته ها فرق های اساسی دارد،لکه های تیره صورتی،نارنجی،قهوه ای و ارغوانی در برگهایی با زمینه سبز تیره منظره جالبی به برگها میدهد.برگهای جدید و جوان با رنگ سبز ظاهر و به مرور لکه های رنگی در انها به وجود می آیند.

رنگ برگها
رنگ برگها

نیازهای اساسی نگهداری کروتون

نور: کروتون به نور کنار پنجره احتیاج دارد،ولی باید توجه داشت که  نور مستقیم آفتاب در تابستان به گلدان های زیر دو سال صدمه وارد میکند،سایه رنگ ها را از بین میبرد،حتی الامکان از جابجایی گلدان خودداری کنید.

آبیاری : به خوبی در خاک­های هوموسی با رطوبت مناسب رشد می کنند. خاک مورد استفاده باید دارای زهکش مناسب باشد. برای اینکه رنگ ­برگ­ها بهتر باشد نیازمند یک نور متعادل است و باید در روز چند ساعت نور مستقیم خورشید را دریافت کند. در شرایط سایه تعدادی از برگ های خود را از دست می دهد. مهم ترین نکته در آبیاری گیاه کروتون: نیاز به مناطق با رطوبت بالا است. برای آبیاری گیاهان بهتر است خاک همیشه مرطوب بماند اما نباید خاک اشباع شود.

دما:   سعی گردد درجه حرارت ثابت نگه داشته شود،در تابستان ۲۷ درجه و در زمستان ۱۵ درجه سانتی گراد و به طور معدل ۲۰ درجه سانتی گراد بهترین شرایط حرارتی برای این گیاه است.

رطوبت: در تابش مستقیم نور آفتاب غبارپاشی نکنید.در تابستان احتیاج به غبارپاشی روزانه دارد،ولی در زمستان هفته ای یکبار کافی است میتوانید یک جزیره در زیر گلدان ایجاد کنید تا رطوبت همیشه ایجاد شود.

تغذیه:  در فصل های رشد(بهار و تابستان) هر دو هفته یکبار از مواد غذایی محلول همراه با آب آبیاری استفاده گردد.

خاک مناسب: بهترین خاک مخلوطی از خاک برگ،خاک باغچه و ماسه شسته نرم است. کف گلدان باید دارای مقداری ماسه و ریگ باشد تا آب اضافی از گلدان خارج شود.بهترین خاک، خاک کمپوست یا خاک هلندی می باشد.

تعویض گلدان: باید صبر کنید تا ریشه ها از زیر گلدان بیرون بزند آن وقت باید گلدان را تعویض کنید.

تمیز نمودن برگها: برگها را هر هفته با پارچه یا اسفنج مرطوب تمیز کنید،مواد براق کننده شیمیایی روزنه ها را مسدود میکند،از آنها نباید استفاده نکنید.

مطالب مرتبط :

بررسی تمامی مشکلات و بیماری های سانسوریا 

بیماری ها و مشکلات نگهداری آنتوریوم

مشکلات نگهداری آشوریا با اچوریا