تکثیر بنت قنسول؛ مرحله به مرحله قلمه زدن بنت قنسول و کاشت اون

تکثیر بنت قنسول
تکثیر بنت قنسول

مراحل تکثیر بنت قنسول در خانه : یکی از گیاهان فوق العاده زیبا و جذاب با نگهدای نسبتا آسون هست که عمر خیلی خیلی زیادی نداره ولی شما میتونید با مراقبت درست و اصولی از اون این گیاه رو به مدت زیاد تری نگهداری کنید، هیچ نگران نباشید چون میخوام تو این اموزش بهتون بگم که چطور از بنت قنسول قلمه بزنید و اون رو مجدد در خاک بکارید تا بعد از گذشت مدتی دوباره گیاه شاداب با برگ و گلهای جذاب داشته باشید.

پس تا آخر این مطلب همراه من باشید، نکته ای که باید بگم اینه که برای اینکه گیاهتون رشد خوبی داشته باشه و با دیدنش لذت ببیرد اون رو همیشه جایی با نور خوب و فیلتر شده قرار بدید و هر سه ماه یکار بهش هیومیک اسید بدید و با کودهای پتاس بالا تغذیه کنید در مطلبی جداگانه شرایط درست نگهداری بنت قنسول رو آموزش دادم که حتما مطالعه کنید. حالا بریم و این گیاه خوشگل رو تکثیر کنیم.

روش های تکثیر بنت قنسول در خانه

دو راه برای تکثیر این گیاه وجود داره یکی کاشت بذر هست که هم زمان زیادی میخواد و هم در خانه کمی سخته که همه شرایط رو براش فراهم کنید ولی من توضیحات لازم رو بهتون میدم، دومین روش برای تکثیر بنت قنسول قلمه زدن و ریشه دار کردن اون در پرلیت و خاک هست.

بنر گل من و تو
کاشت بذر ینت قنسول
کاشت بذر بنت قنسول

کاشت بنت قنسول از طریق بذر

برای این کار میتونید بذر رو از گل فروشی ها تهیه کنید و یا خودتون اقدام به بذر گیری از گیاه کنید برای این کار کافیه زمانی که غلاف های بذرشروع به قهوه ای شدن کردند از گیاه جدا کنید و در محلی قرار بدید که کاملا خشک کنید.
یک ترکیب خاک سبک تهیه کنید و داخل گلدان بکارید به نحوی که به اندازه 2 الی 3 سانتی متر از بالای گلدان خالی از خاک باشه، سپس بذر ها رو با فاصله 5 سانتی متر از هم روی خاک قرار میدیم و روی بذر ها با استفاده از خاک پر میشه و سپس با استفاده از آب پاش بذرها رو آبیاری میکنیم، سپس گلدان را با استفاده از یک نایلون شفاف کاور کنید و در محلی با نور خوب و دمای 18 الی 21 درجه سانتی گراد قرار بدید تا جوانه بزنه، توجه کنید که چند سوراخ روی نایلون ایجاد کنید. بعد از جوانه زدن و رشد اونها به اندازه 4 الی 5 سانتی متر میتوانید به گلدان دیگه منتقل کنید.

قلمه زدن بنت قنسول
قلمه زدن بنت قنسول

تکثیر و قلمه زدن بنت قنسول در خانه

از دیگر روش های کاشت و تکثیر بنت قنسول قلمه زدن آن هست که با رعایت نکات که در ادامه میگم به راحتی میتونید این گیاه زیبا رو تکثیر کنید.
برای این کار کافیه شما یک چاقی تیز استریل شده، خاک سبک با میزن پرلیت بالا یا کوکوپیت، هورمون ریشه زایی ، یک گلدان با حداقل قطر 15 سانتی متر تهیه کنید و مراحل زیر رو پیش ببرید.

بهترین زمان برای قلمه زدن بنت قنسول چه زمانی است؟

بهترین زمان برای این کار اوایل بهار و تابستان است ولی شما در خانه با فراهم کرن شرایط درست نگهداری گیاه میتوانید هر فصلی از سال که دوست دارید اقدام به تکثیر بنت قنسول کنید.

اولین مرحله : انتخاب قلمه از بنت قنسول

برای این کار ساقه های چوبی و سرحال گیاه رو در نظر بگیرید که حداقل 15 الی 20 سانتی متر ارتفاع داشته باشند و سپس با استفاده از یک چاقوی تیز و استریل شده اون ها رو از گیاه مادری جدا کنید، توجه داشته باشید که تیز نبودن چاقو آوند ها رو از بین خواهد برد و درصد موفقیت شما رو در قلمه زدن بنت قنسول و ریشه دار شدن اون کاهش خواهد داد.

بعد از جدا کردن قلمه از گیاه یک شیره سفید رنگ از قلمه و گیاه خارج میشه که میتونید با استفاده از پودر زغال اون خارج شدن شیره رو متوقف کنید، قلمه رو هم میتونید داخل خاک بزنید تا متوقف بشه.

مرحله دوم : برگهای اضافی رو جدا کنید

حالا برگهای اضافی رو از قلمه جدا کنید به نحوی که فقط و فقط 2 الی 3 برگ روی قلمه باقی بمونه، چرا؟ چون برگهای اضافی انرژی قلمه رو برای ریشه دار شدن میگیره، برای اینکه درصد موفقیت ریشه دار شدن بنت قنسول بالا بره بهتره از هورمون ریشه زایی استفاده کنید، به این شکل که قلمه رو داخل هورمون ریشه زایی بزنید، البته میتونید از دارچین هم برای این کار استفاده کنید؛ در مطلب جداگانه نحوه ساخت هورمون ریشه زایی خانگی رو آموزش دادیم که میتونید مطالعه کنید.

ریشه دار شدن قلمه بنت قنسول
ریشه دار شدن قلمه بنت قنسول

قلمه بنت قنسول رو در آب ریشه دار کنم یا خاک؟

حالا که قلمه ها آماده شدن میتونید هم در خاک و هم در آب گیاه رو ریشه دار کنید، پیشنهاد من برای شما استفاده از خاک سبک با زهکشی بالا هست که درصد موفقیت بالا خواهد رفت، البته از پرلیت هم برای این کار میتونید استفاده کنید که نتیجه بهتری از آب به شما خواهد داد.

خاک مناسب قلمه زدن بنت قنسول چیست؟

برای ریشه دار کردن قلمه های بنت قنسول بهتره از ترکیب کوکوپیت + پرلیت استفاده کنید، البته میشه از ترکیب خاک های آماده گیاهان آپارتمانی هم برای این کار استفاده کرد ولی خب خاک هرچقدر سبک باشه و مقدار پرلیت بالایی داشته باشه شانس شما برای ریشه دار شدن بالا تر میره

مرحله سوم : کاشت قلمه در گلدان

کف گلدان رو سوراخ کنید و سپس با استفاده از چند عدد سنگ ریزه کف گلدان را پر کنید، سپس با استفاده از خاک اماده شده گلدان را پر کنید به شکلی که 2 الی 3 سانتی متر از بالای گلدان خالی بمانید و سپس قلمه ها رو با فاصله 2 الی 3 سانتی متری از هم در خاک گلدان بکارید. و سپس با استفاده از محلول آب و قارچ کش گلدان رو آبیاری کنید (این کار باعث میشه که میزان پوسیده شدن قلمه ها کاهش پیدا کند.)

کاشت بنت قنسول در گلدان
کاشت بنت قنسول در گلدان

مرحله چهارم : گلدان را کاور کنید

برای اینکه قلمه ها رطوبت کافی در تمامی زمان ها داشته باشند و به راحتی ریشه بزنند بهتره گلدان رو با استفاده از یک پلاستیک شفاف کاور کنید، اینجوری رطوبت مورد نیاز برای ریشه دار شدن برای گیاه فراهم میشه و قلمه ها سریعتر ریشه دار میشن، فقط یادتون باشه که چند سوراخ روی نایلون ایجاد کنید و هر روز به اندازه یک ساعت نایلون رو بردارید تا گیاه دچار بیماری نشه، رستی محلی براش انتخاب کنید که نور خوبی دریافت بکنه ولی این نور فیلتر شده باشه، دمای محل نگهداری هم حدود 18 الی 22 درجه سانتی گراد باشد.

مرحله پنجم: انتقال قلمه ها به گلدان جدید

بعد از حدود 30 روز قلمه ها ریشه دار شده و جوانه خواهند زد و شما میتونیدهر کدام از قلمه ها که الان تبدیل به گیاه جدید شده است رو به گلدان دیگه منتقل کنید

شرایط نگهداری قلمه بنت قنسول در مدت ریشه دهی

حتما در مدت ریشه دهی و جوانه زدن سعی کنید رطوبت کافی برای گیاه فراهم کنید، یعنی خاک خیلی خشک نشه، در کنار این مورد گلدان هم نباید خیلی زیاد آبیایر بشه و خاک اون به شکل باتلاقی دربیاد، به همین خاطر میگم کاور کنید تا رطوبت زیاد از دست نره و نیاز به آبیاری تند تند نداشته باشه، همچنین دمای محیط هم نباید خیلی بالا بره و سعی کنید دما رو حدود 22 درجه سانتی گراد نگهداری کنید. نور هم بار به شکل فیلتر شده به گیاه برسه، نور زیاد و مستقیم مانع جوانه زدن بنت قنسول خواهد شد.

سعی کردم در این مطلب به شما نحوه تکثیر بنت قنسول و قلمه زدن بنت قنسول رو مرحله به مرحله آموزش بدم، اگر سوال یا مشکلی در نگهداری این گیاه یا نحوه تکثیر اون دارید حتما در بخش دیدگاه مطرح کنید تا کارشناسان گل من و تو پاسخ شما را ارسال کنند. در مطالب دیگه علت زرد شدن بنت قنسول و همچنین علت پژمرده شدن بنت قنسول رو بررسی کردیم که میتونید مطالعه کنید.