تکثیر گل ناز یخی؛ 4 روش عالی + نکات مهم که باید بدانید

نحوه تکثیر ناز یخی
نحوه تکثیر ناز یخی

نحوه تکثیر گل ناز در خانه : گیاه نازیخی یکی از گیاهان بسیار زیبا و خوش انرژی است که در هر خانه، گلخانه و یا حیاطی وجود داشته باشد باعث ایجاد انرژی مثبت و سرسبزی و طراوت میشود و این به خاطر ظاهر زیبا و سرسبزی است که این گیاه دارد گیاهی که از گلدان آویزان میشود و در میان این رنگ سبز،گلی دارد که این زیبایی را بیشتر میکند. به خاطر همین زیبایی بسیاری از افراد عاشق این گیاه هستند. ولی خب شاید دوست داشته باشید این گیاه زیبا رو تکثیر کنید که در ادامه به صورت کامل نحوه تکثیر گل نازیخی و روش های اون رو بررسی میکنیم، پس تا انتها مقاله همراه من باشید.

معرفی کوتاه گل ناز

گل ناز یخی با نام های گل ناز و ناز فرانسوی نیز شناخته میشود. نام انگلیسی این گیاه Mesembryanthemum cordifolium میباشد. گیاهی رونده است که دارای برگ های سبز و گوشتی است که در میان این برگ های گوشتی گل های ریز جذاب صورتی رنگی دارد. این گیاه به نسبت مقاوم است و در سرما و گرما در محیط بیرون از خانه نیز دوام میاورد. دارای رشد خوبی است و به سرعت بلند میشود. توجه داشته باشید که این گیاه برای گل دادن به نور خورشید نیاز دارد و زمان گلدهی نیز از اوایل بهار تا اواخر تابستان است. این گیاه حساس به آبیاری نیست و برای آبیاری این گیاه بهتر است که سطح خاک گلدان خشک شود و بعد اقدام به آبیاری کنید.

روش های تکثیر گل ناز در خانه
روش های تکثیر گل ناز در خانه

آموزش روش های مختلف تکثیر گل ناز یخی

گیاه گل ناز یخی به علت همیشه سرسبز بودن و گل های ریز خوشگل طرفداران بسیاری زیادی دارد که دوست دارند از این گیاه زیبا نگهداری کنند. برای تکثیر این گیاه شما میتوانید از روش های مختلفی مانند قلمه زدن از ساقه استفاده کنید و یا اینکه بذر این گیاه را تهیه کرده و از طریق بذر آن را تکثیر کنید و یا از روش های خوابانیدن وپاجوش استفاده کنید.

بنر گل من و تو

اولین روش تکثیر گل ناز : قلمه زدن ساقه گل ناز

قلمه زدن گل ناز یکی از آسان ترین و سریع ترین روش برای تکثیر این گیاه است. روشی پرکاربرد و راحت. در این روش در ابتدا یک ساقه مناسب انتخاب کنید ساقه ای که اندازه آن حدودا به اندازه 7-10 سانتی متر باشد و برگ های روی قلمه را بچنید و 2-3 برگ روی آن باقی بگذارید تا انجام سوخت وساز گیاه را انجام دهند تعداد برگ ها اگر بیش از حد باشد ممکن است توان گیاه را گرفته و مانع از ریشه دهی شود.

برای ریشه دار کردن قلمه شما میتوانید هم گیاه را در خاک قرار دهید تا ریشه دهد و یا در آب قرار دهید و در آب ریشه بدهد. در صورتی که در خاک ریشه دار میکنید بستر خاک مورد نظر باید همیشه مرطوب باشد خاک مورد نظر باید از زهکشی خوبی برخوردار باشد.

سعی کنید یک سوم قلمه در خاک قرار بگیرد در هنگام برش همانند گیاهان دیگر ساقه را به شکل مورب و کج برش دهید تا سطح تماس افزایش پیدا کند و انجام ریشه دهی بهتر شود. قلمه را 1-2 در یک محیط سایه قرار دهید و سپس قلمه را قبل از قرار دادن در خاک به هورمون ریشه زا بزنید و بعد قلمه را در خاک بکارید.

گلدان را در جایی که از نظر دما و رطوبت مناسب است قرار دهید. برای حفظ رطوبت میتوانید از پوشش پلاستیکی استفاده کنید و در محیطی دور از نور مستقیم قرار دهید. با کشیدن پوشش پلاستیکی شما یک محیطی شبیه محیط گلخانه برای گیاهتان ایجاد میکنید البته روی پوشش پلاستیکی چند سوراخ برای تهویه ایجاد کنید.ریشه دهی در آب نیز به همین شکل انجام میشود و فرق آن فقط در این است که در این روش گیاه در آب ریشه دار میشود.زمانی که گیاهتان شروع به ریشه دهی کردند آن را به گلدان منتقل کنید. گیاهانی که در خاک ریشه دار شدن بعد از مدتی به گلدان یک سایز بزرگتر منتقل کنید.

روش های تکثیر گل ناز در خانه
روش های تکثیر گل ناز در خانه

تکثیر گل ناز، روش کاشت بذر

یکی دیگر از روش های دیگر برای تکثیر گیاه گل ناز یخی کاشتن بذر آن است در این رو بذر را ابتدا از درخچه و یا بازار تهیه کنید. بهتر است بذر را در اوایل فصل بهار بکارید. برای کاشت بهتر است از خاک سبک استفاده کنید. بذر ها را عمیق نکارید به شکلی باشد که فقط یک لایه نازک از خاک بر روی آن قرار بگیرد و آبیاری را تا زمان جوانه زدن به شکل منظم و به آهستگی انجام دهید تا بذر ها از خاک خارج نشوند.

تکثیر گل ناز، روش خوابانیدن ساقه

گل ناز گیاهی است رونده به همین دلیل میتوانید این گیاه را از طریق خوابانیدن ساقه نیز تکثیر کنید. در این روش باید از ساقه هایی استفاده کنید که مقداری حالت چوبی دارند و نیازی نیست که ساقه را از گیاه مادری جدا کنید ساقه را خم کرده و درون خاک قرار دهید با یک وسیله مناسب ساقه را در خاک نگهدارید تا از خاک خارج نشود. زمانی که ساقه ریشه دهی کرد میتوانید آن را از گیاه مادری خود جدا کنید و یک گلدان جداگانه بکارید.

تکثیر گل ناز، روش پاجوش زدن

در گل ناز برای اینکه بتوانید از روش پاجوش زدن آن را تکثیر کنید باید در فصل پاییز انجام دهید چرا که در این زمان گیاه بیشتر پاجوش میزند.از پاجوش های قوی استفاده کنید و آن را دریک گلدان دیگر منتقل کرده و بکارید.

کاشت گل ناز در خانه
کاشت گل ناز در خانه

نکات مهم و کاربردی در تکثیر گل ناز

  • در زمان برش قلمه از وسایل استریل شده و تیز استفاده کنید.
  • برای اینکه قلمه دچار پوسیدگی نشود میتوانید آن را در محلول قارچ کش گیاهان آپارتمانی ضدعفونی کنید تا در خاک دچار پوسیدگی نشود.
  • گیاه گل ناز جزء گیاهان گوشتی محسوب میشود به همین دلیل در زمانی که برش میدهید 1-2 روز در مکانی سایه قرار دهید تا انتهای گل ببندد.
  • این گیاه به خاک نسبتا سبک نیاز دارد و درخاک که مقداری اسیدی باشد رشد خوبی دارد.
  • این گیاه به نور نیاز دارد در صورتی که به آن نور نرسد نه تنها گل نمیدهد بلکه ممکن است دچار گندیدگی برگ های زیرین هم شوند که با بلند شدن گیاه این عامل تشدید میشود.
  • گیاه را به موقع و منظم هرس کنید تا گلدانی پر داشته باشید.

سخن پایانی تکثیر گل ناز

در این مقاله سعی کردیم تا روش های مختلف تکثیر گل ناز را توضیح دهیم امیدواریم با توجه به این مطالب بتونید به راحتی گیاه گل نازتان را تکثیر کنید. اگر سوال، مشکل یا تجربه ای دارید حتما در بخش دیدگاه برای ما بنویسید تا کارشناسان گل من و تو در سریعترین زمان پاسخ شما رو ارسال کنند.