بررسی کامل علت خشک شدن گیاهان آپارتمانی + راه حل‌ها

خشک شدن گیاهان آپارتمانی
خشک شدن گیاهان آپارتمانی

دلیل خشک شدن گیاهان آپارتماین چی میتونه باشه؟ گیاهی که توی خونه نگهداری میکنید و خیلی دوستش دارید ممکنه به دلایل متعددی بیمار بشه و این بیماری با علایم متعددی خودش رو به شما نشون میده اگه علت خشک شدن گیاهان اپارتمانی خودتون رو بدونید و با استفاده از راه حل های مخصوص به اون گیاه رو درمان کنید همیشه خونه ای سرسبز و پر از گل و گیاه خواهید داشت. توی این مطلب سعی شده که دلایل خشک شدن گیاهان و همچنین راه های جلوگیری از خشک شدن گیاهان گفته بشه تا شما با استفاده از این راهکارها گیاه خودتون رو نجات بدین. توصیه میکنم این مطلب رو با دقت بخونید.

خشک شدن گیاهان یکدفعه اتفاق میوفته؟

هیچ وقت نمیشه که یه دفعه از خواب پاشی و ببینی گیاهت خشک شده . معمولا از زردی و سیاه شدن برگ شروع میشه و ممکن با پژمردگی هم همراه باشه (در مطالب جداگانه به بررسی زرد شدن گیاهان آپارتمانی، قهوه ای شدن گیاهان پرداختیم که حتما مطالعه کنید) و اگه بهش توجه نکنید با گذشت زمان گیاه خشک میشه. البته توی بیشتر مواقع رسیدگی زیادی به گیاه (البته به نظر صاحبش) باعث خشک شدن و سوختن گیاه میشه مثل وقتی که شما به گیاهتون کود زیادی میدین و فکر میکنید که کار بسیار خوبی در حقش کردین ولی غافل از این که همین کار باعث سوختن گیاه شما میشه .

علت خشک شدن گیاهان آپارتمانی
علت خشک شدن گیاهان آپارتمانی

دلایل خشک شدن گیاهان و راه حل اونا:

در ادامه تک تک دلایل که میتونه بعث خشک شدن گیاه شما بشه رو با هم بررسی میکنم و توجه داشته باشید که نشانه ها و موارد رو با گیاهتون مقایسه کنید و ببنید کدوم عامل میتونه برای گیاه شما صادق باشه :

بنر گل من و تو

اولین مشکل خشک شدن گیاهان آبیاری نامنظم است

همون طور که میدونید اب دادن زیاد و یا خیلی کم به ضرر گیاه شما هست. اب دادن زیادی باعث خرابی توی قسمت ریشه‌ی گیاه میشه و کم کم اگه بهش رسیدگی نشه ممکنه به کل گیاه صدمه بزنه. خیلی از بیماری های قارچی که گیاهان دچارش میشن هم از ابیاری زیاد و رطوبت زیاد نشات میگیره. کم ابی هم همون طور که میدونید باعث اسیب به گیاه میشه و در درجه‌‌ی اول خودشو با پژمردگی نشون میده. کم کم اگه به گیاه اب نرسونید گیاه کاملا خشک میشه. همیشه گفتیم که زمان برای آیباری مشخص نکنید (مثلا هر 4 روز یکبار) و حتما قبل از آبیاری خاک گلدان رو چک کنید و سپس اقدام به آیباری کنید.

راه حل :  در قدم اول باید گلدون خوبی برای گیاهتون بگیری طوری که زهکشی مناسب داشته باشه و اب اضافی از اون خارج بشه. هنگام خرید گل حتما میزان اب مورد نیاز گل رو بپرسین و خودتون مطلب های مرتبط با گل رو بخونید و از نیاز ابیاری گیاهتون باخبر باشید. گیاهان نیازهای متفاوتی دارن و بسته به نیازشون باید ابیاری بشن.  بعضی وقتا هم همه‌ی این مطالب رو میدونیم و رعایت میکنیم ولی به هر دلیلی یادمون میره و ابیاری گیاه نامنظم میشه این جا بهتون توصیه میکنم از رطوبت سنج‌هایی که توی بازار هست استفاده کنید و حتی برای راحتر شدن کار میتونید سایت گل من و تو هم سفارش بدین.

خشک شدن گیاهان
خشک شدن گیاهان

تاثیر نور در خشک شدن گیاهان

نور مستقیم خورشید در واقع صدها برابر روشن‌تر از نور محیط در یک اتاق با نور مصنوعی است، اما چشم انسان به طرز شگفت‌انگیزی تطبیق‌پذیر است و باعث می‌شود تغییرات در سطوح نور کوچک به نظر برسد. نورکافی و مناسب برای گیاه خیلی مهمه نور کم یا نور خیلی زیاد باعث ازبین رفتن گیاه میشه. اگه گیاه توی مدت طولانی ویا حتی کم در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیره برگ ها و یا حتی در بعضی موارد ساقه‌ی گیاه به رنگ قهوه‌ای در میاد و اگه جاش عوض نشه کم کم گیاه رو خشک میکنه.  نور کم هم باعث میشه که گیاه نتونه به خوبی فتوسنتز کنه و نیازهای خودشو برطرف کنه . همین امر هم باعث میشه گیاه کند رشد بشه و اگه شرایط رو عوض نکنیم کم کم خشک میشه. علایم دیگه‌ی کم نوری توی گیاه شامل لاغر شدن گیاه  شل شدن گیاه رنگ پریده شدن گیاه  رویش ضعیف برگ‌های جدید کم رنگ بودن برگ‌ها تازه اشاره کرد.

راه حل : میزان نور مورد نیاز گیاهتون رو هم باید بدونید . خیلی از گیاهان اپارتمانی نیاز به نور غیر مستقیم و فیلتر شده دارند حتی کاکتوس ها هم که خیلیا فکر میکنن به نور زیاد مقاوم هستن در خیلی از موارد در این شرایط بیمار میشن و لکه های قهوه‌ای روی بدنه شون ظاهر میشه. با توجه به نیاز گیاهتون جای مناسبی برای اون در نظر بگیرید تا مجبور نشین گیاه رو جا به جا کنید و گیاه مورد تنش واقع بشه.

آیا نوع آب در خشک شدن گیاهان آپارتمانی تاثیر دارد؟

شما برای ابیاری گیاهتون احتیاج به آب با دمای اتاق دارین . اگر از آب سرد یخ زده استفاده کنید، این اب به ریشه های گیاه شوک وارد میکنه همچنین اب باید بدون املاح هم باشه چون قهوه‌ای شدن نوک برگ ها میتونه در اثر تجمع نمک های حاصل از کود ها و یا حتی املاح موجود در آب باشه که به مرور زمان در خاک گلدون شما جمع میشوند.

راه حل : یه ظرف مخصوص اب گیاهاتون بزارید و از شب قبل توی اون اب پر کنید و این طوری در زمان ابیاری هم دمای اب مناسب و هم به گیاه شوک وارد نمیشه. یا میتونید از آب تصفیه شده یا جوشیده سرد شده هم استفاده کنید و برای رفع شوری میتونید هر سه ماه یکبار از هیومیک اسید استفاده کنید.

آیا کمبود مواد مغذی بر خشک شدن گیاهات تاثیر دارد؟

کم بودن بعضی از عناصر هم میتونه باعث ایجاد خشکیدگی توی ناحیه‌های متفاوت گیاهتون بشه. هر کدوم از عناصر وظیفه‌ی مشخصی توی گیاه دارند و عدم وجود انها باعث میشه که گیاه نتونه کار خودشو به درستی انجام بده . جالب بدونید که کمبود هر عنصر در گیاه میتونه علایم مخصوص به خودشو داشته باشه. در مقابل این کوددهی زیاد هم باعث ایجاد علایم سوختگی توی برگ و سر شاخه‌های گیاه میشه.

راه حل: اول از همه شرایط دیگه رو در گیاه چک کنید اگه همه‌ی موارد رو رعایت کردین و باز هم گیاه علایم بیماری و خشکی رو داشت و همچنین با توجه به اخرین باری که به گیاه کود دادین میتونید نتیجه بگیرید که گیاه نیاز به مواد مغذی داره . حتما نیازهای گیاه رو بدونید و خاک خوبی برای گیاه استفاده کنید و علایم ایجاد شده توی برگ رو بررسی کنید ببینید به کم بود کدوم عنصر نزدیک تره و بعد از مشورت با متخصص این کار کود مورد نظر رو تهیه کنید . برای تهیه‌ی کود مناسب میتونید به فروشگاه گل من و تو مراجعه کنید و به راحتترین شکل ممکن کود رو تهیه کنید.

آفت و بیماری دلیل خشک شدن برگ گیاهان
آفت و بیماری دلیل خشک شدن برگ گیاهان

دلیل بعدی وجود آفت و بیماری در گیاه

خیلی از افت‌ها هستند که توی خاک ریشه‌ی گیاه رو مورد هدف قرار میدن و خیلی دیگه از این افت‌ها هم روی برگ و قسمت‌های دیگه گیاه فعالیت میکنن. فعالیت این افت‌ها و همچنین تغذیه‌ی اونا باعث میشه که گیاه قدرت خودشو از دست بده و ضعیف بشه. جالبه بدونید که خیلی از این حشرات با خودشون بیماری‌های باکتریایی و یا ویروسی هم حمل میکنن و میتونن این بیماری‌ها رو به گیاهتون انتقال بدن. حتی نماتدها هم جز افت های خیلی کوچیکی حساب میشن که از ریشه‌ی گیاه تغذیه میکنن و گیاه در این شرایط نشونه‌های مثل زردی و ضعف و خشکیده شدن رو از خودش نشون میده.

راه حل:  بسته به نوع افت باید راه حل‌های مختلفی رو براش اجرا کنید مثلا اگه افت به برگ گیاه شما حمله کرد میتونید اون رو با محلول اب و صابون رقیق از بین ببرید یا اگه به افت در خاک گیاه شما زندگی میکنه میتونید خاک رو عوض کنید و از سموم مرتبط با افت استفاده کنید. برای استفاده از سم حتما از فردی که تخصص داره کمک بگیرید و میزان درستی از سم رو استفاده کنید. سم زدن زیادی هم باعث ایجا سوختگی توی گیاه میشه و علایم شامل خشکی توی قسمت های مختلف گیاه هست.

دما و رطوبت نامناسب از دیگر عوامل خشک شدن گیاهان

دما هم عامل مهمی توی شادابی گیاه هست و دمای خیلی بالا باعث خشکیدن گیاهتون میشه پس باید دمای مناسب رو هم برای گیاه فراهم کنید. دمایی که نه خیلی پایین باشه که گیاه یخ بزنه نه خیلی بالا که باعث خشک شدن گیاه بشه . حتما نیاز گیاه خودتون رو بشناسید و به میزان مناسب بهش اب و نور و رطوبت برسونید. جای گیاهتون رو به درستی اتخاب کنید و به گلدون گیاه هم توجه کنید که مناسب گیاه باشه.

راه حل:  در طول فصل گرما بهتره گیاه رو در معرض رطوبت قرار بدین مه پاشی یا گذاشتن یک ظرف اب درکنار گیاه و یا حتی دستگاه بخور هم میتونه کمک کننده باشه تا دمای زیاد باعث از بین رفتن گیاه نشه. همیشه با بالا رفتن دما باید میزان آبیاری و رطوبت محیط هم افزایش پیدا کنه، توجه داشته باشید که بهترین روش استفاده از دستگاه بخور سرد و یا ساخت جزیره برای گلدان هست.

رطوبت برای خشک شدن گیاهان
رطوبت برای خشک شدن گیاهان

نکات پایانی خشک شدن برگ گیاهان آپارتمانی

یادتون باشه که پوسیدگی ریشه هم میتونه گیاه رو خشک کنه. علت ایجاد پوسیدگی میتونه به دلیل وجود قارچ یا ابیاری زیاد باشه . توی این مورد باید گیاه رو از خاک بیرون بیارید و ریشه رو به خوبی برسی کنید ریشه به هیچ عنوان نباید تیره و یا لزج باشه . اگه گیاه دچار پوسیدگی ریشه شده باشه بهتره یا از گیاه قلمه بگیرید و یا قسمت های اسیب دیده‌ی گیاه رو جدا کنید و گیاه رو در بستر مناسب بکارید و کم اب دید.گیاه خودتون رو مرتب چک کنید و مطمعن بشید که افتی گیاه رو تهدید نمیکنه.
هوادهی خاک گلدون هم باعث میشه که ریشه نفس تازه بکشه و تا حدودی میتونه از بروز بیماری هم جلوگیری کنه ولی این هوادهی نباید به طوری باشه که ریشه گیاه اسیب ببینه و به جایی شادابی گیاه کامل خشک بشه.
یادتون باشه که باید قسمت‌های قهوه‌ای شده‌ی گیاه رو با ابزاری ضدعفونی شده برید و بعد از فراهم کردن شرایط مناسب به گیاه زمان بدین تا دوباره شاداب بشه.

کلام آخر

خشک شدن نوک برگ گیاهان و یا خشک شدن برگ گیاهان علایم اینه که گیاه توی شرایط خوبی نیست. با خوندن و رعایت نکات این مطلب میتونید شرایط خوبی رو برای گیاهتون فراهم کنید و گیاه رو از خشکیدگی کامل نجات بدید. این مطلب رو به کسایی که که گل و گیاه دارن معرفی کنید اگه سوالی داشتید حتما ار ما بپرسید. می‌تونید از تجربه های خودتون هم برای ما بنویسید تا ما هم از این تجربه‌ها بهرمند بشیم.