خواص شاتوت؛ 17خاصیت حیرت آور شاتوت برای بدن

فواید و خواص شاتوت:
فواید و خواص شاتوت:

شاتوت که میوه ای به رنگ قرمز تیره یا ارغوانی می باشد، طعمی ترش و شیرین و خوشمزه دارد و بزرگتر از توت سفید است. این میوه اغلب در آسیا و آمریکای شمالی رشد می کند و در ایران از اوایل خرداد ماه تا اواسط مرداد ماه قابل برداشت می باشد. این میوه مفید و خوشمزه که طبعی سرد و خشک دارد، دارای فواید و خواصی برای سلامتی بدن است. در این مطلب با چند مورد از خواص شاتوت و ارزش غذایی آن آشنا می شویم.

ارزش غذایی شاتوت:

88 درصد شاتوت تازه از آب تشکیل شده است و هر فنجان آن فقط 60 کالری دارد. با افزایش وزن شاتوت، دربردارنده 8.9 درصد کربوهیدرات, 1.7 درصد فیبر, 1.4 درصد پروتئین, 0.4 درصد چربی و 10 درصد کربوهیدرات به صورت فیبر محلول و نامحلول, نشاسته و قندهای ساده است. در صورتی که این میوه خشک شده باشد، محتوی 70 درصد کربوهیدرات, 14 درصد فیبر, 12 درصد پروتئین و 3 درصد چربی است. از دیگر مواد موجود در شاتوت می توان به انواع ویتامین ها و مواد معدنی نظیر ویتامین c، ویتامین E، ویتامین k، آهن، پتاسیم و ترکیبات گیاهی مانند آنتوسیانین ها، سیانیدین، کلروژنیک اسید، روتین و میریستین اشاره کرد.

 

فواید و خواص شاتوت برای سلامتی بدن:

بهبود هضم و درمان یبوست:

مصرف این میوه برای سیستم گوارش بسیار سودمند است و به درمان یبوست و کاهش وزن کمک می کند. همچنین با دارابودن مقادیر فراوان فیبر سبب تسهیل هضم و گوارش می شود و نفخ و گرفتگی عضلات شکمی را برطرف می کند.

بنر گل من و تو

 

مقابله با سرطان:

شاتوت با دارابودن آنتی اکسیدان ها و فیتوتون ها به متوقف شدن رشد و تشکیل سلول های سرطانی و تومورها کمک می کند. به علاوه این میوه دارای آنتوسیانین و رزوراترول است که با دارابودن خواص ضدسرطانی سبب جلوگیری از بروز سرطان کولون، سرطان پوست، سرطان پروستات و تیروئید می شود.

 

فواید و خواص شاتوت برای سلامتی بدن:
فواید و خواص شاتوت برای سلامتی بدن

 

کاهش کلسترول و بهبود گردش خون:

شاتوت برای کاهش سطح کلسترول بد خون موثر و مفید است و از این طریق به جلوگیری از بروز ناراحتی های قلبی عروقی کمک می کند. همچنین این میوه در بهبود جریان خون و افزایش تولید گلبول های قرمز تاثیر گذار است و مانع فقر آهن می شود.

 

کاهش فشار خون:

شاتوت دارای پلی فنول هایی است که از رگ های خونی مراقبت می کنند. همچنین آنتی اکسیدان و پتاسیم موجود در این میوه با فشار خون بالا مقابله کرده و سبب کاهش فشار خون می شوند.

 

فواید و خواص شاتوت
فواید و خواص شاتوت: کاهش فشار خون

حفظ سلامت مغز:

بر اساس پژوهش های صورت گرفته، مصرف شاتوت سبب حفظ سلامت مغز، جوان ماندن مغز و هوشیاری آن می شود. چرا که شاتوت دربردارنده کلسیم است که برای مغز مفید و ضروری است و به جلوگیری از بروز آلزایمر کمک می کند.

 

درمان کم خونی:

شاتوت با دارابودن مقادیر زیاد آهن به درمان بیماری کم خونی که دارای علائمی نظیر خستگی و سرگیجه است، کمک می کند. همچنین از بروز این بیماری جلوگیری می کند.

 

فواید و خواص شاتوت:
فواید و خواص شاتوت: درمان کم خونی

 

تقویت سیستم ایمنی بدن:

شاتوت با دارابودن ویتامین C و سایر ترکیبات مفید به تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود عملکرد آن کمک می کند.

 

حفظ سلامت قلب:

شاتوت با دارابودن مقادیر قابل توجه فیبر، آنتی اکسیدان ها و فلاونوئیدها برای حفظ سلامت قلب مفید است و سبب جلوگیری از بروز سکته و حمله قلبی و مغزی می شود.

 

حفظ سلامت قلب
فواید و خواص شاتوت: حفظ سلامت قلب

 

حفظ سلامت استخوان ها:

شاتوت با دارابودن ویتامین K، کلسیم و آهن به ساخت و تقویت بافت های استخوانی کمک می کند. همچنین سبب پیشگیری از بروز علائم تحریب استخوانی، پوکی استخوان و آرتروز می شود.

 

حفظ سلامت چشم:

شاتوت میوه ای پرفایده برای حفظ سلامت چشم محسوب می شود، به طوری که سبب بهبود بینایی و محاقظت از چشم در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد می شود. همچنین این میوه با دارابودن کاروتنوئید مانع مبتلاشدن به دژنراسیون ماکولا و آب مروارید می شود.

 

فواید و خواص شاتوت:
فواید و خواص شاتوت: حفظ سلامت چشم

 

خواص ضدالتهابی:

شاتوت با دارابودن رزوراترول و آنتوسیانین ها از خواص ضدالتهابی برخوردار است. این میوه می تواند جایگزینی طبیعی برای داروهای ضدالتهاب آلوپاتیک باشد.

 

پیشگیری از بروز دیابت:

شاتوت دربردارنده مقادیر بالا فیبر و آنتی اکسیدان ها است که برای جذب قند در خون سودمند و موثر هستند و سبب جلوگیری از بروز بیماری دیابت می شوند.

 

پیشگیری از بروز دیابت
فواید و خواص شاتوت: پیشگیری از بروز دیابت

 

مفید برای خانم های باردار:

بر اساس تحقیقات صورت گرفته و برخلاف تصور برخی افراد که گمان می کنند مصرف شاتوت برای خانم های باردار ضرر دارد و سبب سقط جنین می شود، در صورتی که فرد به انواع توت حساسیت نداشته باشد، مصرف مقدار معمولی این میوه بدون عوارض است. همچنین می تواند به رشد بهتر مغز جنین و بهبود حافظه نوزاد کمک کند.

فواید و خواص شاتوت: مفید برای خانم های باردار
فواید و خواص شاتوت: مفید برای خانم های باردار

کاهش وزن و لاغری:

این میوه کم کالری و مغذی برای کاهش وزن مفید است و دارای مواد مفیدی نظیر فیبر، ویتامین C، ویتامین K و آهن است. فیبر موجود در شاتوت سبب ایجاد احساس سیری برای مدت طولانی تری در افراد می شود و با کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری به کاهش وزن کمک می کند.

 

فواید و خواص شاتوت:
فواید و خواص شاتوت: کاهش وزن

 

حفظ سلامت پوست:

 این میوه با دارابودن رزوراترول سبب مراقبت از پوست در برابر اشعه مضر خورشید می شود و آنتی اکسیدان های موجود در این میوه دارای خواص ضدپیری می باشند که به جوان و باطراوت ماندن پوست و جلوگیری از ایجاد چین و چروک پوست کمک می کنند. این آنتی اکسیدان ها همچنین سبب برطرف شدن لکه های تیره پوست، دفع سموم پوست و صاف شدن پوست می شوند. به علاوه شاتوت با داربودن مقادیر بالای ویتامین های A و E مانع خشکی پوست می شود و آن را برطرف می کند و سبب نرم، لطیف و شفاف شدن پوست می شوند.

هشدار: قبل از استفاده از هر گونه ماسک یا ضماد روی پوست صورت و سایر نقاط حساس بدن خود، ابتدا مقداری از آن را روی قسمت کوچکی از پوست دست خود امتحان کنید و ۲۰ دقیقه صبر کنید تا اطمینان حاصل کنید که پوست شما به آن حساسیت ندارد.

 

فواید و خواص شاتوت:
فواید و خواص شاتوت: حفظ سلامت پوست

 

حفظ سلامت مو:

شاتوت محتوی آنتی اکسیدان هایی است که برای حفظ سلامت موها و افزایش رشد موها مفید و موثر هستند. همچنین این میوه با دارابودن مواد مفیدی مانند کلسیم، آهن، ویتامین C و B به حفظ رنگ طبیعی موها کمک می کند و مانع سفید شدن زودرس موها می شود.

 

فواید و خواص شاتوت: حفظ سلامت مو
فواید و خواص شاتوت: حفظ سلامت مو

 

حفظ سلامت کبد:

شاتوت با دارابودن مقادیر قابل توجه آهن به حفظ سلامت کبد کمک می کند و سبب تقویت کبد می شود. همانطور که می دانید کبد عضو مهمی برای بدن است و در لخته شدن خون، تجزیه چربی ها و دفع سموم بدن نقش دارد.

 

مطالب مرتبط:

خواص زردآلو در یک نگاه

خواص آلوبخارا برای سلامتی بدن

آشنایی با فواید و خواص گیلاس

فواید و خواص آلبالو برای سلامتی