خواص و فواید گل لادن

گل لادن
گل لادن

خواص گل لادن : گل لادن گیاهی گلدار از جنس Tropaeolum از خانواده Tropaeolaceae می باشد. این گیاه بومی  رشته کوه های آند جنوبی در شمال بولیوی تا کلمبیا در قاره آمریکای جنوبی است. برگ و گل این گیاه خوراکی هستند و می توان آنها را در سالاد استفاده کرد. طعم آنها نسبتاً تند می باشد. این گیاه دارای مصارف زینتی و دارویی می باشد که در این مطلب با گوشه ای از خواص و فواید گل لادن آشنا می شویم.

خواص و فواید گل لادن
خواص گل لادن

گل لادن حاوی گلیکوزید گوگرد داری به نام گلوکوتروپئولوزید و میروزین است. به طوری که اگر برگ گیاه جویده شود اسانسی شبیه اسانس خردل از آن آزاد می شود که کاملاً محسوس است. برگ و گل های این گیاه خاصیت ضد اسکوربوت دارد و همچنین خواصی مانند تصفیه خون، رفع بیماری های نزله ای دستگاه تنفسی، برونشیت های مزمن و اخلاط خونی دارد. همچنین اثراتی چون باز کردن مجراهای شریانی قلب، درمان ْنژین تقویت موی سر و پیاز مو و رفع ریزش مو برای آن بر شمرده اند.

از قدیم گل لادن به عنوان مواد ضد عفونی کننده و التیام بخش زخم کاربرد داشت. تمام قسمت های گیاه خاصیت آنتی بیوتیک دارند و دم کرده این گیاه موجب افزایش مقاومت در برابر عفونت های باکتریایی می شود.

بنر گل من و تو

سه مورد از خواص و فواید گل لادن:

مقابله با سرماخوردگی

یکی از خواص گل لادن برای سرماخوردگی است،گل لادن سرماخوردگی، سرفه و برونشیت را درمان می کند. در واقع می توانید از گل لادن برای درمان گلو و سینه ی خود استفاده کنید. بدین منظور  گلبرگ ها و برگ های خشک گل لادن را دم و میل کنید. این دم کرده تب شما پایین می آورد و خواب راحتی را برای شما به ارمغان می آورد.

راحتی دفع

دانه‌های خشک گل لادن دارای خواص ملینی هستند. در حقیقت این دانه‌ها عمل دفع را راحت‌تر می‌کنند. 70 گرم دانه‌ی خشک گل لادن را پودر کنید و150 گرم عسل به آن اضافه کنید. هر روز تا زمانی که حالتان بهتر شود 3 قاشق چای‌خوری میل کنید.

مراقبت از مو

یکی دیگر از خواص گل لادن تقویت موهای آسیب دیده است. گل لادن موجب درخشندگی و تقویت موها می‌شود و با ریزش آن‌ها مقابله می‌کند. برای بهره بردن از این خاصیت گل لادن، داخل یک لیتر آب یک مشت برگ، گلبرگ و دانه های خشک لادن را ریخته و به مدت 15 دقیقه بجوشانید. اجازه دهید این جوشانده خنک شود. موهایتان را با شامپوی همیشگی‌تان شستشو دهید و این محلول را روی موهایتان بریزید. 10 تا 15 دقیقه صبر کنید و آب بکشید.

عوارض جانبی احتمالی گل لادن:

گل لادن محتوی روغن خردل است در نتیجه وقتی به صورت موضعی از آن استفاده می شود می تواند سبب تحریک پوست شود.

زنان باردار یا شیرده نباید از این گیاه استفاده کنند.

افراد مبتلا به بیماری های کلیوی و یا زخم معده و یا روده نباید از این گیاه در هر شکلی استفاده کنند.

با وجود نتایج مثبتی که در آزمایش های بالینی وجود داشته است اما همچنان جامعه پزشکی مزایای استفاده از شاخ و برگ این گیاه را به رسمیت نمی شناسد.

قبل از استفاده از این گیاه با پزشک خود مشورت کنید.