آیا علت ریزش برگ بنجامین را میدانید؟ بررسی تمامی دلایل و راه درمان

علت ریزش برگ بنجامین چیست؟
علت ریزش برگ بنجامین چیست؟

دلایل ریزش برگ بنجامین : بنجامین یک گیاه زینتی ، حساس و نازوک نارنجی هست که دارای گونه های مختلفی میباشد خیلی از کاربران با ریزش برگ بنجامین مشکل دارند که میخواهیم در این مطلب علت ریزش برگ بنجامین رو مورد بررسی قرار دهیم ولی به طور کلی میتوان گفت علت زرد شدن و ریزش برگ بنجامین نور، تهویه هوا و رطوبت ، جابجایی تغییر فصل ، کوددهی و آبیاری میباشد. پس با ما همراه باشید با این مطلب کاربردی.
برای مطالعه مشکلات فیکوس بنجامین به این لینک مراجعه کنید .

علت زرد شدن و ریزش برگ بنجامین:

چون بنجامین به تغییرات عوامل محیطی خیلی حساس هست و با کمترین تغییر این شرایط برگهای این گیاه شروع به ریزش میکند. پس از جابجا کردن و حتی چرخاندن گلدان این گیاه به شدت خودداری کنید. اولی اگر برگ‌های گیاه شما سالم و سبز هستند اما برگها میریزه احتمالا نور كم است، پس گلدان خودتون رو به جایی با نور زیاد ببرید.
كم‌آبی هم موجب اين عارضه مي‌شود، پس آبياری را منظم كنيد. بعضی مواقع سردشدن ناگهاني اتاق و آبياري با آب سرد علت ريزش برگ سبز است. اگر برگ‌ها خشك و شكننده هستند، هواي محيط گرم و خشك است آبياری را بيشتر كرده و با استفاده از روش های چون ساخت جزیره، دستگاه بخور سرد و غبارپاشی روزانه رطوبت مورد نیاز گیاه را تامین کنید، در مطلبی جداگانه روش های تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی را توضیح دادیم که حتما مطالعه کنید. گياه را زمانی آبياری كنيد كه كاملا سطح خاك خشك شده باشد در واقع بايد به اندازه يك انگشت زير خاك را بازديد كنيد، اگر خشك بود گياه را آب دهيد. بايد بدانيد در بسياری خانه‌ها به‌دليل ‌رعايت نكردن اين مسئله و آبياری بيش‌ازاندازه گياه از بين میرود.

علت زرد شدن و ریزش برگ بنجامین
علت زرد شدن و ریزش برگ بنجامین

مهمترین عامل ریزش برگها کمبود نور است

این گیاه به روزانه حداقل 6 الی 8 ساعت نور فیلتر شده نیاز دارد، و اگر این مورد برای گیاه فراهم نشود به مرور شروع به ریزش برگ خواهد کرد، اگر در خانه خود نور کافی ندارید میتونید از نور مصنوعی برای پرورش گیاه بنجامین استفاده کنید (چراغ رشد گیاه) یعنی با گذاشتن چند لامپ مناسب یا حتی زیاد کردن لامپهای منزلتان ، نور مناسب برای گیاهانتان را ایجاد می کنید. البته باید از نورهای مخصوص رشد گیاه استفاده کنیدف لام های فلورسنت هم برای این کار میتواند مناسب باشد.

بنر گل من و تو

در ادامه تک تک مواردی که باعث ریزش برگ بنجامین خواهد شد رو بررسی میکنیم

آبیاری و تاثیر آن بر ریزش برگ بنجامین

گیاه بنجامین آبیاری متوسط را دوست دارد و هیچ وقت خاک باتلاقی برای آن خوب نیست و به مرور باعث زرد شدن و ریزش برگها خواهد شد پس حتما قبل از آبیاری خاک گلدان را چک کنید و بعد گیاه رو آبیاری کنید، خاک باید تا عمق 2 الی 3 سانتی متری خشک شده باشد و بعد اقدام به آبیاری کنید. در کنار آبیاری زیاد آبیاری کم هم باعث ریزش برگ ها خواهد شد با این تفاوت که زرد شدن برگ خیلی کمتر است.

کمبود رطوبت و ریزش برگ بنجامین

از دیگر نکات مهم در نگهداری بنجامین تامین رطوبت کافی حداقل 60 الی 70 درصد است، اگر این میزان رطوبت برای گیاها فراهم نشود برگها شروع به ریزش خواهند کرد، پس از روش های مختلف مثل غبارپاشی، ساخت جزیره برای تامین رطوبت میتواند استفاده کرد.

دلایل ریزش برگ بنجامین
دلایل ریزش برگ بنجامین

علت زرد شدن و ریزش برگ بنجامین چیست ؟

اگر آبیاری گیاه را به درستی انجام میدهید و برگ گیاه شما زرد شده و میریزد مکان نگهداری آن درست نیست، توجه داشته باشید که هیچ وقت گیاه خودتون رو در کنار اجاق گاز، شومینه، بخاری، یا محلی که باد جریان دارد و همچنین تابش مستقیم نور خورشید دارد و در مکان هایی که دارای جریان برق دائمی هستند قرار ندهید.(میشه تلویزیون یا ترانس برق نمونه ای از این منابع گفت) در حالت کلی باید گفت که در مقابل وسایل گرمایشی و سرمایشی قرار ندهید چون نوسانات دمایی ایجاد شده و باد شدید باعث ریزش برگ خواهد شد.
برای اینکه گیاه خود را تقویت کنید از کود کامل در فصل های گرم سال هر ده روز یکبار و در فصول سرد سال هر ماه یکبار استفاده کنید. نحوه استفاده آن نیز در بالا ذکر شده است.

سوالات متداول کاربران در مورد علت ریزش برگ بنجامین :

در ادامه برخی از سوالات رایج و پر تکراری که از ما پرسیده میشود را پاسخ میدهیم:

1 . چرا با تغییر فصل و آغاز فصل پاییز گیاه بنجامین شروع به ریزش برگ میکند ؟

همانطور که گفته شد گیاه بنجامین گیاه حساسی میباشد و با تغییر فصل دمای هوا و میزان نور دریافتی گیاه تغییر کرده در نتیجه باعث ریزش برگ بنجامین شده است . همچنین در این فصل با توجه به سرد شدن ها گیاه را نزدیک بخاری یا شوفاژقرار ندهید .

2.پس از آنکه گیاه خریداری و به منزل آورده شد برگ های آن شروع به ریزش کرد علت چیست ؟

در اکثر موارد توصیه میشود این گیاه را از گلخانه تهیه نکنید زیرا در گلخانه شرایط بصورت کاملا استاندارد از قبیل دما ،نور و رطوبت و میزا آبیاری میباشد و ممکن است شرایطی که شما برای این گیاه حساس ایجاد کرده اید به آن میزان استاندارد های لازم را نداشته باشد .

3.علت ریزش برگ های بنجامین بعد از اسباب کشی چیست ؟

همانطور که گفته شد گیاه بنجامین بسیار حساس میباشد و با جابجایی حتا داخل منزل نیز شاهد ریزش برگ خواهید بود زیرا با تغییرات آب و هوایی تمایل به شرایط استاندارد این واکنش را از خود نشان میدهد .

4 . درمان ریزش برگ بنجامین چیست ؟

ابتدا باید تشخیص بدهیم که علت ریزش برگ های گیاه ناشی از چه میباشد مثلا اگر بدلیل نور کم یا زیاد یا میزان رطوبت و یا تغییر دما میباشد سپس با توجه به موارد گفته شده در بالا راهکار مناسب برای درمان ریزش برگ بنجامین را پیش بگیریم .

5 از چه کودی برای تغذیه و جلوگیری از ریزش برگ های بنجامین استفاده کنیم ؟

بهتر است برای تغذیه گیاه بنجامین از کود با کیفیت و استاندارد مخصوص فیکوس استفاده کنید .

دلیل ریزش برگ بنجامین
دلیل ریزش برگ بنجامین

علت ریزش برگ سبز بنجامین چیست ؟

به طور کلی علت ریزش برگ سبز بنجامین میتونه هرگونه جابجایی، تغییر و نوسان در شرایط نگهداری گیاه میتونه باعث ریزش برگها به صورت سبز بشه تغییر ناگهانی در درجه حرارت و شدت نور و عدم آبیاری و خشکی دیدن گیاه و همچنین صدمه دیدن ناگهانی و فوری ریشه ونیز جابجایی وتعویض خاک نادرست وارد شدن تنش به گیاه و یا زیاده روی در مصرف کود وسم و…ریزش برگها رو را باعث میشود

در این مطلب سعی کردیم تمامی نکات و دلایل ریزش برگ بنجامین به همراه راه درمان را برای شما مورد بررسی قرار دهیم، اگر موردی از قلم افتاده حتما در بخش دیدگاه برای ما بنویسید و همچنین اگر سوال یا مشکلی دارید مطرح کنید تا کارشناسان گل من و تو در سریعترین زمان پاسخ را برای شما ارسال کنند.