روش صحیح شانه زدن موی سر؛ 10 فایده شانه زدن و انتخاب برس مناسب

روش صحیح شانه زدن موی سر
روش صحیح شانه زدن مو سر

روش صحیح شانه زدن موی سر : همه ما دوست داریم موهایی سالم و زیبا داشته‌ باشیم و می‌دانیم که موهای سالم در زیبایی تأثیر بسیاری دارد. تمیزی و استحکام مو موضوعات مهم در بهداشت پوست و مو هستند. اما گاهی مشکلاتی برای موهایمان بوجود می‌آید که از زیبایی آنها کاسته می‌شود. باید بدانید که نحوه صحیح شانه زدن موی سر یکی از نکاتی است که باید بدان توجه‌کنید. همچنین در انتخاب برس مناسب دقت‌نمایید.

برخی افراد به محض مواجه شدن با مشکلات مو موادی همچون شامپو، زل، ماسک و یا حالت‌دهنده‌های مویشان را عوض می‌کنند. غافل از اینکه شاید مشکل فقط مربوط به شانه زدن موی سر باشد. وبرخی نیز فکر می‌کنند باید روزی صد بار موها را شانه بزنند، در صورتی که این تصوری غلط است و شانه زدن بیش از حد نیز موجب شکستگی مو می‌شود.

همچنین باید بدانید که شانه زدن بیش از حد مو نیز می‌تواند موجب آسیب زدن به موی سر شود، مو شکسته شده یا بریزد. با ما همراه باشید تا به شما در مورد همه این موارد توضیح دهیم.

بنر گل من و تو
نحوه صحیح شانه زدن مو سر
نحوه صحیح شانه زدن موی سر

روش صحیح شانه زدن موی سر :

شاید در نگاه اول شانه زدن موی سر بسیار ساده بنظر آید و بگویید نیازی به یادگیری ندارد. اما در واقع نحوه صحیح شانه زدن موی سر مهم است و لازم است یک سری عادات را کنار بگذاریم تا مویی سالم داشته‌ باشیم. برخی عادتهای غلط سبب مشکلات مو می‌شوند که در ادامه به برخی از این موارد می‌پردازیم:

از ریشه مو شروع به شانه زدن نکنید:

برخی افراد از ریشه مو شروع به شانه زدن می‌کنند که این عمل بسیار اشتباه است زیرا باعث می‌شود فولیکولهای مو آسیب ببینند و ریشه در معرض خطر قرار بگیرد. با موهایتان با مطلاطفت برخورد کنید. بجای این کار از چند سانتیمتری ریشه موها شروع به شانه‌زدن‌ کنید. آرام آرام موها را شانه بزنید. شانه زدن را از بخش پایین شروع کرده و کم کم به بخشهای بالاتر بروید.

موهای خیس یا نم دار را شانه نزنید:

یکی از کارهای اشتباهی که اغلب افراد در مورد شانه زدن موی سر مرتکب می‌شوند این است که موهای نم دار و مرطوبشان را شانه می‌زنند. این کار باعث کشش در سطح مو شده و شکستگی مو بیشتر می‌شود. لازم است بگذارید موها کاملاً خشک شوند و بعد اقدام به شانه زدن کنید.

از برس های خشن استفاده نکنید:

برس های سخت و خشن نه تنها به موی خیس بلکه به موی خشک نیز لطمه می‌زند. قبل از شانه زدن با اسپری موهایی که برای باز کردن گره موها ساخته‌شده‌اند گره موهایتان را باز کنید تا به راحتی شانه شوند.

روش صحیح شانه زدن موی سر
روش صحیح شانه زدن موی سر
بیش از حد موهایتان را شانه نزنید:

شانه زدن بیش از حد مو اشتباه است، چون باعث شکستگی و ریزش مو می‌شود. بهتر است موها را کمتر شانه زده ولی به نحوی درست این کار را انجام دهید.

از برس مناسب استفاده کنید:

برسها یا از الیاف طبیعی چون موی حیوانات ساخته شده‌اند و یا الیاف مصنوعی. برسهای طبیعی بسیار بهتر و کارآمدترند و آسیب کمتری به مو می‌زنند و روغنهای طبیعی را در سطح موها پخش می‌کنند. ما به شما استفاده از این برسها را توصیه می‌کنیم.

همواره شانه و برستان را تمیز نگه دارید:

شانه و برس کثیف باعث ریزش مو، رشد قارچ و باکتری در سطح مو می‌شود. این موجودات که باعث خارش سر می‌شوند در نهایت منجر به ریرش مو می‌شوند. هفته‌ای یک بار برس و شانه خود را بشویید و سپس موهایتان را شانه کنید. بدین ترتیب از انتقال این کثیفیها به پوست و موی سرتان جلوگیری کنید.

برس پدالی:

برسهای پدالی که برسهایی پهن و مربعی شکل هستند، پوست سر را کمتر تحریک کرده و می‌توانند گزینه مناسبی باشند.

در صورتی که سرتان شوره دارد، برس کشیدن مو کمک‌می‌کند تا سلولهای مرده ماساژ داده شوند. برس کشیدن روزانه برای این افراد توصیه می‌شود.

قبل از شستشوی مو با شامپو موها را برس بزنید و به موهایتان نرم کننده نیز بزنید. اما بعد از استحمام در حالت خیس شانه نزنید.

نکاتی برای داشتن موهایی سالم با برس کشیدن صحیح:

افرادی تصور می‌کنند که برس کشیدن باعث ریزش موهایشان شده است و آن را کم می‌کنند. این تصوری اشتباه است. مویی که دچار ریزش شده حتماً مشکلات دیگری دارد. شما خواه برس بکشید و خواه نکشید آن مو دیر یا زود می‌افتد.

برای افزایش حجم مو و پر نشان دادن آنها موها را وارونه برس بکشید. هر روز موهایتان را شانه بزنید تا روغن طبیعی روی مو پخش شود. برس مناسب مویتان را تهیه‌ کنید. این کاربه سلامت موهایتان کمک‌ می‌کند.

1.بعد از اتمام شانه زدن، یک بار از بالا به سمت پایین شانه بزنید

با برس کشیدن از ریشه به سمت پایین مو، مو براقتر بنظر می‌رسد. چون روغنهای طبیعی روی مو پخش شده و به آن ظاهری آراسته و براق می‌دهد. روغن طبیعی مو علاوه بر حفظ براقی و زیبایی مو روغنی سنگین نیست و چرب بنظر نمی‌رسد. با این کار تجمع روغن را از ریشه‌ها به سمت ساقه مو سوق داده و باعث می‌شوید روغن یکجا نماند و کمتر دیده شود.

2.موهایتان را خشک شانه بزنید

یکی از مواردی که باید رعایت کنید شانه زدن موها قبل از حمام است. قبلاً هم گفتیم که موها را قبل از شستشو شانه بزنید. گره‌ها را باز کنید و بعد شامپو بزنید. بدین ترتیب بعد از حمام مجبور نیستید موهای خیستان را که پر از گره است شانه بزنید.

از شانه های دندانه درشت استفاده کنید. اگر موهای فری دارید، در حمام نرم کننده زده و با شانه های دندانه درشت شانه بزنید.

3.زیاد موها را برس نزنید

هر کاری باید به اندازه صورت گیرد و در صورت زیاده روی مضر است. زیاد برس کشیدن به لایه بیرونی مو آسیب زده و آن را کدر می‌کند. یک بار در روز برس کشیدن کافیست.

4.کمی اسپری مو روی برس بزنید

موهای خشک هنگام شانه زدن ایجاد الکتریسیته می‌کنند و به هم می‌ریزند. قبل از شانه زدن موهای خشک کمی اسپری مو به برس یا شانه بزنید. این کار از ایجاد الکتریسیته جلوگیری می‌کند.

طرز جدا کردن گره‌های مو :

1.جنس برخی موها طوری است که خیلی زود گره می‌خورد، مخصوصاً موهای نازک که زود گره خورده و به سختی باز می‌شوند. در اینگونه مواقع بهترین راه استفاده از اسپری‌های گره باز کن موجود در بازار است. کمی روی گره اسپری کرده و با انگشت ماش داده و شانه بزنید. به راحتی باز می‌شود. می‌توانید به موهایتان نیز چند بار اسپری کنید تا راحت تر شانه شوند.

  • اگر موهایی ضخیم، پرپشت و مجعد دارید از حالت دهنده مو و یا کرم نرم کننده استفاده کنید. به اندازه یک سکه در کف دست ریخته و موهایتان را مالش دهید. این مقدار بستگی به بلندی و حجم مو دارد.
  • روغن آرگان و ماکادمیا نیز برای موها مفید است. بین 2 تا 5 قطره کافیست. بسته به کوتاهی یا بلندی موهایتان از آن بزنید.

2.موها را از پایین شانه بزنید تا به ریشه ها برسید. به این شکل گره ها راحت‌تر باز می‌شوند.

3.آرام و ملایم موهایتان را شانه کنید.کشیدن و خشونت به موها آسیب می‌زند. با ملایمت زمان گذاشته و مو را شانه بزنید. موها را بخش بخش کرده و هر بخش را به آرامی شانه بزنید تا گره‌های هر دسته به راحتی باز شوند.

طرز جدا کردن گره‌های مو
طرز جدا کردن گره‌های مو

انتخاب برس مناسب موهایتان:

  • برسهای بی کیفیت و ارزان که دندانه‌هایی پلاسیکی، فلزی و بی کیفیت دارند بدترین آسیب را به مو می‌زنند. برسهایی که با الیاف طبیعی همچون موی گراز ساخته‌شده‌اند بسیار مناسبند. یک برس با الیاف طبیعی تهیه‌کرده و مراقب آن باشید، سالها برایتان کار می‌کند. ارزشش را دارد.
  • برس موی گراز با هر مویی متناسب است و گره مو را آسان باز می‌کند و خشن با مو برخورد نمی‌کند.
  • برای موهای پرپشت از برسهایی استفاده شود که ترکیبی ار موی گراز و موی مصنوعی دارند. تا به راحتی گره موها باز شود. این برسها محکم ولی نرم هستند و به موها درخشندگی طبیعی می‌دهند.
  • برای موهای ضخیم . پرپشت برسهایی با دندانه نایلونی بکار ببرید. برسهایی که دندانه هایس فاصله دارند بسیار مناسب است. این برسها از برسهای موی گراز ارزانترند.
  • برای موهای مجعد و پیچ و تاب دار باید کمی صبور بوده و خوب بگردید. برسی تهیه کنید که هم دندانه‌های نرم داشته باشد و هم بدنه‌ای خمیده تا موهای مجعدتان را به راحتی شانه کند. برسهای گرد با دندانه‌های منعطف برای این موها مناسب هستند.
  • اگر موهای کوتهای دارید برسهای منفذ ذار پلاستیکی بهترین گزینه است که می‌توانید با آن به مو حالت بدهید. برسی پلاستیکی ولی با کیفیت با دندانه‌های نرم ته گرد بخرید. هنگام سشوار و حالت دادن نیزبه کارتان می‌آید. منفذهای برس باعث می‌شود هوای داغ به موها رسیده و حالت دادن مو سریع تر صورت‌گیرد. برای موی کوتاه مردان یا مدلهای کوتاه زنانه این برسها مناسبند و نیز دندانه‌های ته گرد آم برای پوستهای حساس عالیست.
فواید شانه زدم موها - انتخاب برس مناسب
فواید شانه زدن موها – انتخاب برس مناسب

تمیزکردن و شستشوی برس:

  • دو هفته یک بار برستان را تمیز کرده و آلودگیهای آن را از بین ببرید. چون به مرور زمان برستان کثیف شده و آلودگی جذب می‌کند و از طریق برس زدن مو این کثیفیها انتقال می‌یابند. تمیز کردن برس دوام آن را نیز بیشتر می‌کند.
  • شامپو را در آب ولرم حل کنید. 1قاشق غذاخوری شامپو کافیست. آن را خوب به هم زنید.
  • حدود 3تا 4 دقیقه برس را در آن بخیسانید. بگذارید همه جای آن خیس شود. بیش از این زمان ندهید.
  • برس را آب کشی کرده و موهای داخلش را به بیرون بکشید. با استفاده از یک شانه دم باریک این کار راحت است.
  • برس را وارونه روی پارچه یا حوله‌ای تمیز قرار دهید تا خشک شود. بدین صورت آب درون آن بیرون می‌آید.

فواید شانه زدن موها :

1.توزیع سبوم طبیهی روی مو

سبوم یا همان چربی طبیعی مو باعث بستن منافذ شده و باعث ایجاد شوره سر می‌شود. اما در عین حال این چربی موها هم رطوبت مو را حفظ می‌کند و هم به آن ظاهری براق می‌دهد. شانه زدن مرتب موها این چربی را روی موها و ساقه پخش کرده و از تجمع آن خودداری می‌کند.

2.نرمتر شدن مو:

وقتی موهای شما نرم و لطیف است، این بدان معناست که هم اکسیژن رسانی خوبی دارد و هم مواد مغذیبه آن رسیده است. شانه زدن موی سر موها را نرم کرده و گردش خون را به جریان می‌اندازد.

3.جلوگیره از گره خوردن موها:

شانه زدن موها قبل از خواب به این مشکل کمک می‌کند.

فواید شانه زدن موها
فواید شانه زدن موی سر
4.جلوگیری از وز شدن مو:

شانه زدن مو سبب می‌شود وزی مو گرفته شود. وزی مو یعنی مویتان نیاز به نرم‌کننده دارد و بهترین نرم کننده همان چربی طبیعی موست.

5.رفع شوره و آلودگی:

شانه زدن مو به رفع آلودگیها و شوره سر کمک‌می‌کند. زیرا از تجمع چربیها در ریشه مو جلوگیری شده و این چربی چخش می‌شود.

6.جلوگیری از ریزش موها:

شانه زدن مرتب موها از ریزش مو جلوگیری می‌کند. البته همانطور که پیش از این گفتیم نباید زیاده‌ روی به خرج‌داد.

7.رشد موها:

یکی از راه‌ها برای افزایش رشد مو شانه زدن است. گردش خون در پوست سر به این انر کمک‌ می‌کند.

8.شانه زدن مفید برای پوست سر:

شانه زدن موها برای پوست سر بسیار مقید است. شانه زدن مانند ماساژ دادن پوست است و برای پوست و مو عالیست.

9.افزایش گردش خون در پوست سر:

شانه زدن مو باعث افزایش گردش خون و اکسیژن رسانی می‌شود. با گردش خون، اکسیژن لازم نیز به پوست سر می‌رسد و در سلامت آن مؤثر است.

10.کاهش استرس:

گردش خون در پوست سر باعث می‌شود آرامش گرفته و استرس را از خود دور کنید. استرس برای سلامتی عمومی و پوست و موی شما مضر است.

نکاتی برای داشتن موهایی سالم به هنگام شب و استراحت:

هنگام خواب باید مواردی را رعایت کنید که رد داشتن موهای سالم مؤثر  است. از جمله:

  • روبالشی ساتن تهیه‌کنید. این روبالشی موهایتان را وز نمی‌کند.
  • با موی خیس و گره خورده نخوابید.
  • قبل از خوابیدن پوست سر را ماساژ دهید که بسیار در سلامت مو تأثیر دارد.
  • برای حفظ رطوبت موهایتان قبل از خواب کمی به آنها روغن معطر بزنید.
  • موهایتان را با یک کش شل ببندید تا گره نخورند. از سفت بستن موها جدا بپرهیزید. بافتن موها نیز بسیار در مرتب ماند در طول شب تأثیر دارد.

در صورت رعایت کردن تمامی موارد ذکر شده در این مقاله موهایی سالم و زیبا خواهی داشت که به زیبایی ظاهرتان کمک شایانی می‌کند.

با روش صحیح شانه کردن موی سر آشنا شدید و با فواید شانه زدن موها هم آشنا شدید پس اگر میخواهید موهای شاداب و سرحال داشته باشید حتما نکات گفته شده را رعایت کنید در ضمن اگر نکته یا تجربه شخصی در این زمینه دارید حتما در بخش دیدگاه ها مطرح کنید.

مطالب مرتبط :

15 نکته مهم در مورد سشوار کشیدن بعد از حمام

14 علت جوش زیر پوستی و طریقه درمان خانگی آن

بهترین راه‌های مراقبت از موی دکلره‌ شده آسیب‌ دیده