ضدعفونی کردن خاک گیاهان

ضدعفونی کردن خاک گیاهان
ضدعفونی کردن خاک گیاهان

از آنجا که خاک‌های ترکیبی ممکن است ناقل بیماری‌ها ، آفت‌ها و بذرهای علف هرز می باشند ،‌ لذا ضدعفونی کردن خاک گیاهان جزو کارهای واجب هستند.

چرا باید ضدعفونی کردن خاک گیاهان را جدی بگیریم؟

در مواردی که عمل ضد عفونی صورت نگیرد معمولا مشکلات زیادی به وجود خواهد آمد و در بعضی مواقع خسارات فراوان به بار می‌آورند ، واضح است که خاک حاوی گونه‌های مختلف از باکتری‌های بیماری ‌زا ، قارچ‌ها ، ویروس‌ها ، حشرات و … خواهد شد ، از این رو ، شانس هجوم بیماری در گیاهانی که در خاک یکسان در منازل و محل کار رشد می‌کنند بسیار بالا است.

اکثراً مشاهده نموده اید گیاهتان علی رغم رعایت تمامی نکات و تلاش هایتان از بین برود ؟!

بنر گل من و تو

دشمن بزرگ گیاهان کرم های مخرب ریشه خوار خاکی است که اول از مواد ارزنده خاک گیاه تغذیه میکنند سپس به جان ریشه ها می افتند و …

در چنین شرایطی ، ضد عفونی کردن خاک مفید است و باعث بهبود کیفیت خاک می‌گردد و همچنین ضد عفونی کردن تخم علف‌های هرز به کنترل علف‌های هرز کمک می‌کند.

به طور کلی ضد عفونی کردن خاک باعث صرفه جویی در زمان می‌شود و از بروز خسارات ناگهانی به گیاهتان جلوگیری میکند .

تا بحال مشاهده نموده اید که حشراتی مانند هزارپا و … سر از خاک بیرون بیاورند و در برخی مواقع به داخل منزل هم سرایت نمایند ؟!

مخصوصاً در مواقعی که هوا خنک میشود خاک مکان بسیار مناسب و دلچسبی برای این قبیل حشرات میشود
پس با جلوگیری و از بین بردن آنها هم گیاهتان را بیمه خواهید نمود هم از ورود آنها به فضای زندگیتان جلوگیری می نمایید.

اگر گیاهتان سرحال و خوب است دلیل بر این نیست که خاک آن دچار عوامل محیطی نخواهد شد پس باید بصورت دوره ای حداکثر هر دو ماه یک بار در چند مرحله در حین آبیاری خاک گیاهتان را ضدعفونی و پاکسازی نمایید.

ضدعفونی نمودن و پاکسازی خاک گیاهان یک تکنیک و اصل بسیار مفید است.

روش های ضدعفونی کردن خاک گیاهان

ضدعفونی کردن خاک گیاهان
ضدعفونی کردن خاک گیاهان

ضدعفونی کردن خاک به روش کوره:(برای مقادیر کم)

– یک ظرف ضدعفونی شده را در حدود 7 سانتی‌متر با خاک پرکنید سپس با مقداری آب (به اندازه‌ای که خاک مرطوب شود نه اینکه خیس شود) مخلوط کنید و ظرف را با فویل آلومینیومی بپوشانید.

– حرارت دادن را در یک کوره از پیش گرم شده تا زمانی که دمای مرکز به 82 درجه سانتی‌گراد برسد ادامه دهید (از یک دماسنج برای اندازه‌گیری دما استفاده کنید). هنگامی که دما به 82 درجه سانتی‌گراد رسید به مدت30 دقیقه خاک را حرارت دهید.

– اگر خاک بیشاز حد گرم شود، می‌تواند باعث ایجاد سموم مضر برای گیاهان گردد و همچنین می‌تواند میکروارگانیسم‌های مفید را از بین ببرد.

– بوی نامطبوع درهنگام حرارت دادن طبیعی است.

ضدعفونی کردن خاک با مایکروویو:(برای مقادیر کم)

– برای استفاده ازمایکروویو حدود 900 گرم خاک مرطوب را در یک کیسه ضخیم و پلاستیکی قرار دهید. پلاستیک را گره نزنید و باز نگه‌دارید. سپس کیسه را در مرکز مایکروویو بگذارید.

– کیسه خاک را برای دو تا پنج دقیقه با قدرت کامل حرارت دهید. می‌توانید دمای خاک را با یک دماسنج اندازه بگیرید. هنگامی که دمای خاک به 82 تا 93 درجه سانتی‌گراد رسید کیسه را با حفظ دما به آرامی بسته و آن را به یک جای خنک منتقل کنید تا دما کاهش یابد.

– اجازه دهید خاک خنک شود.

ضدعفونی کردن خاک با نور خورشید: (مقادیر زیاد)

– یک نقطه درحیاط انتخاب کنید که حداقل 6 ساعت نور خورشید درطول روز دریافت کند (8 ساعت در روز بهتر است).

– ورقه‌های پلاستیکی شفاف را پهن کنید ولایه‌ای از خاک به عمق10سانتی‌متر را روی آن بریزید سپس آب را بطور یکدست روی خاک اسپری کنید (نه به اندازه‌ای که خاک خیس شود).

– خاک را با لایه دیگری از پلاستیک شفاف پوشش دهید و تعدادی سنگ را در امتداد لبه‌های پلاستیک قرار دهید.

– خاک را در زیر نورخورشید حداقل 4 هفته درآب وهوای گرم و آفتابی و 6 تا 8 هفته در آب وهوای سردترحرارت دهید (این تکنیک تنها برای تابستان مناسب است).

نکته: هرهفته خاک را جابجا کنید تا اطمینان حاصل شود که گرما به تمام نقاط خاک منتقل می‌شود.

 برای علاقمندانی که شرایط استفاده از روش های بالا را ندارند می توانند با افزودن ۵ % خاکستر ذغال و ۵ % تفاله چای به خاک آن را ضد عفونی کنند ( برای ۱۰ کیلو خاک ۵۰۰ گرم از هر کدام )