فاصله بین ورزش و غذا خوردن

فاصله بین ورزش و غذا خوردن
فاصله بین ورزش و غذا خوردن

غذا خوردن قبل از ورزش، باعث می­ شود شما سریع­ تر وزن کم کنید زیرا در این صورت کالری بیشتری سوزانده خواهد شد. پس از غذا، بدن تا حدود ۴ ساعت کالری بیشتری مصرف می ­کند. پس چنانچه بعد از غذا، ورزش کنید بدن شما نسبت به زمانی که غذا خوردن و ورزش را با فاصله انجام می­ دهید، انرژی بیشتری می ­سوزاند.

مقدار خون در خانم ها 3 تا 5 و در آقایان 4 تا 6 لیتر است. وقتی انسان غذا می ­خورید، خون به معده سرازیر می شود تا عمل هضم و جذب غذا صورت گیرد. در این صورت اغلب خون موجود در عروق انسان به معده وارد می ­شود. اگر فرد در این هنگام به ورزش­ کردن بپردازد، عضلات فعال به اندازه ­کافی خون دریافت نمی ­کنند. از آنجایی که خون انتقال­ دهنده اکسیژن است، بنابراین اکسیژن کافی به عضلات فرد ورزشکار نمی­ رسد. پس ­از شروع ورزش و فعالیت­ بدنی، کمبود اکسیژن ممکن است خود را به شکل درد در ناحیه شکم نشان دهد، با توجه به کاهش اکسیژن برای عضلات فعال، سیستم اسیدلاکتیک فعال شده و تخمیر صورت می­ گیرد. این امر موجب تشکیل اسید لاکتیک و ایجاد خستگی در ورزشکار می­ شود.

نهایتا توصیه می­شود، 3تا 4 ساعت قبل از شروع هرنوع فعالیت ورزشی غذای خود را میل کرده باشید.

بنر گل من و تو

اما فاصله بین ورزش و هر وعده غذایی چقدر باید باشد؟

اما فاصله بین ورزش و هر وعده غذایی چقدر باید باشد؟
اما فاصله بین ورزش و هر وعده غذایی چقدر باید باشد؟

زمانی را که برای ورزش کردن انتخاب می کنید مهم می باشد اگر قصد دارید صبح بعد از خوردن صبحانه ورزش کنید باید حداقل یک ساعت بین صبحانه و ورزش کردن فاصله بیاندازید. زیرا موقع صب خون در اطراف معده تجمع پیدا می کند تا غذا هضم راحت تر و سریعتری داشته باشد ولی شما برای اینکه ورزش کنید به حضور خون در عضلات نیاز دارید پس این دوگانگی به نفع شما نمی باشد.

این بحث برای سایر وعده های غذایی ناهار و شام نیز باید رعایت شود ولی به نسبت نوع غذای مصرفی باید فاصله زمانی بین غذا و ورزش را تنظیم کنید مثلا فاصله بین غذاهای پروتئینی و ورزش کردن 3 ساعت، کربوهیدرات ها 2 ساعت و چربی ها باید 4 تا 5 ساعت فاصله وجود داشته باشد تا غذا هضم و جذب شود.

پس:

مطمئن شوید آخرین وعده خود را دو تا سه ساعت قبل از ورزش مصرف کرده باشید.

شروع ورزش با مقدار زیادی غذا در معده، می تواند منجر به احساس خستگی و حتی ناراحتی معده شود.

مسلما هیچکس نمی خواهد ورزشی که قرار است به سلامتی اش کمک کند، باعث ایجاد اختلال در دستگاه گوارشش شود.

اگر اول صبح می خواهید ورزش کنید، به خاطر بسپارید حتی در این حالت نیز ورزش با شکم خالی ایده آل نیست.

شاید برایتان دشوار باشد که اول صبح، قبل از هر کاری غذا بخورید اما انجام این کار برای ورزشتان ضروری است.