فواید باورنکردنی قرص آهن برای گیاهان آپارتمانی + نحوه استفاده از اون

قرص آهن برای گیاهان آپارتمانی
قرص آهن برای گیاهان آپارتمانی

آیا قرص آهن برای گیاهان آپارتمانی خوبه؟ بسیاری از گیاهان آپارتمانی ممکن است دچار کمبود مواد غذایی شوند و این میتونه به خاطر قرار گرفتن در یک گلدان و خاک به مدت طولانی ایجاد بشه چرا که خاک و مواد غذایی در گلدان محدود است و در زمان رشد، گیاه تمام مواد غذایی خاک را مصرف میکند به همین دلیل باید خاک گلدان به طور منظم با خاکی غنی تعویض کنیم و یا به خاک گلدان، مواد غذایی مورد نیاز گیاه را به صورت کود اضافه کنیم. آهن یکی از عناصر مورد نیاز و ضروری در روند رشد و سبزینه سازی در گیاهان است که در صورت کمبود، علائمی در گیاه ایجاد میکند .برای تامین کردن آهن مورد نیاز گیاه میتونیم از چند طریق مثل دادن کود آهن و یا کود کلات اهن این عنصر رو برای گیاهمون تامین کنیم، اما آیا میتوانیم از راه دیگه ای آهن مورد نیاز گیاهمون رو فراهم کنیم مانند استفاده کردن قرص آهن برای گیاهان آپارتمانی هست.

در ادامه این سوال ممکن است سوالاتی دیگری هم ایجاد بشه مثل، خواص قرص آهن برای گیاهان آپارتمانی چیست؟ در چه زمانی از قرص آهن استفاده کنیم؟ نحوه استفاده از قرص آهن چیست؟ با ما در این مطلب همراه باشید تا به جواب این سوالات برسیم.

خواص قرص آهن برای گیاهان آپارتمانی
خواص قرص آهن برای گیاهان آپارتمانی

خواص قرص آهن برای گیاهان آپارتمانی

قرص آهن به خاطر داشتن عنصر آهن، میتونه آهن مورد نیاز گیاه ما رو تا حدی تامین کنه، همانطور که میدونید آهن یکی از عناصر مهم ومورد نیاز در گیاهان است و در دسته عناصر کم مصرف وغیر متحرک گیاهان قرار میگیرد و وظایفی را در گیاه به عهده داره، وظایفی همچون نقش داشتن در سنتز و حفظ کلروفیل گیاه و همچنین در متابولیسم پروتئین ها نقش اساسی داشته و در سنتز پروتئین مورد نیازه و جز اجزای اصلی بسیاری از آنزیم های گیاهی قرار دارد. از خواص قرص آهن میتونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

بنر گل من و تو
  • شادابی و سرسبز شدن گیاهان و در نهایت باعث افزایش زیبایی گیاه
  • بهتر شدن رشد برگ ها و ریشه ها در گیاه
  • درمان زردی ناشی از کمبود در برگ ها
  • تامین میزان آهن مورد نیاز گیاه برای سنتز کلروفیل
  • جلوگیری از ریزش برگ ها و زرد شدن برگ ها وساقه ها
  • و…………..

در چه زمانی از قرص آهن استفاده کنیم؟

از قرص آهن بیشتر زمانی استفاده میشود که گیاه علائم زردی ناشی از کمبود آهن رو داشته باشد. برای تشخیص کمبود آهن باید با علائم آن آشنا بشید علائم کمبود آهن با گذشت زمان واضحتر می شود. برگ های جدید در نزدیکی انتهای شاخه ها یا بالای گیاه ابتدا شروع به زرد شدن می کنند. آنها همچنین علائمی مثل زرد شدن بین رگبرگ ها رو هم ایجاد میکنند که در این حالت رگبرگ ها همچنان سبز باقی میمانند، در حالی که نواحی بین آنها زرد شده است. همانطور که کمبود شدیدتر  شود، رگبرگ ها نیز می تونند شروع به روشن شدن کنند و لکه های قهوه ای روی برگ ها ظاهر شوند لکه های قهوه ای گسترش می یابند و در نهایت برگ ها می میرند.
اگر گیاهان در معرض دمای بالا یا نور شدید خورشید قرار بگیرند، احتمال کمبود آهن وجود دارد. وقتی سطح فسفر یا کلسیم خاک خیلی زیاد باشد، گیاه ممکن است نتواند آهن را از خاک جذب کند. اگر سطح آهن خیلی زیاد باشد، کمبود منگنز ممکن است رخ دهد و فتوسنتز مختل شود. برای درک بهتر علت و علائم کمبود آهن میتونید مقاله علت و علائم کمبود آهن در گیاهان و بهترین راه درمان را مطالعه  کنید.

چرا گیاهان دچار کمبود آهن میشن؟

اولین موردی که شما باید به اون توجه داشته باشید این هست که شاید کمبود آهن در گیاه بخاطر کمبود اون در خاک نیست و عاملی چون توانایی جذب هست که باعث به وجود اومدن این کمبود شده که از قلیایی بودن خاک می باشد، پس سعی کنید از آب اسیدی (محلول هایی هستند که میتونید استفاده کنید) و یا خاک اسیدی برای گیاهان خودتون استفاده کنید تا جذب تمامی مواد مغذی بالا بره، همچنین وجود مقدار زیادی کلسیم در خاک گلدان میزان جذب آهن رو در گیاهان آپارتمانی کاهش خواهد داد.

زمان استفاده از قرص آهن برای گیاهان
زمان استفاده از قرص آهن برای گیاهان

نحوه استفاده از قرص آهن چیست؟

برای استفاده از قرص های آهن نباید قرص رو به طور کامل درون خاک قرار داد بهتر است یک عدد از قرص ها را به طور کامل پودر کرده و آن را در 1/5 یا 2 لیتر آب حل کنید وسپس گیاهتون رو با این محلول آبیاری کنید. از این محلول میتونید به شکل اسپری کردن بر روی برگ هم استفاده کنید. اسپری کردن این محلول بر روی برگ ها میتونه باعث شادابی برگ ها بشه.توجه داشته باشید مقدار قرص مصرفی و یا تعداد دفعات آبیاری نباید به گونه ای باشد که به گیاه آسیب بزند و این مقدار بسته به نوع گیاه باهم فرق میکند.

آیا میتوان از قرص آهن به جای کود آهن استفاده کرد؟

کود های آهن شیمیایی هستند و همچنین قیمت آن ها نیز نسبت به قرص آهن بیشتر هست علاوه برآن برخی از گیاهان آپارتمانی نسبت به مواد شیمیایی حساس هستند در چنین حالاتی شما میتونید از قرص آهن به جای کود آهن استفاده کنید. آهن موجود در قرص آهن 2 ظرفیتی است برای بهتر متوجه شدن این موضوع میتونید پاسخ سوال بعدی رو مطالعه کنید.

سولفات آهن ۲ ظرفیتی و سولفات آهن ۳ ظرفیتی چه تفاوتی دارند؟

سولفات آهن ۲ ظرفیتی با فرمول مولکولی  FeSO4 در صنایع گوناگون نظیر تولید داروی کم خونی و قرص آهن ، آبکاری فلزات و کشاورزی کاربرد گسترده ای دارد. سولفات آهن ۲ در فارسی با نام زاج سبز و در انگلیسی با نام Ferrous sulfate شناخته می شود. سولفات آهن ۳ ظرفیتی Iron(III) sulfate که در فارسی با نام زاج زرد و در انگلیسی با نام Ferric sulfate شناخته میشه از نظر شیمیایی دارای فرمول Fe2(SO4)3 بوده از سولفات آهن ۳ به عنوان یک کاتالیزور در تولید مواد شیمیایی ، کود آهن ، رنگرزی و تصفیه زباله های صنعتی استفاده می شود.آهن به صورت یون دو ظرفیتی و سه ظرفیتی مورد استفاده گیاه قرار میگیرد. برای خرید کود آهن میتونید به فروشگاه گل من و تو مراجعه کنید.

قرص آهن برای گیاهان
قرص آهن برای گیاهان

نکته خیلی مهم

باغبانان و کشاورزان اغلب رژیم غذایی خود را با مصرف کود ها تکمیل می کنند.. افزودن قرص آهن به آبیاری می تواند به بهبود خاک گلدان کمک کند. بنابراین، اگر گیاهان آپارتمانی شما کمی رنگ پریده به نظر می رسند و می خواهید آنها را با آهن تقویت کنید، میتونید مکمل های آهن رو امتحان کنید.
افزودن آهن به گیاه بسته به نوع گیاه ، محل قرار گرفتن آن از نظر گلدان و یا باغ وباغچه ،اندازه گلدان ،اندازه گیاه و حتی نوع خاک آن میتواند متفاوت باشد.
 توجه داشته باشید در بسیاری از موارد استفاده کردن از کود آهن و یا کود کلات آهن توصیه میشود و استفاده از قرص آهن تنها در موارد کوچک مثل گلدون وآن هم به میزان کم در خانه ها قابل استفاده کردن است.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم به سوال اینکه آیا میتوان از قرص آهن برای گیاهان آپارتمانی استفاده کرد جواب بدین که در جواب میتوان گفت بله، اما برای همیشه نه، ولی خب یکی از اصولی ترین کارهایی که میتونید انجام بدید این هست که از کودهای کلات آهن مخصوص گیاهان استفاده کنید چون این نوع کودهای مخصوص گیاهان طراحی شده اند و همچنین میزان مصرف اونها روی بسته بندی هم گفته شده که نحوه استفاده از این کودها خیلی راحت هست. اگر سوال یا مشکلی هم داشتید در بخش دیدگاه مطرح کنید.