صفر تا 100 نگهداری گل آهار و نحوه کاشت آن در خانه

نگهداری و کاشت گل آهار
نگهداری و کاشت گل آهار

معرفی و شرایط نگهداری گل آهار : میتونم به جرئت بگم که یکی از زیباترین گلها برای باغچه و بالکن گل آهار هست که در رنگ بندی مختلف میتونید اون رو با استفاده از بذر در باغچه و بالکن بکارید تا زیبایی خانه شما رو چند برابر بکنه، این گل به شرایط سخت و نور زیاد و گرما مقاوم هست و حتی در این شرایط رشد خوبی هم خواهد داشت، گل آهار گیاهی یک ساله هست که شما میتونید پاییز از گلهای اون بذر تهیه کنید و سال بعد مجدد این گیاه رو بکارید. دارای گونه های مختلف پا وتاه و بلند هست و تنوع رنگ گلهای بسیار زیادی داره و جدیدا هم با تغییرات ژنتیکی رنگهای ترکیبی هم به این نوع گیاه اضافه شده.
در ادامه با من همراه باشید تا هر آنچه برای نگهداری و کاشت این گیاه نیاز دارید بهتون بگم تا خودتون توی خونه هر سال اون رو بکارید.

بیاید با گل آهار بیشتر آشنا بشیم

گل آهار از جنس Zinnia و گلستارگان(Asteraceae) که این گیاه بومی صحرای گیاهان وحشی در مکزیک بوده و این گونه(الگانس) معروف تر و شناخته شده تر از سایرین هستش این گیاه را می توان در رنگ سفید ، کرم ، زرد ، سبز ، پرتقالی ،صورتی ، قرمز ، برنزی ، نارنجی ، خرمایی ، بنفش ، ارغوانی و یاسی پیدا کرد و بعضی از آنها راه راه و خالدار هستند.اندازه گونه های متنوع آن از کمتر از 15 سانتی متر بلندی تا معمول ​​45 تا 60 سانتی متر میباشد و گونه های بلند آن به 75 تا 90 سانتی متر نیز میرسند در ضمن گل آهار بسیار زیباست و در باغهای قدیمی بسیار از آن استفاده می‌شده است.

معرفی گل آهار

گیاه آهار (Zinnia elegans) دارای برگ های نیزه ای شکل و خشن است، اما گونه هایی از این گیاه وجود دارند که برگ های پهن تر و کمتر خش دار دارند. این گیاه داری گل‌ها گرد و مروارید مانند و شبیه گل محمدی می باشد. گل آهار در تمام تابستان گل میده، شما از ابتدای بهار میتونید بذرهای این گیاه رو در باغچه بکارید تا اواخر بهار شاهد گلدهی اون باشید.

بنر گل من و تو
نام رایجگل آهار – Zinnea
نام علمیZinnia elegans
PH مناسب خاکگل آهار در خاکی با PH 5.5-7.5 رشد خوبی داره
زمان گلدهیاواخر بهار تا اوایل پاییز
رنگ گلهاصورتی، بنفش، زرد، نارنجی، اسطوخودوس، سفید، قرمز و سبز
جدول مشخصات گل آهار

نگهداری و نیازهای گل آهار

بصورت خلاصه باید گفت که این گیاه در باغچه به زمین مرطوب و آفتابگیر نیاز داره، شدت های بالای نور در مرحله جوانه زدن و ابتدایی رشد از طریق افزایش میزان فتوسنتز باعث تغییر سریع تر مرحله نونهالی به زایشی می شود اما به هر حال نمی تواند بر واکنش روز کوتاهی غالب شود. گیاه به ویژه در دماهای بالا رشد سریع دارد.
دمای کمتر از ۱۰ درجه سانتی گراد باعث افزایش زمان تا گلدهی می شود و دمای بهینه برای بیشترین گلدهی ۲۱ درجه سانتی گراد در روز و ۱۶ –۱۸ در جه در شب است.
در دمای ۱۵ درجه رشد آن ضعیف بودهو گیاه زردخواهد شد. همانند اغلب گیاهان افزودن کود دامی پوسیده به خاک به میزان ۳ – ۴ کیلوگرم در متر مربع برای بهبود ویژگی های فیزیکی و شیمیایی خاک رشد گیاه را بهبود می بخشد. نسبت به خشکی مقاوم است و آب نمی تواند یک عامل محدودکننده بویژه در روزهای گرم و آفتابی تابستان باشد.

نگهداری گیاه آهار
نگهداری گیاه آهار

گل آهار چقدر نور نیاز داره؟

گیاه آهار را در مکانی با آفتاب زیاد بکارید، این گیاه برای داشتن رشد خوب نیاز به نور زیاد و حتی مستقیم داره، اگر در گلدان قصد کاشت اون رو دارید جایی از خونه رو براش انتخاب کنید که هم نور زیادی داشته باشه و هم گردش هوا اونجا خوب باشه، بهترین محل برای کاشت اون حیاط و یا بالکن هست. نور خوشید کمک خیلی زیادی در خشک نگه داشتن برگ ها و جلوگیری از کپک پودری دارد.

گل آهار چقدر به آبیاری نیاز دارد؟

گیاه آهار خیلی زیاد به کم آبی مقاوم هست و اگر یادتون بره کدتی بهش آب ندید مشکلی براش پیش نمیاد ولی اگر در این مدت گیاه گل داشته باشه کم کم گلها شروع به خشک شدن میکنند، ولی یادتون باشه که وقتی گیاه رو در باغچه میکارید هر روز عصر اون رو آبیاری کنید، در گلدان هم حتما اجازه بدید خاک تا عمق 2 سانتی متری خشک بشه و بعد گیاه رو آبیاری کنید و حتما آب اضافی از زیر گلدان خارج بشه

آیا گیاه آهار به دما حساس هست؟

برای گیاه آهار به هیچ وجه گرمای خیلی زیاد مهم نیست و در هر دمایی (مخصوصا دما بالا) رشد خواهد کرد جالب هست بدونید هرچقدر دما بالاتر میره میزان گلدهی هم افزایش پیدا میکنه فقط تنها نکته ای که مهمه این هست که به دمای پایین تر از 10 درجه حساس هست و نباید جایی باشه که این دما رو احساس کنه، در ضمن رطوبت هم براش اصلا مهم نیست.

آیا گیاه آهار نیاز به کوددهی دارد؟

شاید باورتون نشه که این گیاه در یک ماه میتونه چقدر رشد داشته باشه ولی پیشنهاد میکنم وقتی گیاه بذر گیاه رو داخل خاک میکارید حتما به ترکیب خاک کود حیوانی پوسیده و یا ورمی کمپوست اضافه کنید تا در زمان جوانه دهی و رشد مواد مغذی مورد نظرش رو به خوبی بتونه از خاک جذب کنه، البته تغذیه با ودهای سه بیست و کود 121236 میتونه در گلدهی این گیاه تاثیر مثبتی داشته باشه ولی استفاده از هیومیک اسید یکبار بعد از جوانه دهی شاید مهمتر از کوددهی باشه.

بهترین خاک برای کاشت گل آهار چیست؟

این گیاه خیلی به خاک حساس نیست و فقط کافیه مقداری کود حیوانی پوسیده یا کمپوست به خاک اضافه کنید اینجوری گیاه میتونه رشد خوبی دشته باشه، ولی اگر اون رو در داخل گلدان میکارید سعی کنید خاک زهکشی خوبی داشته باشه و به خوبی آب رو از خودش عبور بده، چون جمع شدن آب در زیر گلدان باعث پوسیدگی و مرگ گیاه خواهد شد.

کاشت گل آهار
کاشت گل آهار

تکثیر و کاشت گل آهار

بذر آن هم در خزانه و هم به صورت مستقیم در زمین اصلی کشت می شود. زمان کشت بذر پس از رفع خطر یخبندان در اوایل فروردین یا اوایل اردیبهشت است. در کشت مستقیم، نیاز به تنک دارد که وقتی گیاهچه ۲ –۳ برگی شدند این عمل انجام می شود. اگر تنک انجام نشود باعث خوابیدگی گیاه می شود.
نشاء کاری آن مشکل است چون وقفه رشد و تلفات زیاد است. بنابراین بهتر است به صورت مستقیم کشت شود. زمان انتقال نشاء وقتی است که گیاهان ۳-۴ برگی شده قسمت هوایی به ۶-۷ سانتی متر رسیده باشد. چنانچه این کار به تعویق افتد و گیاه بزرگ شده انتقال یابد، پس از مدتی برگ های پایینی آن می ریزد و شکل گیاه در ابتدای رشد نامطلوب خواهد بود.
برای حل مشکل نشاءکاری می توان هر عدد بذر را در گلدان کوچک کشت کرده و پس از رسیدن گیاه به اندازه مناسب آن را به زمین منتقل کرد. زمان انتقال نشاء به زمین روی تولید محصول اثر می گذارد. نشاءهایی که در مناطق گرمسیری در اواخر اسفند منتقل شده اند باعث بیشترین ارتفاع و افزایش انشعابات و تعداد گل و عملکرد بذر در مقایسه با ماه فروردین، اردیبهشت و خرداد گردیده است.

کاشت گل آهار در گلدان

یک گلدان انتخاب کنید و داخل اون رو از خاک پر کنید جوری که 2 سانتی متر از بالا خالی باشه، سپس بذرها رو با فاصله 2 الی 3 سانتی متری از هم روی خاک قرار بدید و سپس روش با خاک و کمپوست پر کنید و سپس با استفاده از آبپاش اون رو آبیاری کنید ، برای اینکه زودتر جوانه بده بهتره گلدان رو کاور کنید و در مکانی با نور زیاد و دمای حداقل 19 درجه سانتی گراد قرار بدید، هر زمان خاک گلدان خشک شد بهش آب بدید.

آیا گیاه آهار زمستان زنده میمونه؟

این گیاه یک ساله هست و نمیتونه سرمای زمستان رو تحمل بکنه و بهتره بعد از گلدهی گلهای اون رو بچینید و از بذرها برای کاشت مجدد استفاده کنید.

آفت و بیماری های

قارچ های پینیوم و فیتوفتورا باعث پوسیدگی ریشه این گیاه شوند که علامت آن سیاه شدن ریشه و پایین ساقه است. در شرایط زه کشی نامطلوب همراه با آبیاری زیاد این حالت بیشتر اتفاق میافتد.
استفاده از قارچ کش های اتازول یا متالاکسیل در خاک یا محلول پاشی گیاه با Fosetyl-Alمی تواند در کنترل بوته میری و پوسیدگی ریشه ناشی از این قارچ ها مؤثر باشد. فوزاریوم و رایزوکتونیا نیز می تواند باعث سیاه شدن ریشه و پایین ساقه و کاهش سبز شدن بذر، توقف رشد، زرد شدن، پژمردگی و مرگ گیاهان مسن تر شوند.

نکات کاربردی

گل آهار به صورت یک ساله کاشته می شود. بذر آنرا در اردیبهشت ماه در خزانه می‌كارند و در تیر ماه آنرا نشا كار می‌كنند. این گل از گیاهانی است كه بذر آن مستقیماً در محل اصلی یعنی حاشیه‌های گل‌كاری كاشته می‌شود و رشد آن بسیار زیاد است
مراقبت های بیشتر میتواند شامل وجین کردن، تنک کردن اطراف بوته، آبیاری منظم در روزهای گرم تابستان و احیاناً استفاده از یک کود مایع (ماهی یک بار) خواهد بود.