معرفی و راهنمای نگهداری گل ختمی

معرفی و راهنمای نگهداری گل ختمی
معرفی و راهنمای نگهداری گل ختمی

معرفی گل ختمی و راهنمایی نگهداری : یکی از گیاهان فصلی در باغچه ها و باغ ها کاشته میشه و مورد توجه اکثر مردم هم می بشاد گل ختمیه که گلهای درشت و قرمز اون همه رو عاشق خودش میکنه در ضمن این روزها گونه های هفت رنگ اون هم در بازار پیدا یمشه که میتونید تهیه کنید و در باغچه خودتون بکارید. درسته طول عمر این گیاه کوتاه است ولی این کوتاهی عمر رو با زیاد بودن گل تلافی میکنه. خب با این مقدمه بریم تا با این گیاه زیبا آشنا بشیم.

معرفی گل ختمی

نام علمی این گیاه alcea aosea است که از خانوادهmalvaceae (تیره پنیرک سانان) به حساب میاد که دارای 1550 گونه و 121 جنس می باشد. طول عمر این گیاه یکساله بوده و در صورت ریختن بذر روی زمین به صورت خودرو میتواند رشد کند. این گیاه بومی مناطق گرمسیر استوایی بین دو مدار شمال و جنوب استوا میباشد.دوران گلدهی از اواسط بهار تا اواسط پاییز می باشد.دارای گونه های کم پر و پر پر میباشد که  از نظر رنگ گل دارای رقم های قرمز، صورتی، زرد و سفید و بنفش تیره مایل به سیاه میباشد.

[accordion]حتما مطالعه کنید : گل ختمی و خواص دارویی آن[/accordion]

بنر گل من و تو
معرفی گل ختمی
معرفی گل ختمی

نگهداری و نیازهای گل ختمی

گل ختمی گیاه مقاومی به حساب میاد و در مناطقی که خاک آن زیاد حاصل خیز نیست (خاک های ضعیف) میتواند به خوبی رشد کند ولی برای داشتن گلهایی درشت به خاک حاصل خیز نیاز دارد. گیاه را میتوانید هر هفته یکبار آبیاری کنید و برای گلدهی نیاز به کود ندارد و شما با آبیاری منظم و همچنین قرار ندادن در سایه گلهای خوشگل اون رو مشاهده کنید.

ارتفاع این گیاه به 1.5 کتر هم میرسه و برای اینکه در اثر بادهای شدید از بین نره بهتره از قیم برای آن استفاده کنید.(توجه کنید که نیاز به قیم رو شما میتونید به راحتی با نگاه کردن به ساقه تشخیص بدین)

زمان کاشت و گلدهی

گل ختمی را باید پاییز در خاک باغچه کاشت ولی بهار هم زمان مناسبی برای کاشت ختمی می باشد و این گیاه رشد خواهد کرد اما اگر این گیاه را در پاییز بکارید زمان گلدهی آن از اواخر فروردین ماه و اردیبهشت شروع خواهد شد و تا پاییز گیاه گل خواهد داشت.

تکثیر گل ختمی
تکثیر گل ختمی
تکثیر گل ختمی

تکثیر گل ختمی به شکل بذر بوده و روش دیگر برای تکثیر آن مناسب نیست، درسته که از طریق قلمه و تقسیم ریشه هم میتوان این گیاه را تکثیر کرد. بذر های درشت آن در بهار و یا پاییز به محل کاشت منتقل کرده و بکارید. همانطور که در ابتدا گفتیم این گیاه خودرو هست یعنی اگر شما فقط برای یکبار در یک محل بذر آن را بکارید در سالهای بعد با ریزش بذرها در زمین گیاه مجددا رشد خواهد کرد و نیاز به کاشت مجدد آن نیست.

البته میتوانید قلمه شاخسـاره جوان به طول ۷.۵ –۱۰ سانتی متر در بستر شنی،ریشه دار کنید و سپس آن را به محل کاشت اصلی منتقل کنید ولی به نظر من بهترین روش همون کاشت بذر گل ختمی می باشد.

مطالب مرتبط :

گل شب تاب یا گینورا

معرفی ، روش نگهداری و کاشت گل داوودی

از چه گیاهانی در پاییز میتوانم قلمه تهیه کنم؟

آنچه در این مطلب مطالعه میکنید: