سیر تا پیاز نگهداری برگ عبایی در خانه (Aspidistra) + نکات کلیدی

برگ عبایی
برگ عبایی

بررسی شرایط درست نگهداری برگ عبایی: اگه به دنبال گیاه بسیار بسیار مقاوم هستید من بهتون برگ عبایی رو پیشنهاد میدم نگهداری برگ عبایی خیلی راحته در خصوص مقاومت این گیاه باید اینجوری بگم که تو کمد هم میتونید نگهداری کنید. 🙂 شاید به بتونیم بهش لقب گیاه فولادی هم بدیم. در این مطلب به نحوه نگهداری از برگ عبائی و همچنین پاسخ به این سوال که آیا برگ عبایی تکثیر میشه یا نه میپردازیم پس با ما همراه باشید.

برگ عبایی جزو اون دسته از گیاه هایی ست که می تونید به راحتی تو خونه ازش نگهداری کنید و همینطور فضای اتاق و یا پذیرایی تونو سبز و سبز تر کنید.

برگ عبایی چیست و کیست؟

اسم علمی برگ عبائی Aspidistra elatior و از خانواده Liliaceae هست این گیاه بومی چین و ژاپن که عمری بسیار طولانی دارد. در فارسی برخی به آن سپر گرده هم میگویند، لازم به ذکر است که این گیاه دارای ریزوم بوده و بدون ساقه هوایی می باشد. برگ های برگ عبایی سبز تیره ، براق، پهن و به طول ۳ تا ۵۰ سانتیمتر است. همچنین دمبرگ بلندی دارد که مستقیما از سطح خاک بیرون می آید. ارتفاع بوته در حدود ۳۰ سانتیمتر و گسترش آن به ۵۰ سانتیمتر می رسد.

بنر گل من و تو
نام رایج گیاهبرگ عبائی
نام علمی گیاه Aspidistra elatior
خانواده گیاه Liliaceae
رنگ گونهسبز
رنگ گلارغوانی

برگ عبائی گلهای ریزی دارد که ارغوانی و فنجانی مانند است و روی سطح خاک و در قسمت تحتانی گیاه، در اواخر تابستان ظاهر میشود و فاقد زیبایی است لازم به ذکر است که عمر این گیاه زیاد است و سالهای متمادی بدون تغذیه و تعویض گلدان در اطاق می ماند. برگ عبایی ابلق و برگ عبایی بنفش نیز گونه هایی از این گیاه هستند که گونه ابلق داری نوار کرم رنگ  و بسیار جالب است.واریته ابلق گل هایی به رنگ بنفش که جنبه ی زینتی ندارند داره.

باز هم تاکید میکنم برگ عبایی گیاهی است بسیار مقاوم خشکی، تغییرات درجه حرارت و همچنین نور کم را به خوبی تحمل می کند. در تابستان باید گلدانها را در نیم سایه بگذارید و در غیر این صورت آفتاب برگها را می‌سوزاند(پس سوختگی برگ این گیاه ناشی از نور مستقیم می باشد.).

برگ عبایی ابلق
برگ عبایی ابلق

برگ عبایی مقاومترین گیاه آپارتمانی

این گیاه جزو یکی از مقاومترین گیاه آپارتمانی و قابل سازش با شرایط آپارتمان است به طوری که گیاه فولادی نام گرفته برگهایی بلند و کشیده شبیه برگ ذرت و الیاف مقاوم و برنگ سبز تیره است و مستقیما از ساقه های زیر زمینی خارج شده واریته ابلق با برگهایی به رنگ سبز و کرم نیز موجود است اما مقاومت کمتری نسبت به برگ سبز دارد دارای گلهایی بنفش و گود در خاک گلدان است که جنبه ی زینتی ندارد.

نیازها و نگهداری برگ عبایی

باز هم تاکید میکنم برگ عبایی گیاهی است بسیار مقاوم خشکی، تغییرات درجه حرارت و همچنین نور کم را به خوبی تحمل می کند. در تابستان باید گلدانها را در نیم سایه بگذارید و در غیر این صورت آفتاب برگها را می‌سوزاند(پس سوختگی برگ این گیاه ناشی از نور مستقیم می باشد.).

معرفی و نگهداری گل برگ عبایی- گل من و تو
نیازها و نگهداری برگ عبایی

نور مناسب برگ عبایی

برگ عبایی به نور کم تا متوسط نیاز داره (شما میتونید این رو در نیم سایه قرار بدید) شما میتونید این گیاه رو برای مکان هایی که نور کمه یا اصلا نیست استفاده کنید مثل دستشویی (اگه میخواهید با گل تزیین کنید). نور کامل آفتاب باعث ایجاد لکه هایی سوخته در برگ میشه.توجه کنید که این به این منرله نیست که نور بیشتر برایش خوب نیست.

نکته : نوع ابلق آن نیز نور بیشتری را نسبت به نوع سبز آن نیازمند است .

دمای مناسب برگ عبایی

برگ عبائی دمای مناسب برای زندگی در اتاق رو ترجیح میده و همینطور دماهای پایین تر رو هم میتونه تحمل کنه، البته هوای خنک رو دوست داره. پس سعی کنید دمای 18 الی 24 درجه سانتی گراد رو براش فراهم کنید.

آبیاری گیاه برگ عبایی

در هر فصل که این گیاه رو آبیاری میکنید حتما اجازه بدین که خاک گیاه تا عمق 3 سانتی متری خشک بشه و در زمستان هفته ای یکبار، در تابستان هفته ای دو بار آبیاری کنید. توجه کنید که دشمن نگهداری برگ عبایی آبیاری زیاده! پس حتما قبل از آّیاری خاک گلدان را چک کنید که خشک شده باشد و سپس اقدام به آبیاری مجدد این گیاه کنید.

نکته: اگر برگ عبائی شما دچار زرد شدن برگ بشه یا احتمالا آبیاری زیاد بوده و یا خاک شما سنگین و قلیایی شدن خاک شما این اتفاق به وجود اومده.

رطوبت :

این گیاه زیاد به رطوبت نیاز نداره، مخصوصا در زمستان اما شما میتونید در تابستان برای تامین رطوبت هفته ای یکبار غبار پاشی کنید. و یا از ساخت جزیره برای گلدان برگ عبایی استفاده کنید.

کود دهی و تغذیه گیاه

گیاهان برگ عبایی به کمبود آهن بسیار حساس هستند و حتما از اسید هیومیک با آهن هر سه ماه یکبار استفاده کنید و حتما ماهی دوبار با کود کامل مانند سه بیست و 121236 گیاه رو تغذیه کنید. تغذیه در فصل رشد که از ابتدای بهار تا اواخر تابستان است میتواند رشد گیاه شما را چند برابر کند.

معرفی و نگهداری برگ عبایی- گل من و تو
نگهداری برگ عبائی

خاک مناسب

در کل خاک کمپوست برای این گیاه مناسب است ولی برای بهتر شدن رشد گیاه ، برای واریته سبز از خاک و برای واریته ابلق کمپوست بدون کود استفاده کنید. دلیل اینکه از کمپوست بدون کود استفاده میکنیم اینه که کود ازته باعث از بین رفت ابلقی برگهای گیاه میشه. البته میتونید از خاک معمولی همراه با ماسه و تورب و کمی مواد آلی، خاک مطلوب گیاه برگ عبائی است

تعویض گلدان برگ عبائی

این گیاه زیاد دوست نداره گلدانش عوض بشه و بیشتر دوست داره ریشه ها در هم بره، پس بهتره هر ۳ یا ۴ سال یکبار گلدان را با یک اندازه بزگتر تعویض کنید.

راهنمایی تقسیم ریشه برگ عبایی

برای تقسیم ریشه و همچنین تعویض گلدان در بهار گیاه رو از گلدان حارج کنید و به آرامی خاکهای اضافی اطراف ریشه رو تمیز کنید. و اگر میخواهید گلدان را تعویض کنید در یک گلدان با یک سایز بزرگتر قرار دهید.

برای تقسیم ریشه شما اول باید ریشه گیاه رو کاملا بررسی کنید که چند گیاه از گیاه مادر میشه تولید کرد و سپس با یک کارد تیز ریشه های گیاه رو تقسیم میکنیم و در گلدان های جدید و کوچک میکاریم. توجه کنید که به مدت 2 روز نباید به گیاه آب بدین

تقسیم ریشه برگ عبایی
تقسیم ریشه برگ عبایی

برگ عبایی تکثیر میشود؟

آیا میتوان برگ عبایی تکثیر کرد؟ و روش های تکثیر برگ عبائی ؟ اواسط بهار تا اویل تابستان بهترین زمان برای جدا کردن ریزومهای فشرده و بزرگ این گیاه به منظور تکثیر است. قسمتهایی از گیاه را که شامل دو برگ یا بیشتر می باشد با چاقوی تیز، از گیاه مادری جدا کنید. هر قسمت را به تنهایی در گلدانی با قطر دهانه ۹ تا ۱۱ سانتیمتر، حاوی کمپوست گلدانی با پایه پیت بکارید. البته برای به دست آوردن گیاهی مناسبتر، می توانید هر ۲ یا ۳ قلمه را در یک گلدان قرار دهید. دما را حدود ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتیگراد و خاک را به ویژه در هفته های اول تکثیر مرطوب نگه دارید، تا سرعت ریشه دهی افزایش یابد.

تکثیر و نگهداری برگ عبایی - گل من و تو
برگ عبایی تکثیر میشود؟

بیماری و مشکلات برگ عبایی:

درسته برگ عبایی گیاه مقاومی هست و حتی میگن سم هم نمیتونه اونو از پا در بیاریه ولی احتمال داره برخی از مشکلات برای این گیاه به وجود بیاد که مورد بررسی قرار میدیم

زخم های سفید پنبه ای و لکه های قهوه ای

اگر پشت برگ های شما به شکل سفید پنبه ای شده  و در طول رگبرگها نقاط زرد رنگ مشاهده میشود و لکه های قهوه ای روی ساقه و سطح زیرین برگها ظاهر بشه، نشانه حمله حشره است، پس برای درمان هر دو هفته یکبار با سم حشره کش نفوذی طبق دستور روی قوطی سم ، سمپاشی کنید تا علائم از بین بره.

رنگ پریدگی برگها

نشانه این است که هوا محیط گیاه خشک و خاک گلدان ضعیف است،سعی کنید گلدان را تعویض کنید و گیاه را آبیاری کنید.

ریز قهوه ای

اگه نقطه های ریز قهوه ای روی برگ ها ظاهر بشه نشان میده که شما از مواد براق کننده استفاده کردید، پارچه و اسفنج مرطوب را به کار ببرید.

زردی برگ برگ عبایی

میزان آبیاری گیاه زیاد بوده اول اجازه بدین خاک گلدون خشک بشه و بعدی فاصله بین دو آبیاری حتما خاک گلدون خشک بشه و حتما زهکشی رو بررسی کنید.

تکثیر برگ عبایی

گیاه برگ عبایی، دارای ریزوم های سطحی ست. پس می توانید آن را با تقسیم ریزوم یا تقسیم بوته در بهار ، تکثیر نمایید.

مراحل تکثیر برگ عبایی گیاه پایه مادری را از گلدان خارج نمائید.

بوته را از محل طوقه با چاقوی تیز یا قیچی باغبانی به چند قسمت تقسیم کنید.

هر قسمت را در گلدانی با ترکیب خاکی مناسب قرار دهید.

گلدان ها را به مدت 10 تا 15 روز ، در محل سایه و خنک قرار دهید.

توجه: بهتر است در ساعات گرمِ روز ، گیاه را مه پاشی نمائید. بعد از مراحل فوق ، گیاه را به محل مورد نظر منتقل کنید.

برگ عبایی با داشتن ظاهر بسیار دوست داشتنی و همینطور رنگ فوق العاده جذاب یکی از بهترین و زیباترین منظره ها رو به خونه شما هدیه بده. همونطور که بهتون گفتیم همه چیز در باره نگهداری برگ عبایی بسیار دوست داشتنی ست و می تونید به عنوان یک فعالیت مورد علاقه به اون نگاه کنید. آیا شما هم تو خونه برگ عبایی نگهداری می کنید؟