نحوه تکثیر اسپاتی فیلوم با تمامی روش ها + نکات و عکس

آموزش تکثیر اسپاتی فیلوم در خانه
آموزش تکثیر اسپاتی فیلوم در خانه

آموزش نحوه تکثیر اسپاتی فیلوم : اسپاتی فیلوم، گیاهی بسیار زیبا و مقاوم بوده که گونه‌های زیادی نیز دارد. این گیاه تصفیه کننده هواست و امروزه برای زیبایی در دکوراسیون بسیار استفاده می‌شود. نحوه تکثیر اسپاتی فیلوم بسیار ساده بوده و به روشهای مختلف صورت می‌گیرد. با ما همراه باشید با روش تکثیر اسپاتی فیلوم به صورت تصویری و همچنین مختصری در خصوص نگهداری اون اشنا بشید.

آشنایی مختصری با گیاه اسپاتی فیلوم

اسپاتی فیلوم یک گیاه همیشه سرسبز و بومی کلمبیا می‌باشد. برگهایی سبز و براق و و تیز داشته و گلهایش کوچک هستند که به شکل سنبل سفید استوانه می‌باشند. اسپاتی فیلوم در تابستان گل می‌دهد. این گیاه نزدیک به 40 گونه داشته و به عنوان گیاهی آپارتمانی طرفداران زیادی دارد. ارتفاع این گیاه زیبا به 45 تا 60 سانتر می‌رسد. اسپاتی فیلوم از خانواده گلهای شیپوری بوده و انواعی به نام اسپاتی فیلوم ابلق، مونا لوا و سنسیشن دارد.

راستی در مطلبی جدا در خصوص مشکلات و بیماری اسپاتی فیلوم صحبت کردیم که میتونید مطالعه کنید.

بنر گل من و تو

زمان هرس اسپاتی فیلوم

اسپاتی فیلوم نیاز به هرس دارد، پس از خشک شدن گلها، ساقه آنها را از نزدیک سطح خاک ببرید و برگهای خشک را جدا کنید. توجه کنید که برگهای ضعیف رو هم در این زمان میتونید جدا کنید تا انرژی گیاه برای اونها خرج نشه

تعویض گلدان اسپاتی فیلوم

هر چند این گیاه نیاز به گلدان خیلی بزرگ ندارد و ریشه‌هایش بهتر است محدود باشد اما گاهی نیاز هست تا گلدان را عوض کنید. زمانی که ریشه‌های گیاهتان از ته گلدان بیرون زد زمان آن فرا رسیده است تا این کار را انجام دهید. این کار را در فصل بهار انجام دهید. هر بار گلدانی بزرگتر در نطر بگیرید. وقتی قطر گلدان به 15 تا 20 سانتیمتر رسید هر سال سطح بالایی خاک را با ترکیب گلدانی تازه جایگرین نمایید. پس از مدت زیادی ریشه‌ها زیاد شده و بسیار فشرده می‌شوند. در این زمان باید هر 5 سالی یک بار تقسیم صورت بگیرد.

نحوه تکثیر اسپاتی فیلوم با تمامی روش ها + نکات و عکس
زمان تعویض گلدان اسپاتی فیلوم

روشهای تکثیر اسپاتی فیلوم

اسپاتی فیلوم گیاهی است که روش تکثیر ساده‌ای دارد و شما می‌توانید آن را در خانه انجام دهید. اسپاتی فیلوم کم کم انبوه می‌شود و می‌توانید از گیاه مادر گلدانهای دیگری درست کنید. بهترین فصل برای تکثیر از اواسط تا اواخر بهار است. البته برای ازدیاد و تکثیر آن روشهای متنوعی وجود دارد مثل تکثیر از طریق پاجوش، تقسیم بوته، قلمه و  کاشت بذر که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

تکثیر اسپاتی فیلوم از طریق پاجوش

اسپاتی فیلوم را در فصل بهار و تابستان می‌توان از طریق پاجوش تکثیر نمود و گیاهان جدیدی به دست آورد. برای این کار ابتدا گیاه را آبیاری نمایید تا خاک گلدان نرم شود و گیاه را از گلدان خارج کنید.

سپس به دنبال پا جوشهایی باشید که در کنار گیاه مادر بوده و 3 یا 4 برگ دارند. آنها را به آرامی و با کمترین آسیب به ریشه جدا کنید. پاجوشهایی را انتخاب کنید که ریشه‌های بهتر و قویتری دارند و ریزومها را با چاقویی تیز و تمیز جدا نمایید.

حالا پاجوشها را درگلدانی جداگانه بکارید. می‌توانید گیاه کاشته شده را با کیسه پلاستیکی برای مدت یک هفته بپوشانید، بدین ترتیب شرایط گلخانه‌ای را برایشان فراهم نموده‌اید. زمانی که گیاه شروع به رشد کرد آن را بردارید و در مقابل نور کافی قرار دهید. گاهی اوقات گیاه را غبارپاشی نمایید.

روش تکثیر اسپاتی فیلوم با پاجوش
روش تکثیر اسپاتی فیلوم با پاجوش

نکته‌ای که لازم می‌دانم اضافه کنم این است که موقع کاشت پاجوشها در گلدان آنها را تا جایی در خاک قرار دهید که قبلاً در خاک بوده‌اند. کاشت عمیق باعث می‌شود رشد بهتری داشته باشند.

روش تکثیر اسپاتی فیلیوم از طریق تقسیم بوته

زمانی که میخواهید گلدان گیاه رو تعویض کنید میتوانید عمل تقسیم بوته را نیز انجام دهید، بهترین فصل برای این کار اوایل بهار می باشد که گیاه کمتر دچار مشکلات و شوک شود، برای این کار شما پس از خارج کردن ریشه از گلدان ببینید کدام بخش های گیاه شما ریشه مجزا دارد و میتواند جوانه بزند آن بخش را با احتیاط جدا کنید، سپس گلدانی با خاک سبک آماده کنید و بوته را در آن بکارید این روش بسیار شبیه به تکثیر از طریق پاجوش می باشد.

نحوه تکثیر اسپاتی فیلوم به روش تقسیم بوته
نحوه تکثیر اسپاتی فیلوم به روش تقسیم بوته

نحوه تکثیر اسپاتی فیلیوم از طریق قلمه

شما باید شاخه های جوان را انتخاب کرده و از گیاه مادری با استفاده از یک چاقو تیز و استریل شده جدا کنید و سپس در یک لیوانی شیشه ای قرار دهید تا ریشه بزنه، توجه داشته باشید تا زمانی که ریشه ها به اندازه ای نشده است که بتوان به خاک منتقل کرد باید آب را هر هفته یکبار تعویض کنید و به هیچ وجه آن را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید.

پس از اینکه قلمه ها ریشه زد خاکی با زهکشی بالا و سبک انتخاب کنید و گیاه را به آن منتقل کنید، توجه داشته باشید که در زمان انتقال ریشه ها نباید آسیب ببینند.

نحوه تکثیر اسپاتی فیلوم به روش قلمه زدن
نحوه تکثیر اسپاتی فیلوم به روش قلمه زدن

روش تکثیر اسپاتی فیلوم از طریق بذر:

اسپاتوی فیلوم در برخی شرایط به تولید بذر می‌پردازد و شما نمی‌توانید از طریق بذر آن را تکثیر نمایید. زمانی که گلهای گیاه قهوه‌ای شد، پوشش بذر را با یک چاقوی تیز بشکافید. سپس بذرها را روی یک بستر سبک و لایه نازکی کاشت کنید. بستر باید مرطوب باشد.

بذرها نیاز به دمایی حدود 20 تا 22 درجه سانتیگردا و نور دارند. برای اینکه بذرها زودتر جوانه بزند، آنها را در محیطی با نور کافی قرار دهید. البته نباید آفتاب به انها بتابد. می‌توانید برای افزایش رطوبت بستر کاشت، روی آن پلاستیک بکشید تا بذرها بهتر رشد کنند.

در طول 10 روز بذرها شروع به جوانه زدن خواهند نمود. مورد دیگر اینکه سعی کنید تکثیر و تعویض گلدان را با هم انجام دهید تا به گیاه استرس وارد نشود.

شرایط نگهداری از اسپاتی فیلوم

حالا که نحوه تکثیر رو یاد گرفتید اجازه بدید تا به شما کمی هم در خصوص نگهداری اون بگیم تا بعد از تکثیر دچار مشکل نشید.

خاک مناسب

خاک اسپاتی فیلوم بهتر است مخلوطی از خاک باغچه، خاک برگ با مقداری ماسه باشد. گلدان این گیاه باید زهکشی خوبی داشته باشد. در صورتی که بستر خاک مناسبی نداشته باشد ممکن است رشد خوبی نداشته، برگهای کوچکی داشته باشد.

کود و تقویت گیاه

در فصل رشد که همان بهار و تابستان است بهتر است به گیاه کود داده شود. کود کامل و حاوی آهن، منیزیم برای رشد گیاه خوب است. در صورتی که بخوبی تقویت نشود ممکن است حاشیه برگهایش زرد شود. همچنین کود کریستالون36 درصد مناسب گیاه است.

نیاز به نور و رطوبت

این گیاه به نور زیاد احتیاجی نداشته و سایه را بیشتر می‌پسندد. پس آن را از تابش مستقیم آفتاب دور کنید. در صورتی که در معرض نور زیادی قرار بگیرد برگهایش می‌سوزند. نوری متوسط برای گیاه لازم است. نور خیلی کم هم باعث می‌شود برگها پیچیده شده و نازک و بی رنگ شوند.

اسپاتی فیلوم نیازبه رطوبت دارد و باید خاکش همیشه مرطوب بماند.

آبیاری اسپاتی فیلوم

همانگونه که گفته شد اسپاتی فیلوم نیاز به رطوبت دارد. پس در فصل گرم تابستان باید در سایه آن را غبارپاشی کنید. خاک را همیشه مرطوب نگه دارید، البته گلدان باید زهکشی خوبی داشته و غرقابی نشود. بلکه همیشه مرطوب باشد. اگر گیاهتان در نور کم و سایه قرار دارد آبیاری کمتری نیاز دارد.

موقع آبیاری خاک گلدان را بررسی نمایید و در صورت نیاز آب دهید. برگهای این گیاه پهن بوده و به آب نیاز دارد. در فصل تابستان مراقب آن باشید.

گلدهی اسپاتی فیلوم:

برخی دارندگان گل و گیاه عقیده دارند برای گلدهی باید به گیاه شوک وارد کرد. مثلاً شوک گرمایی یا سرمایی تا گیاه شروع به گلدهی نماید.

مطالب مرتبط :

گیاهان تصفیه کننده هوا

گیاهان سایه دوست