گل و گیاهگیاهان دارویی

نگاهی به خواص چیا برای بدن

چیا
104بازدید

چیا گیاهی با نام علمی Salvia hispanica است. این گیاه به صورت یک‌ساله و از سرده نو خانواده نعناعیان می باشد. چیا از نظر تجاری اغلب به خاطر دانه‌های آن کشت می‌شود، گرچه خود گیاه کاربرد تزئینی هم دارد. دانه‌های چیا که به نام های تخم چیا یا چیا سید هم شناخته می شوند، در رنگ‌های گوناگون از جمله قهوه‌ای، خاکستری، سفید، سیاه و سفید، و لکه‌لکه رنگ وجود دارند. این دانه ها غنی از از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. روغنی که از دانه های چیا بدست می آید دارای حدود ۵۵ درصد امگا ۳، هجده درصد امگا ۶، حدود شش درصد امگا ۹ و حدود ۱۰ درصد چربی‌های اشباع شده است. چیا بومی آمریکای مرکزی است و دانه‌های چیا به‌طور سنتی در مکزیک و جنوب غربی ایالات متحده مصرف می‌شوند. در ادامه با گو شه ای از خواص چیا برای بدن آشنا می شویم.

خواص چیا برای بدن:

– امگا ۳ موجود در دانه چیا می‌تواند به کاهش التهاب، بالا رفتن عملکرد شناختی و پایین آوردن کلسترول کمک کند.

– چیا سرشار از فیبر است. فیبر در کاهش التهاب، پایین آوردن کلسترول، و تنظیم عملکرد روده نقش دارد.

– دانه چیا غنی از آنتی‌اکسیدان است که برای حفاظت از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد، پیری و سرطان مفید است.

– چیا دارای مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر، منیزیم و منگنز است. این مواد مغذی از فشار خون بالا پیشگیری می کنند و برای حفظ وزن مناسب، سوخت و ساز انرژی و بخشی از سنتز دی‌ان‌ای مهم هستند.

– ترکیب پروتئین، فیبر و ایجاد هاله‌ای ژله‌ای در اطراف دانه‌های چیا در هنگام مخلوط شدن با مایعات، سبب ایجاد احساس سیری در افراد می شود. بنابراین برای کاهش وزن مفید است.

– چیا به‌طور کامل قابل هضم است.

– دانه چیا به تنظیم میزان انسولین کمک می کند. این دانه می‌تواند مقاومت به انسولین را پایین بیاورد و میزان غیرعادی انسولین را در خون کاهش دهد.

– کلسیم و فسفر موجود در دانه‌های چیا بر روی سلامت دندان و استخوان نقش مهمی دارند و به جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان کمک می کنند. از طرفی منگنز موجود در چیا نیزسبب بهبود سلامت استخوان‌ها می شود.

– چیا سلامت قلب را بهبود می‌دهد.

– دانه های چیا دارای ویتامین B، تیامین و نیاسین هستند که می‌توانند مواد غذایی را در بدن به انرژی تبدیل کنند. همچنین برای سیستم عصبی و مغز مناسب هستند.

– دانه چیا مقدار دریافت آهن‌ و میزان جذب ویتامین E را افزایش می‌دهد.

– منیزیم و مس موجود در دانه‌ چیا، مواد مغذی مهمی برای سیستم عصبی هستند و عملکرد عصب‌ها را بهبود می‌دهند.

– دانه چیا با آکنه و چین و چروک مبارزه می‌کند. همچنین سبب نرم تر شدن پوست می شود.

 

دانه های چیا

عوارض جانبی چیا:

– افرادی که تحت درمان هستند و داروهای رقیق‌کننده‌ی خون مصرف می‌کنند، همچنین افرادی که عمل جراحی دارند، نباید این دانه‌ها را مصرف کنند. مگر این‌که قبلا با پزشک خود مشورت کرده باشند.

– توانایی چیا در کاهش فشار خون باعث می‌شود که برای افراد مبتلا به فشار خون پایین چندان مفید نباشد.

– زیاده روی در مصرف دانه های چیا ممکن است مشکلاتی از جمله نفخ و اسهال را در معده ایجاد کند.

– برخی افراد ممکن است با مصرف دانه‌های چیا دچار حساسیت شوند. بنابراین مشکلاتی مانند آبریزش چشم، راش‌های پوستی یا حتی استفراغ و مشکلات تنفسی در آن ها ایجاد شود

– یک ماده‌ی شیمیایی در دانه‌های چیا وجود دارد که می‌تواند در برخی افراد اثرات اعتیادآور داشته باشد.

– بسیاری از دانه های چیا با آفت‌کش‌های حاوی مواد شیمیایی مضر رشد می‌کنند. بنابراین هنگام خرید دقت کنید که دانه های ارگانیک را خریداری کنید تا دچار مسمومیت نشوید.

– از مصرف این دانه ها با مکمل ها، مواد و داروهای حاوی ویتامین B۱۷ جلوگیری کنید. زیرا می‌تواند خطر اوور دوز کردن ویتامین B۱۷ را همراه داشته باشد. بنابراین قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

– افرادی که داروهای خاصی برای دیابت یا فشار خون مصرف می‌کنند، نباید بدون رعایت نکات احتیاطی دانه‌ی چیا را مصرف کنند. ابتدا باید با پزشک خود صحبت کنید تا اطمینان حاصل شود که مصرف آن‌ها برای شما مشکلی ندارند. با توجه به این‌که دانه‌های چیا سبب رقیق شدن خون و پایین آمدن فشار خون می‌شوند، قبل از خوردن آن‌ها باید مطمئن شوید که هیچ مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کنند.

منبع : سایت گل من و تو - کانال گل من و تو

اینستاگرام گل من و تو

ارسال پاسخ