نگاهی به خواص گل همیشه بهار

نگاهی به خواص گل همیشه بهار
گل همیشه بهار

گل همیشه بهار، گیاهی با نام علمی Calendula officinalis یا Calendula persica است. این گل از خانواده کاسنی و به صورت علفی و پایا است. گل همیشه بهار به رنگ نارنجی روشن یا زرد و به صورت گل‌های کوچک و پر از گلبرگ است. این گل زیبا دارای خواص درمانی زیادی برای سلامتی بدن می باشد. در واقع گلبرگ‌های آن را بعد از چیدن، خشک می‌کنند و برای مصارف دارویی گوناگون استفاده می کنند. انواع مختلفی از گل همیشه بهار در سراسر دنیا وجود دارد. ولی نوع کالاندولا که حاوی عناصر فعال متعددی ازجمله انواع آنتی اکسیدان ها و روغن‌های فرار است، خواص دارویی بسیار بیشتری نسبت به سایر انواع دارد. این گل، بومی کشور مصر و بخش‌هایی از مدیترانه است ولی امروزه در همه‌ی قاره‌ها رشد می‌کند و معمولا در ماه‌های گرم‌تر سال، گل می‌دهد. در این مطلب با گوشه ای از خواص گل همیشه بهار آشنا می شویم.

 

خواص گل همیشه بهار برای بدن:

– ضماد حاصل از گل همیشه بهار برای التیام بخشیدن به آفتاب سوختگی‌ پوست ، زگیل، جای نیش حشرات، آکنه ، زخم‌ها و خشکی پوست و تاول‌ها مفید است.

 

– دمنوش گل همیشه بهار سبب بهبود عملکرد دستگاه گوارش می شود. به علاوه برای درمان ورم معده، رفلاکس معده و زخم معده و همچنین کاهش معده درد و دردهای قاعدگی کاربرد دارد.

بنر گل من و تو

 

– عصاره‌ی گل همیشه بهار به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و برای کنترل علائمی مثل سرفه، گلودرد و تب بسیار مؤثر است.

 

– پماد گل همیشه بهار برای درمان عفونت‌های قارچی دستگاه تناسلی، عفونت‌ چشم، دهان، پوست و همچنین کاهش علائم هموروئید و شقاق مقعدی و از بین بردن قارچ کاندیدا مفید است.

 

– عصاره‌ی گل همیشه بهار سلول‌ها را در مقابل آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد، حفاظت می‌کند. همچنین این گل می‌تواند علائم مرتبط با شیمی درمانی و انواع درمان‌های مرتبط با سرطان را کاهش دهد.

 

– عصاره‌ی کالاندولا می‌تواند التهاب ملتحمه (کنژنکتیویت) و سایر مشکلات التهابی مزمن چشم را درمان کند.

 

 

نگاهی به خواص گل همیشه بهار
گل همیشه بهار

 

– گل همیشه بهار دارای خواص ضدعفونی‌کننده است.

– عصاره‌ی گل همیشه بهار به درمان عفونت‌های باکتریایی گوش کمک می کند و باعث کاهش درد در گوش می‌شود.

– گل همیشه بهار برای کاهش خارش، قرمزی و التهاب، خشکی و ورم پوست کاربرد دارد. همچنین به کاهش التهابات ناشی از بستن پوشک در بدن نوزادان کمک می کند.

– گل همیشه بهار منجر به کاهش رگ‌های واریسی می شود.

 

– گل همیشه بهار برای کاهش شوره سر مفید است.

 

– خاصیت ضداسپاسمی گل همیشه بهار برای بهبود گرفتگی‌های عضلانی، گرفتگی عضلات پا، درد معده و دردهای قاعدگی و علائم سندروم پیش از قاعدگی بسیار مفید است.

 

– گل همیشه بهار به کاهش درد هموروئید یا بواسیر کمک می کند.

 

نگاهی به خواص گل همیشه بهار
گل همیشه بهار

 

عوارض جانبی گل همیشه بهار:

– همانطور که گفته شد یکی از انواع گل همیشه بهار کالاندولا است. افرادی که نسبت به کهنه‌واش، مینای چمنی، گل داوودی، بابونه، مخروط‌سانان و سایر گیاهان خانواده‌ی همیشه بهار حساسیت دارند، بهتر است که از مصرف محصولات تهیه شده از کالاندولا، پرهیز کنند.

– زنان باردار و شیرده قبل از مصرف گل همیشه بهار چه به شکل داروهای خوراکی چه به صورت استفاده‌ی موضعی از عصاره، حتما با پزشک خود مشورت کنند.

– کالاندولا را مستقیما روی زخم‌های باز استعمال نکنید مگر اینکه در مورد نحوه‌ی صحیح استفاده از آن از پزشک خود راهنمایی بگیرید چون استفاده‌ی نادرست ممکن است التهاب و آسیب‌دیدگی را بیشتر کند. برای استفاده از آن روی پوست، ابتدا مقدار کمی را روی پوست‌تان آزمایش کنید و سپس دُز مورد استفاده را به تدریج افزایش دهید.

– در صورتی که گل همیشه بهار را به صورت خوراکی مصرف می‌کنید باید دقت کنید که ممکن است با داروهای آرام‌بخش، تداخل داشته باشد. مصرف آن می‌تواند باعث افزایش خواب‌آلودگی شود؛ بخصوص اگر همراه با داروهای خواب، آرامبخش‌ها و داروهای ضداسترس مصرف شود. اگر هر کدام از داروهای زیر را مصرف می‌کنید، قبل از مصرف گل همیشه بهار، با پزشک خود مشورت کنید:

– کلونازپام

– لورازپام

– فنوباربیتال

– زولپیدم