معرفی و نگهداری کروتون گیاه زیبا

معرفی و نگهداری کروتون
معرفی و نگهداری کروتون

معرفی و نگهداری کروتون : یکی از زیباترین گیاهان آپارتمانی که به علت داشتن برگهای زیبا مورد توجه همه هست گیاه کروتون می باشد که با فراهم کردن شرایط نگهداری ایده آل برای آن و ثابت نگه داشتن دمای محیط میتونه به یکی از زیباترین گیاهان آپارتمانی شما تبدیل بشه. در این مطلب به بررسی نیازها و نحوه تکثیر کروتون می پردازیم پس با ما همراه باشید.

معرفی کروتون

نام علمی این گیاه Codiaeum variegatum می باشد که  از خانواده Euphorbiaceae ها به حساب میاد و در انگلیسی به آن Croton میگویند و بومی مالزی می باشد. این گیاه دارای 15 گونه مختلف هست که به عنوان درختچه شناخته میشود. جالب است بدانید که نام فارسی اصیل این گیاه تارفَل (تار=سر، فل=برگ به معنی سر می باشد این نام را به علت  استفاده از برگهای رنگین آن برای تاج می باشد.

برگهای این گیاه بیشتر به شکل مخلوطی از سبز، سفید ، زرد، قرمز، صورتی، سیاه و نارنجی خواهد بود و میتوان تنوع شکل برگهای آن را از خطی تا تخم مرغی شکل دید. البته رنگ و شکل برگ گیاه با توجه به وایته های آن میتواند متفاوت باشد ،لکه های تیره صورتی، نارنجی، قهوه ای و ارغوانی در برگهایی با زمینه سبز تیره جلوه بیسار زیبایی به برگهای گیاه میده.توجه داشته باشید که برگهای جدید و جوان همیشه با رنگ سبز دیه خواهند شد و به مرور زمان و بالا رفتن سن برگ لبکه های رنگی روی برگها دیده خواهد شد.

بنر گل من و تو

نکته ای که باید در خصوص این گیاه توجه کنید جابجا نکردن آن است ، این گیاه به هیچ وجه جابجایی رو دوست نداره و جابجایی های مکرر باعث ریزش برگهای آن خواهد شد.

معرفی کروتون
معرفی کروتون

نگهداری و نیازهای کروتون

به صورت خلاصه باید گفت که این گیاه عاشق رطوبت هست و دمای و آبیاری متوسط را دوست دارد برای رشد به نور کافی نیاز خواهد داشت ولی در ادامه تک تک موارد را به صورت کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد.

نور مورد نیاز

این گیاه نور پشت پنجره جنوبی را دوست داره ولی به هیچ وجه اگر گیاه شما 2 سال کمتر دارد در معرض نور مستقیم خورشید در فصول گرم سال قرار ندهید و سعی کنید که از نور فیلتر شده برای گیاه استفاده کنید. البته نور کم هم باعث از بین رفتن سایه های رنگی برگها خواهد شد.

آبیاری

این گیاه هم همانند سایر گیاهانی که معیار زیبایی آنها برگ هست نیاز به آبیاری متوسط دارد به این کل که بین دو آبیاری حتما خاک گلدان تا عمق 4 سانتی متری خشک شود و سپس اقدام به آبیاری مجدد نمایید. در آبیاری مجدد هم حتما تا زمانی به گیاه آب بدهید که آب از زیر گلدان خارج شود به این شکل گیاه کاملا سیراب خواهد شد.

رطوبت مناسب

همانطور که در بالا گفتیم این گیاه به روطبت بالا نیاز دارد و شاید غبار پاشی هم کفاف رطوب گیاه را ندهد پس سعی کنید از حالت جزیره ای هم برای تامین رطوبت استفاده کنید(به این صورت که زیر گلدان را با استفاده از سنگریزه و یا سفال شکسته پر کنید و زیرگلدانی را تا جایی که با گلدات تماس نداشته باشد پر از آب کنید.). البته توجه داشته باشید که عمل غبارپاشی را در تابستان و هنگام ظهر که اشعه مستقیم خورشید روی برگهای گیاه میافتد انجام ندهید.

این گیاه در فصل های گرم سال نیاز به غبارپاشی روزانه خواهد داشت و در فصل های سرد سال هفته ای یک بار کافی است.

نگهداری و نیازهای کروتون
نگهداری و نیازهای کروتون
دمای مناسب نگهداری

این گیاه میتواند در دماهای 15 الی 27 درجه را به راحتی تحمل کند و رشد خوبی هم داشته باشد. ولی سعی کنید گیاه را در دمای 20 درجه سانتی گراد یا همان دمای اتاق نگهداری کنید و نکته خیلی مهم این است که این گیاه به ثابت بودن دمای محیط خیلی حساس هست یعنی سعی کنید حتما گیاه را در یک دمای ثابت نگهداری کنید.

خاک مناسب

این گیاه خاک سبک با زهکشی مناسب رو دوست داره و بهترین ترکیب برای این گیاه ترکیبی از خاک برگ، خاک باغچه و ماسه شسته نرم است که باید کف گلدان را مقداری ماسه و سنگ بریزید تا خاک از زیر به شکل باتلاق نشده و ریشه گندیده نشود و زهکشی آن هم به خوبی انجام شود.بهترین خاک خاک کمپوست یا خاک هلندی می باشد.

کوددهی و تغذیه گیاه

سعی کنید گیاه را با استفاده از کودهای گیاهان زینتی هر دو هفته یکبار در فصل های رشد مانند بهار و تابستان تغذیه کنید و در فصل های استراحت ماهی یک بار ، نحوه کوددهی به این شکل است که طبق دستوری که روی بسته بندی گفته شده کود را در آب حل کرده به شکل آبیاری به گیاه میدهیم.

تمیز کردن و تعویض گلدان کروتون

در تمامی مطالب مرتبط با گل و گیاه گفته شده که بهترین زمان برای تعویض گلدان گیاهان زمانی است که ریشه آنها از زیر گلدان خارج شود، و همیشه گلدان را با یک سایز بزرگتر تعویض کنید. برای زیبایی و گیاه سعی کنید هفته ای یکبار برگهای گیاه رو با استفاده از دستمال خیس یا اسفنج مرطوب تمیز کنید. به هیچ وجه از مواد شیمایی برای تمیز کردن برگها استفاده نکنید.

تکثیر کروتون

برای تکثیر کروتون شما باید قلمه های مناسب را در بستری از خاک ماسه ای نرم قرار دهید البته مکان مناسب برای نگهداری قلمه ها جایی گرم با رطوبت بالا است ولی میتوانید این گیاه را به روش خواباندن ساقه هم تکثیر کنید که نحوه تکثیر با این روش را در لینک زیر مطالعه کنید.

تکثیر گیاهان خانگی به روش خوابانیدن ساقه

اما کسانی که به روش صنعتی میخواهند این گیاه را تکثیر کنند به این روش عمل میکنند که : حتما کروتون را در بسترهای گرم تکثیر میکنن بستر گرم به این معنی است که دمای خاک بستر را بین ۲۱ تا ۲۴ درجه سانتیگراد نگهداری میکنند. برای قلمه گرفتن از اواخر بهار و اواسط تابستان ، از طریق قلمه ها ی انتهایی ساقه به اندازه های ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر، می توان عمل تکثیر را انجام داد. کروتون اغلب به صورت تک ساقه ای رشد می کند، بنابراین باید اجازه دهید تا به اندازه کافی بزرگ شده و جوانه های فرعی تولید کند.

تکثیر کروتون
تکثیر کروتون

قلمه های انتهایی ساقه را ازجوانه ای فرعی بگیرید و در پودر هورمون ریشه زایی فرو برده و درگلدانهایی به قطردهامنه ۹ تا ۱۱ سانتیمتر، حاوی کمپوست گلدانی بکارید. قلمه ها را با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید و در دمای ۲۴ درجه سانتیگراد و نور مناسب نگاه دارید. خاک را همیشه مرطوب کنید. پس از دو ماه ریشه دهی کامل می شود.

مشکلات و بیماری های کروتون

برگ ها گیاه من جمع میشه

برگهای جمع شده کروتون نشان دهنده تشنگی و یا دمای بالا محیط می باشد پس سعی کنید گلدان را به محلی با دمای پایین تر منتقل کنید و گیاه را هرچه سریعتر آبیاری کنید. برای پایین آوردن دمای گیاه حتما غبار پاشی نیز انجام شود.

زخم های پنبه ای شکل روی برگها

زخمهای پنبه ای شکل در قاعده و سطح برگها را نشانه وجود آفت در گیاه می باشد میتوان با سمپاشی توسط سموم حشره کش ، هر ۱۴ روز یکبار ، این مشکل رو رفع کنید.

کم رنگ شدن برگها

اگر گیاه شما هم رنگ برگهای سبز روشن شده است نشانه کمبود نور می باشد گیاه را به محلی با نور بیشتر منتقل کنید.

لکه های قهوه ای روی برگ

هوای محل نگهداری گیاه آلوده به گاز آشپزخانه و یا مواد شیمیایی می باشد.

پوسیدگی ساقه و ریزش برگ

در هر گیاهی پوسیدگی ساقه نسانه آبیاری زیاد و یا نداشتن زهکشی مناسب در گلدان است حتما بین دو آبیاری اجازه دهید خاک گلدان کاملا خشک شود و زهکشی گلدان را بررسی کردن و از سوراخ بودن ته گلدان مطمئن شوید.

شما هم میتونید کتابچه راهنمای کروتون را از اینجا دریافت کنید.

مطالب مرتبط :

گیاهان مناسب اتاق کودک

۱۴ زیباترین گیاهان زینتی گلدار برای آپارتمان شما

زرد شدن برگ گیاهان و کمبود مواد مغذی