نقش اصلی پتاسیم در رشد گیاه و علائم کمبود پتاسیم در گیاهان + راه درمان

نقش پتاسیم در رشد گیاهان
نقش پتاسیم در رشد گیاهان

نقش پتاسیم در رشد گیاهان آپارتمانی : زرد شدن برگ گیاه همیشه دردسر زیادی برای صاحب گیاه ایجاد میکنه . زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی میتونه علت‌های مختلفی داشته باشه که توی ۱۳ دلیل زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی + پیشگیری، درمان و نجات سریع گیاه دربارهی اونا صحبت کردیم. اما اگه تمام موارد رو رعایت کردین و بازهم برگ گیاهتون زرده و این علایم از برگ‌های پایین شروع شده و هر چی که زمان میگذره داره به برگ‌های جوان میرسه باید بدونید که مشکل گیاه تون یه چیز دیگه است. با من همراه باشید و تا اخر این مطلب رو با دقت بخونید چون بعدش قرار مشکل گیاهتون حل بشه و دوباره گیاهی شاداب و سر حال داشته باشید.

پتاسیم توی گیاه چه نقشی داره؟

نقش پتاسیم در گیاهان بسیار مهم هست، میشه گفت پتاسیم یکی از مهمترین مواد مغذیه هست که گیاه به اون احتیاج داره جالبه بدونید که این عنصرمثل بقیه‌ی مواد مغذی جزء عناصر ضروری در خاک است که نقش ضروری و حیاتی در تنظیم رشد گیاه داره و بعد از ازت پر استفاده ترین عنصر توسط گیاه هست (که در خصوص کمبود نیتروژن در گیاهان قبلا صحبت کردیم) . پتاسیم در گیاهان متحرک است یا به زبون ساده تر توی گیاه از برگ‌های پایین به بالاحرکت میکنه. پتاسیم توی گیاهتون نقشهای زیادی رو به عهده داره و باعث شادابی و رشد بهتر گیاه شما میشه.  گیاهی که مواد غذایی کامل در دسترسش هست به راحتی در برابر بیماری میتونه مقاومت کنه. پتاسیم یکی از اون مواده غذایی هست که باعث میشه گلدونتون به خشکی، غرق‌آبی و دماهای بالا و پایین مقاومت نشون بده و زود مریض نشه.

نشانه کمبود پتاسیم در گیاه
نشانه کمبود پتاسیم در گیاه

نقش پتاسیم در گیاهان به شرح زیر هست:

  • تاثیر روی رشد ریشه‌ی گیاه و افزایش کارایی انزیم های موجود توی گیاه
  • در فرآیند فتوسنتز و انتقال قندها و نشاسته‌ها توی گیاه کمک میکنه
  • زیاد کردن مقاومت گیاه در برابر خشکی
  • میزان پروتئین موجود در گیاه را افزایش می‌ده
  • از گسترش بیماری‌ها و نماتدهای گیاهی جلوگیری می‌کند
  • نقش حیاتی در تنظیم اب در گیاه داره
  • میتونه توی کیفیت میوه و دانه گیاه تاثیر زیادی داشته باشه
  • باعث استحکام دیواره‌ی سلولی گیاه هم میشه
  • توی باز و بسته شدن روزنه های موجود در برگ گیاه هم تاثیر بسزایی داره
علائم کمبود پتاسیم در گیاهان
علائم کمبود پتاسیم در گیاهان

علائم کمبود پتاسیم در گیاهان چیست؟

کمبودهای توی گیاه دارای علایمی هستن که از روی اونا شما میتونید کمبود رو تشخیص بدین. توی این کمبود میتونید دو نوع علایم رو بررسی کنید اولی علایم برگی و دومی علایم مربوط به کمبود رشد. یکی از شایع‌ترین علائم کمبود پتاسیم در گیاه سوختگی زردرنگ (کلروز) هست که توی حاشیه و یا همون کناره‌های برگ اتفاق میافته. در حالت‌های شدیدتر، حاشیه سوخته برگ از رنگ زرد تغییر رنگ داده و به قهوه ای درمیان و بعدش از آن جدا میشن. انتقال پتاسیم توی گیاه این طوریه که از بافت‌هاو برگ‌های پیر به طرف برگ‌ها و بافت‌های جوان‌تر حرکت میکنه . پس یکی از راهکارهایی که تشخیص رو ساده میکنه اینه که ببینید توی چه برگی علایم ایجاد شده اینم بدونید که اگه زود این مشکل رو برطرف نکنید علایم از برگ‌های پیر به سمت برگ های جوان توسعه پیدا میکنن.

بنر گل من و تو

در صورت کمبود شدید شاخه­ ها از انتها شروع به خشک شدن می­کنن گیاهانی که دچار این کمبود میشن رشد کمی دارن و این رشد کم توی ریشه و ساقه هم خودش رو نشون میده . گیاهی که مشکل کمبود پتاسیم داره به افت‌ها و بیماری و همچنین به تغییرات دما و میزان ابیاری حساس تر میشه. توی موارد کمی هم باعث ایجاد لکه های بنفش رنگ توی برگ میشه . توی خیلی از درختا و محصولات زراعی هم این کمبود وجود داره که باعث میشه محصول کیفیت خودشو از دست بده مثلا توی سیب زمینی باعث میشه غذه کوچک بشه و برگ کوچک میمونه و زرد میشه ودر حالت شدید رنگ اون به قهوه‌ای تغییر پیدا میکنه. توی بافت‌های گوشتی هم حالت بافت مردگی ایجاد میکنه.  چون نیتروژن عنصر پر مصرف گیاه و برای رشد ضروریه در نبود این عنصر عارضه‌های دیگه‌ای هم میتونه برای گیاه اتفاق بیافته مثل الودشدن اون به بیماری های قارچی .

علائم کمبود پتاسیم در برگ گیاهان
علائم کمبود پتاسیم در برگ گیاهان

چطور کمبود پتاسیم در گیاهان رو رفع کنیم؟

راه حل مشکل کمبود پتاسیم دادن کود مناسب به گیاه هست (میتونید از کودهای پتاس بالا مانند کود 121236 برای گیاهتون استفاده کنید) چون در حالت عادی این عنصر فعالیت بالایی داره و در حالت خالص توی خاک مورد استفاده‌ی گیاه قرار نمیگیره. برای اینکه کمبود پتاسیم در گیاه و درخت جبران شود، استفاده از کودهای پتاسیمی، بهترین راه حل می‌باشد که فروشگاه گل من و تو دسترسی به بهترین نوع کود رو براتون اسون کرده و شما برای حل مشکل گیاهتون میتونید خرید کود مورد نظر خودتون رو از اونجا انجام بدید.

علاوه بر کود دادن کاراهای دیگه هم برای حل مشکل کمبود پتاسیم توی گیاه یا زرد شدن برگ گیاه لازمه مثلا هوادهی خاک که خودش باعث میشه جذب مواد توسط گیاه بالا بره. هوادهی خاک میزان اکسیژن موجود بین ذره‌های خاک رو هم زیاد میکنه همین باعث میشه ریشه بهترعمل کنه و گیاه مواد رو بهتر جذب میکنه.

برای افزایش جذب مواد مغذی در گیاهان میتویند تایم درستی رو برای این کار انتخاب کنید زمان کودهی رو میتونید دم غروب یا اوایل صبح انجام بدین.

دمای محیط هم میتونه تاثیر گذار باشه طوری که اگه دمای محیط پایین بیاد به واسطه‌ی اون دمای خاک شما هم کم میشه و جذب پتاسیم در دمای پایین کم میشه. بهترین دمای زمین بین 18 الی 22 درجه سانتی گراد است هست که برای فعالیت ریشه و فرایندهای فیزیولوژیکی توی گیاه مناسبه.

رطوبت خاک هم مهمه توی خاک هایی که رطوبتشون به اندازه است پتاسیم راحتر جذب میش این نکته رو بدونید که ابیاری زیاد باعث میشه مواد مغذی خاک شما شسته بشه و زحمتتاتون به هدر بره .

برای درمان کمبود پتاسیم و زرد شدن برگ میتونید از راه‌کارهای خونگی هم استفاده کنید (کود خانگی) مثل تغذیه کرن گیاه  با مایع کود خانگی، استفاده کردن از کنجاله جلبک دریایی، کمپوستی که از پوست موز غنی هست. جالبه بدونید که خاکستر چوب هم دارای پتاسیم زیادی ولی برای استفاده از اون باید مراقب باشید چون می‌تونه اسیدیته‌ی خاک رو تغییر بده و بعدش باعث ضرر رسوندن به گیاهتون بشه.

چه نکاتی رو باید توی استفاده کود رعایت کنیم؟

برای گلدوناتون بهترین موقع استفاده از این کود توی فصلی هست که گیاه رشد زایشی داره و در مرحل ی گلدهی قابل استفاده است اگه درخت میوه دارید برای تقویت و باردهی بهترش از کودهای دارای پتاسیم استفاده کنید و بهترین زمان استفاده از کود فصل بهار هست کودهای پتاسیم مرسوم کاملاً در آب حل میشن  بهتره اگه بذری توی خاک کاشتین کود رو خیلی نزدیک بذر یا پیوند قرار ندین چون باعث مرگ گیاهچه تون میشه البته که این اسیب توی خاک‌های شنی بیشتر رخ میده. جالبه بدونید که زمان جذب پتاسیم در گیاهان مختلف باهم متفاوته. ولی در کل این مواد در اوایل فصل رشد نقش مهمتری رو برای گیاه بازی میکنن. حتما به نحوی استفاده از کود دقت کنید چون کود دادن زیادی به هر گیاهی باعث گیاه سوزی توی اون گیاه میشه و برای گیاه ضرر داره.

سعی کردم هر آنچه در خصوص نقش پتاسیم در رشد گیاهان باید بدونید به همراه علائم کمبود پتاسیم در گیاهان رو با هم بررسی کنیم، اگه سوالی درباره‌ی استفاده از کود داشتین هم میتونین توی همین سایت از کارشناسا بپرسین .