چای ماسالا چیست؛13 خواص شگفت انگیز چای ماسالا برای سلامتی

خواص چای ماسالا برای سلامتی
خواص چای ماسالا برای سلامتی

خواص چای ماسالا برای سلامتی : در کشورهای آسیایی نظیر چین و هند، ماسالا به معنای چای است. در حالیکه در غرب، چای ماسالا یک نوشیدنی محبوب است که بخاطر طعم گیاهی منحصر بفردش معروف شده است. بلاوه ماسالا فوائد مربوط به سلامت بسیاری دارد که نه تنها بخاطر طعمش، بلکه بخاطر این خاصیت نیز مورد توجه قرار گرفته است. اگر به دنبال حفظ سلامت قلب خود هستید یا می‌خواهید سیستم ایمنیتان را بهبود ببخشید و درد را کاهش دهید، چای ماسالا را به شما پیشنهاد می‌دهیم. بگذارید برویم سراغ اصل مطلب که اصلاً چای ماسالا چیست و چطور می‌تواند به سلامت شما کمک کند.

چای ماسالا چیست؟

چای ماسالا که در دنیای غرب در شرکت زنجیره‌ای استارباکس و سایر کافی شاپها یافت می‌شود، در واقع ماسالا نیست. بیشتر اوقات، چای‌های ماسالای آمریکایی با شیرین‌کننده‌ها و افزودنیها بسته بندی شده که در چای ماسالای رایج یافت نمی‌شوند. این چای را در برخی مناطق به نام چای مصالح هم میشناسند.

چای ماسالای هندی ترکیبی از چاشنی‌های خوش طعم، گیاهان و چای است. قرنها این چای به دلیل فوائدی که برای سلامتی داشت در طب آیورودا و طب سنتی چینی مورد توجه بوده است. چای‌های چینی بر اساس منطقه مورد مصرف تغییر می‌کنند.

بنر گل من و تو

چه موادی در ترکیب چای ماسالا وجود دارد؟

اکثر چای‌های چینی با اکسید کردن و تخمیر برگهای چای سیاه و ترکیب آن با طعم‌دهنده‌هایی چون ادویه جات، زنجبیل تازه، فلفل سیاه و میخک، دارچین و رازیانه درست می‌شوند.

علاوه بر این برخی ترکیبات چای حاوی دانه‌های فلفل سیاه، جوز هندی، دانه گشنیز، دانه رازیانه، فلفل فرنگی، و بادیان ستاره‌ای می‌باشند. چاشنی‌های چینی دارای ویژگیهای گیاهی شامل آنتی اکسیدان، ضد تورم و میکروارگانیسم ضد باکتریایی می‌باشند.

چاشنی چای ماسالا اغلب با برگهای چای ترکیب می‌شود تا رایحه و طعم بیشتری به آن بیفزایند. درحالیکه ماسالا بیشتر با چای سیاه آسام ترکیب می‌شود، که می‌تواند با چای سبز و چای اولونگ اشتباه گرفته شود. چای ماسالا همچنین با چای سیاه هندی ترکیب می‌شود.

چای ماسالا چیست
چای ماسالا چیست

طبیعت و طعم چای ماسالا:

چای ماسالا حاوی ترکیبی از طعمهای عالی بوده و رایحه‌ای بسیار خوب دارد که احساس را بیدار می‌کند. چای ماسالا اغلب شیرین می‌شود تا قدرت رایحه‌ها را افزایش‌دهد. اغلب به عنوان قهوه به دلیل کافئین موجود در آن استفاده می‌شود.

خیلی از افراد قبل از مصرف هر نوع دمنوش و چایی دوست دارند تا طبیعت آن را بدانند، طبیعت چای ماسالا گرم است که از 5000 سال پیش در آسیای جنوبی و به ویژه هند مورد استفاده قرار میگرفته در نسخه ی سنتی آن چای سیاه، شیر و زنجبیل مواد اصلی را تشکیل می دهند ولی این روزها به صورت چای ماسالا کیسه ای و پودر چای ماسالا در بازار میتوانید پیدا کنید.

خواص مربوط به سلامت چای ماسالا:

همانطور که از ابتدا گفتیم این نوشیدنی بسایر برای سلامتی مفید هست و ارزش غذایی بسایر بالای دارد در عین حال کالری اون کمتر از 100 میباشد و شما بدون هیچگونه نگرانی میتوانید آن را مصرف کنید، این نوشیدنی برای لاغری و کاهش وزن، کمک به سلامت قلب و دستگاه گوارش استفاده میشود که در ادامه به صور کامل تمامی موارد را بررسی میکنیم.

1.می‌تواند شما را بیدار نگه دارد:

با توجه به کافئین موجود در چای ماسالا، می‌توانید صبح انرژی بخشی را با آن آغاز نمایید. چای ماسالا حاوی کافئین است، چون دارای برگهای چای سیاه است که بطور طبیعی دارای کافئین می‌باشد.

از آنجا که هر چای از میران متغیر چای سیاه استفاده می‌کند، گفتن اینکه هر بسته چای چه میزان کافئین دارد کمی دشوار است. اما تقریباً هر بسته چای ماسالا حاوی یک سوم فنجان قهوه معمولی و یک ششم فنجان قهوه غلیظ، کافئین دارد.

این بدان معناست که شما می‌توانید چند فنجان چای ماسالا در روز بنوشید، بدون اینکه تأثیر منفی داشته‌باشد. انتخاب چای ماسالا بجای قهوه می‌تواند راهی ساده برای کاهش مصرف کافئین و احساس دلهره شود.

2.به دستگاه گوارش کمک می‌کند:

چای ماسالا نیزمانند بسیاری از چای‌ها، برای دستگاهگوارشی و سلامت روده‌هایتان مفید است. چاشنی موجود در چای ماسالا که برای دستگاه گوارشی مفید است، زنجبیل است. زنجبیل با بهبود گردش خون و انتقال اکسیژن به ارگانها به گوارش کمک می‌کند.

چاشنی دیگری که در چای ماسالا به گوارش کمک می‌کند، فلفل سیاه است که به تولید آنزیم‌های گوارشی پانکراس کمک می‌کند. این آنزیم‌ها به عنوان سرعت‌دهنده به فرایند گوارش کارکرده و چربی و پروتئین‌ها را می‌شکنند. با دستگاه هاضمه بهتر می‌توانید از مشکلات حادی چون مشکل کبدی، کمبود آهن و سندروم روده تحریک پذیر جلوگیری کنید.

خواص چای ماسالا
خواص چای ماسالا
3. خواص چای ماسالا بر سرماخوردگی و گرفتگی بینی

همانوطر که میدانید سرماخوردگی و همچنین گرفتگی بینی ناشی از باکتری و قارچ هست که این چای با داشتن خاصیت ضد باکتری و ضد قارچی میتونه درمان و پیشگیری کننده خوبی باشه، البته میخک و زنجبیل موجب بهبود یافتن سرفه میشود و یک لیوان داع از این چای شما را در مقابل چنین بیماری هایی ایمن خواهد کرد. پس اگر حس سرماخوردگی دارید حتما یک لیوان در روز از این چای بنوشید تا احساس بهبودی سراغ شما هم بیاید.

4. تهوع را کاهش می‌دهد:

زنجبیل به کاهش حالت تهوع کمک کرده و برای درمان بیماریهایی چون استفراغ،یا تهوع در دوران بارداری مفید است. چای ماسالا حاوی حدود 1 تا 1.5 گرم زنجبیل است، و این همان میزانی است که در درمان تهوع مؤثر است.

ترکیبات بیولوژیکی زنجبیل که به درمان تهوع کمک می‌کند، جینجرول و شاگول است. این دو ترکیب ویژگیهای ضد التهاب دارند که معده ناراحت را تسکین داده و درد معده مرتبط با تهوع را تخفیف می‌دهند.

5.دردها و آلام

چاشنی موجود در چای ماسالا می‌تواند به تخفیف دردهای عمومی کمک کند و حتی به درهای مزمن مانند آرتروز نیز کمک می‌کند. که این خاصیت به همان مواد ضد التهابی موجود در آن، بخصوص زنجبیل و میخک برمی‌گردد.

ریشه زنجبیل دردهایی مانند سردرد تا میگرن را کاهش می‌دهد. زنجبیل گردش خون را افزایش داده، سلولهای خونی حاوی اکسیژن را به نواحی‌ای که درد می‌کنند، منتقل کرده تا نشانه‌ها را کم کند.

میخک دو هزار سال به عنوان درمان خانگی برای دردهای خفیف از قبیل دندان درد استفاده می‌شد. در جامعه مدرن، نیز برای درمان دردهای دندان استفاده می‌شود. ژل میخک می‌تواند برای این دردها بکار گرفته شود و اثر خوبی دارد.

6. خواص چای ماسالا بر تقویت انرژی شما

یکی از کلیدی ترین عناصر این چای، چای سیاه است که با داشتن کافئین بالا باعث افزایش انرژی شما خواهد شد، درسته که بالا بودن کافین به تنهایی دارای اثرات منفی است ولی در ترکیبات این چای موادی وجود دارد که موجب به تعادل رسیدن مواد تشکیل دهنده می شود. شما با خیال راحت میتواند در روز از آن استفاده کنید و نگران تاثیرات منفی آن نباشید.

7.سیستم ایمنی بدن را حمایت می‌کند:

اگر می‌خواهید سیستم ایمنی سالمی داشته باشید، نوشیدن چای ماسالا بصورت روزانه می‌تواند کمک کند. هل جزء اصلی طب سنتی برای قرنها بوده و حاوی دوز بالایی از ویتامین سی وسایر مواد مغذیست که سیستم ایمنی بدن را سالم نگه‌می‌دارد.

هل در گواتمالا، سریلانکا، هند و تانزانیا رشد رکده و در دو نوع سبز و سیاه موجود است. هل سبز طعمی خوب و متعادل داشته در حالیکه هل سیاه بویی دود مانند دارد.

اگر به دنبال فوائذ چای ماسالا هستید باید بفهمید چایهای کیسه‌ایتان حاوی هل سبز یا سیاه هستند. هل سیاه به خاطر ضدعفونی کننده و خلط آور معروف است، درحالیکه هل سبز به تمیز کردن سینوس و سم زدایی بدنتن کمک می‌کند. دو نوع هل موجود در چای ماسالا حاوی ویژگیهای آنتی اکسیدان و ضد میکروبی هستند که با سرماخوردگی، باکتری و قارچها به مبارزه می‌پردازند.

8.حفظ سلامت و جلوگیری از بیماریهای مزمن:

چای ماسالا با دارا بودن مقادیر بالای آنتی اکسیدان به حذف رادیکالهای آزاد کمک می‌کند. رادیکالهای آزاد ترکیباتی هستند که توسط آلاینده‌ها و مواد شیمیایی در غذاها  محیط اطراف بوجود آمده‌اند که می‌توانند موجب آسیب به سلولها شوند. رادیکالهای آزاد با بیماریهای مزمن از قبیل آلزایمر و پارکینسون و انواع سرطان در ارتباطند.

چای ماسالا بیشتر از میوه‌ها و سبزیجات پلی فنول داشته و این بدان معناست که نوشیدن روزانه این چای می‌تواند به سلامت سلولی کمک کند. میخک و دارچین مواردی هستند که بیشترین آنتی اکسیدان را داشته و چای ماسالا هر دو اینها را دارد. این ویژگیهای آنتی اکسیدان از بدن شما در مقابل زوال سلولها، در مقابل باکتریها و ویروسها محافظت می‌کند. آنتی اکسیدان همین طور می‌تواند روند پیری را کند نماید.

فواید چای ماسالا برای لاغری
فواید چای ماسالا برای لاغری
9. خواص چای ماسالا  بر بهبود سلامت قلب می‌شود:

بررسیها بر روی حیوانات نشان داده است که دارچین، یکی از مهمترین ترکیبات در چای مسالاست که می‌تواند به کاهش کلسترول و فشار خون کمک کند. چای سیاه نیز با کاهش کلسترول خون بر روی سلامت قلب تأثیر دارد. با اینکه بررسیهای کمی بر رویارتباط مستقیم میان چای ماسالا و سلامت قلب وجود دارد، شواهدی در دست است که نشان می‌دهد ترکیبات چای ماسالا باعث سلامت قلب می‌شود.

همچنین محققان دریافتند که دارچین نیز حاوی عصاره ای است که با دیابت به مبارزه می‌پردازد. این ترکیبات می‌توانند سطح قند خون را تنظیم کنند. تحقیقات زیادی نشان داده است که دارچین قادر است به افرادی که مبتلا به دیابت نوع دوم هستند کمک کند. نوشیدن چای ماسالا می‌تواند از بیماریهای قلبی عروقی جلوگیری کند.

10. تاثیر چای ماسالا بر گرفتگی های قاعدگی

شاید بتوان گفت که یکی از مزایای چای ماسالا که کمتر به آن توجه شده است مبارزه با گرفتگی هایی که از دوران قاعدگی ناشی میشود است، برخی از خانم ها از گرفتگی در دوران قاعدگی رنج میبرند که وجود عناصر آرامبخش در ترکیبات این چای موجب میشه تا عضلات شما آرام و تحت کنترل باشند همچنین عناصر تشکیل دهنده این چای چون خاصیت ضد التهابی دارند موجب کاهش دردهای قاعدگی هم خواهد شد.

11. استفاده از چای ماسالا برای دیابت

این روزها بیشتر جامعه با بیماری دیبات درگیر هستند که اگر دوست دارید یک راه برای پیشگیری آن بدانید مصرف چای ماسالا را جدی بگیرید، مواد تشکیل دهنده این چای موجب میشود تا حساسیت به انسولین در بدن را افزایش میدهد و در کنار آن میزان سطح قند خون شما را کاهش میدهد و همین موجب میشود که شما پس از نوشیدن این چای بدنتان به راحتی عمل دفع قند را انجام دهد.

12.کاهش رشد تومور و سرطان

فنل موجود در چای ماسالا به کاهش رشد تومور کمک می‌کند. زیرا سیستم دفاعی بدن را تقویت می نماید. همچنین به دلیل وجود ویژگیهای آنتی اکسیدان و ضد تورم به  کاهش بروز سرطان کمک می‌کند.

13. چای ماسالا یک آنتی اکسیدان قوی

یکی از ترکیبات اصلی این چای، چای سیاه است که خاصیت آنتی اکسیدان بسیار قوی دارد و همچنین وجود میخک و هل هم باعث کاهش میزان کلسترول خون خواهد شد و در کنار این کلسترل خوب را افزایش میدهد همین عمل موجب میشود که تشکیل پلاک در خون کم شده و انسداد ناشی از بیماری های قلبی به شدت کاهش پیدا کند، همچنین این چای موجب منظم شدن ضربان قلب شما خواهد شد.

طرز دم کردن چای ماسالا:

چای ماسالا را معمولاً با ترکیبی از شیر گرم و آب گرم دم می‌کنند. شیر مزه‌ای خوب و خامه مانند به آن می‌دهد که با طعم گیاهی چای بسیار خوشمزه می‌شود. شیر را به عنوان طعم دهنده و اینکه بافت غلیظ تری داشته باشد می‌افزایند و الزامی نیست.

مواد لازم برای تهیه چای ماسالا:

چای سیاه 2 قاشق غذا خوری
هل سبز 5 عدد
چوب دارچین 1 عدد
میخک 5 عدد
بادیان خَتایی یا انیسون ستاره‌ای یک عدد
آب ۲.۵ فتجان (۵۹۳ میلی‌گرم)
فلفل قرمز، سیاه و سفید ۲۰ عدد
زنجبیل تازه‌ی تکه‌تکه شده۱۰ سانتی‌متر

طرز تهیه چای ماسالا:

شما میتونید خیلی راحت با ترکیب مواد بالا میتویند چای رو آماده کنید ولی بهتره به روش زیر عمل کنید.

شما ابتدا میخک، داچین، هل، پودر فلفل قرمز  و بادیان خَتایی را 2 دقیقه روی حرارت خیلی کم قرار بدید و سپس از روی حرارت برداشته و لجازه بدین که خنک بشه، حالا با استفاده از یک مخلوط کن یا آسیاب ادویه ها را به شکل پودر درآورید. حالا تمامی مواد رو داخل ظرفی بزرگ که در اون آب هست بریزید و سپس به مدت 20 دقیقه روی حرارت قرار دهید(توجه داشته باشید که مواد نباسید به دمای جوش برسند).

طرز تهیه چای ماسالا
طرز تهیه چای ماسالا

حالا چای سیاه رو به مخلوط اضافه کنید و از روی حرارت بردارید، به مدت 10 دقیقه اجازه بدین تا مواد کاملا با هم مخلوط شوند و سپس سرو کنید.

تمایل دارید چای را شیرین بنوشید؟

شما هم جزو افرادی هستید که دوست دارید چای رو شیرین بنوشید مجدد چای رو روی حرارت بگذارید و بهش عسل یا شکر و یا هر شیرین کننده ای دوست دارید اضافه کنید و به مدت 5 الی 10 دقیقه خوب هم بزنید و سپس از روی حرارت بردارید.

آیا میشه چای رو نگهداری کرد؟

بله شما میتویند چای آماده شده رو به مدت 1 هفته در یخچال نگهداری کنید کنید البته هیچی چای تازه نخواهد شد.

مشکلات و عوارض جانبی چای ماسالا

درسته که این چای دارای خواص و مزایای زیادی هست ولی هر ماده غذایی در کنار خواص خوبی که داره مقداری معایب و عوارض جانبی نیز خواهد داشت و شرط استفاده از مزایا رعایت ردن حد مصرف می باشد، چون دارای کافئین بالایی می باشد اگر بیش از اندازه مصرف شود منجر به بی حسی و حالت تهوع خواهد شد. زنان باردار بهتره از این چای استفاده نکنند چون ادویه های ساتفاده شده در آ متفاوت می باشد و شاید در برخی موارد موجب ضرر به جنین شود. همچنین مصرف بیش از حد آن باعث بهم ریختن تعادل هورمونی خواهد شد.

چقدر باید مصرف کرد؟

تا کنون به شکل دقیقی روی میزان مصرف این چای مطالعه نشده است ولی همانطور که میدانید میزان مجاز دریافت کافئین حدود 25 میلی گرم می باشد پس سعی کنید نصف این میزان رو از این چای دریافت کنید.

اگر شما هم جزو بیمارانی هستید که از قند خون و فشار خون پایین رنج میبرید حتما باید میزان مصرف این چای رو به حداقل برسانید.

ایا شما در رژیم روزانه خود از چای ماسالا استفاده میکنید؟ از خواص درمانی آن استفاده کردید؟ حتما در بخش دیدگاه ها مطرح کنید تا سایر دوستان هم از تجربیات شما استفاده کنند.

مطالب مرتبط :

13 خواص شگفت انگیز بادرنجبویه؛ مفید برای استرس، قاعدگی

16 خواص شگفت انگیر آویشن ؛ چه کسانی نباید آویشن مصرف کنند!

آیا با 9 خواص چای کیسه ای برای دور چشم (پف، سیاهی و…) آشنایی دارید؟