با تفاوت عطر و خوشبوکننده ها و انواع عطر آشنا شوید

تفاوت عطر و خوشبوکننده
تفاوت عطر و خوشبوکننده

تفاوت عطر و خوشبوکننده : برای خرید یک عطر چه مواردی را در نظر می‌گیرید؟ یکی از مواردی که اکثر افراد بعد از بوی عطر به آن توجه می‌کنند، دوام و ماندگاری آن است. مقدار هزینه‌ای که می‌کنید باید عطری ماندگار و خوشبو برایتان به همراه داشته‌ باشد. در اینجا سعی شده تا تفاوت عطر و خوشبوکننده مورد بررسی‌ قرار‌ گیرد.

عطر چیست؟

عطر ماده‌ای روغنی و خوشبوست که با مقداری الکل یا اتانول و گاهی مقداری کم آب ترکیب می‌شود. کیفیت هر عطری بسته به میزان الکل موجود در آن فرق‌می‌کند. غلظت و ماندگاری اسانس بکاررفته نیز در ماندگاری عطری که می‌خرید بی‌تآثیر نیست.

تفاوت عطر و خوشبوکننده ها در چیست؟

این تفاوت به غلظت روغن بکاررفته در آن مربوط می‌شود و هیچ ربطی به کیفیت ندارد. ادکلنها معمولاً 2تا5% روغن عطر، خوشبوکننده‌ها 4تا10%، عطرها 15تا25% دارای عطر هستند. اما غلظت تنها دلیل تفاوت آنها نیست. کیفیت روغن بکاررفته نیز مؤثر است.

بنر گل من و تو

شرکتهای عطرسازی ممکن است در یک عطر روغن گران قیمت‌تری بکاربرند، ولی در نمونه دیگری از همان عطر، از روغن مصنوعی استفاده‌کنند. و برخی نیز با تغییر، عطرهای بیشتری از یک نمونه عطر عرضه می‌کنند. نسخه عطرهای مناسبتی و یا فصلی، فرضاً عطری مخصوص تابستان یا زمستان.

انواع عطر و خوشبوکننده
انواع عطر و خوشبوکننده

انواع عطرها:

عطرها و خوشبو کننده ها دارای انواع مختلفی هستند تفاوت آن ها در میزان استفاده از الکل و دوام آنها می باشد که در ادامه به بررسی آنها می پرازیم

1.پرفیوم:

پرفیوم‌ها به این علت قیمت بالاتری دارند که ماندگاری و دوام بیشتری دارند. این ماندگاری و دوام به علت وجود حداقلی آب و الکل در آنهاست. پرفیوم‌ها حدوداً 22تا40 درصد اسانس دارا بوده و به همین علت هزینه بالایی دارند.

2.ادوپرفیوم:

ادوپرفیوم‌ها عطرهایی قوی هستند و قیمتی کمتر از پرفیوم‌ها دارند. از لحاظ خالص بودن در مرتبه پایین‌تری از دسته اول قرار‌دارند. اسانس این عطرها حدود 15تا21 درصد بوده و ماندرگاری و دوام نسبتاً خوبی دارند.

3.ادوتویلت:

ادوتویلت‌ها نسبت به دو گزینه بالا ارزانترند و 6تا 14 درصد اسانس دارند. بوی ادوتویلت‌ها ملایم بوده و ماندگاری کمتری از ادوپرفیوم دارند. اگر ادوتویلت‌ها را بر روی مچ دستف نبض، مانند گردن بزنید ماندگاری بیشتری دارند.

4.ادوکلن:

این عطرها جزو عطرهایی هستند که خلوصشان 1تا 5درصد است، قیمتی کمتر و ماندگاری پایین‌تری نیز دارند.

5.اوفرش:

اوفرش‌ها از بقیه عطرها به مراتب ارزانتر بوده و ماندگاریشان کمتر است، چون فقط 3درصد اسانس دارند. بنابراین در طول روز لازم است به دفعات بیشتری از آنها استفاده شود. اگر رایحه این دسته را دوست دارید و لازم نیست مدت زیادی در طول روز عطرش ماندگار باشد، این گزینه به صرفه است.

انواع عطر و خوشبوکننده
انواع عطر و خوشبوکننده

برخی افراد خریدن عطر را دوست دارند و گاهی کلکسیونی از عطرهای متنوع دارند، بطوریکه برایشان سرگرمیست و حاضرند پول زیادی هزینه کنند تا عطر دلخواهشان را خرید کنند. این کار برایشان لذت بخش است و حس خوبی به آنها می‌دهد.

بهتر است این مطلب را اضافه کنم که درست است پرفیوم‌ها جزو دسته گران قیمتی هستند، اما لازم نیست در هر بار استفاده از آنها مقدار زیادی بزنید. و مورد دیگر اینکه گران بودنشان لزوماً به این دلیل نیست که برای تولیدشان هزینه خیلی بیشتری می‌شوند، بلکه شما پول مارک را می‌دهید.

چطور عطر بخریم؟

با شناخت مواد تشکیل‌دهنده و عصاره‌های موجود در عطر می‌توانید خرید بهتری داشته‌باشید. خریدن عطر بصورت غیرحضوری ریسک بزرگی است، سعی‌کنید برای خرید عطرهایتان حضوری بروید. با وجود هزینه‌های گزاف زندگی امروز این امر بهتر و به صرفه‌تر برای خرید عطر است.

بهتر است پس از دون عطر چند دقیقه‌ای، حدو.د 10دقیقه صبرکنید، گشتی بزنید تا مشخص شود که آیا عطر بوی دلخواه را دارد یا خیر. بعضی عطرها کمی که بمانند خوشبوتر می‌شوند. زیرا الکل موجود در عطر می‌پرد و پس از آن بوی نهایی عطر را می‌توانید استشمام کنید. حتی زمانی عطرها، بعد از یک ساعت بوی اصلیشان را نشان می‌دهند.

نکاتی برای خرید عطر:

  • حتماً عطری که قصد دارید بخرید را روی لباس خود امتحان کنید. و به همیت اکتفا نکنید که از عطر فلان دوست خوشتان آمده و همان را می‌خرید. میزان چربی پوست هر کس می‌تواند بر روی رایحه عطر تأثیرگذار باشد.
  • اگر در مورد عطر و رایحه دلخواهی که با ویژگیهای فردی و سبک زندگی شما همخوانی داشته‌باشد اطلاعی ندارید، سعی کنید در اینترنت تستهایی را انجام دهید که مربوط به شناخت رایحه مورد پسند نظیر بوی شیرین، تلخ، ترش و یا خنک است.
  • برخی افراد با خرید عطر خاطرات خوششان را تجدیدمی‌کنند. زیرا آن عطر برایشان یادگار روزها و خاطرات خوبی است. حتماً این تجربه را داشته‌اید که با استشمام بوی عطری در گذشته سیر کرده‌اید.
خرید عطر
خرید عطر
  • در عطرتان را ببندید، آن را درجای خنک بگذارید، جایی که نور خورشید بدان مستقیم نتابد.
  • برای تست عطر کمی روی بدن خود بزنید. مخصوصاً برای تست پرفیوم و ادوپرفیومها، چون اسانس روغنی آنها بیشتر است و اگرروی لباس استفاده‌کنید، روی لباس باعث ایجاد لک می‌شوند. اگر مجبور به استفاده روی لباس شدید از فاصله دورتری و در قسمتهای تیره لباس اسپری کنید.
  • برای دوام بیشتر عطر را روی قسمتهایی از بدن که نبض دارد بزنید. همچنین زدن نبض باعث پراکنده شدن بهتر رایحه در فضا می‌شود. عطری که از نزدیک اسپری شود، غلظتش در یک جا زیاد شده و بوی عطر را تلخ می‌کند.
  • در صورتی که در قسمتی از بدنتن کرم مرطوب‌کننده یا لوسیون بدن زده‌اید، عطر را در آن محل نزنید. زیرا آن کرمها نیز مواد ترکیبی خود را داشته که قطعاً بر روی رایحه عطر تأثیر می‌گذارند.
  • اگر عطر شما ماندگاری بالا ندارد، آن را به همراه خود برده و قبل از رسیدن به جایی که قرار است بروید بزنید.
مطالب مرتبط :

نقد و بررسی عطر شانل چنس (شانل چانس) ادکلن زنانه

نقد و بررسی عطر و ادکلن مارلی پگاسوس Pegasus

نقد و بررسی عطر و ادکلن تهران لیلا حاتمی

آیا تا کنون تجربه خرید عطر و ادکلن بدل را داشته اید؟ شما چه توصیه ای برای خریداران عطر و ادکلن و همچنین ویژگی هایی بریا تفاوت عطر و خوشبوکننده ها در نظر دارید؟ حتما در بخش دیدگاه ها مطرح کنید.