کاملترین نکات برای نگهداری شفلرا (Schefflera) و رشد انفجاری + ویدیو

شرایط نگهداری شفلرا
شرایط نگهداری شفلرا

معرفی و نگهداری شفلرا در خانه : شاید بتونم بگم یکی از خاص ترین و زیباترین گیاهان آپارتمانی که میشه در خانه نگهداری کرد و رشد خیلی خوبی هم داره شفلرا هست، این گیاه بومی استرالیا بوده و اگه به خوبی ازش نگهداری کنید رشد سریعی هم خواهد داشت، در کنار زیبایی این گیاه هم جزو گیاهان سمی است که باید مراقب باشید کودک و حیوانات خانگی برگ آن را نخورند. گیاه چتری گل میده ولی خیلی کم پیش اومده که در شرایط گلخانه ای گیاه به گل بشینه با من همراه باشید تا بهتون بگم که چه شرایطی برای نگهداری اون فراهم کنید تا شفلرای شما هم رشد فوق العاده ای داشته باشه، در ضمن برای کسانی که حوصله خوندن مطلب رو ندارن ویدیو کاملی آماده کردم که میتونند مشاهده کنند.

نگهداری شفلرا
نگهداری شفلرا

معرفی گیاه شفلرا

نام علمی این گیاه Schefflera است که دو گونه رایج دارد، این گیاه از خانواده بزرگ Araliaceae «آرالياسه» به حساب میاد و بومی استرالیا می باشد، برگها سبز رنگ روشن و براق و چرمی با دمبرگهای بلند و در بخش انتهاي برگهای پنجه ای شکل، البته نوع ابلق هم داره. این گیاه در شرایط ایده آل و مناطق بومی خود 3 الی 4 متر هم رشد میکند ولی در اپارتمان بیشتر از 2 متر رشد نخواهد کرد و باید حتما برای آن قیم تهیه کنید تا ساقه گیاه نشکند.
به شفلرا گیاه چتری هم به خاطر برگها میگن، دم‌برگ‌های گل شفلرا بلند می باشد و در بخش انتهایی آن، برگ‌های پنجه‌ای شکل قرار دارند که ابتدا دارای ۳ برگچه است و سپس تعداد برگچه‌ها به ۸ عدد میرسد. به همین علت به آن گیاه چتری، درخت چتر هم میگن، جالبه بدونید از شفلرا هم میشه بونسای تهیه کرد.

نام علمی Schefflera و Schefflera spp و umbrella plant
نام های دیگرشفلرا، گیاه چتری، درخت چتری، همیشه سبز چندساله
PH خاکشفلرا خاک کمی اسیدی دوست داره 6.0-6.5
نور مناسبزیاد و فیلتر شده (نور کم مقاوم هست)
رنگ گلهارنگ گل سفید ، صورتی یا قرمز (داخل خانه به ندرت)
سمیتبرای حیوانات خانگی و انسانها سمی است
جدول مشخصات گیاه شفلرا

آیا شفلرا سمی است؟

همانطور که در ابتدا مطلب گفتیم این گیاه جزو گیاهان سمی است (در مطلبی جدا تمامی گیاهان سمی رو معرفی کردیم که حتما مطالعه کنید) گل شفلرا حاوی کلسیم اکسالات می باشد که اگر خورده شود موجب سوزش و التهاب در نواحی لب‌ها، دهان و زبان و در بعضی موارد مشاهده شده است که باعث استفراغ و اسهال میشه پس توجه کنید که باید از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگهداری شود.

بنر گل من و تو
معرفی و نگهداری شفلرا-گل من و تو
گیاهی مقاوم و دوست داشتنی شفلرا

شفلرا گیاهی است که ظاهر بسیار جذابی دارد و از نظر مقاومت هم برای افراد مبتدی بسیار مناسب می باشد. پس از خرید شفلرا شما یک گیاه با برگهای زیبا و مقاوم خواهید داشت.

ویدیو معرفی و شرایط نگهدای گل آپارتمانی شفلرا

شرایط نگهداری شفلرا در خانه چگونه باید باشه؟

این گیاه نیاز خیلی خاصی نداره ولی میتونید با رعایت نکات خیلی کوچک رشد خیلی خوبی از اون انتظار داشته باشید، نور فیلتر شده و نسبتا زیاد، خاک غنی و کمی اسیدی، آبیاری متوسط، دمای معمول اتاق برای این گیاه خوبه که در ادامه تک تک موارد رو مورد بررسی قرار میدیم.

گیاه شفلرا برای رشد چقدر نور میخواد؟

این گیاه برای رشد خوب به نور نسبتا زیاد ولی فیلتر شده نیاز داره ، یعنی سعی کنید پشت پنجره جنوبی یا شرقی که با پرده یا شیشه مات فیلتر شده قرار بدید در غیر این صورت از پنجره حدود 1 الی 1.5 متر فاصله داشته باشد چون نور مستقیم و خیلی زیاد باعث سوختگی برگها خواهد شد.
این گیاه روزانه 5 الی 7 ساعت نور نیاز دارد و اگر نور خوبی براش فراهم نشه رنگ برگها کمرنگ خواهد شد، شفلرا ابلق به نور خیلی بیشتری نیاز دارد و اگر بخش های ابلق ان از بین برود یعنی نور کافی دریافت نمیکند. پس حتما در این حالت گیاه را به محلی با نور بیشتر منتقل کنید و یا برای گیاه نور رشد تهیه کنید. زیاد شدن فاصله برگها هم یک از نشانه کم بودن نور محیط نگهداری گیاه می باشد.
توجه داشته باشید که این گیاه جزو گیاهان مقاوم به نور کم هم هست و میتونه کمبود نور رو تا حدی تحمل کنه ولی نباید انتظار رشد خوب از اون داشته باشید.

گیاه آپارتمانی شفلرا چقدر آبیاری نیاز دارد؟

در نگهداری شفلرا به این نکته توجه کنید که این گیاه به آبیاری خیلی زیاد نیاز نداره و بین دو آبیاری حتما خاک گلدان تا عمق 3 الی 4 سانتی متری خشک بشه و سپس گلدان را آبیاری کنید.همچنین در زمستان میزان آبیاری کاهش پیدا میکند. آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه و ایجاد نقاط سیاه روی قسمت سفید میشود. زرد شدن و ریزش برگهای گل شفلرا نشانه آبیاری زیاد هست.
شفلرا گیاه مقاومی به آبیاری کم هست و اگر یادتون بره و اون رو آبیاری نکنید مشکلی براش پیش نمیاد ولی قاتل اصلی این گیاه آبیاری زیاد هست که موجب پوسیدگی ریشه و ساقه گیاه میشه. اگر مشاهده کردید که برگهای گیاه آویزان شدن نشون میده که میزان آبیاری کم بوده و برای رفع مشکل بهتره گلدان را به مدت 15 دقیقه در داخل تشت آب قرار بدید تا ریشه آب مورد نیاز رو جذب کنه.

آبیاری گیاه آپارتمانی شفلرا
آبیاری گیاه آپارتمانی شفلرا

در مطلبی کامل به 7 نکته مهم در آبیاری گیاهان آپارتمانی پرداختیم که مطالعه کنید.

شفلرا چقدر رطوبت نیاز داره؟

گیاه شفلرا بومی مناطق گرمسیری است پس رطوبت حدود 40 الی 50 درصدی رو نیاز داره و برای تامین این رطوبت میتونید از جزیره (آموزش ساخت جزیره برای گلدان) و یا دستگاه بخور استفاده کنید، توجه کنید که غبارپاشی برای این گیاه خوبه اگر نکات کلیدی غبارپاشی رو براش رعایت کنید.پس یادتون نره که هفته ای 2 بار چه تابستان و چه در زمستان غبارپاشی انجام بشه، در غیر این صورت و یا بالا بودن خشکی هوا زیر گلدان رو از سنگ ریزه پرکنید تا رطوبت پایدار به وجود بیاد.

بهترین دما برای رشد گل شفلرا چقدره؟

حداکثر دما برای شفلرا در تابستان ۲۷ درجه و در زمستان دمای حداقل تاکید میکنم دمای حداقل ۱۸ درجه سانتی گراد باشه، اگر دما به بیش از این مقدار رسید حتما باید گلدان رو به جایی که هوای ملایمی داره انتقال بدین و یا میزان رطوبت و آبیاری رو افزایش بدید تا گیاه دچار سوختگی نوک برگ و تشنگی نشه.
توجه داشته باشید که این گیاه رو به هیچ وجه در مقابل وسایل گرمایشی و یا سرمایشی قرار ندید چون باعث ریزش برگهای اون میشه و اگر در مانطق سردسیر زندگی میکنید فصل زمستان کنار پنجره قرار ندید.

بهترین خاک برای کاشت و نگهداری شفلرا کدام است؟

همانطور که در ابتدای مطلب گفتم این گیاه خاک کمی اسیدی رو دوست داره، ولی توجه کنید که خاک مناسب علاوه بر کمی اسیدی بودن باید غنی و سبک باشه که پس از ابیاری آب رو از خودش عبور بده، میتونید از ترکیب خاک برگ + کمی خاک باغچه + پرلیت (یا ماسه ) برای ترکیب خاک استفاده کنید البته ترکیب پرلیت + پیت ماس +کوکوپیت هم برای این گیاه خوبه، اگر تجربه ترکیب خاک رو ندارید میتونید از خاک آماده هم استفاده کنید.
در مطلبی جداگانه به معرفی انواع خاک گلدان پرداختیم که حتما مطالعه کنید.

چطور و چقدر گیاه شفلرا رو تغذیه کنیم؟

این گیاه در فصل رشد خود یعنی از اوایل بهار تا اواخر تابستان هر دو هفته یکبار باید با استفاده از کودهای مخصوص گیاهان زینتی مانند 121236 یا 202020 و یا کودهای مشابه تغذیه بشه تا بتونه رشد خوبی داشته باشه توجه کنید که کوددهی باید در فصول سرد سال متوقف و یا کاهش پیدا کنه چون اجازه نمیده تا گیاه در این فصل استراحت بکنه

بهترین زمان برای تعویض گلدان شفلرا

گیاه شفلرا اگر جوان باشد هر سال دوبار نیاز به تعویض گلدان داره و با بالا رفتن سن گیاه این عدد کاهش پیدا کرده اول به هر سال یکبار و بعد از آن به هر دوسال یکبار میرسد. اگر تعویض گلدان برای شما مقدور نیست خاک های سطحی رو با خاک جدید و غنی شده تعویض کنید.

آیا برگهای شفلرا را تمیز کنیم؟

بله برای اینکه گیاه بتونه به خوبی فتوسنتز بکنه تمیز کردن برگهای لازم هست، غبار پاشی جهت تامين رطوبت برای تميز نگهداشتن برگها کافی است در صورت وجود گرد و غبار زیاد با اسفنج يا پارچه مرطوب آنها را تميز نماييد.

آیا شفلرا نیاز به هرس کردن دارد؟

بله، این گیاه مدام و در فصول مختلف نیاز به هرس دارد چون اگر هرس نشود شکل کلی گیاه بدقواره خواهد شد و زیبایی اون کاهش پیدا میکند. همچنین اگر گیاه شما نور کافی دریافت نمیکند برگهای بالایی اجازه رسیدن نور به برگهای زیرین را نمیدهند و حتما باید هرس کنید.
برای هرس کردن کافیه گیاه رو بررسی کنید و هر بخشی که حس میکنید اضافی هست از گیاه جدا کنید و یا یک شکل کلی از گیاه در ذهن خود داشته باشید و بخش های اضافی رو با استفاده از قیچی تیز و استریل شده برش بزنید.

معرفی و نگهداری شفلرا- گل من و تو
معرفی و نگهداری شفلرا- گل من و تو

انواع شفلرا را بشناسید

شفلرا دو گونه اکتینوفیلا و اربوریکولا داره که در ادامه به صورت مختصر تفاوت هر کدام رو بهتون میگم

  • یکی از مشهورترین گونه های شفلرا ، شفلرا اکتینوفیلا هست که دارای برگهای لوزی شکل هست جالب هست بدونید که اندازه برگهای آن میتونه تا 15 سانتی متر هم برسه
  • شفلرا اربوریکولا رو میشه گونه کوچک از شفلرا دانست، برگهای این گونه بین 5 الی 8 سانتی متر میشه و به شکل توده ای رشد میکنه، معمولا روی برگ نقاط کرم رنگی هم داره

نحوه تکثیر شفلرا در خانه

این گیاه رو میشه به 3 روش مختلف اعم از تکثیر ساقه، کاشت بذر، خوابانیدن ساقه تکثیر کرد که در مطلبی جداگانه تک تک روش ها رو بررسی میکنیم ولی در ادامه 2 روش معمول رو بهتون به صورت مختصر آموزش میدم

تکثیر شفلرا از طریق کاشت بذر

بذرها را در سینی بذر حاوی کمپوست بذر و قلمه به صورت پراکنده، بکارید و در دمای ۲۰ درجه نگاه دارید وقتی که نهال های بذری به طول ۲٫۵-۴ سانتیمتر رسیدند، آنها را بیرون آورده و هر یک را در گلدانی با قطر دهانه ۶ سانتیمتر و حاوی کمپوست گلدانی بکارید و در نور مناسب و کافی قرار دهید.

تکثیر شفلرا از طریق قلمه زدن ساقه

در روش قلمه، قلمه هایی به طول ۸-۱۰ سانتیمتر، با قیچی باغبانی جدا و انتهای آن ها را در پودر هورمون ریشه زایی فرو برده و هر کدام را در گلدانی با قطر دهانه ۶-۹ سانتیمتر، حاوی کمپوست بذر و قلمه بکارید و آنها را با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید. دما را روی ۲۱ تا ۲۴ درجه سانتیگراد تنظیم کرده و قلمه ها را دور از تابش مستقیم خورشید بگذارید. خاک باید مرطوب باشد اما خیس بودن زیاد از حد خاک هم باعث فساد ریشه می شود. پس از یک ماه که ریشه دهی انجام شد، کیسه پلاستیکی را از روی قلمه بردارید. سپس گیاه را به گلدانی با قطر دهانه ۱۳ سانتیمتر حاوی کمپوست گلدانی منتقل کنید.

گلدهی شفلرا
گلدهی شفلرا

آیا شفلرا گل میده؟

گلدهی شفلرا در خانه و آپارتمانی خیلی بعید هست مگر اینکه در نگهداری اون خیلی حرفه ای باشید، پس زیاد انتظار گلدهی از این گیاه نداشته باشید و به جذابیت برگهای اون فکر کنید.
میوه شفلرا در جنگل ها غذای خوبی برای پرندگان است
گل های گل شفلرا به صورت زیر است که در محیط آپارتمان کمتر به گل می نشیند.

مشکلات و بیماری های گیاه شفلرا

در مطلبی جداگانه تک تک مشکلات و بیماری های شفلرا رو مورد بررسی قرار دادیم که میتونید از لینک زیر مطالعه کنید : بررسی تمامی مشکلات و بیماری های شفلرا ، ولی در ادامه به صورت خلاصه برخی از مشکلات رایج رو مورد بررسی قرار میدیم.

چرا تعداد برگچه های گیاه جوان کم میشه؟

این کاملا طبیعی است چون با رسیدن سن گیاه به سن بلوغ تعداد برگچه ها به 7 خواهد رسید.

چرا واریته های ابلق شفلرا سبز میشن؟

این مشکل نشون میده که نور دریافتی گیاه بسیار کم هست و اولین نشانه کم بودن نور سبز شدن بخش های ابلق گیاه است پس گیاه را به محلی با نور زیاد منتقل کنید، توجه کنید که گونه های ابلق نور بیشتری نیاز دارند.
حتما مطلب نشانه کمبود نور گیاهان آپارتمانی رو مطالعه کنید.

علت منحرف و دراز شدن ساقه ها و زیاد شدن فاصله برگها چیست؟

هوا محل نگهداری گیاه خیلی گرم است، گلدان را به محل خنک تر و مملو از اکسيژن منتقل نماييد، در این مدت غبارپاشی انجام ندهید.

علت پژمرده شدن شفلرا چیست؟

این مشکل نشان میده که گیاه بسیار تشنه است پس گلدان را در داخل تشت آب به مدت 15 دقیقه قرار دهید تا کاملا سیراب شود.

وجود لک های قهوه ای روی ساقه ها، دمبرگها و سطح زيرين برگها

سطح زيرين برگها را با سم حشره کش نفوذی سمپاشی و پس از ۴۸ ساعت لکه ها را با برس مخصوص پاک کنيد.

زرد شدن برگها و وجود تار عنکبوت زیر برگها

این مشکل نشان میدهد که گیاه شما دچار آفت کنه شده، عامل آن کنه ريز قرمز است، گياه را هر ۱۴ روز يکبار با سم کنه کش سمپاشی نماييد تا علايم برطرف گردند غبارپاشی در کاهش آفت مؤثر است.

علت وجود زخم های پنبه ای سفيد رنگ روی دمبرگها

عامل آن حشره آفت است هر ۲ هفته يکبار با سم حشره کش نفوذی سمپاشی نماييد تا علايم برطرف گردند.

علت زرد شدن و ریزش برگهای شفلرا چیست؟

این شنانه نشون میده که شما آبیاری رو خیلی زیاد انجام دادید، اجازه دهيد سطح خاک گلدان در فاصله بين دو آبياری خشک و سپس آبياری نماييد، زهکشی گلدان رو هم مورد بررسی قرار بدید چون نداشتن زهکش خوب هم باعث این مشکل میشه، بعد از آبیاری باید آب اضافی از زیر گلدان خارج بشه

علت رنگ پریدگی و زرد شدن برگها چیست؟

کمبود عناصر در خاک گلدان مشهود است، کمبود را با تغذيه مصنوعي هر ۲ هفته يکبار جبران کنيد.

برگها بدشکل و روی برگها چسبناک و حشرات سبز رنگی هست

آفات را با سم نفوذي يا جذبی هر هفته سمپاشي کنيد تا علايم برطرف گردند.

آفات و بیماری شفلرا - گل من و تو
آفات و بیماری شفلرا – گل من و تو

سایر بیماری های شفلرا

حشرات سپردار، تریپس و شپشک های آردآلود جز آفات شفلرا محسوب می شوند. کنه قرمز، آفت عمده شفلرا در هوای خشک می باشد. قسمت زیرین برگها را از نظر تار عنکبوت بررسی و در صورت مشاهده با کنه کش آن را از بین ببرید. لکه‌های قهوه‌ای روی ساقه‌ها، دمبرگ ها و سطح زیرین برگ ها، برگ ها بد شکل و چسبناک و حشرات سبز رنگی روی آنها همه از علائم آفات روی گیاه است که باید با سم مناسب مثل دیازینون سمپاشی و آفت مورد نظر را از بین برد.
ما در این مقاله سعی کردیم هر آنچه برای نگهداری از شفلرا نیاز دارید در این مقاله اشاره کنیم، اگر شما هم تجربه یا نکته ای برای مراقبت از این گیاه دارید حتما در بخش دیدگاه مطرح کنید.